Γενικός στόχος του σχεδίου είναι η αναβάθμιση της ποιότητας της εκπαίδευσης του σχολείου μέσα από υιοθέτηση πρακτικών και μεθόδων  που χρησιμοποιούνται αποτελεσματικά στην εκπαίδευση των άλλων ευρωπαϊκών χωρών

To 3o  Γυμνάσιο Χανίων κατά τη διάρκεια δύο σχολικών ετών (2018-1019 και 2019-1020) πραγματοποίησε το εγκεκριμένο με χρηματοδότηση Σχέδιο με τίτλο:“Αξιοποιώντας διαφορετικές πρακτικές για ποιοτική εκπαίδευση μέσα από την ευρωπαϊκή εμπειρία”, το οποίο ανήκει στην Βασική Δράση 1/ΚΑ1 - Μαθησιακή Κινητικότητα Ατόμων για το έτος 2018, Προγράμματος Erasmus+, τομέα Σχολικής Εκπαίδευσης. Η υπεύθυνη ομάδα των καθηγητών έχει τη χαρά, με τη λήξη του τρέχοντος σχολικού έτους, να σημάνει την ολοκλήρωση του προγράμματος και να κάνει ένα σύντομο απολογισμό των πεπραγμένων και των αποτελεσμάτων του μέχρι στιγμής.

Γενικός στόχος του σχεδίου, όπως διαγράφεται και στον τίτλο του, είναι η αναβάθμιση της ποιότητας της εκπαίδευσης του σχολείου μέσα από υιοθέτηση πρακτικών και μεθόδων  που χρησιμοποιούνται αποτελεσματικά στην εκπαίδευση των άλλων ευρωπαϊκών χωρών και αφορούν τόσο την καθημερινή διδακτική πρακτική όσο και στον γενικότερο διδακτικό και παιδαγωγικό προσανατολισμό σε κάθε σχολική πρωτοβουλία και δράση, στο πλαίσιο μιας ολιστικής και σύγχρονης ευρωπαϊκήςπροσέγγισης του τρόπου λειτουργίας του σχολείου.

Κύρια χαρακτηριστικά του προγράμματος αυτού εξ αρχής ήταν η ποικιλία και η συνθετικότητα¸ που εκφράστηκαν από τις διαφορετικές επιλογές επιμόρφωσης για την κάθε μία από τις τέσσερις εκπαιδευτικούς οι οποίες συμμετείχαν: ξεχωριστά αντικείμενα, ιδιαίτερα θέματα, διαφορετικοί τόποι και τρόποι, που ταίριαζαν στην ειδικότητα, στα ενδιαφέροντα, στην μοναδική προσωπικότητα της κάθε καθηγήτριας. Το σχολείο ως κοινωνία προσώπων και όχι απλώς «ατόμων» σε διατεταγμένη υπηρεσία, διδασκόντων και διδασκομένων, είναι αναγκαίο να αναδεικνύει και να αξιοποιεί τη μοναδικότητά τους και τις ιδιαίτερες γνώσεις ή ικανότητές τους στην εκπαιδευτική πράξη.

Το πρόγραμμα λοιπόν περιλάμβανε 4 αυτόνομες δράσεις – ροές, η πρώτη από τις οποίες πραγματοποιήθηκε κατά το διάστημα 05/10/2018 - 11/10/2018 από την εκπαιδευτικό ΠΕ 07 Σκουντριδάκη Αργυρώ με την πρώτη κινητικότητα στην πόλη της Λισαβόνας, όπου η καθηγήτρια παρακολούθησε το επιμορφωτικό πρόγραμμα «Teaching  cinema in the Classroom and Beyond», του οργανισμού Εuropeanexchange.  Στο πρόγραμμα αυτό έλαβαν μέρος τρεις εκπαιδευτικοί από την Ευρώπη με διοργανωτή τον Axel Wiczorke. Κεντρικό ερώτημα του προγράμματος ήταν  “Γιατί θα πρέπει να γυρίζουμε ταινίες με παιδιά και εφήβους;” Η εκπαίδευση με ταινίες στο σχολείο  εκτός  από τον ψυχαγωγικό της χαρακτήρα, βοηθάει στην εκμάθηση ξένων γλωσσών, στην κατανόηση του προφορικού και την παραγωγή του  γραπτού λόγου, στην ανάλυση εικόνων και νοημάτων συνδέοντας τη θεωρία με την πράξη (“Learning by doing”) . Η θεωρία του προγράμματος βασίζεται στον Alain Bergala  (Kino als Kunst/ The Cinema Hypothesis)

