Ένα έργο που πλέον μπαίνει στις “ράγες” κατασκευής και πραγματοποίησής του είναι ο ΒΟΑΚ.

Αυτό τουλάχιστον επισημάνθηκε από τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη στην εκδήλωση που έγινε το Σάββατο το βράδυ στο Κέντρο Αρχιτεκτονικής Μεσογείου στα Χανιά. 

 ““Ένα μεγάλο ευχαριστώ στον Κώστα Καραμανλή, στον Γιάννη Κεφαλλογιάννη και στον Γιώργο Καραγιάννη και σε όλες τις υπηρεσίες του Υπουρείου. Εργαστήκατε πολύ σκληρά. Ανακοινώνουμε με μεγάλη βεβαιότητα το χρονοδιάγραμμα του σπουδαιότερο αναπτυξιακού έργου του αιώνα για την Κρήτη. Για δεκαετίες ο ΒΟΑΚ παρέμενε ο ίδιος. Η Κρήτη έμεινε πίσω στο δίκτυο αυτοκινητόδρομων. Δεσμεύτηκα για την ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ. Σας είχα πει ότι ο δρόμος θα έχει διόδια. Υπήρχε μελετητική ανωριμότητα και χρηματοδοτική ανεπάρκεια. Εξαγγέλλουμε χρονοδιάγραμμα, μετά από μεγάλη προσπάθεια!”, επεσήμανε ο Κυριάκος Μητσοτάκης που αναφέρθηκε και στις δυσκολίες που αντιμετώπισε:

Ως προς τη χρηματοδότηση, προσωπικά και το επιτελείο μου καταβάλλαμε μεγάλη προσπάθεια για να εξασφαλιστεί από το νεοσυσταθέν Ταμείο Ανάκαμψης και ήταν πολύ δύσκολο αυτό! Γιατί το ταμείο χρηματοδοτεί έργα του μέλλοντος και ο ΒΟΑΚ ήταν ένα έργο που ερχόταν από το παρελθόν. Θεωρούμε ότι έχουμε τη χρηματοδότηση εξασφαλισμένη. Ο ΒΟΑΚ είναι ο μεγαλύετρος νέος αυτοκινητόδρομος που θα κατασκευαστεί στην Ευρώπη! Η ανάγκη και η σημασία του είναι δεδομένα. Η Κρήτη θα παραμείνει “ακρωτηριασμένη” αν δεν κατασκευαστεί. Αδιαπραγμάτευτη αναπτυξιακή προτεραιότητα. Θρηνήσαμε πολλά θύματα στην Κρήτη. Κάνουμε επίσης βελτιώσεις σε σημεία που θεωρούνται επικίνδυνα.Ο ΒΟΑΚ θα είναι δρόμος του μέλλοντος, θα έχει φιλικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Ξέρουμε ότι θα υπάρξουν δυσκολίες και ξέρουμε ότι οι λόγοι που δεν έγινε έως σήμερα είναι ότι υπήρχαν θέματα και ζητήματα με τοπικούς παράγοντες. Ο ΒΟΑΚ είναι ένα ενιαίο έργο που θα γίνει πραγματικότητα όπως και άλλα έργα όπως το αεροδρόμιο στο Καστέλι στο Ηράκλειο”, επεσήμανε και πρόσθεσε: 

“Τελειώνοντας με τον κορωνοϊό, ανοίγει ένας νέος αναπτυξιακός κύκλος για τη χώρα και την Κρήτη. Εμβολιαστείτε, προετοιμαστείτε, υποδεχτείτε. Δεν έχουμε τελειώσει ακόμα με τον κορωνοϊό. Παρακαλώ τους τοπικούς άρχοντες να προσπαθήσουν προς αυτή την κατεύθυνση”. 

Αναφέρθηκε και στον Κωνσταντίνο Μητσοτάκη:

“Πολλές συζητήσεις με τονΚωνσταντίνο Μητσοτάκη για την πραγματοποίηση του μεγάλου έργου. Είχε βάλει τη δική του σφραγίδα, όσο του επέτρεπε εκείνη η εποχή. ¨Ηξερε τη μεγάλη σημασία του έργου. Στο πρόσωπό του τιμούμε όλη την προσπάθεια για την πραγματοποίηση αυτού του σπουδαίου έργου”.

Το στοιχεία που διασφαλίζουν την κατασκευή του ΒΟΑΚ είναι τρία: Χρηματοδότηση, χάραξη και χρονοδιάγραμμα. Σε αυτά αναφέρθηκε και ο Υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής στη δική του ομιλία:

