Πόσο θα κοστίζουν τα εισιτήρια - Η διάρκεια του ταξιδιού - Πιθανός σταθμός η Κρήτη
   
Την εξασφάλιση της επιδιωκόμενης προέγκρισης από τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, με στόχο την ακτοπλοϊκή σύνδεση μεταξύ Κύπρου και Ελλάδας, ανακοίνωσε η υφυπουργός Ναυτιλίας, Νατάσα Πηλείδου.

Σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε το πρωί της Δευτέρας στο Προεδρικό Μέγαρο, η κ. Πηλείδου ανέφερε ότι η απόφαση για την ακτοπλοϊκή σύνδεση συνάδει με τα κριτήρια που θέτει η απόφαση Altmark του 2003 του Δικαστηρίου της ΕΕ, επιτρέποντας στην Κυπριακή Δημοκρατία να προχωρήσει με τα επόμενα βήματα για την επαναλειτουργία της σύνδεσης για τη μεταφορά επιβατών μεταξύ Κύπρου και Ελλάδας.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υιοθέτησε το 2012 συναφές πακέτο με τρία νομοθετήματα (Ανακοίνωση της Επιτροπής, Απόφαση 2012/21/ΕΕ και Ανακοίνωση Πλαίσιο της Επιτροπής), λαμβάνοντας επίσης υπόψη και την Απόφαση Altmark του 2003 όταν το Δικαστήριο της ΕΕ αποφάνθηκε πως η αντιστάθμιση για παροχή δημόσιας υπηρεσίας δεν αποτελεί κρατική ενίσχυση όταν πληρούνται τέσσερα σωρευτικά κριτήρια.

Το Ανώτατο ύψος της Κρατικής Ενίσχυσης ανέρχεται στα 6 εκατομμύρια ευρώ ετησίως εξαιρουμένου του ΦΠΑ. Ο επιτυχών προσφοροδότης θα συμβληθεί με το υφυπουργείο Ναυτιλίας για τρία χρόνια με δυνατότητα παράτασης μέχρι τρία χρόνια. Η υπηρεσία θα ξεκινήσει σε ημερομηνία που θα συμφωνηθεί από κοινού μεταξύ Αναθέτουσας Αρχής και του επιτυχόντος προσφοροδότη.

Η Θαλάσσια Σύνδεση Κύπρου-Ελλάδας θα πραγματοποιείται με επιβατηγό οχηματαγωγό πλοίο, Ro-Pax, το οποίο θα μεταφέρει επιβάτες και τα συνοδευόμενα αυτοκίνητά τους καθώς και φορτίο, και θα περιλαμβάνει το δρομολόγιο μετ’ επιστροφής από το λιμάνι Λεμεσού ή Λάρνακας προς Πειραιά και ενδεχομένως ένα ενδιάμεσο σταθμό, πιθανώς στην Κρήτη ή στην Ρόδο. 

Το δρομολόγιο που θα εκτελείται μια φορά τη βδομάδα κατά τους καλοκαιρινούς μήνες (Μάϊο - Σεπτέμβρη) και μια φορά κάθε δύο βδομάδες κατά τους χειμερινούς μήνες (Οκτώβρη - Απρίλη), αναμένεται να εμπλουτίσει τα διαθέσιμα μέσα μεταφοράς και να δημιουργήσει ένα νέο τμήμα της αγοράς για καταναλωτές/ ταξιδιώτες προς/ από την Κύπρο και την Ευρώπη.

Το δρομολόγιο θα εκτελείται από επιβατηγό πλοίο, το οποίο θα πρέπει να φέρει σημαία ΕΕ/ΕΟΧ, η οποία να εντάσσεται στην Λευκή Λίστα του Μνημονίου των Παρισίων, με ηλικία όχι άνω των 35 ετών, καθώς και να είναι ενταγμένο με Νηογνώμονα μέλος του IACS και αναγνωρισμένο από την ΕΕ.

Θα πρέπει, δε, να υπάρχει ελάχιστη δυνατότητα μεταφοράς 200 επιβατών και διαθεσιμότητα καμπινών για τουλάχιστον 140 άτομα, εάν η διάρκεια του ταξιδιού υπερβαίνει τις 16 ώρες.

Σε ό,τι αφορά τα κόμιστρα, αυτά ορίζονται ως εξής: 50 ευρώ για αεροπορική θέση μονής διαδρομής και 80 μετ’ επιστροφής, καθώς 80 ευρώ για μονή καμπίνα μίας διαδρομής και 120 μετ’ επιστροφής.

Τα παιδιά μέχρι 24 μηνών θα ταξιδεύουν δωρεάν, ενώ από 2 έως 12 ετών θα υπόκεινται σε διαφοροποιημένα ή μειωμένα κόμιστρα.

Τα οχήματα θα κοστίζουν 75 ευρώ για τη μονή διαδρομή και 150 μετ’ επιστροφής, ενώ οι μοτοσικλέτες των επιβατών θα κοστίζουν 50 ευρώ για μονή διαδρομή και 100 μετ’ επιστροφής. Οι τιμές αυτές ισχύουν χωρίς τα λιμενικά τέλη.

Αν και όλα δείχνουν ότι κυρίως λόγω της πανδημίας του κορονοϊού, είναι δύσκολη η έναρξη του δρομολογίου μέσα στο 2020, εντούτοις -κατέληξε η κ. Πηλείδου- υπάρχει ενδιαφέρον από ελληνικές, κυπριακές αλλά και άλλες εταιρείες. Η οριστικοποίηση της διαδικασίας θα γίνει μετά από συνεργασία με τον Γενικό Λογιστήριο, το υπουργείο Οικονομικών, αλλά και την προκήρυξη ανοικτής διαδικασίας προσφορών σύμφωνα με τον περί της Ρύθμισης των Διαδικασιών Σύναψης Δημοσίων Συμβάσεων και για Συναφή Θέματα Νόμο του 2016 (Ν.73(Ι)/2016).

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