Ανοιχτή επιστολή προς το Υπ. Παιδείας για το θέμα της μη λειτουργίας εξεταστικού κέντρου για ειδικά μαθήματα στην Κρήτη

Στην επιστολή που συντάχθηκε απο την "Πρωτοβουλία: Τα Ειδικά Μαθήματα δεν είναι πολυτέλεια. Είναι επιλογή ζωής." η οποία δημιουργήθηκε σε μέσο κοινωνικής δικτύωσης επισημαίνεται η μεγάλη αδικία για τους εκατοντάδες υποψηφίους απο την Κρήτη και τους χιλιάδες απο όλη την χώρα που υποχρεώνονται να ταξιδέψουν στην Αθήνα και στην Θεσσαλονίκη προκειμ΄πενου να εξεταστούν στα ειδικά μαθήματα στις επερχόμενες πανελλαδικές εξετάσεις.

Αίτημα είναι η δημιοουργία εξεταστικού κέντρου και στην Κρήτη.

Αναλυτικά η επιστολή

Προς
την Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων, Νίκη Κεραμέως
την Υφυπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων, Σοφία Ζαχαράκη
τον Υφυπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων,  Βασίλη Διγαλάκη
Κοινοποίηση
Βουλευτές
Πολιτικά Κόμματα

Θέμα: Κίνδυνος αποτυχίας των Πανελλαδικών Εξετάσεων των Ειδικών Μαθημάτων

Η πανδημία που βιώνουμε όλοι έχει μεταξύ άλλων αναδείξει την άνιση, άδικη και ειδικά φέτος επικίνδυνη πρακτική του Υπουργείου Παιδείας σε βάρος των μαθητών της περιφέρειας και ιδίως των νησιών και των απομακρυσμένων περιοχών που αναγκάζονται να ταξιδέψουν στην Αθήνα ή τη Θεσσαλονίκη για να συμμετέχουν στις Πανελλαδικές Εξετάσεις των Ειδικών Μαθημάτων (Ελεύθερο και Γραμμικό Σχέδιο, Ξένες Γλώσσες και Μουσικά Μαθήματα).

Επισημαίνουμε ότι η συμμετοχή στις Πανελλαδικές των Ειδικών Μαθημάτων δεν είναι πολυτέλεια. Είναι ανάγκη και επιλογής ζωής για τους μαθητές. Συνδέεται μάλιστα με θεμελιώδη και συνταγματικά κατοχυρωμένα δικαιώματά τους: το δικαίωμα στην μόρφωση, την επιλογή σπουδών και επαγγέλματος και την ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητάς τους. Είναι μάλιστα ιδιαίτερα κρίσιμη, καθώς οι μαθητές είναι υποχρεωμένοι όχι μόνο να εξεταστούν, αλλά και να υπερβούν την βαθμολογική βάση του 10, αλλιώς αποκλείονται από την εισαγωγή τους στις σχολές που επιθυμούν. 

Η επιλογή του Υπουργείου Παιδείας, να εξετάζονται τα περισσότερα ειδικά μαθήματα σε κεντρικό επίπεδο, αρνείται στην πραγματικότητα στους μαθητές της περιφέρειας το δικαίωμα να έχουν μια ισότιμη, δίκαιη και ασφαλή εξέταση. 

Έχοντας μελετήσει, λεπτομερώς και σε βάθος, τις συνθήκες εξέτασης των Ειδικών Μαθημάτων θεωρούμε ότι δεν υπάρχει κανένας λόγος, επιστημονικός, παιδαγωγικός, κοινωνικός, ή έστω οικονομικός, που να δικαιολογεί τη σύσταση των εξεταστικών κέντρων που αναλογούν και προορίζονται για την εξέταση των εκατοντάδων μαθητών της Κρήτης και των χιλιάδων μαθητών της ελληνικής περιφέρειας στα Ειδικά Μαθήματα στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη. 

