Στην εποχή μας είναι αναγκαίο και επιβεβλημένο παρά ποτέ, με κάθε δυνατό τρόπο να βοηθήσουμε την αναπτυξιακή πορεία της Κρήτης και ιδιαίτερα του τουρισμού και του πρωτογενή τομέα επιδιώκοντας και κάνοντας πράξη  την διασύνδεση τους, μιας και το νησί μας η Κρήτη παράγει πληθώρα αγροτοκτηνοτροφικών  προϊόντων ξεχωριστής ποιότητας , τα οποία θα μπορούσαν να διατίθεντο σε μεγάλες ποσότητες στα ξενοδοχεία, που όπως είναι γνωστό τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό τυγχάνουν της μεγάλης αποδοχής και εμπιστοσύνης των καταναλωτών.

Ωστόσο, ένα γνωστό ζήτημα το οποίο προκύπτει σχετικά με τα προϊόντα μας, είναι γεγονός ότι λόγω της θαλάσσιας μεταφοράς τους επηρεάζεται και επιβαρύνεται το κόστος στο τελικό προορισμό διάθεσης τους. Το ίδιο λοιπόν συμβαίνει και κατά την μετακίνηση των επιβατών, όταν αυτοί μετακινούνται μέσω των θαλάσσιων συγκοινωνιών.

Για την αντικειμενική και δίκαιη αντιμετώπιση μεταφοράς επιβατών και προϊόντων όταν χρησιμοποιούν τα θαλάσσια συγκοινωνιακά μέσα που επιβαρύνουν επιπρόσθετα το κόστος μεταφοράς τους, εξετάστηκε η εξεύρεση του μεταφορικού ισοδυνάμου. 

Επίσης για την καλύτερη κατανόηση του μεταφορικού ισοδύναμου παραθέτω και τον ορισμό του:  Μεταφορικό Ισοδύναμο (M.I.) είναι το μέτρο με τη θέσπιση του οποίου επιδιώκεται η εξίσωση του κόστους μεταφοράς που αντιστοιχεί σε επιβάτες και εμπορεύματα με μέσα θαλάσσιας μαζικής μεταφοράς με το κόστος που θα ίσχυε στα μέσα χερσαίας μαζικής μεταφοράς για την ίδια απόσταση. 

Βάσει λοιπόν, του παραπάνω ορισμού γίνεται κατανοητή η σημασία και η αναγκαιότητα το να ενταχθεί η Κρήτη εξολοκλήρου και όχι με μισά αργά βήματα σε αυτό το μέτρο, καθώς η μέχρι τώρα ετεροχρονισμένη ένταξη της κρίνεται μερική, δεδομένου ότι δεν περιλαμβάνει όλα τα προϊόντα και καύσιμα από και προς την Κρήτη και σε καμιά περίπτωση δεν υπάρχει καμία μέριμνα για τον επιβάτη .

Επισημαίνω ότι, όταν αναδείχθηκε το θέμα του μεταφορικού ισοδύναμου το έθεσα με την από 16/7/2018 ερώτηση μου στον Περιφερειάρχη Κρήτης στο Περιφερειακό Συμβούλιο αναδεικνύοντας τη σοβαρότητα του θέματος. Επειδή η Κρήτη, η Εύβοια και η Λευκάδα ήταν εκτός, ζήτησα την άμεση παρέμβαση του, προκειμένου να συμπεριληφθεί και η Κρήτη στην ωφέλεια αυτού του μέτρου. Ο κ. Περιφερειάρχης δεσμεύτηκε, ότι θα αναλάβει άμεσα σχετική πρωτοβουλία με τους βουλευτές και φορείς του νησιού, προκειμένου να προωθήσει το θέμα αυτό. Στην συνέχεια 24 Ιουλίου με κοινή υπουργική απόφαση ψηφίστηκε, η ισχύς του μεταφορικού ισοδύναμου για τις ωφελούμενες επιχειρήσεις και επιβάτες για 49 νησιά εκτός της Κρήτης. 

