Για κάποιους γονείς το να βάλουν για ύπνο τα παιδιά τους είναι ένα εγχείρημα που μπορεί να διαρκέσει για ώρες.

Υπάρχουν αντίστοιχα και παιδιά που κοιμούνται εύκολα, αλλά ξυπνάνε μέσα στη νύχτα και δυσκολεύονται να ξανακοιμηθούν. Σύμφωνα με έρευνες, ένα στα τέσσερα παιδιά έχουν τέτοιου είδους προβλήματα ύπνου και ο dr Adam Newton, ερευνητής ύπνου,  με την ομάδα του μελέτησαν έρευνες που έχουν γίνει τα τελευταία 30 χρόνια με στόχο να εντοπίσουν τα ευρύτερα αίτια για παιδιά ηλικίας 1-10 ετών.

Σύμφωνα με τη δημοσίευση του ίδιου του dr Newton στο theconversation.com, το να εντοπιστούν τα ακριβή αίτια που προκαλούν προβλήματα ύπνου στα παιδιά δεν είναι κάτι απλό.  Μελέτησαν 98 ήδη υπάρχουσες έρευνες και κατέληξαν σε περίπου 80 παράγοντες που μπορούν να επηρεάσουν τον ύπνο των παιδιών. Οι παράγοντες αυτοί μπορούν να κατηγοριοποιηθούν σε τρεις μεγαλύτερες και πολύ πιο γενικές κατηγορίες: βιολογικοί παράγοντες, ψυχολογικοί παράγοντες, το περιβάλλον.

Βιολογικοί παράγοντες

Περιλαμβάνουν παράγοντες που σχετίζονται με τον χαρακτήρα και τον οργανισμό των παιδιών. Σύμφωνα με τον dr Newton, τα παιδιά που είναι πιο νευρικά ή ανήσυχα ακόμα και από την βρεφική τους ηλικία, είναι πιο πιθανό να εμφανίσουν προβλήματα με τον ύπνο τους. Επίσης,  όσο ένα παιδί μεγαλώνει, τόσο λιγότερο πιθανό είναι να εμφανίσει προβλήματα με τον ύπνο και αυτό γιατί ο εγκέφαλός του αναπτύσσεται και διαχειρίζεται καλύτερα το πώς θα ηρεμήσει τις βραδινές ώρες.

Ψυχολογικοί παράγοντες

Οι ψυχολογικοί παράγοντες ορίζονται από δύο πράγματα: το τι νιώθει και πράττει το παιδί και πώς το παιδί και ο γονιός αλληλοεπιδρούν. Σύμφωνα με τον ειδικό, τα παιδιά που αντιμετωπίζουν προβλήματα με την ψυχική τους υγεία όπως άγχος, στρες και δυσκολία στο να ακολουθήσει κανόνες, είναι πιθανότερο να παρουσιάσουν προβλήματα ύπνου.  Όσον αφορά τη σχέση γονέα και παιδιού. Όπως προέκυψε από την μελέτη ερευνών που έχουν γίνει στο παρελθόν, τα παιδιά των οποίων οι γονείς που μένουν στο πλευρό τους τους μέχρι να κοιμηθούν,  είναι πιο πιθανό να εμφανίσουν προβλήματα ύπνου κι αυτό γιατί ο γονιός γίνεται κομμάτι της βραδινής ρουτίνας ύπνου, με αποτέλεσμα εάν για παράδειγμα το παιδί ξυπνήσει το βράδυ, δύσκολα μπορεί να κοιμηθεί ξανά εφόσον ο γονέας δεν είναι εκεί μαζί του.

Επίσης, έρευνες έδειξαν οι γονείς οι οποίοι δεν θέτουν σαφή όρια στα παιδιά  και δεν ακολουθούν με συνέπεια μία βραδινή ρουτίνα είαι πιο πιθανό να έχουν παιδιά που δυσκολεύονται να κοιμηθούν, ξυπνάνε το βράδυ, η δεν κοιμούνται επαρκώς.

Το περιβάλλον

Κατ’ αρχάς, σημαντικό ρόλο στον ύπνο των παιδιών παίζει η χρήση οθονών. Τα παιδιά πλέον έτσι και αλλιώς εκτίθενται καθημερινά σε οθόνες και μάλιστα για πολύ περισσότερες ώρες από ότι πιθανά να ενδείκνυται για την ηλικία τους. Το πρόβλημα σε σχέση με τον ύπνο ωστόσο, επιδεινώνεται εάν το παιδί βλέπει τάμπλετ, τηλεόραση ή παίζει με το αγαπημένο του ηλεκτρονικό παιχνίδι στο κρεβάτι, πριν κοιμηθεί. Τα ηλεκτρονικά παιχνίδια κρατούν τον εγκέφαλο των παιδιών σε εγρήγορση ενώ παράλληλα η μπλε ακτινοβολία μειώνει τα επίπεδα της ορμόνης μελανίνης, η οποία αποκαλείται και «ορμόνη του ύπνου».

Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς για να βοηθήσουν;

Το θέμα είναι φυσικά αρκετά σύνθετο, ωστόσο υπάρχουν ορισμένα πράγματα που μπορείτε να κάνετε για να βοηθήσετε το παιδί σας να κοιμηθεί το βράδυ. Δείτε ποια είναι αυτά στην gallery που ακολουθεί.

mothersblog.gr


Ακολουθήστε το Flashnews στο Google News και στο Facebook