Στη φιλοξενία μαθητών από τη Σλοβενία και τη Γερμανία στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus+, αναφέρεται σε κείμενό της η καθηγήτρια και υπεύθυνη για τα ευρωπαϊκά προγράμματα στο 2ο Γυμνάσιο Χανίων, Μαρία Φουρουντζόγλου.

Ακολουθεί το κείμενο:

«Η ισότητα των φύλων ξεκινά από το σχολείο και προσφέρει ποιότητα ζωής – αυτό είναι το σύνθημα στο πρόγραμμα Erasmus+  “(E)quality starts at school” που υλοποιεί το 2ο Γυμνάσιο Χανίων σε συνεργασία με το σχολείο OŠ Ivana Cankarja Ljutomer της Σλοβενίας και το Europagymnasium Kerpen της Γερμανίας. Μέσα Μαρτίου φιλοξενήσαμε τη συνάντηση στα Χανιά δίνοντας την ευκαιρία στους μαθητές και τους καθηγητές τους να βιώσουν την ελληνική φιλοξενία σε συνδυασμό με τις προβλεπόμενες δραστηριότητες και εργασίες.

Ενδεικτικά, οι μαθητές και μαθήτριες συμμετείχαν στο βιωματικό εργαστήριο «Χωρίς πατρόν» του Πανελλήνιου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση, το οποίο συντόνισαν οι κυρίες Φλώρα Ασουμανάκη και Αγλαΐα Νάκα. Σημείο εστίασης αποτέλεσε η έμφυλη βία, πώς να την αναγνωρίζουμε και πώς να την αντιμετωπίζουμε σε αρχικό στάδιο, ιδίως όταν είμαστε μάρτυρες τέτοιων περιστατικών. Οι συμμετέχοντες στο πρόγραμμα επισκέφτηκαν το Αρχαιολογικό Μουσείο και εντόπισαν στοιχεία για τους ρόλους των φύλων στην αρχαιότητα με βάση δραστηριότητα που ετοιμάσαμε με τη συνάδελφο κ. Τσισκάκη. Ακόμη, δημιούργησαν και έπαιξαν σενάρια για κουκλοθέατρο σε ένα εργαστήριο με την εικαστικό Τζωρτζίνα Δρακούλη-Σόλο, η οποία τόνισε την καταλληλότητα του κουκλοθέατρου για το χειρισμό ευαίσθητων ή δύσκολων θεμάτων: «Η κούκλα δεν ζει μέσα στον «πραγματικό κόσμο» και αυτή η φανταστική απόσταση είναι σημαντική γιατί δημιουργεί ένα ασφαλές περιβάλλον για παιχνίδια ρόλων. Οι κούκλες προάγουν τη δημιουργικότητα, τη συνεργασία, την ενσωμάτωση σε μια ομάδα και την αλλαγή στάσεων». Μας τίμησε επίσης ο συνάδελφος από το 1ο ΕΠΑΛ, κ. Σίνης, διδάσκοντας με εκπληκτικό τρόπο στο ανομοιογενές σύνολο μαθητών παραδοσιακούς χορούς από όλη την Ελλάδα.

Ανεκτίμητη η εξυπηρέτηση του Πνευματικού Κέντρου Χανίων που μας παραχώρησε αίθουσα για τις συναντήσεις μας μια που οι χώροι του σχολείου μας δεν επαρκούν για να καλύψουν τις ανάγκες υποδοχής διεθνών συναντήσεων. Όσον αφορά την πραγματοποίηση δραστηριοτήτων με υπολογιστές, μια που ένας από τους στόχους που έχουμε θέσει για το πρόγραμμα Erasmus+ του σχολείου μας είναι η βελτίωση των ψηφιακών δεξιοτήτων μαθητών και καθηγητών, τα παιδιά εργάστηκαν στο εργαστήριο πληροφορικής του 2ου Γυμνασίου Χανίων με…βάρδιες. Προφανώς, για να καταφέρουμε να αναπτύξουμε τέτοιες δεξιότητες, οι οποίες προβλέπονται και από το πρόγραμμα σπουδών του Υπουργείου Παιδείας, θα χρειαστεί να διαθέτουμε τις κατάλληλες, σύγχρονες, επαρκείς σε χώρο και τεχνολογία, υποδομές.

Πάντα σημαντική η στήριξη και από τις οικογένειες των μαθητών που στάθηκαν ανοιχτές σε μια ζεστή φιλοξενία και έκαναν τα παιδιά από τις άλλες χώρες να νιώσουν άνετα και οικεία.

Σύμφωνα με τον κ. Ραχιώτη που συνεργάστηκε για την υλοποίηση του προγράμματος, πρόκειται συνολικά για «μια εμπειρία που τη μοιράζεσαι μαζί με τους μαθητές, κι ενώ παρατηρείς πόσο μοναδικός είναι ο καθένας από εμάς, παράλληλα συνειδητοποιείς τις κοινές επιθυμίες για επικοινωνία, γνώση και μοίρασμα, έτσι ώστε σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα να αισθάνεσαι αναπόσπαστο κομμάτι ενός πολύχρωμου πολυπολιτισμικού μωσαϊκού».

Ας δούμε και τα λόγια μερικών παιδιών που εκπροσωπούν την ομάδα τους.

