Προβληματισμός και αγωνία, επικρατεί στις τάξεις του Συνδέσμου Ιδιοκτητών Τουριστικών Λεωφορείων Κρήτης, αναφορικά με το μέλλον του κλάδου αλλά και το οικονομικό αδιέξοδο στο οποίο έχουν βρεθεί οι ιδιοκτήτες λεωφορείων, εξαιτίας της πανδημίας του Covid-19.

Σε συνέντευξη που παραχώρησε στο Flashnews.gr, ο Πρόεδρος του Συνδέσμου ιδιοκτητών τουριστικών λεωφορείων Κρήτης, Στράτος Μαγκουσάκης τόνισε ότι χιλιάδες λεωφορεία βρίσκονται ακινητοποιημένα, την ίδια ώρα που οι υποχρεώσεις των εργαζομένων δεν έχουν σταματήσει.

Ο Σύνδεσμος Ιδιοκτητών Τουριστικών Λεωφορείων Κρήτης προτείνει μια σειρά μέτρων στήριξης των ιδιοκτητών τουριστικών λεωφορείων, προκειμένου να βγουν οι εργαζόμενοι του κλάδου από το οικονομικό αδιέξοδο.

 

Πόσο έχει επηρεάσει τον κλάδο σας ο κορονοϊός;

Η δουλειά μας έχει επηρεαστεί άμεσα, διότι είμαστε η πρώτη επιχείρηση όπου έκλεισε στον τουριστικό κλάδο και γενικά κλάδους της Ελλάδας και η τελευταία που θα ανοίξει με την έλευση των τουριστών. Έχουμε υποστεί μεγάλη ζημιά. Ειδικά από το 2009 με την κρίση έχει πληττεί ο κλάδος μας με την υπερφορολογία και τα μέτρα που έχουν παρθεί από την Κυβέρνηση. Με τον κορονοϊό να έχει δώσει την χαριστική βολή στον τομέα των τουριστικών μεταφορών, με ένα αβέβαιο μέλλον. Η Κυβέρνηση δίνει δάνεια, αντί να βοηθήσει τις τουριστικές μεταφορές.

 

Τι ζητάτε από την πολιτεία;

Το μόνο που ζητάμε είναι να δείξει το κοινωνικό της πρόσωπο και να βοηθήσει έναν κλάδο, ο οποίος τόσα χρόνια προσφέρει τα μέγιστα, χωρίς να λαμβάνει τίποτα από την πολιτεία. Όποια ανάπτυξη έχει το τουριστικό λεωφορείο είναι ιδιωτική πρωτοβουλία και ποτέ από μία σύμπραξη κράτους με ιδιώτη. Τα λεωφορεία του ΚΤΕΛ πάντα έχουν επιδοτήσεις, ενώ τα τουριστικά λεωφορεία δεν έχουν ποτέ. Εμείς δεν ζητάμε επιδότηση, ούτε για να γίνουμε πλούσιοι, ούτε για να πάρουμε λεφτά από το κράτος και να κάνουμε κάτι για εμάς τους ίδιους. Εμείς ζητάμε επιδότηση για να ανανεώσουμε τον στόλο μας, σύμφωνα με τις Ευρωπαϊκές οδηγίες και όπως γίνονται σε όλα τα Ευρωπαϊκά κράτη να έχουμε έναν σύγχρονο στόλο οχημάτων.

