Η εμπειρία από το πρόγραμμα

Πώς θα σας φαινόταν αν ένας Δήμος φρόντιζε να εφοδιάζει όλα τα σχολεία του με υλικό που χρειάζονται αλλά αυτό να προερχόταν από ανακυκλώσιμα υλικά; Αν στην υλοποίηση σχολικών προγραμμάτων ή μαθημάτων και διδασκαλία έβλεπες προσωπικότητες της αρχαίας ελληνικής ιστορίας; Ή αν το παιδί σας φοιτούσε σε νηπιαγωγείο και χρησιμοποιούσε καρφιά ή θερμή σιλικόνη; Ή αν βρισκόταν εκτός νηπιαγωγείου με οποιεσδήποτε καιρικές συνθήκες και πραγματοποιούσε μικρές έρευνες; 

Αυτά και άλλα πολλά, συναντήσαμε κατά την πρώτη εναρκτήρια συνάντηση του σχεδίου ERASMUS+/KA229 με τίτλο “Ηypatia in preschool, natural science, math and technology in preschool activities” που πραγματοποιήθηκε στo Μolnlycke του Γκέτεμποργκ στη Σουηδία κατά το διάστημα 29/1 έως τις 31/1/19. Το 11ο Νηπιαγωγείο Χανίων είναι εταίρος και εκπροσωπήθηκε από την Προϊσταμένη και συντονίστρια του σχεδίου για την ελληνική συμμετοχή Σκορδύλη Μαρία.

Το project «Hypatia in preschool,natural science, math and technology in preschool activities» είναι ένα σχέδιο που βασίζεται στην ανάγκη γνώσης των Φυσικών Επιστημών η οποία γίνεται όλο και πιο σημαντική από τη στιγμή που οι μαθητές εισέρχονται στο εκπαιδευτικό σύστημα. Δίνει την ευκαιρία στους εκπαιδευτικούς προσχολικής εκπαίδευσης να συμμετάσχουν σε συναντήσεις για τις Φυσικές επιστήμες, τα Μαθηματικά και την Τεχνολογία, προκειμένου να ενημερωθούν, να εκπαιδευτούν, να ακούσουν για τις επιστημονικές εξελίξεις από τους πανεπιστημιακούς ερευνητές, να συμμετέχουν σε εργαστήρια και να ανταλλάσουν απόψεις. 

Συμμετέχουν σε αυτό έξι χώρες: Σουηδία, Νορβηγία, Ελλάδα, Ισπανία, Ρουμανία, Τουρκία οι εκπρόσωποί τους συναντήθηκαν για πρώτη, διά ζώσης, φορά στο  Molnlycke από 29/1 έως τις 31/1/19.

Η πρώτη μέρα ξεκίνησε με πολύ χιόνι και όλοι οι εταίροι μεταφέρθηκαν στο κέντρο Επιστήμης Tellus. Πρώτη παρουσίαση με τη Διευθύντρια της Προσχολικής Εκπαίδευσης κα Marie Fremle να παρουσιάζει την πόλη του Molnlycke ως μία νεόδμητη περιοχή με μέσο όρο ηλικίας τα 30 χρόνια. Η περιοχή αυτή, λόγω των νέων ζευγαριών που κατοικούν εκεί έχει ανάγκη την προσχολική εκπαίδευση προκειμένου να φοιτούν σε νηπιαγωγεία από την ηλικία των 2 ετών , τα νήπια της περιοχής. Ακολούθησε η παρουσίαση του σουηδικού εταιρικού σχολείου Kroken από τις εταίρους Εrica Dahlen και Sofia Thegerstrom όπως και όλων των υπολοίπων εταιρικών σχολείων. Για το 11ο Νηπιαγωγείο Χανίων, ιδιαίτερη εντύπωση προκάλεσε το γεγονός πως ένα τόσο μικρό σχολείο είναι σχολείο eTwinning, έχει τόσες διακρίσεις όπως οι εθνικές αλλά και ευρωπαϊκές ετικέτες ποιότητας αλλά και άλλα βραβεία. Για το λόγο αυτό ζήτησαν να διοργανωθεί σειρά επιμορφώσεων προκειμένου να μπουν σε αυτή τη διαδικασία και τα σχολεία τους, μεγάλες μονάδες του εξωτερικού. Στη συνέχεια όλες οι αντιπροσωπείες μετέβησαν στο σουηδικό νηπιαγωγείο όπου επιφυλάχθηκε θερμή υποδοχή από εκπαιδευτικούς και μαθητές. Με την ξενάγηση στους χώρους του και τις εγκαταστάσεις του, ιδιαίτερη εντύπωση προκάλεσε η έλλειψη στόχων από τις σουηδούς εκπαιδευτικούς και η απόλυτη ελευθερία επιλογών από το παιδί με ιδιαίτερη αφθονία υλικών. Ακολούθησε ενημέρωση για το ημερήσιο πρόγραμμα και την επικείμενη αλλαγή του Αναλυτικού τους Προγράμματος. Η ημέρα ολοκληρώθηκε με μετάβαση στο Tellus Center για την εμπλουτισμένη εισήγηση της Πανεπιστημιακού του Πανεπιστημίου του Γκέτεμποργκ κας Camilla Bjorklund  με θέμα «Η μαθηματική εκπαίδευση στο παιγνίδι και το παιγνίδι στα μαθηματικά».