«Η ισότητα των δύο φύλων μπορεί να προαχθεί μέσω της εκπαίδευσης. Εμείς, μέσα από το πρόγραμμα Erasmus+, κατανοήσαμε πολλά πράγματα. Η προσωπική μου εμπειρία είναι εξαιρετική. Εμπλούτισα τις γνώσεις μου με τρόπο διασκεδαστικό και ευχάριστο και πιστεύω πως δεν θα ξεχάσω όσα έμαθα.» (Βασιλική)

«Η εκπαίδευση αποτελεί ένα πολύ σημαντικό μέσο για την ισότητα των δύο φύλων. Μέσα από αυτήν καλλιεργούνται προσωπικότητες, κριτική σκέψη και ανθρωπιστική παιδεία. Επομένως, έχει ένα πρωταρχικό ρόλο για την κατάρριψη των στερεοτύπων και των διακρίσεων. Αν τα παιδιά μαθαίνουν από μικρή ηλικία ότι τα δύο φύλα είναι ίσα, μέσω διαφόρων δραστηριοτήτων όπως κάναμε στο πρόγραμμα Erasmus+, τα στερεότυπα και οι προκαταλήψεις θα μειωθούν και ίσως μια μέρα μπορέσουν να εξαλειφθούν τελείως.

Η δική μου εμπειρία ως μέλος του προγράμματος ήταν πολύ ευχάριστη αν και μου δημιουργήθηκαν ανάμικτα συναισθήματα. Κάναμε νέους φίλους και μάθαμε για άλλους πολιτισμούς. Στην αρχή θα έλεγα ότι δεν γνωριζόμασταν και δεν βρίσκαμε εύκολα έναν τρόπο να σπάσουμε τον πάγο. Ήμασταν χωρισμένοι ανάλογα με τη χώρα μας διότι μας ήταν πιο γνώριμα τα πρόσωπα και η γλώσσα. Τις τελευταίες δύο μέρες δεθήκαμε αρκετά με τα παιδιά και αυτό ήταν και στενάχωρο γιατί έπρεπε να φύγουν. Θυμάμαι τον εαυτό μου να λέει ότι δεν θα στεναχωρηθώ πολύ όταν γίνει αυτό και φτάνουμε στην τελευταία μέρα που είχα συγκινηθεί πάρα πολύ. Η φιλοξενία ήταν μια αξέχαστη εμπειρία που κανείς δεν περίμενε να είναι τόσο ευχάριστη. Όταν τα παιδιά γύρισαν στη Γερμανία, είχα συνηθίσει τόσο την παρουσία τους που ένιωθα το σπίτι μου άδειο. Είμαι ευγνώμων που συμμετείχα στο πρόγραμμα και γνώρισα αυτά τα παιδιά.» (Ρίτα)

«Παρόλο που το θέμα του προγράμματος, η ισότητα των φύλων, ακούγεται προβληματικό, κατάφερα να ακούσω διάφορες απόψεις, κάτι που με βοήθησε να δω την ισότητα από πολλές μεριές. Αν και η σημασία της στη ζωή όλων των ανθρώπων είναι αδιαμφισβήτητη, η ουσιαστική εφαρμογή της στην καθημερινή ζωή των μαθητών εμφανίζει προβλήματα και αντιφάσεις. Γι’ αυτό, το εκπαιδευτικό σύστημα οφείλει να εξοικειώνει τα παιδιά με την ισότητα από μικρή ηλικία για να περιορίσει τις προκαταλήψεις σε σχέση με τα φύλα.

Όσον αφορά τη φιλοξενία στα σπίτια, στην αρχή νιώθαμε λίγο άβολα, και εγώ και το κορίτσι που φιλοξενούσα, αλλά γνωριστήκαμε καλύτερα και τώρα δεν βλέπω την ώρα να την ξαναδώ!» (Νεφέλη)

Έλενα: «Πιστεύαμε πως τα χιλιόμετρα που μας χώριζαν θα ήταν αρκετά για να εμποδίσουν μια φιλία να χτιστεί. Όμως όταν το αεροπλάνο έφτασε στα Χανιά, τα χιλιόμετρα δεν ήταν πια πρόβλημα. Το μόνο που έμενε ήταν να αφήσουμε τις αμφιβολίες στην άκρη και να μοιραστούμε εμπειρίες με τους «ξένους» φίλους μας. Πόσο «ξένα» να είναι όμως μεταξύ τους μερικά παιδιά τα οποία έχουν κοινούς στόχους; Μπορούν να καταρρίψουν τις προκαταλήψεις και να περάσουν καλά. Έτσι κι εμείς, από τρεις παρέες «ξένων» δημιουργήσαμε μια ενιαία μεγάλη παρέα έτοιμη να εξερευνήσει, να αμφισβητήσει και να αλλάξει τον κόσμο. Παίξαμε, τραγουδήσαμε, χορέψαμε, και κυρίως μάθαμε πως ακόμη κι αν δεν φαινόμαστε ίδιοι, κανείς δεν έχει το δικαίωμα να μας φέρεται διαφορετικά. Ακούσαμε ο ένας τον άλλο, ξεπεράσαμε τις δυσκολίες και δημιουργήσαμε φιλίες που θα κρατήσουν, γιατί τελικά τα χιλιόμετρα δε μπορούν να χωρίσουν ανθρώπους που θέλουν να είναι κοντά. Άλλωστε, αυτός είναι ο σκοπός του Εράσμους, να ενώσει ανθρώπους που αλλιώς δεν θα είχαν την ευκαιρία να γνωριστούν».

Μαρία Φουρουντζόγλου

Ακολουθήστε το flashnews.gr στο Google News και την σελίδα μας στο Facebook