Η κατεύθυνση της πολιτείας δεν είναι εντελώς λάθος, διότι θέλει να καλύψει όλο το φάσμα των επιχειρήσεων που υπάρχουν στην Ελλάδα. Δίνει το δάνειο, άλλα παρόλο αυτά πρέπει να δώσει έμφαση στην βαριά βιομηχανία. Στην Ελλάδα η βαριά βιομηχανία δεν είναι τα αυτοκίνητα, αλλά ο τουρισμός και ο αγροτικός παράγοντας. Πρέπει λοιπόν σε αυτή την κρίση που περνάει ο τουριστικός κλάδος να είναι εκεί. Όπως δόθηκαν και σε άλλες Ευρωπαϊκές χώρες που δόθηκαν εκτάκτως κάποια βοήθεια στις τουριστικές επιχειρήσεις και στα τουριστικά λεωφορεία, ώστε να καλυφθούν τα πάγια έξοδα επανεκκίνησης. Διότι, υπάρχουν το ΕΦΚΑ, τα δάνεια. Χωρίς κύκλο εργασιών, αυτά θα τα βρούμε εις διπλούν την επόμενη ημέρα. Οπότε, ζητάμε μαζί με τα δάνεια, να δώσει και μία έκτακτη βοήθεια ανά ΑΦΜ και όχι ανά αυτοκίνητο. Μία ανάσα, μία έκτακτη επιδότηση.

 

Βρισκόμαστε σε έναν χώρο, όπου υπάρχουν αρκετά ακινητοποιημένα λεωφορεία χωρίς πινακίδες.

Αυτό ήταν μία εξυπηρέτηση, όπου έκανε το Υπουργείο Μεταφορών και ο Υφυπουργός, Γιάννης Κεφαλογιάννης, όταν ζητήσαμε να γίνει κάτι για τους νεκρούς μήνες, όπου δεν μπορούμε να ανταπεξέλθουμε στις ασφάλειες των λεωφορείων. Μας διευκόλυνε, με προσωρινή κατάθεση των πινακίδων, ώστε να απαλλαχτεί ο ιδιοκτήτης από ένα ποσό τον μήνα. Για παράδειγμα, ένα τουριστικό λεωφορείο έχει το μήνα γύρω στα 300-400 ευρώ μία ασφάλεια, άλλα όταν αυτή πολλαπλασιάζεται στα δέκα, πάει στα 4000 ευρώ.

 

Πόσα τουριστικά λεωφορεία υπάρχουν και πόσες οικογένειες στην Κρήτη ζουν από τον επαγγελματικό σας χώρο;

Στην Κρήτη υπάρχουν 800-850 τουριστικά λεωφορεία. Στα 800 λεωφορεία μπορεί να είναι 500 ιδιοκτήτες, αλλά για να λειτουργήσει σωστά και νόμιμα ένα τουριστικό λεωφορείο χρειάζεται 2,5 οδηγούς το 24ωρο. Οπότε, μιλάμε για μεγάλο αριθμό οικογενειών που ζουν από το επάγγελμα μας.

 

Και πόσα από αυτά θα λειτουργήσουν την φετινή χρονιά;

Δεν γνωρίζουμε ακόμα. Εξαρτάται από τις Ευρωπαϊκές χώρες, σε τι κατάσταση βρίσκονται και τι διάθεση έχουν οι τουρίστες πλέον να ταξιδέψουν, φοβούμενοι μην κολλήσουν τον ιό. Μην ξεχνάμε ότι καμία ασφαλιστική εταιρία δεν καλύπτει τον Covid-19, το οποίο είναι μεγάλο πλήγμα για τους ξενοδόχους και για εμάς.

 

Θα υπάρχουν υγειονομικά πρωτόκολλα στα τουριστικά λεωφορεία;

Φυσικά και θα υπάρχουν. Όπως έχει ανακοινωθεί, δεν απαιτείται πλέξιγκλας ανάμεσα στον οδηγό και τους επιβάτες, αλλά είναι προαιρετικό. Όλοι πρέπει να φοράνε μάσκες. Μέχρι 7 Ιουνίου έχουμε πληρότητα 50%, το οποίο θεωρούμε ότι θα αναθεωρηθεί. Τα αεροπλάνα θα έρχονται πλήρης, οπότε και τα λεωφορεία θα πρέπει να είναι πλήρης. Δεν γίνεται τα αεροπλάνα να ταξιδεύουν 100% και ο ίδιος επιβάτης να βρίσκεται σε λεωφορείο 50% πληρότητα. Έπειτα, από κάθε δρομολόγιο θα γίνεται απολύμανση και ο καθένας θα πρέπει να ακολουθεί τους ατομικούς κανόνες υγιεινής.

