Το app που δημιούργησαν, διακρίθηκε σε πανελλαδικό διαγωνισμό του Ιδρύματος Vodafone  – Μαθητές και ο καθηγητής τους φτιάχνουν “θησαυρούς” σε δημόσιο σχολείο

Μια φορά και έναν καιρό, στο Γυμνάσιο Βάμου, στο εργαστήριο του σχολείου, από τα μέσα Φεβρουαρίου μέχρι τον Μάιο, κάθε Δευτέρα και αφού είχε χτυπήσει το κουδούνι για τη λήξη της σχολικής ημέρας, είκοσι μαθητές, για τρεις ώρες, από τις 2 μέχρι τις 5, με την καθοδήγηση του καθηγητή τους, “έβαζαν” κάτω τον κόσμο της επιστήμης, έπαιζαν και πειραματίζονταν με τα μυστικά της φυσικής, της χημείας, της αστρονομίας και έπειτα κοίταζαν γύρω τους  άλυτα προβλήματα του πραγματικού κόσμου και έστυβαν το κεφάλι τους πώς θα τα λύσουν με εργαλείο τη γνώση που με κέφι και μεράκι απέκτησαν.

Το σχολείο συμμετείχε στο πρόγραμμα “STEMpowering Youth, που υλοποιείται από το Ίδρυμα Vodafone, σε συνεργασία με τον ΜΚΟ Science Communication – SciCo και την Ελληνογερμανική Αγωγή, ένα πρόγραμμα εκπαίδευσης STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) για απομακρυσμένες περιοχές της χώρας που έχουν λιγότερες ευκαιρίες εξωσχολικών δραστηριοτήτων. Σκοπός του προγράμματος είναι να φέρει τους μαθητές σε επαφή με την επιστήμη, την επίλυση προβλημάτων και την καινοτομία και το κατάφερε.

Ο καθηγητής Φυσικής του Γυμνασίου, κ. Τίτος Σμυρνάκης, συγκέντρωσε τους μαθητές που εκδήλωσαν ενδιαφέρον για συμμετοχή στο πρόγραμμα και ξεκίνησαν το ταξίδι της γνώσης και της δημιουργίας στο εργαστήρι του σχολείου, ολοκληρώνοντας επτά  πρωτότυπες κατασκευές με ηλεκτρονικά συστήματα Αrduino, που λύνουν προβλήματα της καθημερινής ζωής.

Σε αυτό το εργαστήρι, δύο μαθήτριες πρώτης Γυμνασίου, η Παναγιώτα Βρώτσου και Φαίη Χατζηαντωνίου, ευαισθητοποιημένες για την τρίτη ηλικία, είχαν μια ιδέα, να φτιάξουν ένα app, που θα βοηθούσε τους ηλικιωμένους του χωριού να έχουν πρόσβαση στο γραμματοκιβώτιο, όταν για λόγους υγείας ή καιρικών συνθηκών δεν μπορούσαν να πάνε στην πλατεία του Βάμου και να ελέγξουν το γραμματοκιβώτιο τους. Έτσι γεννήθηκε ο “Ταχυδρόμος SMS”, μια κατασκευή που τοποθετείται στα απομακρυσμένα γραμματοκιβώτια και διαθέτει σύστημα ελέγχου εισερχόμενης αλληλογραφίας και ταυτόχρονης ενημέρωσης μέσω αποστολής SMS στο κινητό του ιδιοκτήτη. Η ιδέα ανήκει αποκλειστικά στις δύο μαθήτριες και μεταμορφώθηκε σε ένα χρήσιμο app μετα από 15 ώρες και με κόστος μόλις 40 ευρώ – όσο στοίχισαν δηλαδή τα υλικά της κατασκευής που διατέθηκαν στις μαθήτριες από το Ίδρυμα Vodafone. 

(Aπό δεξιά η Φαίη και η Παναγιώτα που δημιούργησαν το app και ο καθηγητής φυσικής Τίτος Σμυρνάκης στο εργαστήρι τους μπροστά από το ομαδικό project “Έξυπνη πόλη)

Η Φαίη και η Παναγιώτα με την πρωτότυπη κατασκευή τους, διακρίθηκαν στην πρώτη τριάδα πανελλαδικά στο πλαίσιο της διαγωνιστικής διαδικασίας του προγράμματος που υλοποιείται από το Ίδρυμα Vodafone, σε συνεργασία με την SciCo και την Ελληνογερμανική Αγωγή. Αξίζει να αναφερθεί στο σημείο αυτό ότι ο πρώτος νικητής – η μαθητική ομάδα από την Καλαμάτα – έλαβε ως έπαθλο ένα ταξίδι στην Ελβετία στο ερευνητικό κέντρο CERN.