“Δεν μας αρέσουν τα μεγάλα λόγια και οι υποσχέσεις χωρίς αντίκρυσμα. Σήμερα είναι σπουδαία μέρα για την Κρήτη. Λέμε με απόλυτη σιγουριά ότι η Κρήτη θα αποκτήσει την Εθνική οδό που της αξίζει. Θα ενώνει το νησία από την Κίσαμο έως τη Σητεία. Σχεδόν 300 χλμ έκταση και προϋπολογισμός πάνω από 2 δις. Ένα μεγάλο στοίχημα για τον Κυριάκο Μητσοτάκη. Ο ΒΟΑΚ ήταν προτεραιότητα της κυβέρνησης μας. Το έργο πρέπει να ολοκληρωθεί και αυτό κάνουμε. Στο Υπουργείο Υποδομών έχουμε ξεμπλοκάρει έργα που για διάφορους λόγους είχαν σταματήσει. Ο ΒΟΑΚ είχε κυρίαρχο ρόλο σε αυτά τα έργα. Από την προηγούμενη κυβέρνηση παραλάβαμε μια… μολυβιά στον χάρτη. Αποσπασματικές και διάσπαρτες παρεμβάσεις, χωρίς συνοχή και προδιαγραφές. Δεν είχαμε καν επαρκή γεωτεχνικά στοιχεία. Έχουμε πετύχει χρηματοδότηση. Αυτός ήταν ο κυριότερος λόγος που δεν είχε ξεκινήσει το έργο. Καταλήξαμε σε ολοκληρωμένο χρηματοδοτικόε εργαλείο. Οι πόροι είναι εξασφαλισμένοι. Ο ΒΟΑΚ εντάχθηκε στο Ταμείο Ανάκαμψης και αξιοποιούμε πόρους από ΕΣΠΑ. Δεν λαϊκίζουμε και εμείς λέμε την αλήθεια και δίνουμε ρεαλιστικές λύσεις. Σε αγαστή συνεργασία με Υπουργείο Πολιτισμού για την χάραξη. Αναβαθμίσαμε τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά του έργου. Προχωράμε εντατικά στηνμελετιτική ωριμότητα του έργου. Καταθέτουμε τις μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων στο Υπουργείο Περιβάλλοντος για έγκριση. Εκτιμούμε ότι στα τέλη του 2022 θα στήνονται εργοτάξιο, έως τις αρχές του 2024 θα έχουν ανοίξει όλα τα “μέτωπα” του έργου. Κάναμε άλματα σε όλα τα επίπεδα! Χρηματοδότηση, χάραξη και χρονοδιάγραμμα εξασφαλισμένα”.

Ο Περιφερειάρχης Κρήτη Σταύρος Αρναουτάκης ανέφερε: “Σημαντική μέρα για την Κρήτη. Υποδεχόμαστε τον Κρητικό πρωθυπουργό Εμείς από την πλευρά μας θα συμβάλλουμε όσο γίνεται για το μεγάλο αυτό αναπτυξιακό έργο. Σύντομα να ξεκινήσει το μεγάλο αναπτυξιακό έργο”.

Τεχνικά χαρακτηριστικά ΒΟΑΚ

Το κομμάτι Κίσαμος – Χανιά θα εκτελεστεί ως προαίρεση της σύμβασης παραχώρησης. Είναι εκτιμώμενου κόστους 180 εκατ. Αφορά σε 37,5 χλμ, 2+2 λωρίδες κυκλοφορίας συν ΛΕΑ ανά κατεύθυνση.

Το τμήμα Χανιά – Χερσόνησος θα εκτελεστεί με σύστημα παραχώρησης. Αφορά σε 157,5 χλμ από τα οποία έχουν κατασκευαστεί τα 51χλμ. Θα έχει 2+2 λωρίδες ΛΕΑ ανά κατεύθυνση. Θα περιλαμβάνει 26 σήραγγες μόνου κλάδου συνολικού μήκους 34χλμ. 10,8 χλμ νέες γέφυρες 23εκ των οποίων υπερβαίνουν τα 100 μέτρα. Επίσης προβλέπονται 20 νέοι ανισόπεδου κόμβοι και αναβάθμιση των υπαρχόντων 18 ανισόπεδων κόμβων στις παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου και Ηρακλείου. Εκτιμώμενο κόστος 1,32 δις.

Το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη θα γίνει μέσω ΣΔΙΤ. Είναι μήκους 22,44 χλμ και παράπλευρου/κάθετου δικτύου 9,65 χλμ. Θα έχει 2+2 λωρίδες, ΛΕΑ ανά κατευθυνση. Θα περιλαμβάνει 5 νέους ανισόπεδους κομβους, 12 γέφυρες μόνου κλάδου, 5 σήραγγες μόνου κλάδου, 1 cut & cover διπλού κλάδου, 80 οχετοθ. Το κόστος εκτιμάται στα 290 εκατ.

Το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος σχεδιάζεται να δημοπρατηθεί ως δημόσιο έργο από το ταμείο ανάκαμψης. Το μήκος είναι 14 χλμ (κατασκευή / επισκευή παράπλευρου και κάθετου δικτύου), θα έχει 2+2 λωρίδες και ΛΕΑ ανά κατεύθυνση. Εκτιμώμενο κόστος 145 εκατ. Το τμήμα Άγιος Νικόλαος -Σητεία θα δημοπρατηθεί ως δημόσιο έργο.

Το τμήμα “Καλό χωριό – γέφυρα Φρουζή” και “γέφυρα Φρουζή – παράκαμψη Παχιά Άμμος” μήκους 11χλμ. Εκτιμώμενο κόστος 120 εκατ. Στο υπόλοιπο τμήμα (Άγιος Νικόλαος -Καλο χωριό) συνολικού μήκους 50 χλμ μελετάται για να μπορέσει να ολοκληρωθεί ο ΒΟΑΚ ως ενιαίο έργο.

Δείτε εδώ όλη την εκδήλωση που έγινε στο ΚΑΜ

Δείτε σε Power Point  τι ακριβώς θα περιλαμβάνει ο νέος ΒΟΑΚ

Ακολουθήστε το flashnews.gr στο Google News και την σελίδα μας στο Facebook