 

Πως ήταν η δουλειά πέρυσι;

Η δουλεία πέρυσι κυλούσε ομαλά. Ο τουρισμός είναι ένα πράγμα ρευστό. Κάθε χρόνο κάνουμε σχεδιασμούς και κάθε χρόνο αλλάζουν τα σχέδια. Είχαμε καταφέρει σαν Κρήτη να έχουμε μία σταθερά. Δυστυχώς, υπήρξε η πανδημία και άλλα προκύπτουν.

 

Τι προσδοκίες είχατε για την φετινή σεζόν;

Η προσδοκία μας ήταν ότι στην χειρότερη περίπτωση θα ήταν όπως πέρυσι. Είχαμε σχεδιασμό για καλύτερη χρονιά, διότι είμαστε ένας ασφαλής προορισμός από όλες τις απόψεις αλλά όλα ανατράπηκαν. Θεωρούσαμε ότι θα πηγαίναμε 10-20% καλύτερα από πέρυσι.

 

Ποιές είναι οι επιφυλάξεις σας;

Με τα μέτρα που έχει πάρει η κυβέρνηση, με την διευκόλυνση των επιταγών που ήταν να πληρωθούν τον Μάρτιο, πήραν παράταση, τα τουριστικά λεωφορεία δίνεται να λαμβάνουν λεφτά του 2019 το 50% του τζίρου τους. Άρα, ερχόμενοι οι ιδιοκτήτες να εισπράξουν τα λεφτά αυτά χρησιμοποίησαν το μέτρο αυτό, δεν εισπράχτηκαν τα λεφτά με τις υποχρεώσεις να “τρέχουν”. Κάθε οικογένεια, κάθε άνθρωπος δεν έχει να πληρώσει μόνο τις τράπεζες και τις εφορίες, αλλά έχει και άλλες υποχρεώσεις. Οι επιφυλάξεις μας είναι αν θα εισπραχτούν αυτά τα λεφτά και αν θα δουλέψουμε φέτος, αν εισπραχτούν ποτέ.

 

Υπάρχει κάποιο εναλλακτικό σχέδιο επιβίωσης, σε περίπτωση που η σεζόν χαθεί εντελώς;

Αν υπάρξει ξανά ένα lock down, τότε αυτό θα είναι γενικό και όχι μόνο στον τομέα μας. Θα καταστραφεί όλος ο τουρισμός, όλες οι επιχειρήσεις τουρισμού.

 

Πως θα πρέπει η πολιτεία να κινηθεί φέτος για να εξασφαλίσει την ομαλή λειτουργία και την μη εξάπλωση του ιού;

Η πολιτεία δεν μπορεί να το εξασφαλίσει αυτό, αλλά μπορεί να διασφαλίσει μέτρα υγιεινής και μέτρα προστασίας. Το Υπουργείο Τουρισμού είχε πει ότι θα κάνουν κάποια τεστ, ερχόμενοι οι τουρίστες στην Ελλάδα. Το θέμα όμως είναι ότι αυτά τα τεστ δεν είναι 100% έγκυρα και κοστίζουν αρκετά. Θεωρώ ότι θα υπάρξει η θεωρία που έλεγε ο Πρωθυπουργός της Αγγλίας, για την ανοσία της αγέλης. Θα έρχονται από όλες τις χώρες και αναγκαστικά θα έχουμε κρούσματα.