Τo STEM μέσα από τα μάτια των παιδιών – Οι μαθητές που βελτιώθηκαν, οι φιλίες και οι παρέες και τα φαγητά της μαμάς 

Όλοι όμως βγήκαν κερδισμένοι από το πρόγραμμα, αφού εκτός από τα δώρα που έλαβαν, τις γνώσεις και το project που δημιούργησαν, απέκτησαν μια διαφορετική ματιά για το σχολείο, τις θετικές επιστήμες ακόμα και τους συμμαθητές τους.

Όπως θυμάται η Φαίη που σκέφτηκε τη δημιουργία του συγκεκριμένου app: “Είπαμε κατευθείαν την ιδέα μας στον καθηγητή μας, μας βοήθησε, ψάξαμε και βρήκαμε στο internet τα υλικά που θα χρειαστούμε, τα παραγγείλαμε και μετά από την περίοδο των διακοπών του Πάσχα, ξεκινήσαμε να το δουλεύουμε. Δουλεύαμε συστηματικά με τον καθηγητή μας και έτσι το καταφέραμε και το φτιάξαμε”.

“Μας πήρε αρκετές ώρες”, προσθέτει η Παναγιώτα που, όπως ομολογεί, η σχέση της με τη φυσική και τα μαθηματικά δεν ήταν και πολύ καλή, προτού συμμετάσχει στο πρόγραμμα. Τώρα όμως, θεωρεί ότι βελτιώθηκε. “Την ώρα των Μαθηματικών, επειδή δεν ήμουν τόσο καλή, ήταν σαν ένας μεγάλος μπελάς και δεν μου άρεσε. Όταν άρχισα να συνεργάζομαι στην ομάδα του STEM, άρχισαν να μου αρέσουν τα Μαθηματικά και η Φυσική και νομίζω ότι έγινα πιο καλή”, τονίζει.

“Αυτό το πρόγραμμα που παρακολουθήσαμε, μας έκανε να μπούμε πιο βαθιά στα μαθήματα και να μας αρέσουν – και πιο πολύ σε σημείο που θα θέλαμε να ασχοληθούμε και στο μέλλον”, επισημαίνει η Φαίη και προσθέτει: “Θέλω να ασχοληθώ ή με τη Φυσική ή τη Βιολογία αλλά σε θέματα που έχουν να κάνουν με έρευνες και πειράματα”.

Ο καθηγητής τους κ. Σμυρνάκης επεσήμανε ότι έχει εντοπίσει τεράστια διαφορά στις επιδόσεις, ακόμα και στην συμπεριφορά των παιδιών που συμμετέχουν στο πρόγραμμα.

«Έχω δει μεγάλη διαφορά στα παιδιά, στους τρείς κύκλους του προγράμματος- δηλαδή ενάμιση χρόνο τώρα. Σε παιδιά που τελείωσαν το Γυμνάσιο μαζί μας, έχει αναπτυχθεί πολύ η επιθυμία τους να ασχοληθούν με τη Φυσική και τη Χημεία. Έχει πολύ ενδιαφέρον να βλέπεις τα παιδιά σε αυτήν την ηλικία – στην 1η Γυμνασίου- να λένε «εγώ θέλω  να ασχοληθώ με αυτές τις επιστήμες». Είμαι πολύ ικανοποιημένος από αυτό το πρόγραμμα – και η διευθύντρια, επίσης – αφού έχουμε δει μια σημαντική βελτίωση και στη συμπεριφορά των παιδιών. Παιδιά που ήταν ανήσυχα στην τάξη – και αφού επέλεξα επίτηδες κάποια παιδιά που δεν ήταν πολύ “δυνατά” στη Φυσική να έρθουν στο πρόγραμμα για να δουν το μάθημα με άλλο μάτι – ήταν έπειτα πιο συνεργάσιμα στο τμήμα» εξηγεί ο κ. Σμυρνάκης.

