Όλοι αναγνωρίζουμε το δημογραφικό σαν κύριο πρόβλημα της χώρας, όχι μόνο γιατί αποτελεί βόμβα στα θεμέλια του ασφαλιστικού μας συστήματος, αλλά γιατί απειλεί ακόμα και αυτή την ακεραιότητα της πατρίδας μας. Δυστυχώς, λίγο η θέληση των πολιτικών μας να καταπιάνονται μόνο με ότι έχει άμεσα αποτελέσματα, λίγο η οικονομική κρίση, αποτέλεσμα έχουν το θέμα να αναγνωρίζεται μεν, η λύση του να παραπέμπεται στις ελληνικές καλένδες, δε.

Προς τιμήν του, ο πρώτος πολιτικός που αναφέρθηκε στο θέμα είναι ο αρχηγός της Νέας Δημοκρατίας κ. Κυριάκος Μητσοτάκης, ακόμα και αυτός βέβαια περιορίστηκε σε κάποιες παροχές -  διευκολύνσεις στα νέα ζευγάρια ώστε να κάνουν περισσότερα παιδιά. Το πρόβλημα βέβαια στην ουσία του είναι διπλό: πρώτα τα ζευγάρια πρέπει να έχουν δουλειές ώστε να χρηματοδοτήσουν την κοινή τους ζωή και έπειτα, να έχουν τι να κάνουν τα παιδιά μόλις οι άδειες μητρότητας τελειώσουν, αλλά και αργότερα, αν για παράδειγμα αρρωστήσουν. Σήμερα μοναδικό δίχτυ προστασίας είναι η οικογένεια ή αν προτιμάτε, αν το ζευγάρι δεν έχει κοντά παπουδογιαγιάδες, βράστα…

Η επέκταση της προσχολικής εκπαίδευσης από την ηλικία των τεσσάρων ετών οπωσδήποτε αποτελεί ένα βήμα στη σωστή κατεύθυνση, όμως ένα πρώτο βήμα σε μία πορεία μακρά. Συνολικά οι μελέτες που γίνονται σε ολόκληρο τον κόσμο συμπίπτουν σε δύο σημεία, στο ότι η επιδραστικότητα της προσχολικής εκπαίδευσης είναι η μεγαλύτερη στη ζωή του ατόμου και στο ότι οι επενδύσεις στην προσχολική αγωγή έχουν την μεγαλύτερη απόδοση.

Για να το εξηγήσουμε καλύτερα, τα πράγματα που μαθαίνουμε στα προσχολικά χρόνια είναι τελικά για τη ζωή μας σημαντικότερα ακόμα από αυτά που μαθαίνουμε στο πανεπιστήμιο. Αφήνω για άλλο σημείωμα το στάδιο της ζωής του παιδιού έως τα τέσσερα έτη και προχωρώ το συλλογισμό μου. Αυτό το όπως είδαμε σημαντικό για την ζωή του ατόμου στάδιο πρέπει να αντιμετωπίζεται με τη δέουσα προσοχή, να αντιμετωπίζεται με κριτήρια ποιοτικά, όχι μόνο ποσοτικά. Εδώ δυστυχώς φαίνεται να χάνουμε το στοίχημα καθώς το υπουργείο ναι μεν νομοθέτησε για την κατά ένα έτος επέκταση της προσχολικής αγωγής, χωρίς όμως να φροντίσει το πώς θα γίνει αυτό. Αποφασίζουμε, διατάζουμε και… κόφτε το λαιμό σας.

Για παράδειγμα, όπως μας είπε ο υπεύθυνος του δήμου Ρεθέμνους κ. Γεωργαλής, για να καλυφθούν τα προβλήματα θα επιστρατευτούν από λυόμενα έως χώροι που προορίζονται για ανάπαυση των νηπίων. Θα στοιβάζονται δηλαδή σε ανεπαρκείς έως ακατάλληλους χώρους τα παιδιά για να επαίρονται κάποιοι πως κάτι έκαναν. Τελικό θύμα της αλλοπρόσαλλης πολιτικής η ποιότητα της εκπαίδευσης. Θύμα και τα νήπια στη μάχη κατά της αριστείας…

Ευτυχώς, στην πολιτεία μας έχουμε το Πειραματικό Γυμνάσιο και Λύκειο καθώς και την ειλημμένη απόφαση για ίδρυση Πειραματικού Δημοτικού και Νηπιαγωγείου. Ας τρέξουμε τουλάχιστον το θέμα του νηπιαγωγείου άμεσα. Θα δώσει λύσεις σε πολλά επίπεδα…    
 

  • Ο Κώστας Ν. Πολυχρονάκης είναι Director of Operations  [email protected]