Ένα ρητό των Ινδιάνων της Αμερικής λέει:

"Πες μου ένα γεγονός και θα το μάθω,

πες μου μια αλήθεια και θα την πιστέψω,

αλλά αν μου πεις μια ιστορία

θα ζήσει για πάντα στην καρδιά μου".

Πέρα από τη θεωρία, η ομάδα ασχολήθηκε με τον απαραίτητο εξοπλισμό, τη μαγεία και δύναμη της εικόνας, τα είδη των πλάνων και τη σημασία τους, όπως επίσης την καταγραφή ήχου,  τρόπους φωτισμού, το σενάριο και την υλοποίησή του. Οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί είχαν από τη δεύτερη μέρα κιόλαςτην ευκαιρία να βγουν στους δρόμους της Λισαβόνας και να κάνουν ασκήσεις με τη φωτογραφική τους μηχανή και τα τρίποδα, καταγράφοντας μοναδικές στιγμές από την καθημερινότητα των ανθρώπων αυτής της μαγευτικής πόλης.

Το πρόγραμμα ολοκληρώθηκε με ένα ομαδικό Project  αφιερώματος στον Πορτογάλο  ποιητή και συγγραφέα  Φερνάντο Πεσόα.

Η δεύτερη δράση υλοποιήθηκε από την καθηγήτρια ΠΕ02 Λαμπαρδάκη Άννα στο Δουβλίνο της Ιρλανδίας κατά το διάστημα 24/02/2019 - 02/03/2019. Η κυρία Λαμπαρδάκη παρακολούθησε το επιμορφωτικό πρόγραμμα  "Structured  Educational Visit to Schools/Institutes & Training Seminars in Ireland" του εκπαιδευτικού οργανισμού English Matters.

Το πρόγραμμα περιλάμβανε διαλέξεις, εργαστήρια, ομαδικές συζητήσεις για το ευρωπαϊκό σύστημα εκπαίδευσης και πιο συγκεκριμένα για το ιρλανδικό σύστημα εκπαίδευσης, για καλές πρακτικές διδασκαλίας και μάθησης και για τις στρατηγικές διάδοσής τους. Η καθηγήτρια επισκέφτηκε τρία σχολεία Μέσης Εκπαίδευσης, συζήτησε με τους διευθυντές, καθηγητές και μαθητές των σχολείων, περιηγήθηκε στους χώρους τους, μελέτησε θέματα εξετάσεων και παρακολούθησε διδασκαλία Αγγλικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας, διαμορφώνοντας εντέλει μια ικανοποιητική άποψη για το ιρλανδικό εκπαιδευτικό σύστημα.

