Ποιες λύσεις δίνονται για τα στενά πεζοδρόμια, για πεζούς και ποδήλατα - Στόχος η βιωσιμότητα της πόλης

-Τελευταία ενημέρωση: 21.05-

Το θέμα ενσωμάτων προτάσεων ΣΒΑΚ του δήμου Χανίων στο Β2 Στάδιο του ΓΠΣ (γενικού πολεοδομικού σχεδίου), συζητήθηκε στα πλαίσια της συνεδρίασης του δημοτικού συμβουλίου Χανίων.

Εισηγητής του θέματος ήταν ο αρμόδιος Αντιδήμαρχος Γιώργος Ξανθουδάκης, αλλά και ο γενικός συντονιστής της μελέτης ΣΒΑΚ Χανίων, Απόστολος Μπιζάκης και ο συντονιστής της ομάδας επίβλεψης έργου του Δήμου Χανίων, Ευάγγελος Πασιπουλαρίδης.

Ο κ. Μπιζάκης παίρνοντας τον λόγο ενημέρωσε τους δημοτικούς συμβούλους ότι τα βασικά σημεία του ΣΒΑΚ είναι στην ουσία τρία. Το πρώτο αφορά στον ορισμό περιοχής ήπιας κυκλοφορίας που θα σχετίζεται με την παλιά πόλη, τη Νέα χώρα, το Κουμ καπί μέχρι τα Ταμπακαριά που θα περιλαμβάνει δηλαδή όλο το παραλιακό μέτωπο. Όπως τόνισε ο κ. Μπιζάκης, πρόκειται να γίνουν πέντε περιφερειακά πάρκινγκ σύμφωνα με τις μελέτες, τα οποία φαίνονται στον χάρτη με μοβ κουκίδες. Παράλληλα, ανέφερε ότι θα πραγματοποιηθεί και δια πλάτυνση στα πεζοδρόμια που βρίσκονται στις παραπάνω περιοχές, ενώ ο κ. Μπιζάκης, πρόσθεσε ότι στα Παχιανά, γύρω από τις οδούς Περιβολίων, Εφέδρων Πολεμιστών, Θερίσου και Γογονής θα γίνει περιορισμός κυκλοφορίας των αυτοκινήτων. 

Το δεύτερο βασικό σημείο σχετίζεται με την κυκλοφορία των οχημάτων γενικότερα. Στην ουσία η μελέτη προβλέπει να γίνει μία διαμπερής κίνηση προς την πόλη χωρίς να χρειάζεται απαραίτητα να περνούν τα οχήματα από το κέντρο. Θα υπάρχουν ζεύγη μονοδρόμων όπως η Μπότσαρη με τη Γογονή αλλά και το ζεύγος μονοδρόμων Ν. Σκουλά και Εφέδρων Πολεμιστών. 

Το τρίτο αφορά στις αλλαγές με τα πάρκινγκ και τις δημόσιες συγκοινωνίες. Όπως ανέφερε ο κ. Μπιζάκης, προβλέπονται περιφερειακά πάρκινγκ προκειμένου να αποσυμφορηθεί από την κίνηση το κέντρο των Χανίων. Το ένα θα είναι στον Κλαδισσό με χωρητικότητα 500 αυτοκινήτων ενώ στις Μουρνιές προβλέπεται στην οδό Κολοκοτρώνη, στην Εθνικής Αντιστάσεως και άλλο ένα πάρκινγκ κοντά στο ΜΑΙΧ. Επίσης, θα είναι διαθέσιμα shuttle buses, λεωφορεία για τη μεταφορά των οδηγών στο κέντρο.


Η κ. Αγγελάκη από την πλευρά της τόνισε «κ. Μπιζάκη θα σταθώ κυρίως στο οδικό δίκτυο παρουσιάσατε μία μελέτη και έχετε ελέγξει και την ανθεκτικότητα του δικτύου όπως λέτε. Δεν ξέρω αν θα έπρεπε να ληφθούν υπόψιν νέες διανοίξεις περιφερειακές οδοί για να αξιοποιηθούν όσο στο νότιο μέρος τόσο και ανατολικά που υπάρχουν διανοίξεις που συνδέουν δρόμους με κεντρικές αρτηρίες. Τα σημεία δεν φτάνουν. Αναφερθήκατε στα πάρκινγκ στην Αγία Φωτεινή, στην περιοχή Μουρνιών, στο πάρκινγκ στην κολοκοτρώνη, και στον χώρο τον δημοτικό της κλαδισσού, ζήτησε λεπτομέρειες για τα πάρκινγκ».

