Τώνια Λιοδάκη Τώνια
Λιοδάκη

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα φαίνεται ότι αποτελούν μονόδρομο στην προσπάθεια της Ε.Ε. να επιτύχει την πράσινη μετάβαση των χωρών, μεταξύ αυτών και της Ελλάδας, στην κλιματική ουδετερότητα, με το τέλος των βενζινοκίνητων αυτοκινήτων να έχει οριστεί χρονικά για την Ε.Ε. στο 2035.

Μπορεί το ηλεκτρικό αυτοκίνητο να θεωρείται ότι έχει μικρότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα σε σχέση με το βενζινοκίνητο, όμως εδώ μάλλον θα πρέπει να αντιστρέψουμε τη γνώριμη φράση και να πούμε ουδέν… καλόν αμιγές κακού.

Ο λόγος είναι κατασκευαστικός και έχει να κάνει με τις μπαταρίες ιόντων λιθίου που χρησιμοποιούνται στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα για να κινηθούν.

Η φωτιά στο ηλεκτρικό αυτοκίνητο σβήνει όταν αυτό καεί ολοσχερώς!

Άπαξ και στο αυτοκίνητο ξεσπάσει φωτιά, αυτή δε σβήνει παρά μέχρι να καταστραφεί ολοσχερώς το αυτοκίνητο, τονίζει στο Flashnews.gr ο κ. Στράτος Κορώνης, Μηχατρονικός Μηχανικός MSc. Υπεύθυνος Τμήματος Εξαγωγών Πυροσβεστικών της ΜΟΒΙΑΚ στα Χανιά και εξηγεί:

«Η μπαταρία ιόντων λιθίου έχει την άνοδο και την κάθοδο και εσωτερικά έχει τον ηλεκτρολύτη στον οποίο υπάρχουν τα ιόντα λιθίου. Η φόρτιση γίνεται με την κίνηση των ιόντων από την κάθοδο προς την άνοδο και η αποφόρτιση με την κίνηση από την άνοδο προς την κάθοδο. Η μπαταρία στη φόρτιση και αποφόρτιση θερμαίνεται. (Αυτό γίνεται εύκολα αντιληπτό στην περίπτωση των κινητών. Αν μιλάς πολύ ώρα ή έχεις ανοίξει εφαρμογή που απαιτεί περισσότερη ενέργεια, ζεσταίνεται το κινητό)

Οι μπαταρίες μπορούν να φορτίσουν πάρα πολύ γρήγορα. Επίτηδες οι εταιρείες φρενάρουν τον ρυθμό φόρτισης ώστε να γίνεται αυτή με μεγαλύτερη ασφάλεια. Αν γίνει πάρα πολύ γρήγορα υπάρχει ο κίνδυνος αυτανάφλεξης της μπαταρίας με την τριβή που δημιουργείται μέσα από την πολύ γρήγορη κίνηση των ιόντων. Όταν αναφλεγεί η μπαταρία θα καίγεται μέχρι να φύγει το φορτίο της και να αποφορτίσει εντελώς. Μπορεί δηλαδή να καίγεται για 2-3 ακόμα και 5 ώρες ανάλογα με το μέγεθός της. Στην περίπτωση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, μέχρι να μπορέσει να σβήσει η φωτιά θα έχει καεί το όχημα ολοσχερώς. Θα καίγεται δηλαδή για 6-7 ώρες μέχρι να αποφορτίσει η μπαταρία λιθίου»

Στράτος Κορώνης, Μηχατρονικός Μηχανικός MSc.

Το πρόβλημα βρίσκεται στη θέση της μπαταρίας

Σύμφωνα με τον κ. Κορώνη: «Οι μπαταρίες αυτές, όταν αναφλεγούν δε σβήνουν ούτε με νερό, ούτε με σκόνη, ούτε με αφρό, ούτε με διοξείδιο ούτε με wet chemical που ενδείκνυται για κουζίνες. Απαιτείται ειδικό υλικό για την κατάσβεση. Υπάρχουν 3-4 υλικά σε όλο τον κόσμο που χρησιμοποιούνται γι αυτόν τον σκοπό, ένα από αυτά είναι ο βερμικουλίτης. Πρόκειται για ένα ορυκτό υλικό που αραιώνεται ώστε να προκύψει μια πολύ παχύρευστη μορφή.

