Το ελληνικό κράτος απαγορεύει στον καταναλωτή να ενημερώνεται για εναλλακτικά προϊόντα με μειωμένες βλάβες στην υγεία από αυτές του τσιγάρου – Τι ζημιά αναμένεται να επιφέρει και στην Κρήτη η ψήφιση του ν/σ – Πώς λειτουργούν οι χώρες του εξωτερικού

Στο άρθρο 97 της διάταξης για τα καπνικά προϊόντα που περιλαμβάνεται σε νομοσχέδιο που κατέθεσε στη Βουλή το Υπ. Υγείας, απαγορεύεται κάθε συνοδευτική ένδειξη σε συσκευασίες προϊόντων καπνού ή συναφών προϊόντων, καθώς και κάθε μορφή διαφημιστικής προβολής ή καταχώρισης, σύμφωνα με τις οποίες η χρήση αυτών εμφανίζει μειωμένο κίνδυνο για την υγεία.    

Απαγορεύεται ο καταναλωτής να είναι… ενημερωμένος!

Στην ουσία το συγκεκριμένο άρθρο του νομοσχεδίου στερεί τη δυνατότητα από τους καπνιστές να ενημερωθούν σχετικά με τις καλύτερες επιστημονικά τεκμηριωμένες εναλλακτικές για την μείωση της βλάβης της υγείας των καπνιστών σε σχέση με το τσιγάρο.

Ενώ διεθνώς έχει ανοίξει ένας μεγάλος διάλογος για τις προοπτικές των πολιτικών της μείωσης της βλάβης, έρχεται το ελληνικό κράτος και προδικάζει λέγοντας ότι «εγώ θεωρώ αυτές τις εναλλακτικές εξίσου επιβλαβείς και επικίνδυνες».

Η εν λόγω απαγόρευση κάνει ένα βήμα πίσω στην μάχη κατά του καπνίσματος. Γιατί όταν το  κράτος βάζει τους ίδιους περιορισμούς με το τσιγάρο, υπονοεί ότι οι εναλλακτικές για τις οποίες η συζήτηση είναι ακόμα ανοιχτή, δεν είναι εναλλακτικές.

Στο εξωτερικό τα κράτη εντάσσουν τα εναλλακτικά προϊόντα στη μάχη κατά του καπνίσματος

Σήμερα δεκάδες έρευνες από ανεξάρτητους επιστημονικούς οργανισμούς υποστηρίζουν ότι οι ενδείξεις για τις εναλλακτικές είναι θετικές και καλούν τα κράτη να μην τις απορρίπτουν. Εδώ κάνουμε μάλλον το αντίθετο. 

Ας πάρουμε το παράδειγμα του Η.Β. ή της Γερμανίας. Εκεί το κράτος μέσω των αρμόδιων οργανισμών υγείας όχι μόνο δεν απορρίπτει, αλλά ενσωματώνει αυτές τις νέες εναλλακτικές στην μάχη κατά του καπνίσματος.  

Η διαφορά μεταξύ Ελλάδας και άλλων χωρών έγκειται στο γεγονός ότι εκεί οι πολιτικές κατά του καπνίσματος δεν έχουν αποσπασματικό χαρακτήρα. Εδώ, μέσα σε ένα πολυνομοσχέδιο, που ρυθμίζει μια σειρά άσχετων μεταξύ τους ζητημάτων, μπαίνει και μια ρύθμιση η οποία λέει ότι όχι μόνο σήμερα, αλλά και στο μέλλον, ακόμη και αν υπάρχουν επιστημονικά τεκμηριωμένες εναλλακτικές μείωσης της βλάβης από το τσιγάρο, δεν θα μπορούν να κοινοποιηθούν στους καπνιστές.

Όταν το ελληνικό κράτος βάζει τα πάντα στο ίδιο τσουβάλι

Το ελληνικό κράτος θα μπορούσε να αξιοποιήσει τη δυνατότητα που είχε με προοδευτικό τρόπο νομοθετήσει και να δημιουργήσει ένα συγκεκριμένο πλαίσιο και τη διαδικασία για την επιστημονική αξιολόγηση των δεδομένων που υπάρχουν για αυτές τις εναλλακτικές. Το σωστό θα ήταν να υπάρχει ένας δημόσιος φορέας που θα αξιολογεί όλα αυτά τα δεδομένα και θα εισηγείται για το Α ή το Β προϊόν.

Το να διακόψει κάποιος το κάπνισμα είναι ό,τι καλύτερο μπορεί να κάνει. Όμως αυτή δεν είναι η προτροπή των κρατών εδώ και δεκαετίες; Το αποτέλεσμα ποιο είναι; Πάνω από 1 δισ. συνεχίζει να καπνίζει σύμφωνα με τα στοιχεία του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας. Γιατί λοιπόν να μην επανεξετάσουμε τη στάση και τις πολιτικές μας ως κράτος; Γιατί να απορρίψουμε τα οφέλη που μπορεί να έχει η προσέγγιση της μείωσης της βλάβης για όσους συνειδητά επιθυμούν να συνεχίσουν να καπνίζουν;    

Σημαντική η οικονομική ζημιά και στην Κρήτη

Η ζημιά που προκαλείται έχει ακόμη μια διάσταση, την οικονομική. Στην Κρήτη εκατοντάδες λιανέμποροι και μικρές επιχειρήσεις έχουν επενδύσει σε αυτές τις πολλά υποσχόμενες εναλλακτικές του τσιγάρου: από τα καταστήματα ηλεκτρονικού τσιγάρου, μέχρι και τα περίπτερα που εμπορεύονται ράβδους θερμαινόμενου  καπνού.

Η ανησυχία για την ψήφιση ενός τέτοιου άρθρου είναι εύλογη καθώς θα επιφέρει μεγάλο οικονομικό πλήγμα στο μέλλον από τη στιγμή μειώνονται οι προοπτικές στην αγορά και η ενημέρωση του κοινού για τα προϊόντα που εμπορεύονται.

Ακολουθήστε το flashnews.gr στο Google News και την σελίδα μας στο Facebook