Σας ζητούμε να λάβετε υπόψη:

1. Την υπουργική απόφαση Φ.253/128314/Β6/2002 (ΦΕΚ 1538/10-12-2002)και ειδικότερα το άρθρο 6 παρ.1 που προβλέπει ότι: «Ανάλογα με τον αριθμό υποψηφίων σε κάθε ειδικό μάθημα μπορεί να ορίζονται εξεταστικά κέντρα και σε άλλες πόλεις της Ελλάδας» και επιβάλλει να εξετάσετε τον αριθμό των υποψηφίων ανά νομό και περιφέρεια και να συστήσετε εξεταστικά κέντρα για τα ειδικά μαθήματα όπου αυτό απαιτείται.
2. Τον αριθμό των μαθητών της περιφέρειας Κρήτης που συμμετέχουν στις εξετάσεις των ειδικών μαθημάτων και την κατανομή τους ανά νομό. Τα στοιχεία αυτά, που έχουν εγκαίρως κοινοποιηθεί στις αρμόδιες υπηρεσίες σας από την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Κρήτης και αποδεικνύουν ότι εκατοντάδες μαθητές από την Κρήτη συμμετέχουν στις εξετάσεις των Ειδικών Μαθημάτων.
3. Τις εισηγήσεις των αρμόδιων τοπικών και των περιφερειακών Διευθύνσεων που έχουν εγκαίρως γνωστοποιηθεί στο Υπουργείο Παιδείας και ειδικότερα:
την εισήγηση Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Κρήτης
την εισήγηση Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Χανίων
4. Τις υπεύθυνες δηλώσεις που έχουν καταθέσει στις σχολικές μονάδες οι γονείς των υποψηφίων με τις οποίες δηλώνουν ότι υπάρχει στην οικογένειά τους άτομο που ανήκει σε ευπαθή ομάδα (ηλικιωμένο ή άτομο που πάσχει από κάποιο νόσημα).
5. Την υπουργική απόφαση 65539/Υ1 που υπογράψατε στις 29/05/2020 και ισχύει από την 1η Ιουνίου 2020, με την οποία στο πλαίσιο των μέτρων για την αντιμετώπιση των συνεχιζόμενων συνεπειών της πανδημίας του Κορωνοϊου Covid 19, προβλέπει για την προστασία της υγείας των εργαζομένων στις κεντρικές υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας μεταξύ άλλων: απαγόρευση της εισόδου στο κοινού στο κτήριο του Υπουργείου Παιδείας, επικοινωνία του κοινού μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή της ηλεκτρονικής υπηρεσίας e-αίτηση και συνεδριάσεις συλλογικών οργάνων και επιτροπών με τηλεδιάσκεψη. Περαιτέρω, κάνοντας ειδική αναφορά σε μαθητές και γονείς προβλέπει ότι «Κατά το διάστημα εφαρμογής των έκτακτων μέτρων, δεν συνιστάται η παρουσία μαθητών, γονέων και εκπαιδευτικών στους χώρους του Υπουργείου»!
6. Το οξύ πρόβλημα που αντιμετωπίζουν περίπου 120 μαθητές του νομού Χανίων και 400 μαθητές από την Κρήτη που αναγκάζονται να μεταβούν στην Αθήνα για να συμμετέχουν στις Πανελλαδικές Εξετάσεις στα Ειδικά Μαθήματα Ελεύθερο και Γραμμικό Σχέδιο, Γαλλικά, Γερμανικά, Ιταλικά, Ισπανικά και Μουσικά Μαθήματα.
7. Τις βαρύτατες επιπτώσεις της πανδημίας για την οικονομία και την κοινωνία της Κρήτης, που σε μεγάλο ποσοστό βασίζεται στον τουρισμό.
8. Την εθνική ανάγκη στήριξης των κατοίκων των νησιών και των απομακρυσμένων περιοχών.
9. Τον κίνδυνο αποτυχίας των Πανελλαδικών Εξετάσεων των Ειδικών Μαθημάτων, να ανταποκριθούν στο βασικό τους στόχο που είναι η πραγματική εξέταση των υποψηφίων. Οι εξετάσεις αυτές θα είναι επί της ουσίας αποτυχημένες αν πραγματοποιηθούν σε άδεια από μαθητές εξεταστικά κέντρα των Αθηνών, που όμως συστήνονται με αποκλειστικό σκοπό και λόγο ύπαρξης την πραγματική εξέταση των μαθητών της Νότιας Ελλάδας.