Όπως αναφέρει η ίδια, «πρόκειται για ένα εκπαιδευτικό σύστημα με ενισχυμένο δημόσιο χαρακτήρα, που, εξασφαλίζοντας στα σχολεία άρτια υλικοτεχνική υποδομή, προσβλέπει στην ουσιαστική γνώση, συνδυάζοντας παραδοσιακές αξίες και τεχνικές με σύγχρονα μέσα και διδακτικές μεθόδους, […] δίνει χώρο στην κλασική παιδεία αλλά και στη σύγχρονη τεχνολογία, στην τέχνη και στην τεχνική, στην παράδοση και στην καινοτομία, στον εθνικό αλλά και οικουμενικό πολιτισμό. Συνολικά δε, το εν λόγω εκπαιδευτικό σύστημα σέβεται τις ιδιαιτερότητες -ατομικές, πολιτισμικές-των μαθητών, προβάλλει την αναγκαιότητα της προσπάθειας, του διαλόγου και της ευγένειας, και διδάσκει το σεβασμό στις ανθρώπινες σχέσεις.[…]. Η γνωριμία μου με εκπαιδευτικούς της χώρας αυτής, αλλά και από άλλες ευρωπαϊκές χώρες, η ουσιαστική επικοινωνία, η γόνιμη ανταλλαγή απόψεων και εμπειριών, θεωρώ ότι έχει ανεκτίμητη αξία. Έχουμε πολλά να διδαχθούμε από τα εκπαιδευτικά συστήματα των ευρωπαϊκών χωρών, και περισσότερο από εκείνα που κατόπιν σοβαρών αξιολογήσεων έχουν αποδείξει τη λειτουργικότητα και την αποτελεσματικότητά τους,  υπό τον όρο ότι αντιμετωπίζουμε την δική μας και τη δική τους πραγματικότητα με ρεαλισμό και χωρίς προκαταλήψεις».

Η τρίτη κατά σειρά δράση πραγματοποιήθηκε από την εκπαιδευτικό ΠΕ06 Λιγκουνάκη Νεκταρία στη Μάλτα κατά το διάστημα από 24/06/2019 ως 28/06/2019, όπου η καθηγήτρια παρακολούθησε το επιμορφωτικό πρόγραμμα «CLIL (Content & Language Integrated Learning)» του οργανισμού ETI. Όπως αναφέρει ο David Marsh, δημιουργός της μεθόδου, πρόκειται για μια προσέγγιση  που, ενσωματώνοντας  τις  αρχές  του  task‐based  learning, προσφέρει  ένα  πλαίσιο,  όπου  οι  μαθητές  μαθαίνουν  ένα  αντικείμενο  χρησιμοποιώντας  μια  ξένη  γλώσσα  και  αντιστρόφως, έχει δηλαδή διπλό εστιακό κέντρο, καθώς επιδιώκει την ταυτόχρονη ανάπτυξη γλωσσικών ικανοτήτων και κατάκτηση περιεχομένου. 

Το σεμινάριο εισήγαγε τους συμμετέχοντες (καθηγητές από διάφορες ευρωπαϊκές χώρες και ποικίλα εκπαιδευτικά υπόβαθρα) στις αρχές του CLIL και ανέλυσε όλες τις παραμέτρους της προσέγγισης, τις διδακτικές τεχνικές και παρουσίασε πρακτικούς τρόπους ενσωμάτωσης της στο περιβάλλον και τις ανάγκες της τάξης.

Όπως αναφέρει η καθηγήτρια, το ενδιαφέρον της για την συγκεκριμένη προσέγγιση διδασκαλίας της ξένης γλώσσας προέκυψε από το πλήθος ερευνών που αναφέρουν ως δυνητικά οφέλη του CLIL, εκτός από τη  βελτίωση  γλωσσικών  δεξιοτήτων  και  προφορικών επικοινωνιακών δεξιοτήτων, την οικοδόμηση  της  διαπολιτισμικής  γνώσης  και  κατανόησης, τη βελτίωση στη  γενική  επικοινωνιακή  ικανότητα,  τις  προσληπτικές  δεξιότητες,  την  ευχέρεια στη  μορφολογία,  το  λεξιλόγιο,  τη  δημιουργικότητα,  την ευελιξία, την  ενθάρρυνση, κλπ., ουσιώδεις δεξιότητες ενός ενεργού μαθητή και πολίτη του 21ου αιώνα. Θεωρεί επίσης ενδιαφέρουσα εμπειρία και για τον εκπαιδευτικό την πρόκληση εφαρμογής μιας τέτοιας μεθοδολογίας και διδακτικής.