Ακολούθως την Τετάρτη 30 Ιανουαρίου 2019, στο Tellus Science Center, περίμενε ο Αρχιμήδης (μεταμφιεσμένο άτομο του κέντρου, υποδυόμενο τον αρχαίο Έλληνα μαθηματικό, μηχανικό, φυσικό, εφευρέτη και αστρονόμο). Απεγνωσμένα ζητούσε βοήθεια να γίνουν ζευγάρια κάλτσες της μπουγάδας που είχαν μπερδευτεί. Στην παρέα στη συνέχεια ήρθε η  Υπατία, η γνωστή μαθηματικός και φιλόσοφος και ο πρώτος Σουηδός αστροναύτης που ήρθε για μια ξενάγηση στο διάστημα. Μέσω του λογισμικού προσομοίωσης uniview που διαθέτουν πλανητάρια ξεκίνησε ένα ταξίδι σε γαλαξίες, στο δικό μας ηλιακό σύστημα και σε διαστημικό σταθμό. Αξίζει να σημειωθεί ότι όσα προβάλονταν, αφορούσαν τη δεδομένη χρονική στιγμή, καθώς το λογισμικό παρουσιάζει τη δεδομένη χρονική στιγμή σε συνθήκες πραγματικές όχι μόνο στο χώρο αλλά και τον χρόνο. Ακολούθησαν πειράματα  με άζωτο (πάγωμα τριαντάφυλλου, καραμελών αλλά και άλλων υλικών που το ψύχος επηρεάζει τις ιδιότητές τους).

Στη συνέχεια εργαζόμενοι στο κέντρο μας παρουσίασαν τις υπηρεσίες του, τους στόχους αλλά και τις δράσεις του. Το πιο εντυπωσιακό περίμενε στο ισόγειο του κτηρίου όπου στεγάζεται το AterC. Το τοπικό κέντρο ανακύκλωσης για την προσχολική αγωγή του δήμου Harryda. Λογής λογής υλικών που θα ζήλευε και το πιο ενημερωμένο βιβλιοπωλείο. Χαρτόνια, κλωστές, φυσικό υλικό, καρούλια, ρυζόχαρτα, φελλούς, PVC, υφάσματα, ξύλινα στοιχεία. Και όλα αυτά από ανακύκλωση με συμφωνίες που έχουν συναφθεί μεταξύ Δήμου και βιομηχανιών, εταιριών αλλά ακόμη και του αεροδρομίου που βρίσκεται εντός του Δήμου. Όλα τα νηπιαγωγεία μπορούν να εφοδιάζονται με όποιο υλικό επιθυμούν για όλο το χρόνο. 