Με αυτό το παχύρευστο υγρό προσπαθούμε να δημιουργήσουμε ένα παχύ στρώμα πάνω από τη φωτιά, το οποίο θα ψύξει την μπαταρία για να πέσει η θερμότητα και δε θα αφήνει τον αέρα και το οξυγόνο να διεισδύει και να τροφοδοτεί τη φωτιά. Δυστυχώς, σε αυτές τις μπαταρίες κατά την καύση, όταν καίγεται ο ίδιος ο ηλεκτρολύτης παράγει οξυγόνο και συνεχίζεται η πυρκαγιά. Είναι δηλαδή πολύ δύσκολο να σβήσει».

Το μεγάλο πρόβλημα είναι ότι στο ηλεκτρικό αυτοκίνητο οι μπαταρίες ιόντων λιθίου δε βρίσκονται όπως στο κοινό αυτοκίνητο στο μπροστινό μέρος. αλλά είναι στρωμένες  στο πάτωμα κατά μήκος του αυτοκινήτου και από πάνω βρίσκονται τα καθίσματα του οχήματος.

Μπαταρία στο πάτωμα του ηλεκτρικού αυτοκινήτου (Πηγή: Tesla)

Όπως τονίζει ο κ. Κορώνης: «Ακόμα και αν έχουμε  στη διάθεσή μας το κατάλληλο υλικό κατάσβεσης, δεν έχουμε εύκολη πρόσβαση για να τη σβήσουμε στο σημείο όπου εκδηλώνεται, στην εστία της. Τη φωτιά προλαβαίνεις να τη σβήσεις σε ένα ηλεκτρικό σκούτερ, πατίνι, κινητό, λάπτοπ αν έχεις πυροσβεστήρα με ειδικό υλικό για κατάσβεση μπαταριών ιόντων λιθίου. Σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο δεν μπορείς να τη σβήσεις. Τέτοια αυτοκίνητα αν πιάσουν φωτιά, θα καούν ολοσχερώς, δε θα μείνει τίποτα. Μπορείς μόνο να απομονώσεις τη φωτιά, να την κρατήσεις στο ίδιο το αυτοκίνητο ώστε να μην επεκταθεί.

Υπάρχει η εναλλακτική να σηκωθεί το αυτοκίνητο με γερανοφόρο και να βυθιστεί μέσα σε ανοιχτό κοντέινερ με νερό. Όμως, αν βγει γρήγορα έξω από το κοντέινερ, το πιθανότερο είναι ότι θα υπάρξει αναζωπύρωση και θα ξαναπάρει φωτιά μέχρι να γίνει η πλήρης αποφόρτιση της μπαταρίας. Γι’ αυτό και χρειάζεται να μείνει πάρα πολλές ώρες βυθισμένο στο νερό».

φωτο από ανάρτηση Πυροσβεστικής Υπηρεσίας στην Ολλανδία (Brandweer Midden- en West-Brabant)

Από τι μπορεί να προκληθεί η φωτιά σε μπαταρία ιόντων λιθίου

Οι μπαταρίες είναι πλέον στην καθημερινότητά μας και εκτός από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αφορούν στα ηλεκτρικά: σκούτερ, πατίνια, ποδήλατα και φυσικά στα κινητά τηλέφωνα, τα λαπτοπ, τα ταμπλετ.

Η φωτιά σύμφωνα με τον κ. Κορώνη, μπορεί να προκληθεί από τους εξής λόγους:

  • Από κακή, γρήγορη φόρτιση μπαταρίας
  • Από λάθος φορτιστή που κάνει πιο γρήγορη φόρτιση από αυτή που πρέπει
  • Από φτηνές κακής ποιότητας μπαταρίες με κακό ηλεκτρολύτη (που έχει δηλαδή μέσα μεταλλικά σωματίδια, «σκουπιδάκια»). Αυτή η τριβή, η συνεχόμενη κίνηση φόρτισης – αποφόρτισης και η τριβή μεταλλικών σωματιδίων μπορεί να δημιουργήσει φωτιά. Μάλιστα, πριν από λίγα χρόνια αποσύρθηκε ένα μοντέλο κινητής τηλεφωνίας πολύ γνωστής μάρκας καθώς είχαν καταγραφεί περιστατικά έκρηξης συσκευών. Αυτές οι εκρήξεις προκαλούνταν από την μπαταρία
  • Από σφοδρή πτώση, πρόσκρουση ή σύγκρουση (πχ τροχαίο ατύχημα). Η βίαιη κρούση της μπαταρίας και του ηλεκτρολύτη έχει τεράστιες πιθανότητες να μας δώσει πυρκαγιά

Απαραίτητη η ενημέρωση σε όλες τις υπηρεσίες πανελλαδικά

Πρόσφατα, έγινε σεμινάριο από τον κ. Κορώνη στην Πυροσβεστική Υπηρεσία Χανίων μετά από πρωτοβουλία των στελεχών της υπηρεσίας που ήθελαν να είναι ενήμερα για το πρόβλημα που παρουσιάζουν στην κατάσβεση αυτού του είδους οι μπαταρίες.

