Τις προτάσεις της για τη Β΄ φάση του Ρυθμιστικού Σχεδίου Ηρακλείου παρουσίασε σήμερα η Ηράκλεια Πρωτοβουλία.

Η ανακοίνωση αναλυτικά:

"Τις επόμενες μέρες το Δημοτικό μας Συμβούλιο θα αποφασίσει για τις προτάσεις που θα κατατεθούν σχετικά με το Ρυθμιστικό Σχέδιο Ηρακλείου (Ρ.Σ.Η.).

Η Περιφέρεια Κρήτης που συντονίζει τη δημόσια διαβούλευση για το Ρ.Σ.Η., θα στείλει τη συνισταμένη των απόψεων των φορέων αλλά και κάθε κείμενο χωριστά στο ΥΠΕΚΑ, προκειμένου να δοθούν οι τελικές κατευθύνσεις από τους επιβλέποντες προς τη μελετητική ομάδα.

Ρυθμιστικό σχέδιο είναι το σύνολο των ρυθμίσεων που συμβάλλουν:
 στη χωροταξική και οικιστική ανάπτυξη και
 στην προστασία του περιβάλλοντος σύμφωνα με τις αρχές της βιώσιμης ανάπτυξης, όπου βιώσιμη ανάπτυξη νοείται εκείνη που έχει ως ισότιμους στόχους:
 την οικονομία
 την προστασία του περιβάλλοντος
 την κοινωνική συνοχή

Στον χωροταξικό – πολεοδομικό σχεδιασμό, όπως ισχύει σήμερα, το Ρυθμιστικό Σχέδιο αποτελεί υποκείμενο σχεδιασμό του Εθνικού Χωροταξικού των Ειδικών Χωροταξικών Σχεδίων και των Χωροταξικών της Περιφέρειας ενώ είναι πάνω από τα Γενικά Πολεοδομικά Σχέδια (Γ.Π.Σ.) και τα Σχέδια Χωρικής και Οικονομικής Οργάνωσης Ανοιχτής Πόλης (ΣΧΟΑΠ).

Είναι ακόμα ανοιχτό το ζήτημα ποιες από τις προτάσεις του Ρυθμιστικού Σχεδίου θα λάβουν χαρακτήρα υποχρεωτικής εφαρμογής και ποιες θα αποτελέσουν απλές κατευθύνσεις προς τον υποκείμενο σχεδιασμό (ΓΠΣ και ΣΧΟΑΠ).

Η Β΄ φάση της μελέτης που αποτελείται από κείμενο 264 σελίδων και χάρτες είναι αναρτημένη στην ιστοσελίδα του ΥΠΕΚΑ www.ypeka.gr στην περιοχή «δημόσια διαβούλευση» και στην ιστοσελίδα της Περιφέρειας Κρήτης www.crete.gov.gr , στην περιοχή «Προγράμματα».

Η ανεξάρτητη δημοτική παράταξη ΗΡΑΚΛΕΙΑ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ, όπως είχε πράξει και στην Α΄ φάση της μελέτης, επεξεργάστηκε τις βασικές προτάσεις της ομάδας των μελετητών και προτείνει προς το Δημοτικό Συμβούλιο τα εξής:

ΚΥΡΙΕΣ ΕΠΙΛΟΓΕΣ ΤΗΣ Β’ ΦΑΣΗΣ ΤΟΥ ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ

• Όχι στο δίπολο Ηρακλείου – Χανίων, αλλά ισόρροπη ανάπτυξη και των τεσσάρων νομών της Κρήτης

• Οι προτάσεις των μελετητών περιορίζουν την επέκταση του Ηρακλείου, προτείνοντας «λελογισμένες» επεκτάσεις του σχεδίου πόλης. Εμείς προτείνουμε να δοθεί επαρκής χώρος για μελλοντικές επεκτάσεις του σχεδίου πόλης και να εκπονηθεί νέο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο για τον καλλικρατικό Δήμο Ηρακλείου, με καθορισμό συγκεκριμένων χρήσεων γης.

• Όχι στην προτεινόμενη αναστολή των οικοδομικών εργασιών

• Διαφωνούμε με την απαγόρευση δόμησης στην περιμετρική ζώνη πρασίνου πλάτους 500 μέτρων, γύρω από το πολεοδομικό συγκρότημα Ηρακλείου – Γαζίου – Νέας Αλικαρνασσού

• Προτείνουμε να παραμείνει η αρτιότητα των 4 στρεμμάτων στην εκτός σχεδίου δόμηση και να μη θιγούν τα ήδη υπάρχοντα άρτια οικόπεδα.

• Θεωρούμε ότι δεν είναι απαραίτητη η χάραξη νέου παρακαμπτήριου δρόμου, επειδή ο μεγαλύτερος κυκλοφοριακός φόρτος του ΒΟΑΚ έχει αρχή ή τέλος την πόλη του Ηρακλείου, οπότε ένας δρόμος με τέτοια οικονομική και περιβαλλοντική επιβάρυνση θα είναι ασύμφορος.