 

Τι μήνυμα στέλνετε στους συναδέλφους-εργαζόμενους σας για την περίοδο κρίσης που σας πλήττει;

Toυς εργαζόμενους μας, τους θεωρούμε ότι είναι συναίτεροι και συνεργάτες. Οι υποδομές δεν βοηθάνε, οι οδηγοί των τουριστικών λεωφορείων χαρακτηρίζονται ήρωες που μπορούν και ανταπεξέρχονται σε αυτές τις υποδομές, χωρίς ατυχήματα. Εμείς, λέμε στους οδηγούς ότι είμαστε μία γροθιά, είμαστε μαζί. Έχουν και αυτοί τα δικά τους δικαιώματα, αγωνίζονται για αυτά, αλλά πρέπει να καταλάβουν όλοι ότι χωρίς το επιχειρείν κανείς δεν μπορεί να κάνει τίποτα. Να διεκδικήσουν αυτοί τα δικαιώματα τους και εμείς τα δικά μας και πάμε μαζί παρακάτω.

 

H Ελλάδα έχει χαρακτηριστεί ασφαλής προορισμός, με τα λιγότερα κρούσματα. Πιστεύετε ότι θα έρθουν τουρίστες φέτος στην Ελλάδα;

Θεωρώ ότι ο κόσμος είναι πολύ επιφυλακτικός και η κίνηση θα είναι μειωμένη 50%, θα ανοίξουν τα μισά ξενοδοχεία, τουριστικές επιχειρήσεις και λεωφορεία θα λειτουργήσουν 50%. Θα είναι μία πολύ δύσκολη και κακή σεζόν με ξεκίνημα κακών προοπτικών. Η επανάκαμψη ίσως γίνει το 2022, ώστε να έχουμε τα περσινά δεδομένα. Πρέπει να φύγει πρώτα ο φόβος από κάθε άνθρωπο. Βέβαια, οι άνθρωποι του τουρισμού είναι γενικά αισιόδοξοι.

 

Τι αιτήματα έχετε από την πολιτεία;

Θέλουμε μείωση των τελών κυκλοφορίας στο 50%, διότι ένα τουριστικό λεωφορείο και ειδικά στα νησιά έχει κύκλο εργασιών 5 μήνες και πληρώνει το διπλό από ότι πληρώνει ένα τουριστικό λεωφορείο της ίδιας κατηγορίας του ΚΤΕΛ, όπου έχει 12μηνο κύκλο εργασιών. Θέλουμε επιδότηση ειδικού σκοπού, όπως γίνεται στην Ευρώπη. Να επιδοτηθούν επιτέλους τα οχήματα τουριστικών λεωφορείων για αντικατάσταση. Θέλουμε το κράτος να δείξει το κοινωνικό του πρόσωπο και να βοηθήσει όπως μπορεί τα τουριστικά λεωφορεία, να δώσει αν είναι εφικτό μία επιδότηση καυσίμων. Θέλουμε το ΦΠΑ που έπεσε στο 13% να παραμείνει τουλάχιστον για δύο χρόνια. Για παράδειγμα η Ισπανία και η Ιταλία έχουν 9% ΦΠΑ και εμείς αγωνιζόμαστε τόσα χρόνια για να πάει στο 13%. Πρέπει να γίνει μόνιμο αυτό το μέτρο και όχι μόνο για πέντε μήνες. Θέλουμε πάγωμα των εισφορών για όλο το διάστημα που είμαστε lock down, που έχουμε καταθέσει πινακίδες. Ζητάμε στην ουσία μία ένεση χρηματικής βοήθειας από το κράτος.

 

Κλείνοντας, τι μήνυμα στέλνετε σε όλους;

Θέλω να κρατήσουμε την αισιοδοξία που έχουμε σαν Έλληνες. Έχουμε περάσει πολέμους και χειρότερες καταστάσεις. Να είμαστε όλοι μαζί και ενωμένοι και πιστεύω θα το ξεπεράσουμε όλο αυτό. Οδηγοί, ιδιοκτήτες, επιχειρηματίες ξενοδόχοι, όλος ο κόσμος πρέπει να είναι μία γροθιά και ειδικά για τους συναδέλφους μου στα τουριστικά λεωφορεία πρέπει να είμαστε ένα. Με μία φωνή όλοι από όλη την Ελλάδα να ζητάμε τα δικαιώματα μας.