Η περασμένη Πέμπτη θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ιστορική για την τριτοβάθμια εκπαίδευση της πατρίδα μας, καθώς οι αλλαγές που δρομολογήθηκαν είναι για τα δεδομένα της Ελλάδος ριζοσπαστικές.

Μπορεί ο θόρυβος που ξέσπασε με την αναγνώριση των πτυχίων ξένων πανεπιστημίων που συνεργάζονται με κολλέγια στη χώρα μας να σκέπασε τις υπόλοιπες μεταρρυθμίσεις, η αξία τους όμως είναι κατά πολύ μεγαλύτερη. Η ίδρυση της Ανεξάρτητης Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης και η σύνδεση μέρους της κρατικής επιχορήγησης των ιδρυμάτων με την αξιολόγηση τους, είναι για την πραγματικότητα της πατρίδας μας πράξεις επαναστατικές, ποτέ έως τώρα υπουργός Παιδείας δεν είχε απεμπολήσει το δικαίωμα να «κάνει ότι γουστάρει».

Το νομοσχέδιο εισάγει όμως και την ευθύνη των πράξεων ή των παραλείψεων. Ίσως για αυτό ένα νομοσχέδιο που απλά αναγνωρίζει την πραγματικότητα, εναρμονίζει την Ελλάδα με τα παγκόσμια ειωθότα και απελευθερώνει την τριτοβάθμια εκπαίδευση από τα δεσμά της πολιτείας,  πολεμήθηκε…

Σε ολόκληρο τον κόσμο το σύνολο της εκπαίδευσης ονομάζεται Εκπαιδευτική Βιομηχανία, καθώς το οικονομικό της αντικείμενο είναι τεράστιο, σχεδόν όσο και η σημασία της στην εξέλιξη μιας κοινωνίας. Μετέχοντες είναι όλοι όσοι ασχολούνται με αυτήν, από τον πρύτανη έως τον ερευνητή και από τον manager έως τον την γραμματέα. Όλοι εργάζονται για τους ίδιους σκοπούς και με τους ίδιους στόχους ανεξάρτητα του status που έχουν, αν ανήκουν στο κράτος, στους μετόχους ή αν είναι Μη Κερδοσκοπικού Χαρακτήρα. Εξαίρεση «φωτεινή» η Ελλάδα, κάτι που σιγά σιγά αλλάζει…

Ο περισσότερος κόσμος δεν γνωρίζει ότι εδώ και αρκετά χρόνια έχει δημιουργηθεί ο οργανισμός Study in Greece, με στόχο την προσέλκυση ξένων φοιτητών στα ελληνικά πανεπιστήμια. Κι όμως υπάρχει, μόνο που υπολειτουργεί καθώς απαραίτητη προϋπόθεση για όποιον θέλει να παρακολουθήσει ένα πρόγραμμα είναι να γνωρίζει ελληνικά! Τα ιδρύματα αποκτώντας την ελευθερία δημιουργίας προγραμμάτων, ελληνόφωνων ή αγγλόφωνων χωρίς να ζητούν την άδεια από κάθε κύριο Γαβρόγλου, μπορούν να αναπτύξουν τις δραστηριότητες τους με γνώμονα τη δημιουργία ακαδημαϊκής και οικονομικής υπεραξίας κάθε ιδρύματος και ενίσχυση της παγκόσμιας φήμης του.

Γιατί ναι, όσο κι αν κρυβόμαστε πίσω από το θόρυβο μερικών και την άγνοια των πολλών, η φήμη των ανώτατων ιδρυμάτων είναι παγκόσμια. Το ίδιο το Study in Greece δίνει πληροφορίες για την κατάταξη των ελληνικών πανεπιστημίων σύμφωνα με τη λίστα του U.S. News Best Global Universities. Προς ενημέρωση το Π.Κ. είναι τέταρτο, μετά το Καποδιστριακό, το Αριστοτέλειο και το Μετσόβιο.

Αυτές τις ημέρες πραγματοποιείται στο Λονδίνο η πρώτη μεγάλη έκθεση της Παγκόσμιας Εκπαιδευτικής Βιομηχανίας, η Bett 2020, μια έκθεση με 800 εκθέτες, 103 EdTech startups και δεκάδες χιλιάδες επισκέπτες. Αν αποβάλουμε τις ξεπερασμένες αντιλήψεις τα καλύτερα πανεπιστήμια μας θα μπορούν να είναι παρόντα, διεκδικώντας ένα καλύτερο μέλλον τόσο για τα ίδια τα ιδρύματα, όσο για τις τοπικές κοινωνίες.