Πολύτιμη είναι και η επίδραση του προγράμματος που υλοποιεί το Ίδρυμα Vodafone, σε συνεργασία με τον ΜΚΟ Science Communication–SciCo και την Ελληνογερμανική Αγωγή, στις σχέσεις μεταξύ των συμμαθητών και την κοινωνικοποίησή της. Ειδικά για την Φαίη που μετακόμισε στο Βάμο από την Αθήνα στα μισά της σχολικής χρονιάς, το πρόγραμμα της έδωσε την ευκαιρία να ενταχθεί στο σχολικό και ευρύτερο περιβάλλον πιο γρήγορα και ομαλά.

«Ήρθα στα μέσα της χρονιάς σε αυτό το σχολείο, οπότε το STEM με βοήθησε να κοινωνικοποιηθώ και με αυτόν τον τρόπο γνώρισα και άλλα παιδιά, άρχισα να ανοίγομαι γιατί ήμουν λίγο πιο μαζεμένη στις αρχές αφού δεν ήξερα τα παιδιά και τώρα νιώθω μεγαλύτερη εξοικείωση», λέει η Φαίη.

Στο ίδιο μήκος κύματος, με διαφορετική εμπειρία και η Παναγιώτα σημειώνει: «Τα ήξερα όλα τα παιδιά που ήμασταν στην ομάδα, απλά δεν είχαμε τόσο στενές σχέσεις. Όμως, αφότου μπήκαμε στην ομάδα του STEM, κάναμε παρέες, φιλίες. Το τρίωρο περνάει πολύ παραγωγικά – δεν είναι βαρετά. Μαθαίνουμε καινούρια πράγματα και έχει ενδιαφέρον το μάθημα».

(H “Έξυπνη Πόλη” το ομαδικό project που ολοκλήρωσαν οι μαθητές του Γυμνασίου Βάμου)

Το σχολείο είχε συμμετάσχει ήδη σε ακόμα δύο κύκλους του προγράμματος και, όπως σημειώνει ο καθηγητής Φυσικής Τίτος Σμυρνάκης, φέτος στο εργαστήρι του σχολείου «δούλευαν» επτά ομάδες, με συνολικά 20 μαθητές αν και υπήρχε, λόγω της προηγούμενης εμπειρίας ενδιαφέρον από περισσότερους μαθητές, ενώ σημαντική ήταν η στήριξη των γονέων. Κάθε Δευτέρα εναλλάξ, μια μητέρα αναλάμβανε το φαγητό των παιδιών και ολόκληρα ταψιά, υποδέχονταν τους μαθητές που παρέμεναν στο σχολείο για επιπλέον τρεις ώρες με όρεξη να μάθουν.

«Εμείς έχουμε συμμετάσχει και ολοκληρώσει τρεις κύκλους του προγράμματος. Κάνουμε έναν κύκλο 10 εβδομαδιαίων μαθημάτων στα οποία μαθαίνουμε πράγματα σε σχέση με την επιστήμη, μέσα από μια άλλη ματιά. Όπως υποδηλώνει και το όνομα του προγράμματος STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics), προσπαθούμε να δούμε τα πράγματα υπό το πρίσμα των τεσσάρων αυτών επιστημών, όχι μεμονωμένα – και φυσικά πιο πρακτικά. Στο τέλος, μετά από τον κύκλο μαθημάτων, τα παιδιά που χωρίζονται σε ομάδες, πρέπει να σκεφτούν ένα τοπικό πρόβλημα της καθημερινότητας και να φτιάξουν ένα project που θα του δώσουν μια λύση. Είχα ζητήσει 20 άτομα για το πρόγραμμα, όμως τελικά ενδιαφέρον εκδήλωσαν 40 μαθητές – κι έπρεπε να επιλέξω 20 από αυτούς. Συνολικά είχαμε 15 συναντήσεις. Κάθε Δευτέρα που είχαμε το πρόγραμμα – μετά από ιδέα της Φαίης – κάθε γονιός, εναλλάξ έφερνε φαγητό για όλα τα παιδιά. Υπήρχε μια ομαδικότητα γενικά» συνεχίζει ο κ. Σμυρνάκης.

