Το μήνυμα του Προέδρου Συλλόγου Γονέων Μουσικού Σχολείου Χανίων, Γιώργου Γυπάκη

Δεδομένης της προθεσμίας της 29ης Μαΐου κατά την οποία λήγουν οι εγγραφές νέων μαθητών για την Α΄ Γυμνασίου, ο πρόεδρος του  Συλλόγου Γονέων Μουσικού Σχολείου Χανίων, Γιώργου Γυπάκη, στέλνει το ακόλουθο μήνυμα:

“Συνηθίζεται το μήνα Μάη κάθε χρόνο, εμείς του Μουσικού Σχολείου να κινητοποιούμαστε λίγο παραπάνω απ’ ότι την υπόλοιπη χρονιά, για να προβάλλουμε το σχολείο μας προς τα έξω. Κι αυτό γιατί το Μάη ξεκινούν και τελειώνουν (στις 29) οι εγγραφές για την εισαγωγή παιδιών στην Α’ Γυμνασίου. Φέτος λόγω της καραντίνας, ούτε ενημερώσεις στα δημοτικά σχολεία έγιναν, ούτε εκδηλώσεις που να δείχνουν το αποτέλεσμα της δουλειάς που γίνεται στο Μουσικό Σχολείο Χανίων. Γι αυτό θεώρησα χρήσιμο να γράψω δυο λόγια για το σχολείο αυτό, που για έξι χρόνια μου “ανάθρεψε” το ένα παιδί κι ελπίζω να μου “αναθρέψει” και το άλλο.

Χρησιμοποιώ τον όρο “ανατροφή” γιατί στο Μουσικό Σχολείο τα παιδιά δεν “φοιτούν” απλά όπως στ’ άλλα σχολεία, αλλά αναπτύσσονται, καλλιεργούνται κι ωριμάζουν μέσα σε ένα μουσικό περιβάλλον, από τα πρώτα ως τα τελευταία τους εφηβικά χρόνια. Η σύγχρονη μουσικοπαιδαγωγική επιστήμη δίνει μεγάλη έμφαση στο “μουσικό περιβάλλον” ενός παιδιού, ακόμα και πριν από τη γέννησή του, όχι μόνο γιατί ενεργοποιεί τη μουσική του ευφυία (ας το πούμε ταλέντο, αν κι είναι πολύ περισσότερα) αλλά και γιατί ενισχύει τη δυνατότητά του να επικοινωνεί και να μιμείται τη μητρική του γλώσσα μαθαίνοντάς την μέσα από τα πρώτα του τραγούδια.

Σύμφωνα με πολλές έρευνες, η μουσική εκπαίδευση ωφελεί τις διανοητικές και μαθησιακές ικανότητες. Μία απ’ αυτές, του Παν/μίου της Florida, έδειξε ότι στο 90% των παιδιών προσχολικής ηλικίας αναπτύχθηκε η γλωσσική τους ευφυία ύστερα από 20 μέρες μουσικής εκπαίδευσης. Η μουσική εκπαίδευση αναπτύσσει τις ικανότητες ανάγνωσης και γραφής και βελτιώνει την ικανότητα στη μητρική γλώσσα. Συντελλεί όμως και στην ανάπτυξη της συνεργασίας, της πειθαρχίας της διανοητικής εργασίας και της δημιουργικότητας. Ειναι ευεργετική για τη μνήμη, τη μαθηματική σκέψη και βοηθάει ιδιαίτερα τα παιδιά με διάσπαση προσοχής και μαθησιακές δυσκολίες.

Η νευροβιολογία και η μουσικοθεραπευτική επιστήμη δίνουν σαφείς εξηγήσεις στο γιατί συμβαίνει αυτό: Η μάθηση,  στηρίζεται στην πλαστικότητα των συνάψεων ανάμεσα στους νευρώνες του εγκεφάλου. Αυτές οι συνάψεις αρχίζουν να δημιουργούνται ανάλογα με τις αισθητικές εισροές, που σημαίνει ότι το περιβάλλον ενός παιδιού μεταβάλλει τόσο τον αριθμό όσο και την πολυπλοκότητα τους. Η μουσική, όπως κι οι άλλες βέβαια τέχνες, πολλαπλασιάζουν τις συναπτικές συνδέσεις των νευρώνων και στέλνουν κατάλληλα μηνύματα μέσω των νευροδιαβιβαστών ικανά να αλλάξουν την διάθεση μας.

