Κάθε χρόνο έφηβοι, εκπαιδευτικοί και γονείς ζούμε την εμπειρία των πανελληνίων εξετάσεων

Σε λίγες ημέρες αρχίζουν οι πανελλήνιες εξετάσεις. Το άγχος των γονιών , των μαθητών, αλλά και η ανησυχία όλων των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας κορυφώνεται. Όλοι ασφαλώς γνωρίζουν ότι τίποτα δεν  εξαρτάται από τις ημέρες αυτές μόνο, ωστόσο πολλά μπορούν να διαφοροποιηθούν από συγκυρίες, που συχνά επηρεάζουν το τελικό αποτέλεσμα ιδιαίτερα σε περιπτώσεις που τα παιδιά επιζητούν πολύ υψηλούς στόχους ή όταν δεν έχουν πολλές επιλογές σπουδαστικών λύσεων.

Παρόλα αυτά όλοι έχουμε περάσει την εμπειρία, όλοι δοκιμαστήκαμε και πολλοί από τους ενήλικες γνωρίζουν ότι άλλες δοκιμασίες σημάδεψαν περισσότερο την ψυχή τους και καθόρισαν τη ζωή τους. Είναι πάντως οι Πανελλήνιες   - αυτό οφείλουμε να το παραδεχτούμε-  ένα  από τα μέσα υλοποίησης των εφηβικών στόχων, μία δίοδος για τη φοιτητική εμπειρία και ένα «πρώτο σκαλί»  για την έξοδο στην προσωπική αυτοδιαχείριση του νέου στη ζωή. 

Πρέπει να υπενθυμίζουμε όμως σε όλους ότι σήμερα  τα παιδιά έχουν πολλούς τρόπους να πραγματοποιήσουν τα όνειρά τους. Αρκεί να ξέρουν πού θέλουν να πάνε και το τρόπο θα τον βρουν έστω και αν διαλέξουν διαφορετικό δρόμο καθένας. Εξάλλου με το σύστημα και τον πανεπιστημιακό χάρτη της Ελλάδας  των ημερών μας όλοι σχεδόν «κάπου μπαίνουν» και, αρκεί να φερθούν έξυπνα, για να αξιοποιήσουν την όποια επιτυχία τους στη ζωή τους. Τίποτα δεν κρίνεται οριστικά από τις ημέρες αυτές. Όπως κι αν έχει όμως το πράγμα οι πανελλήνιες δεν παύουν να απασχολούν και να φορτίζουν τις ημέρες αυτές τη μέση ελληνική οικογένεια.

Τα τελευταία χρόνια , όπως και φέτος, το μάθημα της Έκθεσης εξετάζεται πρώτο. Αυτή η επιλογή καθησυχάζει τους υποψήφιους, καθώς  συνήθως δεν μπορούν να προσδιορίσουν τη βαθμολογική τους επίδοση. Εξάλλου δεν απαιτεί εντατική μελέτη των τελευταίων ημερών , καθώς η επιτυχία σε αυτό κρίνεται κυρίως από όλη την προηγούμενη ζωή, εμπειρία και σχολική εργασία των μαθητών, αλλά και από τα γενικότερα ενδιαφέροντά τους για ζητήματα πνευματικής καλλιέργειας.  Προφανώς η  ικανότητα κατανόησης γραπτών κειμένων, ο λεγόμενος «εγγραμματισμός» , ο τρόπος γραφής του κάθε μαθητή, η ιδιόλεκτός του στον προφορικό και γραπτό λόγο,  δεν εξαρτώνται από τις τελευταίες επαναλήψεις ούτε βέβαια από την πορεία του στην τελευταία σχολική χρονιά.  

Ωστόσο αυτά δεν μειώνουν την αξία της μελέτης και της  προπόνησης με διάβασμα και γράψιμο έως την τελευταία ημέρα των εξετάσεων. Η συγκέντρωση και η πνευματική διαύγεια κατά τις ημέρες και ώρες των εξετάσεων, η θετική σκέψη και διάθεση είναι καλό να επιδιώκονται.  Η μελέτη, ποτέ εξαντλητική, πάντοτε όμως μεθοδική και σφαιρική για την εξεταστέα ύλη, είναι κοινό ζητούμενο και κατά την περίοδο των εξετάσεων.

Τις αμέσως  πριν την εξέταση ημέρες

Διαβάζουμε προσεκτικά τα μαθήματα που σε κάθε περίπτωση εξεταζόμαστε. Μελετάμε τις εργασίες και τις διορθώσεις διαγωνισμάτων όλης της χρονιάς. Άλλωστε "το ταξίδι προς την τελειότητα είναι η συνεχής μάθηση".

Την παραμονή, δεν ξενυχτάμε, κλείνουμε σχετικά νωρίς τα βιβλία μας, για να κρατήσουμε δυνάμεις για τα επόμενα μαθήματα και για όλες τις ημέρες των εξετάσεων. Χαλαρώνουμε με ό τι μας ευχαριστεί και προσέχουμε τη διατροφή να είναι σπιτική, υγιεινή και ελαφριά.