(H Φαίη, η Παναγιώτα και ο δίδυμος αδελφός της Παναγιώτης που συμμετείχε και αυτός στο πρόγραμμα κατασκευάζοντας τον έξυπνο κάδο, βλ.παρακάτω)

Οι μαθητές του Γυμνασίου Βάμου, μέσα από τη συμμετοχή τους σε τρεις κύκλους του προγράμματος έχουν δημιουργήσει 17 project με εκπληκτικά αποτελέσματα. Ο έξυπνος κάδος, το έξυπνο φανάρι για μια επικίνδυνη στροφή στο χωριό Καλύβες, το θερμόμετρο για τυφλούς, το μπαστούνι για τυφλούς  με αισθητήρες, είναι μερικά μόνο από τα δημιουργήματα των παιδιών.

Επίσης, στο πλαίσιο του προγράμματος οι μαθητές ανέλαβαν σε μια ομαδική εργασία, την  “Κατασκευή Πόλης” χρησιμοποιώντας μακέτα, διάφορα υλικά αλλά και την πλακέτα Arduino την οποία και προγραμματίζουν ώστε να λειτουργήσουν τα φανάρια και ο αυτόματος φωτισμός της πόλης. Το εντυπωσιακό είναι ότι η εκμάθηση του προγραμματισμού αυτού διδάσκεται στο πρώτο έτος του πανεπιστημίου σε σχολές προγραμματισμού.

Δείτε τον Ταχυδρόμο SMS και άλλα ενδεικτικά project του σχολείου στα παρακάτω βίντεο, αλλά και στο κανάλι του σχολείου στο youtube (ΕΔΩ)

Σχετικά με το STEMpowering Youth

Το STEMpowering Youth είναι ένα εξωσχολικό πρόγραμμα εκπαίδευσης STEM (Επιστήμη – Τεχνολογία –  Μηχανική – Μαθηματικά), που υλοποιείται από το Ίδρυμα Vodafone, σε συνεργασία με τον Εκπαιδευτικό Μη Κερδοσκοπικό Οργανισμό SciCo – Επιστήμη Επικοινωνία και την ακαδημαϊκή συμβολή της Ελληνογερμανικής Αγωγής. Το πρόγραμμα αναπτύσσεται σε 3 πυλώνες: τα Eξωσχολικά δίμηνα Εκπαιδευτικά Εργαστήρια STEM, τα Εκπαιδευτικά Πακέτα Υλικών για τον εμπλουτισμό των σχολικών μαθημάτων Θετικών Επιστημών και το Μobile εκπαιδευτικό παιχνίδι “The Moondiver Xperience”, που υλοποιήθηκε σε συνεργασία με τη ΜΚΟ SciFY – Science For You και φέρνει τις βασικές αρχές της Αστρονομίας στη διάθεση των μαθητών αλλά και όλων όσων θέλουν να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους σε αυτόν τον τομέα.

Σχετικά με το Ίδρυμα Vodafone στην Ελλάδα

Εδώ και 27 χρόνια, με έδρα τη Μεγάλη Βρετανία και τη φράση “Connecting for Good” να συνοψίζει τη φιλοσοφία του, το Ίδρυμα Vodafone συνδέει την κοινωνική συνεισφορά με τις τεχνολογίες των τηλεπικοινωνιών. Στην Ελλάδα, το Ίδρυμα Vodafone δραστηριοποιείται από το 2002, υποστηρίζοντας δράσεις και προγράμματα που ανταποκρίνονται στις ανάγκες της ελληνικής κοινωνίας, με έμφαση στους τομείς της Υγείας, της Εκπαίδευσης και της Κοινωνίας. Στα 17 χρόνια δραστηριοποίησής του, έχει συνεργαστεί με περισσότερους από 93 φορείς και οργανισμούς, ενώ μόνο τον τελευταίο χρόνο έχει ωφελήσει περισσότερους από 754.000 πολίτες. Τα προγράμματα που χρηματοδοτούνται από το Ίδρυμα Vodafone στην Ελλάδα, αυτή την περίοδο, είναι: το Πρόγραμμα Τηλεϊατρικής Vodafone, τα Εργαστήρια STEMpowering Youth στην περιφέρεια, το Επίκεντρο της ActionAid, τα προγράμματα Instant Network & Instant Classroom για την υποστήριξη ανθρωπιστικών κρίσεων και το πρόγραμμα World of Difference.

Πληροφορίες σχετικά με το πρόγραμμα εδώ.

Ακολουθήστε το flashnews.gr στο Google News και την σελίδα μας στο Facebook