Με ερώτηση του προς τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννη Πλακιωτάκη αναφέρεται στο εγκαταλελειμμένο  επί 14 χρόνια στον βυθό της Σαντορίνης, το Sea Diamond.

Αναλυτικά:

Δεκατέσσερα χρόνια επικινδυνότητας απραξίας και εμπαιγμού των πολιτών λόγω της μη ανέλκυσης του ναυαγίου.

Ακόμα και σήμερα, 14 χρόνια από την βύθιση το Sea Diamond, το οποίο στοίχισε τη ζωή σε 3 ανθρώπους, το κουφάρι του πλοίου, βρίσκεται εγκαταλελειμμένο, στον βυθό της θάλασσας, στο λιμάνι της Σαντορίνης, που είναι το πλέον τουριστικό λιμάνι της Μεσογείου, αλλά και το νησί το οποίο συμβάλλει στο ΑΕΠ με >1%.

Το Sea Diamond συνεχίζει να ρυπαίνει τα θαλάσσια οικοσυστήματα, από τα πετρελαιοειδή που συνεχίζουν να αναβλύζουν στην επιφάνεια της θάλασσας, καθώς και από υδατοδιαλυτές τοξικές ουσίες που προέρχονται από τη διάβρωση των επικίνδυνων υλικών που περιέχονται στο κουφάρι του ναυαγίου. Επίσης, σε έρευνα του Πολυτεχνείου Κρήτης, ψάρια που συλλέχθηκαν στην περιοχή ανιχνεύτηκαν με πολύ υψηλές συγκεντρώσεις, επικίνδυνα βαρέα μέταλλα όπως ο υδράργυρος και το κάδμιο.

6 εκ δολάρια καρπώθηκε από την ασφάλεια η πλοιοκτήτρια εταιρεία με έδρα τα Marshall Islands για την απάντληση των πετρελαιοειδών, ενώ η σχετική μελέτη επιδοτήθηκε από το «Γαλάζιο Ταμείο».  Η πλοιοκτήτρια εταιρεία εισέπραξε 55 εκ δολάρια από την ασφάλεια για την ολική απώλεια του πλοίου (total loss) για ένα πλοίο που 2 χρόνια πριν αγοράστηκε για 35 εκ δολάρια.

Το Συμβουλίο της Επικρατείας (απόφαση 1820/2019) σε προσφυγή της «Διεθνής Δράσης για το Περιβάλλον και τον Πολιτισμό της Σαντορίνης», του «Ινστιτούτο Θαλάσσιας Προστασίας Αρχιπέλαγος» και της Κοινότητας Οίας, αποφανθεί ότι το ΥΝΑΝΠ έχει άμεση και αυτοτελή υποχρέωση να κινήσει τις διαδικασίες ανέλκυσης του Sea Diamond. Παρόλο που μεγάλες διεθνείς εταιρείες ανέλκυσης κατέθεσαν σχετικές προσφορές το 2019, η διαδικασία πάγωσε από το ΥΝΑΝΠ για λόγους αρμοδιότητας.

Να σημειωθεί ότι 10 χρόνια και ακόμα δεν έχει ολοκληρωθεί η δικαστική διαδικασία.

Δεδομένου ότι μήνυμα που δίνουμε ως χώρα, είναι ότι η βύθιση και εγκατάλειψη πλοίων στα ελληνικά νερά αποτελεί μία προσοδοφόρα επιχειρηματική δραστηριότητα

Δεδομένου ότι τα περισσότερα ναυάγια ανελκύονται σχεδόν άμεσα για την αποφυγή ρύπανσης.

Ερωτάται ο κ. Υπουργός:

1. Πρόκειται για ανικανότητα διαχείρισης, ή απλώς εξυπηρέτηση συμφερόντων; 

2. Θα προχωρήσει τη διαδικασία ανέλκυσης του Sea Diamond που πάγωσε από το ΥΝΑΝΠ;

Ακολουθήστε το flashnews.gr στο Google News και την σελίδα μας στο Facebook