Ακολούθησαν τρία εργαστήρια για τη χρήση μοτίβων. Με την εξαιρετική ιδέα της εφαρμογής της ακολουθίας Fibonacci στη φύση και με ειδικά μικροσκόπια στο σχήμα αυγών, έπρεπε να ανακαλυφθούν τα μοτίβα που πάρχουν σε φρούτα, λουλούδια, κουκουνάρια και να τα αναπαραχθούν.

Η ημέρα όμως συνεχίστηκε το ίδιο συναρπαστικά, μεταβαίνοντας στην πόλη Boras και στο μεγάλο Κέντρο Επιστημών Navet. To συγκεκριμένο κέντρο λειτουργεί με τις χορηγίες τεσσάρων δήμων της περιοχής και διαφόρων εταιριών, υλοποιώντας συναρπαστικά εκπαιδευτικά προγράμματα. Το κέντρο αυτό αποτελεί μία κυψέλη μάθησης πέρα από κάθε φαντασία. Αρχικά έκανε μία εισήγηση για τη λειτουργία του μία τριμελής ομάδα όπου ανάμεσά τους ήταν μια Ελληνίδα που ζει και δουλεύει στη Σουηδία, η Βάσω. Πρώτη δράση, σε μία σπηλιά των πειραμάτων που η ξαδέλφη του μεγάλου δράκου, η Μπέρτα έκανε βοηθούςόλους τους εταίρους  στα πειράματά της (σόδα και κιτρικό οξύ σε νάυλον σακκούλα, φάσμα χρώματος). Στη συνέχεια, σε ένα χώρο όπως τα εργαστήρια της αστυνομίας όπου εκεί έφηβοι μαθητές καλούνται να λύσουν υποθέσεις εμπρησμών (φαινόμενο πολύ συχνό στη Σουηδία) και να ακολουθηθεί η νόμιμη διαδικασία προκειμένου να κατανοήσουν τα παιδιά αυτής της ηλικίας τις συνέπειες που μπορεί να έχουν απερίσκεπτες πράξεις. Μια βελανιδιά περίμενε έξω από το εργαστήριο που οδήγησε όλη την ομάδα στο δάσος όπου βρίσκονταν ένα σωρό σκουπίδια. Σαστισμένη ζηήτησε βοήθεια για να τοποθετηθεί στο σωστό κάδο ανακύκλωσης κάθε σκουπίδι. Ακολούθησε ένα πείραμα με μια διάσημη νυχτερίδα που μπήκε σε γυάλινο δοχείο το οποίο τοποθετήθηκε ανάποδα στο νερό χωρίς να βραχεί ενώ ένας σκελετός οδήγησε το γκρουπ στο δωμάτιο των συστημάτων του ανθρώπινου σώματος, στη γωνιά που το ηλιακό φως αλλάζει χρώματα, στην μπάλα του μυαλού και ένα σωρό άλλες δοκιμασίες. Η εμπειρία ολοκληρώθηκε με σουηδικό δείπνο προς τιμήν όλων των χωρών!

Η επόμενη μέρα, περιελάμβανε επίσκεψη στο γνωστό Νηπιαγωγείο της πόλης, το Fox Lair, γνωστό για τις δράσεις του στην ύπαθρο, καθημερινά. Τα νήπιά του βρίσκονται έξω, 4,5 ώρες, με όποιες καιρικές συνθήκες. Την ημέρα αυτή, περπάτησαν ως το δάσος του ξενοδοχείου, όπου έκαναν snow board χαιρόμενα την κάθε στιγμή.

Στη συνέχεια, στις εγκαταστάσεις του Δημαρχείου πραγματοποιήθηκε η αξιολόγηση της συνάντησης και ο προγραμματισμός της επόμενης στη Μαδρίτη, το διάστημα 19-21 Μαρτίου 2019. Η ημέρα ολοκληρώθηκε στο Γκέτεμποργκ, με αποχαιρετιστήριο δείπνο, στο πανύψηλο κτήριο Gothia Tower ως ο καλύτερος επίλογος στη σκανδιναβική αυτή επίσκεψη.