Αυτό που συμβαίνει στο Μουσικό Σχολείο Χανίων, το ότι δηλαδή έχει σχεδόν 100% επιτυχία εισαγωγής των μαθητών του σε ΑΕΙ και το ότι σ’αυτό το σχολείο δεν υπάρχει σχεδόν καθόλου bullying, αυτά αποδίδονται από όλους μας, στις πολλές ώρες μουσικής παιδείας και στο ότι στα διαλείματα τα παιδιά ασχολούνται με τις πρόβες τους κι εκτονώνονται εκεί αντί να ιντριγκάρονται μεταξύ τους, να αλληλοπροκαλούνται ή να ξοδεύουν την εφηβεία τους σε πράγματα άχρηστα και ζημιογόνα. Θα πρότεινα με βάση αυτά, όλα τα σχολεία της χώρας να γίνουν μουσικά.

Μη φανταστείτε όμως, ότι το Μουσικό Σχολείο είναι ένα εύκολο σχολείο, κατάλληλο για να “παρκάρεις” ένα παιδί που δυσκολεύεται στα γράμματα αλλά τα πάει καλά στη μουσική. Ούτε να υποθέσετε ότι είναι ένα “κολλέγιο” για λίγους κι εκλεκτούς που προέρχονται από το πανάκριβο ωδειακό εκπαιδευτικό σύστημα για να συμπληρώσουν εδώ τις μουσικές τους γνώσεις. Απευθύνεται σε όλους τους μαθητές και όχι μόνο σε όσους επιθυμούν να γίνουν μουσικοί. Είναι ένα φυτώριο ταλέντων, ένα κύτταρο πολιτισμού που συνεισφέρει στην πολιτιστική αναβάθμιση της πόλης που βρίσκεται. Τα παιδιά όμως που έρχονται εδώ, είναι προετοιμασμένα να κάνουν θυσίες. Γιατί το Μουσικό Σχολείο, όπως ορίζεται από τη νομοθεσία, είναι καταρχήν ένα Σχολείο  που λειτουργεί όπως όλα τα άλλα Γυμνάσια και Λύκεια (ίδια μαθήματα Γενικής Παιδείας, ίδιες ώρες διδασκαλίας, ίδια βιβλία, ίδιος τρόπος αξιολόγησης) αλλά επίσης περιλαμβάνει και μαθήματα Μουσικής Παιδείας, θεωρητικά και πρακτικά. Αυτό σημαίνει περισσότερες ώρες σχολικής ζωής αλλά και περισσότερες ώρες μελέτης στο σπίτι. Πολλά παιδιά μάλιστα, έρχονται από απομακρυσμένες περιοχές των Χανίων και ξοδεύουν επιπλέον χρόνο στα λεωφορεία. Γι αυτό, το μεσημέρι τους προσφέρεται σίτιση. Εχουμε όμως και τα “τυχερά” μας, συναυλίες, συμπράξεις με άλλες χορωδίες ή επαγγελματικές ορχήστρες, συμμετοχές σε φεστιβάλ στην Ελλάδα και στο εξωτερικό αλλά και σε ευρωπαϊκά προγράμματα ανταλλαγής μαθητών. Οι μαθητές μας συχνά βραβεύονται για τις μουσικές και τις άλλες μαθησιακές τους επιδόσεις. Ολ’ αυτά, δημιουργούν στο Σχολείο μας συνθήκες “οικογενειακού” κλίματος.

Αγαπητοί γονείς, σας καλώ να “μπείτε” στην Οικογένεια μας, του Μουσικού Σχολείου. Είμαστε μια εκπαιδευτική κοινότητα, όπου Διεύθυνση, Εκπαιδευτικοί, Μαθητές και Γονείς, όλοι πασχίζουμε να βελτιώσουμε τη σχολικη ζωή. Πασχίζουμε να διατηρούμε ένα κλίμα συνεργασίας, συναίνεσης και εμπιστοσύνης, όπου οι εκπαιδευτικοί αισθάνονται πιο ασφαλείς για να δώσουν τον καλύτερο εαυτό τους, οι καλλιτέχνες (μαθητές και εκπαιδευτικοί) βρίσκουν χώρο να εμπνευστούν και να δημιουργήσουν ακόμα κι έξω από το ωράριό τους. Είμαστε ένα σχολείο όπου οι απόφοιτοί του επιστρέφουν που και που για να ξαναμιλήσουν ή να παίξουν μουσική με τους αγαπημένους τους καθηγητές, ένα εργαστήρι που δημιουργεί αναμνήσεις, για τους μαθητές όσο και για τους εκπαιδευτικούς του. Είμαστε μια ευαίσθητη σχολική μονάδα, που δεν της λείπουν, ούτε τα προβλήματα, ούτε όμως και οι συγκινήσεις.

Γιώργος Γυπάκης,

Πρόεδρος του Συλλόγου Γονέων Μουσικού Σχολείου Χανίων”

 

Ακολουθήστε το flashnews.gr στο Google News και την σελίδα μας στο Facebook