Δυστυχώς δεν έχει προβλεφθεί να γίνει μια οργανωμένη από το κράτος καμπάνια ενημέρωσης των δυνάμεων πυρόσβεσης για την ιδιαιτερότητα αυτή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων των οποίων η παρουσία στους δρόμους τα επόμενα χρόνια εκ των πραγμάτων. Παράλληλα με την ενημέρωση χρειάζεται και ενίσχυση της πυροσβεστικής με τα κατάλληλα «όπλα» πυρόσβεσης.

«Το κράτος πρέπει να καταλάβει ότι στους δρόμους έχει έρθει μια καινούρια τεχνολογία ενέργειας, η μπαταρία ιόντων λιθίου. Πρέπει να ξέρει τι χρειάζεται για να σβήσει αυτή η φωτιά και να μην επεκταθεί, να έχει εκπαιδεύσει το προσωπικό, να του έχει δώσει τον κατάλληλο εξοπλισμό και τα μέσα να την απομονώσει. Εν ολίγοις πρέπει να υπάρξει ένα πρόγραμμα σε όλες τις πυροσβεστικές υπηρεσίες της χώρας για παροχή εκπαίδευσης και εξοπλισμού, ώστε να μην έχουμε θύματα, όχι μόνο από ιδιοκτήτες τέτοιων οχημάτων αλλά και από όσους επιχειρούν να σβήσουν τέτοιες φωτιές» υπογραμμίζει ο κ. Στράτος Κορώνης

Τι πρέπει να προσέχουμε

Ο κ. Κορώνης, τέλος έδωσε, απλές μικρές συμβουλές προληπτικά για όσες συσκευές χρησιμοποιούμε στην καθημερινότητα με μπαταρίες ιόντων λιθίου:

  • Πρέπει να προσέχουμε τον φορτιστή. Η γρηγορότερη φόρτιση είναι πιο επικίνδυνη από την πιο αργή.
  • Να μην αλλάζουμε φορτιστές στο κινητό. Πρέπει πάντα ο φορτιστής μιας συγκεκριμένης συσκευής να χρησιμοποιείται σε αυτή τη συσκευή και όχι σε άλλη, γιατί επηρεάζεται ο ρυθμός φόρτισης που είναι σημαντικός παράγοντας για να αποφύγουμε πυρκαγιά, έκρηξη σε μπαταρία, αυτοανάφλεξη κτλ.
  • Αν πέσει το κινητό κάτω το αφήνουμε κάπου ήρεμο για περίπου 10 λεπτά και δεν το χρησιμοποιούμε κατευθείαν μετά από την κρούση της μπαταρίας.
  • Αν δούμε ότι το κινητό θερμαίνεται πάρα πολύ το πηγαίνουμε σε ένα τεχνικό μήπως και χρειάζεται να αλλάξουμε μπαταρία.
  • Όχι έκθεση υπερβολική στον ήλιο γιατί υπερθερμαίνεται η μπαταρία, δίνουμε θερμότητα εκεί που δεν πρέπει.
  • Στο λαπτοπ υπάρχει ανεμιστήρας. Αν είναι πολύ ζεστό είναι κάτι που πρέπει να προσέξουμε. Επίσης δεν πρέπει να το τοποθετούμε στα πόδια μας γιατί αν ο μη γένοιτο «σκάσει» η μπαταρία θα τραυματιστούμε
  • Αυτός που έχει το αυτοκίνητο δεν μπορεί να κάνει κάτι προληπτικά. Υπάρχει μια ειδική «κουβέρτα» 6χ9 μέτρα που κοστίζει 2.500 ευρώ είναι μιας χρήσης και απομονώνει μόνο τη φωτιά, δε τη σβήνει. Οπότε είναι εξαιρετικά απίθανο να την αγοράσει ο ιδιοκτήτης του οχήματος.

Ακολουθήστε το flashnews.gr στο Google News και την σελίδα μας στο Facebook