Ο κ. Μπιζάκης, απατώντας στην κ. Αγγελάκη τόνισε ότι  «οι διανοίξεις στα ΣΒΑΚ δεν είναι να προτείνουμε νέες υποδομές αλλά όταν είναι απαραίτητες τις προτείνουμε. Οι οδοί που θα διανοιχθούν είναι η Δασκαλάκη, η Ακρωτηρίου, στην εθνικής αντιστάσεως ένα κομμάτι και η συνέχεια της οδού Δεληγιαννάκη που γίνεται μία αναβάθμιση-διαπλάτυνση και διάνοιξη σε αυτό το τμήμα. Στο νότιο τμήμα η Κολοκοτρώνη και προβλέπεται μέχρι τον Βαμβακόπουλο και Λ. Καραμανλή είναι προς διάνοιξη, όπως και η Αγίας Μαρίνας και πέριξ της περιοχής Νεροκούρου επί της 25ης Μαρτίου».

 Ο κ. Μπιζάκης και ο κ. Πασιπουλαρίδης ανέφεραν ότι «τα park and ride θα είναι υπαίθρια, το πάρκινγκ στην εθνικής αντιστάσεως είναι εκτός σχεδίου και είναι ίσως το πιο κοντινό για να αδειοδοτηθεί σαν περιφερειακό πάρκινγκ. Στο κομμάτι του κλαδισσου υπάρχει ένα οικόπεδο εντός σχεδίου με άλλη χρήση και ίσως το χρησιμοποιήσουμε σαν σταθμό park and ride, θα έπρεπε να βρεθεί ένα εκτός σχεδίου οικόπεδο μεγαλύτερο από αυτό που είναι σημειωμένο για να αποδοθεί η συγκεκριμένη χρήση να απαλλοτριωθεί και να χρησιμοποιηθεί σαν park and ride».

«Ο δημόσιος χώρος που έχουμε για περπάτημα είναι λίγος χρειάζεται αναδιανομή του δημόσιου χώρου. Στην περίπτωση της οδού Κυδωνίας, εμείς που την έχουμε βάλει μαζί με τη Σκαλίδη στην ήπια κυκλοφορίας, θα ελεγχθούν ‘’εις βάρος’’ της κυκλοφορίας των οχημάτων και υπέρ των πεζών και των ποδηλάτων. Δεν θα είναι περιοχές χωρίς αυτοκίνητα αλλά κάνουμε ότι καλύτερο μπορούμε για να φτιάξουμε συνθήκες για το αυτοκίνητο λιγότερο ελκυστικές. Πρέπει να αλλάξουμε την συμπεριφορά μας, όσες έχουν σχέση με τη μετακίνηση και την απόφαση να χρησιμοποιήσουμε ή όχι το αυτοκίνητο, παρέχοντας και εναλλακτικές. Είναι ένα στρατηγικό σχέδιο όπως είπαμε», υπογράμμισε ο κ. Μπιζάκης.

Ο δήμαρχος Χανίων, αναφερόμενος στην κ. Αγγελάκη τόνισε «επειδή με ρωτήσατε, προβλέπονται πολλών σημείων από το σχέδιο πόλεως είναι στην υπηρεσία δόμησης και αυτό που θέλουμε είναι να προχωρήσουμε και στις πράξεις εφαρμογής. Αξίζει τον κόπο και σε ένα επόμενο δημοτικό συμβούλιο αυτές οι  πράξεις προτεραιοποίησης να συζητηθούν πάλι».

Ο κ. Πασιπουλαρίδης από την πλευρά του σχολίασε ότι «ο χάρτης που σας παρουσιάσαμε είναι ότι πιο καινούριο έχουμε αυτός ο χάρτης που σας παρουσιάζουμε δεν είναι όμως ακόμα ανακοινώσιμος, έχουμε καταλήξει στους δρόμους της ομάδας Γ’ που σας καλούμε να ψηφίσετε σήμερα, όπως για τα υπόλοιπα δεν έχουμε καταλήξει ακόμα. Βεβαίως θα ανακοινωθεί και να βγει σε διαβούλευση σύντομα».

