Περί τα 90 εκατ. ευρώ υπολογίζεται ότι έχασαν οι τέσσερις εισηγμένες εταιρείες της ακτοπλοΐας -ΑΝΕΚ, Attica, Mινωικές, ΝΕΛ- από τον κύκλο εργασιών τους στο εννεάμηνο του 2012 και τα στελέχη τους εκτιμούν ότι η κατάσταση θα επιδεινωθεί περαιτέρω το 2013 λόγω της μεγάλης ύφεσης στην ελληνική οικονομία. Αντίθετα ο κλάδος συνολικά πέτυχε να περιορίσει τις ζημίες του κατά 12 εκατ. ευρώ περίπου σε σχέση με το 2011 καθώς οι εταιρείες χρησιμοποίησαν όλα σχεδόν τα μέσα που είχαν στη διάθεσή τους προκειμένου να περιορίσουν το λειτουργικό τους κόστος.

Η κακή κατάσταση των εταιρειών της ακτοπλοΐας και οι λύσεις που πρέπει να δρομολογηθούν συζητήθηκαν στη συνάντηση που έγινε στο υπουργείο Οικονομικών μεταξύ του Γιάννη Στουρνάρα, του υπουργού Ναυτιλίας Κωστή Μουσουρούλη και εκπροσώπων των τεσσάρων τραπεζών που έχουν εμπλοκή στη ναυτιλία με δάνεια ή και με μετοχική συμμετοχή: Πειραιώς, Marfin, Μillenium και Εθνική.

Ο συνολικός δανεισμός των εταιρειών της ακτοπλοΐας υπολογίζεται στο 1 δισ. ευρώ, ενώ από τις τέσσερις εισηγμένες τουλάχιστον οι τρεις βρίσκονται σε συζητήσεις με τους τραπεζίτες τους για την αναδιάρθρωση των δανειακών τους υποχρεώσεων.

Σχέδιο επιβίωσης

Σύμφωνα με τις υπάρχουσες πληροφορίες στη συνάντηση συμφωνήθηκε σε δύο εβδομάδες περίπου να υπάρξει νέα συνάντηση, αυτή τη φορά στο υπουργείο Ναυτιλίας, προκειμένου να αναζητηθεί ένα σχέδιο επιβίωσης των ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων υπό το πρίσμα της επικείμενης ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών και της σταθερότητας που θα επιφέρει στη κεφαλαιακή τους βάση.

Η παροχή ρευστότητας στις ακτοπλοϊκές για να εξυπηρετούν τις λειτουργικές τους ανάγκες, η παροχή των απαραίτητων εγγυητικών επιστολών προκειμένου οι εταιρείες να συμμετέχουν στους διαγωνισμούς για τις άγονες γραμμές, η αναδιάρθρωση των δανειακών τους υποχρεώσεων, το μέλλον των σημερινών επιχειρηματικών σχημάτων, αποτελούν τις σημαντικότερες παραμέτρους του ακτοπλοϊκού ζητήματος.

Σήμερα πολλές εταιρείες αδυνατούν να καταβάλλουν ακόμα και τα δεδουλευμένα στα πληρώματα των πλοίων τους, ενώ αντιμετωπίζουν καθημερινά δυσκολίες στην προμήθεια καυσίμων για να τα κινήσουν.

Από την άλλη πλευρά στελέχη της αγοράς κατηγορούν την σημερινή ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας ότι επί τόσους μήνες έχει επιδείξει πλήρη απραξία απέναντι στα προβλήματα της ακτοπλοΐας τα οποία σε αυτό το διογκώθηκαν και τείνουν να γίνουν αξεπέραστα.

Συνδέσεις

Το τεράστιο οικονομικό κενό στην ακτοπλοΐα δημιουργεί πλέον σοβαρούς κινδύνους ακόμα και στην εξυπηρέτηση των καθημερινών συνδέσεων της νησιωτικής Ελλάδας με την ηπειρωτική. Η μείωση των επιδοτήσεων για την εξυπηρέτηση των άγονων νησιών κατά 15 εκατ. ευρώ για το 2013, σύμφωνα με το προϋπολογισμό, υπολογίζεται από τις εταιρείες ότι θα επιφέρει μειώσεις από 11% έως 13% στα μισθώματα των πλοίων με αποτέλεσμα να κρίνεται ασύμφορη η συμμετοχή τους στους νέους διαγωνισμούς του υπουργείου Ναυτιλίας.

imerisia.gr

Ακολουθήστε το flashnews.gr στο Google News και την σελίδα μας στο Facebook