10. Τις καταγγελίες για τα  πολλά άδεια θρανία στα εξεταστικά κέντρα των ειδικών μαθημάτων και ιδίως του Ελεύθερου και Γραμμικού Σχεδίου που προορίζονται αποκλειστικά και μόνο για τους μαθητές της Νότιας Ελλάδας και των Νησιών και παρ’ όλα αυτά συγκροτούνται στην Αθήνα!
11. Την ανάγκη επανεξέτασης και αξιολόγησης της μέχρι τώρα πρακτικής: να εξετάζονται δηλαδή σχεδόν όλα τα ειδικά μαθήματα σε κεντρικό επίπεδο. Για αυτό το σκοπό πρέπει να συγκριθούν τα ποσοστά της συμμετοχής των μαθητών της επαρχίας στις εξετάσεις των ειδικών μαθημάτων. που εξετάζονται μόνο στην Αθήνα, με τα ποσοστά συμμετοχής στις εξετάσεις των υπολοίπων μαθημάτων των Γενικών Λυκείων και των ΕΠΑΛ, που εξετάζονται σε τοπικό επίπεδο ώστε να κριθεί αν η επιλογή αυτή ανταποκρίνεται στις ανάγκες των υποψηφίων ή αν αποτελεί ανυπέρβλητο εμπόδιο και αντισυνταγματικό φραγμό για χιλιάδες μαθητές.
12. Τις καταγγελίες από υποψηφίους και γονείς για την απαράδεκτη κατάσταση που επικρατεί στα τέσσερα μαζικά εξεταστικά κέντρα της Αθήνας που συστήνονται αποκλειστικά για την εξέταση των μαθητών της Νότιας Ελλάδας στο Ελεύθερο και Γραμμικό Σχέδιο. Σε αυτά τα κέντρα επικρατούν συνθήκες που πυροδοτούν εντάσεις και επηρεάζουν αρνητικά την ψυχολογία και τις επιδόσεις των υποψήφιων. Η εικόνα αυτή αμαυρώνει το θεσμό των Πανελλαδικών Εξετάσεων και έρχεται σε αντίθεση με τις συνθήκες που επικρατούν στα εξεταστικά κέντρα όπου εξετάζονται στα υπόλοιπα μαθήματα ΓΕΛ και ΕΠΑΛ.
13. Τις μαρτυρίες υποψηφίων παρελθόντων ετών που τεκμηριώνουν  αυτό που πραγματικά είναι ότι η συμμετοχή στις εξετάσεις των Ειδικών Μαθημάτων είναι για πολλούς μαθητές της επαρχίας. Μια τραυματική εμπειρία.
14. Το πρωτοφανές φαινόμενο της συνάθροισης εκατοντάδων γονιών από την επαρχία για δύο μέρες και για πάνω από 7 ώρες κάθε ημέρα, στα εξεταστικά κέντρα κατά την ώρα διεξαγωγής της εξάωρης εξέτασης του Γραμμικού και του Ελευθέρου Σχεδίου. Για τους γονείς, ιδίως από τα νησιά, που έχουν για μια εβδομάδα εγκαταλείψει κάθε άλλη εργασία και είναι υποχρεωμένοι να κινούνται αποκλειστικά με τα μέσα μαζικής μεταφοράς, αφού δεν διαθέτουν ιδιωτικό αυτοκίνητο, δεν έχει νόημα να απομακρύνονται από τα εξεταστικά κέντρα! Ας ληφθεί υπόψη αυτή η εικόνα των εκατοντάδων ταλαιπωρημένων γονιών, στην αξιολόγηση των υπηρεσιών που οφείλει να προσφέρει το Υπουργείο Παιδείας προς τους πολίτες.
15. Tην μη αναστρέψιμη βλάβη για τους μαθητές της περιφέρειας, που είτε θα απέχουν από τις εξετάσεις είτε οι επιδόσεις τους θα επηρεαστούν αρνητικά, και την βάναυση παραβίαση των συνταγματικά κατοχυρωμένων δικαιωμάτων τους: Το δικαίωμα στην ισότητα, το δικαίωμα στην παιδεία, το δικαίωμα να αναπτύσσουν ελεύθερα την προσωπικότητά τους και να επιλέγουν ελεύθερα τις σπουδές και το επάγγελμα που θα ακολουθήσουν και το δικαίωμα στη δωρεάν παιδεία σε όλες τις βαθμίδες της (άρθρα 4, 5 και 16 του Συντάγματος), παραβιάζονται από αυτήν την απάνθρωπη πρακτική.
16. Τις ανεπίτρεπτες εκπαιδευτικές ανισότητες μεταξύ των μαθητών του κέντρου και της περιφέρειας που εισάγει αυτή η πρακτική, υπονομεύοντας την ουσία του θεσμού των Πανελλαδικών Εξετάσεων.

