Η τραγωδία προκλήθηκε από την έκρηξη κατασχεθέντων πυρομαχικών, που ήταν αποθηκευμένα σε εμπορευματοκιβώτια στην εν λόγω ναυτική βάση

Οκτώ χρόνια συμπληρώνονται σήμερα από την ημέρα κατά την οποία έλαβε χώρα η φονική έκρηξη στη ναυτική βάση της Εθνικής Φρουράς «Αντιστράτηγος Ευάγγελος Φλωράκης», στο Μαρί της Κύπρου.

Την αποφράδα εκείνη ημέρα, 11η Ιουλίου του 2011, έχασαν τη ζωή τους στο Μαρί, εν ώρα καθήκοντος, 13 άτομα: ο πλοίαρχος Ιωαννίδης Ανδρέας, Διοικητής Ναυτικού/ΓΕΕΦ, ο αντιπλοίαρχος Λάμπρου Λάμπρος, διοικητής της Ναυτικής Βάσης, ο αρχικελευστής Κλεάνθους Κλεάνθης, υπαξιωματικός στη Διοίκηση της Ναυτικής Βάσης, ο ΕΠΥ κελευστής Ηρακλέους Μιχάλης, υπαξιωματικός στη Διοίκηση της Ναυτικής Βάσης, ο ναύτης (εθνοφρουρός) Χριστοφόρου Μιλτιάδης, της Διοίκησης Ναυτικής Βάσης, ο ναύτης (εθνοφρουρός) Χριστοφόρου Χριστάκης, της Διοίκησης Ναυτικής Βάσης, ο ναύτης Αντώνης Χαραλάμπους, ο αρχιλοχίας Πυροσβεστικής Υπηρεσίας Ανδρέας Παπαδόπουλος, ο πυροσβέστης Βασίλης Κρόκος, ο πυροσβέστης Σπύρος Ταντής, ο πυροσβέστης Παναγιώτης Θεοφίλου, ο αρχιπυροσβέστης Γιώργος Γιακουμή, ο πυροσβέστης Αδάμος Αδάμου.

Η τραγωδία προκλήθηκε από την έκρηξη κατασχεθέντων πυρομαχικών, που ήταν αποθηκευμένα σε εμπορευματοκιβώτια στην εν λόγω ναυτική βάση.

Σύμφωνα με δημοσιεύματα εκείνης της περιόδου, ο υπαρχηγός της Εθνικής Φρουράς, Σάββας Αργυρού,  δύο μόλις 24ωρα πριν από τη φονική έκρηξη στη ναυτική βάση, διαβεβαίωνε τον υπουργό Άμυνας της Κύπρου, Κώστα Παπακώστα, παρουσία και του αρχηγού της Εθνικής Φρουράς. Πέτρου Τσαλικίδη, ότι δεν υπήρχε κανένας λόγος ανησυχίας από το κατασχεθέν στρατιωτικό υλικό.

Κατά τη διάρκεια σύσκεψης που είχε πραγματοποιηθεί στις 10 Φεβρουαρίου 2011 στο υπουργείο Άμυνας, στη Λευκωσία, με συμμετοχή των υπουργών Εξωτερικών και Άμυνας, του αρχηγού της Εθνικής Φρουράς, αλλά και του διευθυντή του διπλωματικού γραφείου του Προέδρου της Δημοκρατίας, ο εκπρόσωπος της Διεύθυνσης Υλικού Πολέμου του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Φρουράς ήταν ξεκάθαρος για τους σοβαρούς κινδύνους που υπήρχαν συνεπεία ενδεχόμενης αλλοίωσης του μείγματος της πυρίτιδας, που θα μπορούσε να αντιδράσει με ανάφλεξη ή ακόμα και με έκρηξη.

Τα 98 κοντέινερ με τα πυρομαχικά είχαν κατασχεθεί τον Ιανουάριο του 2009 από το ρωσικών συμφερόντων πλοίο «Μόντσιεγκορσκ», το οποίο είχε αποπλεύσει από το Ιράν με προορισμό τη Συρία.

Το χρονικό της τραγωδίας

Σύμφωνα με ανακοίνωση της Πυροσβεστικής, στις 4:27 τα ξημερώματα της Δευτέρας 11ης Ιουλίου ξέσπασε φωτιά στη ναυτική βάση από άγνωστη αιτία. Στο σημείο έσπευσαν δυνάμεις της Πυροσβεστικής, χωρίς να καταφέρουν να θέσουν τη φωτιά υπό έλεγχο, με αποτέλεσμα να επεκταθεί σε δύο κοντέινερ με πυρομαχικά.

Ακολούθησε έκρηξη μεγάλης ισχύος, που προκάλεσε ζημιές σε σπίτια και καταστήματα σε ακτίνα 5 χιλιομέτρων.

Φωτιά ξέσπασε και στον ηλεκτροπαραγωγό σταθμό Βασιλικού, η οποία τέθηκε υπό έλεγχο πριν επεκταθεί στις δεξαμενές μαζούτ που τροφοδοτούν το σταθμό.

Η μονάδα, η μεγαλύτερη της Κύπρου, υπέστη μεγάλες ζημιές, με αποτέλεσμα να υπάρχουν εκτεταμένες διακοπές ρεύματος ακόμα και στη Λευκωσία.

Βομβαρδισμένο τοπίο

Ο χώρος έξω από τη ναυτική βάση θύμιζε βομβαρδισμένο τοπίο, καθώς ο δρόμος ήταν γεμάτος από σπασμένα κλαδιά, σωλήνες, σίδερα και γυαλιά.

Με θραύσματα είχε γεμίσει ακόμη και ο αυτοκινητόδρομος Λευκωσίας – Λεμεσού στο ύψος της κοινότητας Μαρί.

Στην περιοχή ήταν ιδιαίτερα έντονη η μυρωδιά καμένου, ενώ η ορατότητα ήταν χαμηλή.

Κάτοικοι της περιοχής είχαν δηλώσει σε τοπικά μέσα ενημέρωσης ότι άκουσαν εκκωφαντικό θόρυβο από εκρήξεις και είδαν στον ουρανό ένα μεγάλο μανιτάρι καπνού.

Η είδηση της έκρηξης είχε γίνει πρώτο θέμα στα διεθνή ειδησεογραφικά πρακτορεία και τα ξένα τηλεοπτικά δίκτυα.

Tags:

Ακολουθήστε το flashnews.gr στο Google News και την σελίδα μας στο Facebook