Γράφει ο Πάνος Μπαρμπόπουλος, MSc in retail management.

Πόσες φορές ακούσαμε τη λέξη σκαφάτος από φίλους, γνωστούς και γείτονες βάζοντας μέσα στη κατηγορία σκάφη από 7 μόλις μέτρα έως 100 μέτρα? Πόσες φορές παρεξηγήθηκε  η έννοια του να έχεις ένα μικρό ιστιοφόρο σε μια χώρα με την μεγαλύτερη ακτογραμμή και την μεγαλύτερη ναυτική παράδοση από τα αρχαία χρόνια? Φαίνετε πως κανείς συμπεριλαμβανομένου και της πολιτείας δεν μπορεί να καταλάβει ότι το ιστιοφόρο δεν είναι θαλαμηγός δεν είναι εμπορικό πλοίο δεν είναι επιβατηγό με χιλιάδες επιβάτες ούτε και κρουαζιερόπλοιο. Μικρό ιστιοφόρο σημαίνει κόπος σημαίνει προσωπική δουλειά σημαίνει μεράκι σημαίνει αγάπη για το σκαρί, ατελείωτες ώρες δουλειάς στη μηχανή, στο άλμπουρο, στο μπαλαούρο. Αυτές οι ώρες για τους ανθρώπους της θάλασσας είναι δικιές τους προσωπικές, είναι ώρες που θυσιάζουν από την οικογένεια τους για να κάνουν το μεράκι τους, για να γίνει και αυτό μέλος της οικογένειας τους.

Προφανώς και η πολιτεία εν έτη 2021 αδιαφορεί για όλα αυτά και τα βάζει όλα στον ίδιο κουβά με τον πρόσφατο νόμο 4646/2019 και πιο συγκεκριμένα το άρθρο 58. Έρχεται  λοιπόν με διάταξη να εξισώσει σε φόρο πλοίων όλα τα σκάφη από 7 έως 33 μέτρα στα 1000 ευρώ και μάλιστα ετησίως. Καμία κλίμακα, καμία διάκριση, κανένα κριτήριο διαχωρισμού με βάση την ηλικία, την αντικειμενική αξία κλπ. Έτσι λοιπόν ένας απλός πολίτης με μεράκι που θέλει να έχει ένα μικρό ιστιοφόρο αντί για ένα μέτριο αυτοκίνητο πρέπει να τιμωρηθεί. Πρέπει να πληρώσει ένα φόρο δυσανάλογο για αυτό που έχει έτσι απλά για να μπουν χρήματα στα ταμεία του κράτους. Ένας φόρος που το 2019 δεν υπερέβαινε τα 30-100 ευρώ ανάλογα το μέγεθος του σκάφους (ειδικά στα μικρά) και ξαφνικά ανέβηκε 10-30 φορές επάνω έτσι επειδή κάποιοι σε ένα γραφείο αποφάσισαν ότι πρέπει να γίνει. Η αδικία κατάφορη, η αντισυνταγματικότητα του άρθρου ξεκάθαρη,  η αγανάκτηση από όλο τον ιστιοπλοϊκό κόσμο τεράστια με τα πρώτα ραβασάκια να έρχονται ήδη. Ελαφρυντικό κανένα για το 2020. Λες και ούτε covid είχαμε και λες και ο τουρισμός πήγε στο 100% ενώ δεν έφτασε ούτε το 30% του 2019. Επίσης με τα σκαφάκια κλειδωμένα στα λιμάνια ζητάνε ένα φόρο απαράδεκτο ενώ ήταν παροπλισμένα για πάνω από 4 μήνες με κρατική εντολή μάλιστα.

Έτσι στέλνουν με συνοπτικές διαδικασίες όλο τον στόλο ιστιοφόρων σκαφών στο καλάθι των αχρήστων. Τους στέλνουν με συνοπτικές διαδικασίες σε καρνάγια να σαπίζουν και πολλά από αυτά στην Τουρκία. Προφανώς είναι έγκλημα να έχεις την ελληνική σημαία στο κατάρτι σου. Είναι έγκλημα να αρμενίζεις στο Αιγαίο και να κάνεις διαφήμιση στους τουρίστες την χώρα σου. Είναι έγκλημα να νιώθεις περήφανος που η σημαία μας ειδικά το καλοκαίρι βρίσκετε και στο πιο απομακρυσμένο κολπίσκο της ακριτικής παραμεθορίου. Το έγκλημα λοιπόν πρέπει να τιμωρηθεί σύμφωνα με κάποιους. Οικονομική εξόντωση όλου του κλάδου και τελειώνουμε με τους μικρούς. Λες και οι μικροί δεν πληρώνουν etepai, λιμανιάτικα, έξοδα συντήρησης, ΦΠΑ οι επαγγελματίες, φόρο εισοδήματος, τέλος επιτηδεύματος κλπ. Με αυτόν τον νόμο θέλουν να αφήσουν μόνο τις θαλαμηγούς με τους εκατομυριούχους πάνω, και πολλές φορές πάνω σε αυτές πολιτικούς να κάνουν διακοπές .

Όχι κύριοι δεν θα περάσει. Τα πράγματα είναι απλά: Εννοείτε πως όλοι πρέπει να πληρώνουν φόρο που να είναι όμως δίκαιος και ανάλογος. Τα μικρά ιστιοφόρα δεν είναι έγκλημα. Είναι περηφάνια, είναι ελευθερία, είναι διαφήμιση, είναι ΕΛΛΑΔΑ. 3000 χρόνια η Ελλάδα έχει ιστιοφόρα και θα έπρεπε η απόκτηση τους να επιδοτείτε όχι να τιμωρείτε.. Ο νόμος 4646/2019 άρθρο 58 πρέπει να καταργηθεί ΣΗΜΕΡΑ. Οι ανευθυνο-υπεύθυνοι ας αναλάβουν τις ευθύνες τους και ας διορθώσουν το λάθος τους.


Ακολουθήστε το Flashnews στο Google News και στο Facebook