Δήμαρχος Χανίων «αντιλαμβάνομαι ότι υπάρχει συνολική αγωνία και είναι κάτι εξαιρετικά θετικό καθώς απαντάμε όχι μόνο το μεγαλύτερο πρόβλημα των χανίων, που είναι το κυκλοφοριακό αλλά και την νέα λειτουργία που θέλουμε να έχει η πόλη μεσοπρόθεσμα. Είναι αυτονόητο ότι οι απόψεις των δημοτικών συμβούλων είναι ιδιαίτερα χρήσιμες».  

Χαράλαμπος Λουτσέτης «έχουμε έναν ενδοιασμό αν έχουν παρθεί υπόψιν όχι μόνο όσοι κατεβαίνουν στο κέντρο αλλά και οι κάτοικοι του κέντρου και οι εργαζόμενοι σε αυτό».

Σεραφείμ Ρίζος «τι θα αποφασίσουμε και θα ψηφίσουμε σε ένα θέμα που είναι μη ανακοινώσιμο. Το ζήτημα του οικονομικού κόστους των πολιτών δεν θεωρείται εξαιρετικά σημαντική και πρωτεύουσας σημασίας, αν θα έχει εφαρμογή με δημοκρατικό τρόπο για τους ανθρώπους που ζουν σε αυτή την πόλη».

Ο κ. Πασιπουλαρίδης απάντησε ότι «στη συγκεκριμένη περίπτωση έχουμε ανοίξει ένα παράθυρο για να ενσωματώσουμε βασικές αρχές στον σχεδιασμό που είναι σε εξέλιξη, το βασικότερο κομμάτι του ΣΒΑΚ είναι η διαβούλευση με τους πολίτες και τους φορείς. Όλα αυτά θα συζητηθούν διεξοδικά η συζήτηση έχει επιβραδυνθεί λόγω της πανδημίας. Το ότι δεν είναι ανακοινώσιμος ο συγκεκριμένος χάρτης σημαίνει ότι είναι υπό διαβούλευση το γ’ κομμάτι όμως είναι ανακοινώσιμο».

Αντιδήμαρχος τεχνικών έργων, Γιώργος Ξανθουδάκης, «τέθηκε εδώ ένα πολιτικό ερώτημα και το έθεσε ο κ. Ρίζος αναφέροντας για ποιον γίνονται όλα αυτά. Έχουμε μία πόλη που σχεδιάστηκε το 1946, μία πόλη που δεν έχει πεζοδρόμια, το σχέδιο πόλης της εποχής εκείνης έκανε πολύ στενά πεζοδρόμια και ο τρόπος για να μεγαλώσουμε τα πεζοδρόμια είναι να κλέψουμε χώρο από τα πεζοδρόμια. Όσον αφορά στο ΣΒΑΚ, θέλουμε να κάνουμε την πόλη μας πιο βιώσιμη, να είμαστε εμείς πιο χαρούμενοι. Οι αλλαγές δεν είναι εύκολες. Η μελέτη που είχε ξεκινήσει το 1995 συνάντησε πολλές αντιστάσεις και κάποιες μελέτες που είχαν γίνει δεν πραγματοποιήθηκαν. Θέλουμε αρκετό καιρό για να καταλήξουμε στο τελικό στάδιο αλλά και αρκετό καιρό για να το υλοποιήσουμε.

«Το έργο του ΣΒΑΚ αυτή η στρατηγική μέλέτη έχει κατά απόλυτη προτεραιότητα στόχευση στον πολίτη των Χανίων και αυτό προκύπτει σε τυπική καθημερινή. Λαμβάνουμε υπόψιν την έξτρα ζήτηση που δημιουργείται από τον τουρισμό, αλλά δε σχεδιάζουμε την όλη του 2030 με βάση την καλοκαιρινή σεζόν αλλά την χειμερινή. Κατά αρχήν το σχέδιο του ΣΒΑΚ απευθύνεται σε όσους ζουν στην πόλη 12 μήνες. Σαφώς πρέπει να ληφθεί υπόψιν και ο τουρισμός αλλά στόχος είναι ο πολίτης», δήλωσε ο κ. Μπιζάκης.