Με την παρέλευση ενός εξαμήνου περίπου, δεν λήφθηκε καμία σχετική πρωτοβουλία από τον κ. Περιφερειάρχη και κατά συνέπεια καμία ενημέρωση μας στο Περιφερειακό Συμβούλιο για την εξέλιξη του θέματος. Στη συνέχεια  πληροφορηθήκαμε από τον τύπο ότι την 29/01/2019 συναντήθηκε  με αντιπροσωπεία των προέδρων των Επιμελητηρίων Κρήτης, όπου τον ενημέρωσαν για την συνάντηση τους με τον αρμόδιο Αναπληρωτή Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για το θέμα αυτό και συμφωνήσαν για την από κοινού σύνταξη σχετικής μελέτης για την συλλογή στοιχείων που συνδέονται με το μεταφορικό ισοδύναμο.

Επίσης αξιοσημείωτο, είναι να αναφέρουμε τι ισχύει σήμερα για την Κρήτη σχετικά με το μεταφορικό ισοδύναμο. Συγκεκριμένα η ένταξη της Κρήτης στο μεταφορικό ισοδύναμο προβλέπει μόνο μεταφορά των παραγόμενων προϊόντων της στα χερσαία λιμάνια. Δηλαδή δεν περιλαμβάνει την μεταφορά των προϊόντων σε άλλα νησιά καθώς και  το αντίστροφο από όλα τα χερσαία και νησιωτικά λιμάνια προς Κρήτη.

Επισημαίνουμε δε ότι  δεν συμπεριλαμβάνεται η μεταφορά των καυσίμων που επηρεάζουν την ενέργεια και τις τιμές των καυσίμων στην Κρήτη. Ακόμη επιπρόσθετα επηρεάζεται το κόστος παραγωγής του πρωτογενούς τομέα, διότι δεν λήφθηκε μέριμνα της μεταφοράς στη Κρήτη των αγροεφοδίων (λιπάσματα, φυτοφάρμακα και πρώτες ύλες, μηχανολογικό και λοιπό εξοπλισμό κ.τ.λ) – ζωοτροφές.

Επιπλέον το ζήτημα αυτό, αναδεικνύει για άλλη μια φορά την αναλγησία της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ και όπως σήμερα μετεξελίχτηκε για την μεροληπτική επιλογή σε βάρος της Κρήτης, την οποία εξαρχής δεν είχε συμπεριλάβει καθόλου στο μέτρο του μεταφορικού ισοδυνάμου και την κατέταξε στην ίδια κατηγορία με την Λευκάδα και ιδιαίτερα την Εύβοια που δεν θεωρείται νησί, δεδομένο ότι συνδέεται  απευθείας με χερσαία μέσα μαζικής μεταφοράς με την Στερεά Ελλάδα. 

Δεν νομίζω ο κ. Τσίπρας να συνεχίζει να ζει με αυταπάτες και να θεωρεί δεδομένους τους Κρητικούς ψηφοφόρους.

Τέλος λοιπόν κατά την γνώμη μου, δεν λήφθηκαν οι άμεσες και οι αποτελεσματικές από τον Περιφερειάρχη Κρήτης πρωτοβουλίες για την προώθηση του θέματος αυτού, ενώ από την μέχρι τώρα διαχείριση προκύπτει  ένα σοβαρό ζήτημα, που θίγει το συμφέρον της Κρήτης μας και την αναπτυξιακή πορεία του πρωτογενούς - αγροτοκτηνοτροφικού τομέα και προτείνω άμεσα να ληφθούν από την Περιφέρεια Κρήτης και τους λοιπούς φορείς, δυναμικές πρωτοβουλίες για την αποκατάσταση της υπάρχουσας αδικίας και την άμεση και εξολοκλήρου ένταξη της Κρήτης στο μεταφορικό ισοδύναμο. 

Κώστας Δανδουλάκης, Αντιπρόεδρος Περιφερειακού Συμβουλίου Κρήτης