Η τέταρτη και τελευταία δράση του Erasmus+ΚΑ1 του 3ου Γυμνασίου Χανίων υλοποιήθηκε από την εκπαιδευτικό ΠΕ02  Καστανάκη Αλεξία, η οποία παρακολούθησε στη Φλωρεντία της  Ιταλίας το επιμορφωτικό πρόγραμμα  «Discovering Renaissance Art in Florence» του οργανισμού Europass Teacher Academy, κατά το διάστημα 28 Οκτωβρίου – 2 Νοεμβρίου 2019. Στο πρόγραμμα αυτό, η καθηγήτρια και άλλοι εκπαιδευτικοί από διάφορες ευρωπαϊκές χώρες είχαν την ευκαιρία να εξερευνήσουν το καλλιτεχνικό, ιστορικό και πολιτισμικό περιβάλλον μέσα στο οποίο γεννήθηκε η Αναγέννηση. Όπως αναφέρει η ίδια, επέλεξε με ενθουσιασμό το συγκεκριμένο πρόγραμμα καθώς ενσωμάτωνε στην διδασκαλία με τρόπο βιωματικό την επαφή με τα μνημεία και γενικά με την ιστορική κληρονομιά της πόλης της Φλωρεντίας. Το σκεπτικό ήταν ότι θα μπορούσε να γίνει ανάλογη  διδακτική αξιοποίηση της αντίστοιχης ιστορικής  κληρονομιάς της δικής μας πόλης (Χανιά), ιδιαίτερα ως προς το αναγεννησιακό μέρος της που είναι αρκετά σημαντικό. Γενικά, στο πρόγραμμα αυτό είχε ιδιαίτερο ενδιαφέρον η επέκταση της διδασκαλίας και της μαθησιακής διαδικασίας έξω από τις διδακτικές αίθουσες (outdoor learning), κάτι που μπορεί να αξιοποιηθεί ικανοποιητικά σε πολλά μαθήματα του προγράμματος σπουδών του Γυμνασίου.

Όπως επισημαίνει η καθηγήτρια, «αυτό που κερδίζουμε είναι στ’ αλήθεια συγκλονιστικό: μελετώντας την καλλιτεχνική δημιουργία ενός λαού, ενός τόπου, μιας εποχής, […] βλέπουμε έναν ολόκληρο κόσμο να ζωντανεύει και να «ξεδιπλώνεται» μπροστά μας, ο τόπος και οι άνθρωποι με την καθημερινότητα της εργασίας τους και της οικογένειάς τους, με τις πολιτικές και οικονομικές ανακατατάξεις, τις συγκρούσεις, τη θρησκεία τους, μια ανθρώπινη κοινότητα ζωντανή και δραστήρια σε όλα τα επίπεδα. Μέσα από το πρίσμα της τέχνης ερχόμαστε σε ουσιαστική επαφή με το  συνολικό ιστορικό γίγνεσθαι. Πρόκειται για μια διαφορετική ανάγνωση της ιστορίας,  που δυστυχώς απουσιάζει από τα ελληνικά προγράμματα σπουδών.»

Από τον Μάρτιο του 2020 η περίσταση της πανδημίας σήμανε την αναστολή πολλών ευρωπαϊκών προγραμμάτων στη χώρα μας και φυσικά και στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες. Η ομάδα των καθηγητών του προγράμματος Erasmus+ΚΑ1 του 3ου Γυμνασίου ελπίζει και εύχεται κατά την επόμενη χρονιά να επιτρέψουν οι συνθήκες την πραγματοποίηση τέτοιων αξιόλογων δράσεων και να συμμετέχουν όσο το δυνατόν περισσότερα σχολεία σε αυτές.

Περισσότερες πληροφορίες για το πρόγραμμα στη διεύθυνση http://erasmuska1-3gymchan.blogspot.com/?m=1