Αντιδρούν στο νομοσχέδιο για το νέο λύκειο και το σύστημα πρόσβασης στην Γ' βάθμια εκπαίδευση

Το συλλαλητήριο θα πραγματοποιηθεί στις 12 Απριλίου στις 11.30 στην πλατεία της δημοτικής αγοράς Χανίων.

Ακολουθεί η ανακοίνωση της ΕΛΜΕ Χανίων:

"Στις 8 Απρίλίου ο Υπουργός Παιδείας  κατέθεσε στη βουλή το νομοσχέδιο της κυβέρνησης για το εξεταστικό σύστημα και το Λύκειο. Οι προτάσεις αυτές κινούνται στην κατεύθυνση του σχεδίου που κατατέθηκε  από το Σεπτέμβρη με κάποιες αλλαγές(o βαθμός απολυτηρίου δεν θα μετρήσει φέτος, η πρώτη  δήλωση προτίμησης για τα πανεπιστήμια  θα γίνει τον Οκτώβρη και η κοινωνιολογία αντικαθιστά τα  Λατινικά ) που δεν αλλάζουν όμως την ουσία. Στην πραγματικότητα με το νόμο-έκτρωμα που προτίθεται να ψηφίσει η κυβέρνηση κάνει μία ακόμα τομή  με την  οποία αλλάζει με ριζικό τρόπο τη δημόσια εκπαίδευση σε όλα τα επίπεδα και ιδιαίτερα στη δευτεροβάθμια. Με αυτό τον τρόπο, προχωρά στην υλοποίηση των κατευθύνσεων της ΕΕ και του ΟΟΣΑ, που είχαν αποτυπωθεί στο πόρισμα Λιάκου και στις μελέτες του ΣΕΒ και του ΙΟΒΕ. Ο στόχος είναι σαφής, η πλήρης προσαρμογή της εκπαίδευσης στην αγορά και τις ευρύτερες  αναδιαρθρώσεις που συντελούνται . Δεν ικανοποιεί κανένα αίτημα του κλάδου και τις ανάγκες της εκπαίδευσης.

Το «νέο» Λύκειο :

Καταργεί τα μορφωτικά δικαιώματα και τις ανάγκες των νέων.

Η Γενική γνώση ολοκληρώνεται πρόωρα, στη Β΄ Λυκείου, καθιστώντας τη Γ΄ Λυκείου προπαρασκευαστικό – «φροντιστηριακό» έτος εισαγωγής στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση. Αν μέχρι στιγμής υπήρχε ένας λειψός χαρακτήρας γενικής εκπαίδευσης και μόρφωσης στο σχολείο αυτός χάνεται ακόμα περισσότερο. Αντί για τη γενική, σύγχρονη και ολοκληρωμένη εκπαίδευση όλων των παιδιών στα πλαίσια ενός ενιαίου, δημόσιου και δωρεάν, δωδεκάχρονου σχολείου, βαθαίνει ακόμη περισσότερο ο διαχωρισμός του διπλού δικτύου γενικής – τεχνικής εκπαίδευσης,  ενώ διαμορφώνεται νέος διχασμός εντός των μαθητών της γενικής εκπαίδευσης. Μειώνονται δραματικά οι ώρες μαθημάτων γενικής παιδείας, προαναγγέλλεται αύξηση της ύλης των μαθημάτων προσανατολισμού, αφαιρούνται σημαντικά διδακτικά αντικείμενα και πρακτικά στέλνεται στα αζήτητα ο γενικός μορφωτικός χαρακτήρας της εκπαίδευσης. Ιδιαιτέρως, η αναμόρφωση μαθημάτων δεν υποτάσσεται βασικά σε μορφωτικά κριτήρια αλλά υποτάσσεται σε ανάγκες διαχείρισης προσωπικού ή εξυπηρέτησης των εξετάσεων. Ο απόφοιτος του «νέου» Λυκείου θα αδυνατεί να κατανοήσει την κοινωνική- φυσική πραγματικότητα γύρω του.

Ενισχύει τους ταξικούς φραγμούς, κατηγοριοποιεί μαθητές-σχολεία και σχολές.

 Στο τέλος της Β Λυκείου, μέσω των μηχανογραφικών θα γίνεται «ταξική» ταξινόμηση των μαθητών  σε  κατηγορίες .  Αυτούς που υπό το βάρος των οικονομικών δυσκολιών και των εξετάσεων θα επιλέξουν να μην συνεχίσουν στην γ’βάθμια, σε αυτούς που θα προορίζονται για τα τμήματα χαμηλής ζήτησης και σε αυτούς που θα δίνουν πανελλαδικές για τα τμήματα υψηλής ζήτησης. Ο χωρισμός των πανεπιστημιακών τμημάτων ουσιαστικά «σε χαμηλής και υψηλής ζήτησης», ασχέτως του ονόματος που θα τους δοθεί, όχι μόνο αντίκειται σε όποια μορφωτική διάσταση αλλά γίνεται με αγοραίους όρους προσφοράς και ζήτησης. Τμήματα και επιστημονικά αντικείμενα που «δεν παίζουν στην αγορά» και δεν «προσελκύσουν» εισακτέους θα έχουν ορατό το ενδεχόμενο της κατάργησης τους.