Νίκη Αποστολάκη «ψηφίζουμε τους δρόμους και τα πάρκινγκ αλλά δε βλέπω να έχουν γίνει μελέτες για τα προαπαιτούμενα. Ποιες κατευθύνσεις δίνει ο μελετητής πριν φτάσουμε σε συνολικότερες διευθετήσεις».

Ο συντονιστής της ομάδας επίβλεψης έργου του Δήμου Χανίων, Ευάγγελος Πασιπουλαρίδης, τόνισε απαντώντας στην κ. Αποστολάκη «απαραίτητη προϋπόθεση για να γίνει οποιοδήποτε έργο είναι να προβλέπεται σε κάποιον πολεοδομικό σχεδιασμό. Θα το συζητήσουμε και με τους φορείς της πόλης ώστε να φτιάξουμε ένα σχέδιο βιώσιμο και εφαρμόσιμο. Αυτό ου καλείσθε να απαντήσετε σε αυτή τη φάση είναι πώς θα εξυπηρετείται η διαμπερής κυκλοφορία της πόλης».

Ο κ. Μπιζάκης από την πλευρά του ανέφερε ότι όλοι αυτοί οι δρόμοι είναι δρόμοι που κυκλοφορούν αυτοκίνητα αλλά με κανόνες. Δεν είπαμε ότι δεν θα κυκλοφορούν καθόλου αυτοκίνητα. Η αστυνόμευση κ. Αποστολάκη, είναι σημαντικό κομμάτι της διαχείρισης και διαμόρφωσης του δημόσιου χώρου».

O κ. Πασιπουλαρίδης, δίνοντας απάντηση στα ερωτήματα που έθεσε ο Κώστας Πρωτοπαπαδάκης, υπογράμμισε ότι το ΣΒΑΚ ασχολείται κυρίως με το πώς θα εξυπηρετηθεί το αυτοκίνητο και θέλουμε να εξυπηρετήσουμε τον κάτοικο που επιβαρύνεται. Η μελέτη που εκπονούμε είναι πιο ανθρωποκεντρική από την μελέτη ΄΄Φραντζεσκάκη’’, ακολουθούμε τις οδηγίες κατά γράμμα. Πριν από ένα μήνα θεσμοθετήθηκε η όλη διαδικασία του ΣΒΑΚ και νομοθετικά. Δε θέλουμε να δημιουργήσουμε προβλήματα στους κατοίκους αλλά να τους διευκολύνουμε».

Δήμαρχος Χανίων, Παναγιώτης Σημανδηράκης:

«Έγινε μία αναφορά της μελέτης Φραντζεσκάκη, η οποία είχε άλλα δεδομένα, άλλη στόχευση και από το σχέδιο που προέκυψε το μεγαλύτερο τμήμα του δεν εφαρμόστηκε. Όμως από τα δεδομένα από τις αρχές του 2000 μέχρι τα δεδομένα που θέλουμε για τα επόμενα 15 χρόνια είναι διαφορετικά. Εδώ κάνουμε μία συγκεκριμένη επιλογή. Θέλουμε ένα κυκλικό μοντέλο, περιφερειακό, μία μεγάλη δομική μετατόπιση στη στόχευση που θέλουμε για τα επόμενα χρόνια. Ξέρουμε ότι θα υπάρξει σύγκρουση με κάποιες συλλογικότητες που θα διαφωνούν, είμαστε όμως διατεθειμένοι σαν δημοτική αρχή να αναλάβουμε το κόστος αυτής της μετάβασης».

Η ψηφοφορία

Θετική ψήφος από την παράταξη του κ. Αρχοντάκη, του κ. Παπαδογιάννη και του κ. Δαμιανάκη.

Η παράταξη του κ. Σαρρή υπερψήφισε την απόφαση ενώ η παράταξη του κ. Βουρλάκη δήλωσε παρών, δεν καταψήφισε ούτε υπερψήφισε.

Από την πλευρά ο Τάσος Βάμβουκας τόνισε ότι ψηφίζουν υπέρ «ψηφίζουμε υπέρ δεν κατανοούμε τον λόγο αυτής της ψηφοφορίας ωστόσο».

Σεραφείμ Ρίζος «καταψηφίζουμε αλλά στο μέλλον μπορεί να υπερψηφίσουμε».

Σημειώνεται ότι το θέμα πέρασε κατά πλειοψηφία. 


Ακολουθήστε το Flashnews στο Google News και στο Facebook