Δημοσίευμα για τα γκράφιτι που συναντά κανείς στους δρόμους της Αθήνας φιλοξενεί το διεθνές πρακτορείο ειδήσεων Associated Press. 

Στο άρθρο του επισημαίνει την αδιαφορία των Αρχών για την σύλληψη των υπευθύνων, αλλά και την παραίτηση των ιδιωτών που έχουν βαρεθεί να βάφουν τους τοίχους τους και εν μία νυχτί να τους ζωγραφίζουν και πάλι. 

Στην Αθήνα, η παράνομη δραστηριότητα με τα σπρέι αφήνει συχνά ένα ανεξίτηλο σημάδι στα δημόσια και ιδιωτικά κτίρια της ελληνικής πρωτεύουσας, στις πινακίδες των δρόμων αλλά και στις στάσεις των λεωφορείων, ενώ ακόμη και τα δημόσια έργα τέχνης και ακόμη και τα αρχαία ερείπια, δεν γλιτώνουν. 

Αδιαφορία των Αρχών, παραίτηση των ιδιοκτητών των ακινήτων

Ορισμένα τμήματα της κεντρικής Αθήνας είναι τόσο ταλαιπωρημένα από τα γκράφιτι – μεγάλες ζωγραφιές με έντονα χρώματα – που λίγες προσόψεις παραμένουν άθικτες ενώ οι ιδιοκτήτες παραιτούνται από τον καθαρισμό τους και το βάψιμο των τοίχων ξανά, γράφει το Associated Press. 

Οι δημοτικές Αρχές έχουν επανειλημμένα εκφράσει την αποφασιστικότητά τους για να την αντιμετώπιση του προβλήματος, με φτωχά αποτελέσματα μέχρι στιγμής. Οι νόμοι κατά των βανδαλισμών σπάνια εφαρμόζονται και οι συλλήψεις των δραστών δεν βρίσκονται ψηλά στις αστυνομικές προτεραιότητες.


Οι πανταχού παρούσες μουτζούρες είναι μια αρκετά πρόσφατη τάση σε μια πόλη με μια παλιά παράδοση στα γκράφιτι, όπου όταν δεν είναι εικονογραφημένη, αποτελείται από συνθήματα που μπορούν να ταξινομηθούν σε συγκεκριμένες κατηγορίες, όπως ποδοσφαιρικά, πολιτικά, ερωτικά ή ακατανόητα σχήματα. Έχουν μικρή διάρκεια ζωής και σπάνια επιβιώνουν περισσότερο από μερικούς μήνες προτού σβηστούν. 

Η νέα αυτή «επίθεση» προήλθε από την οικονομική κρίση της Ελλάδας την διράκεια 2010 – 2018, η οποία οδήγησε σε μαζικό κλείσιμο καταστημάτων στο κέντρο της πόλης και παρείχε στρέμματα ακατέργαστων τειχών, τα οποία θα μπορούσαν να γίνουν καμβάς ατιμώρητα. 

Κι ενώ η Αθήνα έχει αποκτήσει πολλές εντυπωσιακές τοιχογραφίες από καλλιτέχνες που ανέθεσαν το έργο οι δημόσιοι φορείς ή ιδιοκτήτες ιδιωτικών ακινήτων (βλέπε το τεράστιο γκράφιτι για τα αδέρφια Αντετοκούνμπο στα Σεπόλια), τα περισσότερα από τα νέα γκράφιτι είναι ανεπιθύμητα, χωρίς ορατό νόημα και άσχημα. Κι αντί να καθαριστούν, συνήθως παραμένουν εκεί μέχρι την ώρα που κάποιος άλλος θα ψεκάσει από πάνω τους ένα νέο γκράφιτι.

iefimerida.gr