Κατά την ημέρα των εξετάσεων

  • Δεν διαβάζουμε το πρωί, δεν έχει νόημα.
  • Δεν αγχωνόμαστε με όσα συζητούν όλοι πριν έλθουν τα θέματα στο σχολείο, συζητάμε με τους ψυχραιμότερους φίλους μας. Αφήνουμε τους αυτόκλητους μάντεις και τις διαδιδόμενες προβλέψεις.

Κατά την ώρα της εξέτασης

Οργανώνουμε το χρόνο του διαγωνίσματος και τις εργασίες που απαιτούνται, αφού σχηματίσουμε συνολική εικόνα των θεμάτων με πρόχειρη ανάγνωση.

  • Διαβάζουμε προσεκτικά τα θέματα.
  • Αρχικά μπορεί να ακούσουμε ερωτήσεις τρίτων ή και να ζητήσουμε εμείς διευκρινίσεις, αλλά δεν χάνουμε χρόνο για τέτοια ζητήματα.
  • Δεν ασχολούμαστε με τις απορίες ή τα προβλήματα των συμμαθητών μας, αν έχουν κακή διάθεση ή επιζητούν συζητήσεις, που μάλιστα εμπεριέχουν κινδύνους.   
  • Οργανώνουμε το χρόνο μας ανάλογα με τα θέματα και τη βαθμολογική τους αξία. 
  • Ξεκινάμε από αυτά που γνωρίζουμε καλύτερα, για να τα κατοχυρώσουμε, προσέχοντας πάντα το χρόνο.
  • Στα θέματα που συναντάμε περισσότερες δυσκολίες, εργαζόμαστε μεθοδικά και αν χρειαστεί τα διακόπτουμε,  για να μην χάσουμε κάποια, που μπορεί να βρίσκονται στη συνέχεια.
  • Ελέγχουμε αν καταγράψαμε όλες τις ασκήσεις. Αν χρειαστεί, σημειώνουμε σημειώσεις και συμπληρώσεις με ευδιάκριτες παραπομπές στο τέλος του γραπτού.

Μετά το τέλος της εξέτασης 

Όταν τελειώσει η εξέταση, έχουμε στο νου μας ότι όσα γράψαμε δεν αλλάζουν . Παρόλα αυτά, αν θέλουμε να ξέρουμε λεπτομέρειες, συζητάμε ό,τι γράψαμε με τους καθηγητές, που συνεργαστήκαμε όλο το χρόνο, οι οποίοι γνωρίζουν τις δυνάμεις μας αλλά και την ψυχολογία μας. Έτσι, ερευνούμε ό,τι θέλουμε και μαθαίνουμε στοιχεία των απαντήσεων, εάν το επιθυμούμε.  Δεν έχει νόημα οι μαθητές ή οι γονείς των εξεταζόμενων μαθητών να βλέπουν τηλεοπτικές, ηλεκτρονικές απαντήσεις ή έντυπες και  να αναλώνονται σε σχετικές συζητήσεις με τα παιδιά τους.

Είναι καλό να ασχοληθούν με το επόμενο μάθημα όλοι και όχι με το προηγούμενο.

Υπενθύμιση

Η επιτυχία στις εξετάσεις δεν είναι μόνο ζήτημα γνώσεων. Οι γνώσεις είναι απαραίτητες αλλά δεν φτάνουν. Σπουδαίος είναι ο ρόλος της ψυχραιμίας, της αυτοκυριαρχίας, της καλής συγκέντρωσης, της σωστής οργάνωσης του χρόνου, πράγματα που εξαρτώνται κυρίως από την προπόνηση.   Γι' αυτό προϋποθέσεις της επιτυχίας είναι η αυτοπεποίθηση, η δύναμη και η  αποφασιστικότητα. Η δοκιμασία των εξετάσεων είναι ένας από τους αγώνες της ζωής μας και, όπως σε όλους τους αγώνες, συμμετέχουμε διεκδικώντας με όλες τις δυνάμεις μας  τη νίκη. 

Μόλις τελειώσει ένα μάθημα το σοφότερο είναι να ασχοληθούμε  με την προετοιμασία του επομένου. Ωστόσο, για όσους επιθυμούν, απαντήσεις θα αναρτούμε, έγκυρες και αξιόπιστες  στο  Flashnews.

Καλή τύχη στις εξετάσεις σας. Μπορεί να είναι η αρχή μιας μεγάλης πορείας, αλλά απλώς και μία χρήσιμη εμπειρία για ωρίμανση και προβληματισμό. Πολύ περισσότερο από τις εξετάσεις και την εισαγωγή στο πανεπιστήμιο, μπροστά σας είναι η ζωή ολόκληρη και αυτή θα έχει πολύ σπουδαιότερες και κρισιμότερες εξετάσεις!

Καλή σας δύναμη!

Στέλλα Αλιγιζάκη
Ιστορικός-Φιλόλογος