Οξύνει τον ανταγωνισμό, την πίεση στους μαθητές.

Οι εξετάσεις για το απολυτήριο Λυκείου παύουν να είναι ενδοσχολικές με θέματα και διόρθωση γραπτών από τους καθηγητές του σχολείου. Προβλέπει πανελλαδικού τύπου εξετάσεις σε επίπεδο δήμου ή νομού με θέματα που θα επιλέγονται από ομάδα  καθηγητών που διδάσκουν το μάθημα στο Δήμο ή το νομό, με κλειστά γραπτά και διόρθωση των γραπτών από καθηγητές άλλων σχολείων. Ενώ οι «ριζοσπαστικές λύσεις» υπόσχονταν λιγότερα φροντιστήρια, η πραγματικότητα δείχνει πως ακόμη και η απόκτηση του απολυτηρίου θα βυθίζει τους μαθητές σε μια πιο έντονη βαθμοθηρία, άγχος, αγωνία και φροντιστήρια για τις ενδοσχολικές εξετάσεις που προσομοιάζουν σε πανελλαδικές. Στόχος είναι λιγότεροι μαθητές να παίρνουν απολυτήριο και να οδηγούνται βίαια στην εγκατάλειψη του Λυκείου. 

 Διαμορφώνει τη βάση για την υποβάθμιση του απολυτηρίου των ΕΠΑΛ.

 Το απολυτήριο των ΕΠΑΛ δεν θα μπορεί να οδηγήσει στην εισαγωγή σε κάποιο τμήμα (ΤΕΠ), χωρίς πανελλαδικές εξετάσεις. Οι απόφοιτοι των ΕΠΑΛ θα πηγαίνουν στα διετή προγράμματα που δημιουργούνται στην τριτοβάθμια εκπαίδευση επιπέδου 5 και όσοι θέλουν να εισαχθούν σε κάποιο Τμήμα μιας Σχολής θα μπορούν μόνο μέσω πανελλαδικών εξετάσεων. Επιδιώκει όπως παλιότερα η Διαμαντοπούλου και ο Αρβανιτόπουλος τη στροφή του μεγαλύτερου ποσοστού των μαθητών στην τεχνική εκπαίδευση, που όλο και περισσότερο υποβαθμίζεται  σε κατάρτιση, και μαθητεία και στα Διετή Προγράμματα Σπουδών που ιδρύονται στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα καθ’ υπόδειξη της αγοράς. Η κατάργηση των ΤΕΙ και οι συγχωνεύσεις Πανεπιστημίων και ΤΕΙ σημαίνει μείωση της πρόσβασης των μαθητών των ΕΠΑΛ στη Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, αφού από τα μηχανογραφικά  φέτος εξαφανίζονται τα τμήματα των ΤΕΙ.

Υποβαθμίζει τους εκπαιδευτικούς

Ο ρόλος των εκπαιδευτικών μέσα σε αυτό το τοπίο θα επιδεινωθεί και στο διδακτικό και στο εργασιακό επίπεδο. Στην υπάρχουσα εργασιακή υποβάθμιση θα προστεθεί και η εργασιακή ομηρία με τη μείωση ωρών και αντικειμένων. Επιπλέον η απόσπαση της Γ τάξης από το Λύκειο και τη γενική παιδεία και η πλήρης διαφοροποίηση του Γενικού Λυκείου από τα ΕΠΑΛ, διαμορφώνει τη βάση  και για την κατηγοριοποίηση των εκπαιδευτικών. 

Το εκπαιδευτικό κίνημα (μαθητές, φοιτητές, εκπαιδευτικοί-γονείς ), άμεσα να οργανώσουμε τον   αγώνα υπερασπίζοντας το δημόσιο σχολείο, τα μορφωτικά κι εργασιακά δικαιώματα ενάντια στους ταξικούς φραγμούς. Οι μαχητικές μαθητικές κινητοποιήσεις στην αρχή της χρονιάς και η εμφάνιση μαθητών φοιτητών και εκπαιδευτικών τον Γενάρη δημιουργούν την δυνατότητα να ορίσουμε εμείς το σκηνικό στην εκπαίδευση! Για το ενιαίο, δημόσιο και δωρεάν, δωδεκάχρονο  σχολείο, για όλους χωρίς διακρίσεις και με ίσες ευκαιρίες. Να αμφισβητήσουμε τις κυρίαρχες επιλογές που χειροτερεύουν ακόμη περισσότερο το σχολείο, τη μόρφωσή μας, την ζωή μας.