Επιπλέον σας ζητούμε να λάβετε υπόψη:

1. Τις Ερωτήσεις  στην Βουλή 7 Βουλευτών του ΚΚΕ και 32 Βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ
2. Τις θέσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας
Τις αποφάσεις των ΕΛΜΕ Χανίων και ΕΛΜΕ Ηρακλείου
Την απόφαση του συλλόγου διδασκόντων του ΕΠΑΛ Ακρωτηρίου
3. Τις θέσεις και αιτήματα επίσημων φορέων και της κοινωνίας των πολιτών.
Του υπόμνημα της Ομοσπονδίας Ενώσεων Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων Περιφέρειας Κρήτης
Την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Χανίων
Την απόφαση του Συλλόγου Εργαζομένων του Γενικού Νοσοκομείου Χανίων
To ηλεκτρονικό ψήφισμα, Ισονομία στις Πανελλήνιες Εξετάσεις ειδικών μαθημάτων για τους μαθητές της Κρήτης
Την απόφαση του Συλλόγου Γονέων του Μουσικού Σχολείου Χανίων
4. Τη ραδιοφωνική εκπομπή της ΕΡΤ Χανίων και την αντίστοιχη ανάρτηση στο κεντρικό ιστότοπο της ΕΡΤ.
5. Τα δεκάδες δημοσιεύματα στον έντυπο τύπο. 
6. Τις δεκάδες αναρτήσεις σε ηλεκτρονικές πύλες και ηλεκτρονικά μέσα.

Ζητούμε από το Υπουργείο Παιδείας άμεσα:

  • να εξεταστούν τα Ειδικά Μαθήματα σε τοπικό επίπεδο, όπως γίνεται με όλα τα υπόλοιπα μαθήματα των Γενικών Λυκείων και των ΕΠΑΛ και να μπει οριστικό τέλος σε μια άδικη πρακτική που όχι μόνο εντείνει τις υφιστάμενες ανισότητες, αλλά γεννά και νέες και που ειδικά φέτος είναι επικίνδυνη για την υγεία των μαθητών και οικογενειών τους,
  • να συμβάλει στην προσπάθεια να ληφθούν αντίστοιχα μέτρα για τις εξετάσεις εισαγωγής στις Στρατιωτικές και Αστυνομικές Σχολές, στις Σχολές της Πυροσβεστικής Ακαδημίας και του Λιμενικού Σώματος.