• Προτείνουμε την ολοκλήρωση των κόμβων σύνδεσης του ΒΟΑΚ.

• Ο περιορισμός της δόμησης σε απόσταση 500 μέτρων από τους οδικούς άξονες είναι πάρα πολύ αυστηρός. Επομένως ζητούμε τη δραστική μείωση αυτής της απόστασης.

• Συμφωνούμε με τη δημιουργία των τριών οδικών αξόνων ανατολή – δύση (με αναβάθμιση των δρόμων που ήδη υπάρχουν), για να μη γίνονται όλες οι μετακινήσεις μέσω Ηρακλείου.

• Είναι επιτακτική η ανάγκη για δημιουργία νέου αεροδρόμιου στο Καστέλι με σταδιακή κατάργηση του παλαιού.

• Στο χώρο του παλαιού αεροδρομίου να γίνουν μητροπολιτικές λειτουργίες με κέντρο καινοτομίας για μικρές επιχειρήσεις και σύνδεση με το ΙΤΕ.

• Να μη χρησιμοποιηθούν οι εγκαταστάσεις του αεροδρομίου για λειτουργία σχολών του Πανεπιστημίου, όπως προτείνουν οι μελετητές.

• Συμφωνούμε στη δημιουργία μαρίνας και τουριστικών υποδομών στα Ληνοπεράματα, αλλά ακόμα να γίνει μαρίνα στην παραλία του Παγκρητίου σταδίου και όχι βέβαια στον όρμο του Δερματά.

• Θεωρούμε ανέφικτη την προτεινόμενη δρομολόγηση τραμ στο Ηράκλειο

• Συμφωνούμε στον αναπτυξιακό χαρακτήρα της δρομολόγησης υδροπλάνων για τη σύνδεση του Ηρακλείου με πόλεις εντός και εκτός Κρήτης

• Αναγκαία είναι και η δημιουργία λιμανιού στην Κορακιά, όπου θα μεταφερθούν οι περισσότερες εμπορικές λειτουργίες και όπου θα λειτουργεί το διαμετακομιστικό εμπόριο.

• Στο λιμάνι του Ηρακλείου να δοθεί κύριο βάρος στην κρουαζιέρα, αλλά να παραμείνει ένα μικρό μέρος της εμπορικής λειτουργίας του.

• Μεταφορά του εργοστασίου της ΔΕΗ στην Κορακιά, όπου θα μεταφερθούν ακόμα όλες οι εγκαταστάσεις αποθήκευσης πετρελαίου και τσιμέντων.

• Συμφωνούμε με τη δημιουργία Νέου Αρχαιολογικού Μουσείου στην περιοχή της Κνωσού, που θα λειτουργεί παράλληλα με το σημερινό. Προτείνουμε ακόμη να εξεταστεί το ενδεχόμενο μεταφοράς του Βενιζελείου Νοσοκομείου στο παλαιό αεροδρόμιο και η δυνατότητα χρησιμοποίησης των κτιρίων του για το μουσείο αυτό.

• Με την ολοκλήρωση του Πολιτιστικού Κέντρου Ηρακλείου, θεωρούμε ότι δεν θα είναι απαραίτητη η προτεινόμενη δημιουργία Μέγαρου Μουσικής, Όπερας και Συνεδριακού Κέντρου στην πρώην αμερικανική Βάση Γουρνών. Αντίθετα ένα ανοιχτό Θέατρο 10000 θέσεων είναι εφικτό και χρήσιμο για την περιοχή.

• Απομάκρυνση όλων των στρατοπέδων από την πόλη και αξιοποίηση των χώρων που θα προκύψουν και από τη μεταφορά του στρατιωτικού αεροδρομίου στο Καστέλλι.

• Να ολοκληρωθεί η ανάπλαση της Παλιάς Πόλης και να εφαρμοστεί η κυκλοφοριακή μελέτη με δημιουργία δικτύου ποδηλατοδρόμων και δρομολόγηση mini bus.

• Συμφωνούμε ακόμη στη δημιουργία Οργανισμού Ρυθμιστικού Σχεδίου Ηρακλείου

Ακόμα πάγιες θέσεις της παράταξης, οι οποίες περιλαμβάνονται στις προτάσεις του Ρυθμιστικού, είναι οι εξής:

• δημιουργία του Ανατολικού Πολεοδομικού Κέντρου

• να περιέλθουν το Ενετικό λιμάνι, το Μπεντενάκι και η παραλιακή λεωφόρος στη δικαιοδοσία του Δήμου και ο ΟΛΗ να έχει αρμοδιότητα μόνο στον περιφραγμένο χώρο του λιμανιού.

• να προχωρήσει η ενοποίηση των αρχαιολογικών χώρων της Κνωσού.

• το Ηράκλειο να διεκδικήσει την «Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης»"