Απόσυρση νομοσχεδίου, όχι στο νέο Λύκειο.
Υποστηρικτικές, ενισχυτικές δομές για όλους τους μαθητές χωρίς διακρίσεις.
Άμεση επαναφορά του 13ου και 14ου μισθού
«Ξεπάγωμα» της 2ετίας 2016-2017 και απόδοση του μισθολογικού κλιμακίου
Ουσιαστικές αυξήσεις στους μισθούς και στις συντάξεις
Κατάργηση του «νόμου Κατρούγκαλου». Αξιοπρεπείς συντάξεις στα 30 χρόνια προϋπηρεσίας  με τη συμπλήρωση του 60ου έτους

2.
Ομόφωνη απόφαση σχετικά με τη μη προσμέτρηση Τμημάτων Ένταξης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στον καθορισμό των κενών οργανικών θέσεων

Έκπληξη (δεν) προκαλεί το γεγονός ότι το ΥΠ.Π.Ε.Θ.  για μια ακόμη φορά φαίνεται να υποτιμά τη Δευτεροβάθμια Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση με τη μη προσμέτρηση των Τμημάτων Ένταξης στον καθορισμό των  κενών οργανικών θέσεων που πριν λίγες – εσπευσμένα και με συνοπτικές διαδικασίες – ζητήθηκε να δοθούν.

Η οδηγία στην εγκύκλιο 37423/Ε2/08-03-2019 (για μια ακόμη φορά) ήταν σαφής: «Τα Τμήματα Ένταξης, δεν θα ληφθούν υπόψη για τον υπολογισμό των οργανικών θέσεων». Μολονότι, λοιπόν, με το άρθρο 40, παράγραφος 5β  του Νόμου 4589/2019 (ΦΕΚ 13/ τ. Α΄/ 29-1-2019), οι ειδικότητες που θα στελεχώνουν τα Τμήματα Ένταξης Γυμνασίων και Λυκείων ορίστηκαν ξεκάθαρα και παρά την διαβεβαίωση της Υφυπουργού Παιδείας κας Τζούφη ότι καταβάλλονται προσπάθειες να δοθούν οργανικές θέσεις σε αυτά… για «κάποιο λόγο» δε λήφθησαν υπόψη.

Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να δηλωθούν μόνο τα κενά των ΣΜΕΑΕ – ΚΕΣΥ ως εξής:

ΣΜΕΑΕ: 1079 κενά

ΣΜΕΑΕ Κωφών/Τυφλών: 53 κενά

ΚΕΣΥ για ΠΕ(02-03-04): 103 κενά

Λαμβάνοντας, ωστόσο, υπόψη ότι κατά το σχολικό έτος 2017-18 ήταν ενεργά πάνω από 550 Τ.Ε. στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, εάν τα κενά σε αυτά είχαν δηλωθεί θα μιλούσαμε για επιπλέον 1.100 έως 1.650 κενά (ΠΕ 02, 03, 04). Τότε το σύνολο των κενών στη Δευτεροβάθμια Ειδική Εκπαίδευση θα ανερχόταν στα 2.300 έως 2.800.

Αντίθετα, στην Πρωτοβάθμια Ειδική Εκπαίδευση τα κενά ανέρχονται σε 1.884, συνυπολογίζοντας ΣΜΕΑΕ και Τμήματα Ένταξης. Με άλλα λόγια το Τμήμα Ένταξης φαίνεται να έχει δικαίωμα οργανικού κενού μόνο στο Δημοτικό και όχι στο Γυμνάσιο ή το Λύκειο!

Καθώς, λοιπόν, η νομοθεσία ορίζει ότι διορισμοί μπορούν να γίνουν μόνο αν έχουμε κενές οργανικές θέσεις φαίνεται ότι γίνεται μια προσπάθεια να «σκεπαστούν» οργανικά κενά και ελλείψεις στην Δευτεροβάθμια Ειδική Εκπαίδευση και η μερίδα του λέοντος των διορισμών που διατείνεται ότι θα γίνουν να δοθεί στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση.

Να σημειωθεί, τέλος, ότι έχουν γίνει επίσημες καταγγελίες από αιρετούς των ΠΥΣΔΕ αναφέροντας ότι σε ορισμένες περιπτώσεις οι Περιφερειακοί Διευθυντές ανέλαβαν να «μειώσουν» τα ήδη ελάχιστα κενά που είχαν δοθεί από τις κατά τόπους Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, καθώς τους δινόταν η δυνατότητα «εκτίμησης» των κενών.  Στη φάση αυτή λοιπόν, δε ζητάμε αλλά απαιτούμε να δοθούν ΌΛΑ τα οργανικά κενά που αυτή τη στιγμή υπάρχουν στη Δευτεροβάθμια Ειδική Εκπαίδευση και να καλυφθούν άμεσα με μόνιμο προσωπικό όλων των ειδικοτήτων.

Να καθοριστεί με σαφήνεια η κατανομή των 4500 μόνιμων διορισμών που διατείνεται ότι θα γίνουν στην Ειδική Αγωγή.

Να μην παραγκωνιστεί για μια ακόμη φορά η Δευτεροβάθμια Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση και να στελεχωθούν πλήρως όλες οι δομές της."