Επί της αρχής υπερψηφίστηκε το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας και σήμερα, Τετάρτη, αναμένεται και η υπερψήφισή του επί των άρθρων.

Σε σημεία αιχμής αναδεικνύονται η τροπολογία του γραμματέα της ΝΔ, Μανώλη Κεφαλογιάννη για τη δρομολόγηση «πλοίου ασφαλείας» κατά τη διάρκεια των απεργιών της ΠΝΟ, (που έχει προκαλέσει και την απεργία της ΠΝΟ), το άρθρο 19 για την υπό προϋποθέσεις υπογραφή ατομικών συμβάσεων εργασίας των κατωτέρων πληρωμάτων στα ποντοπόρα πλοία και τα σκάφη αναψυχής, η μείωση των οργανικών συνθέσεων των πλοίων στην ακτοπλοΐα και την Αδριατική τους χειμερινούς μήνες, η μείωση της δρομολόγησης των ταχύπλοων από επτά μήνες σε τέσσερις, καθώς και η δυνατότητα στις ακτοπλοϊκές εταιρείες να δρομολογούν δεύτερο πλοίο στην ίδια γραμμή, μονάχα για δύο μήνες το χρόνο αντί του υποχρεωτικού δεκάμηνου που ίσχυε ως σήμερα.

Τα παραπάνω μέτρα, μαζί με εκείνα της δημιουργίας των λιμενικών δικτύων και της προώθησης της παραχώρησής τους σε ιδιώτες ή ανώνυμες εταιρείες, συνιστούν για την κυβέρνηση, κινήσεις εκσυγχρονισμού, τόνωσης της αγοράς εργασίας και εγκατάλειψης ενός παρωχημένου μοντέλου που ισχύει από το 1974.

Για την αξιωματική αντιπολίτευση αλλά και κόμματα της ελάσσονος αντιπολίτευσης απηχούν απλώς τις θέσεις του εφοπλιστικού κλάδου. Τη θέση αυτή προέβαλλε ανοιχτά ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ, Δ. Παπαδημούλης, επικαλούμενος την στάση του επικεφαλής της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Θ. Βενιάμη, ενώπιον της αρμόδιας Επιτροπής της Βουλής.

Κόντρα Μουσουρούλη-Παπαδημούλη

«Πέραν από συγχαρητήρια στον υπουργό, κατά την ακρόαση των φορέων, ο κ. Βενιάμης δεν είχε ούτε ένα αίτημα, κριτική, ή πρόταση στο νομοσχέδιο που είχατε ετοιμάσει» ανέφερε απευθυνόμενος στον υπουργό Ναυτιλίας, Κ. Μουσουρούλη ο εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ.

«Κάνω ό,τι είναι σωστό για την πατρίδα στις δύσκολες στιγμές που περνά. Αν επιχειρείτε τέτοιου είδους ανήθικες ταυτίσεις του υπουργού Ναυτιλίας με συμφέροντα, δεν μπορείτε να το πράξετε με τέτοιο επιχείρημα» απάντησε ο υπουργός.

«Εκτός της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών που συγχαίρει τον υπουργό και την κυβέρνηση, όλοι οι κλάδοι των εργαζομένων που ασχολούνται με τη ναυτιλία, είναι αντίθετοι χωρίς καμία εξαίρεση» συνέχισε ο κ.Παπαδημούλης. «Με το άρθρο 19 καταργείτε τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας, καταργείτε την 10μηνη υποχρεωτική ναυτολόγηση, μειώνετε τη δρομολόγηση των ταχύπλοων στους τέσσερις μήνες. Είναι ή δεν είναι όλα αυτά, αιτήματα της ΕΕΕ;».

«Το μόνο που καταργείται, είναι η υποχρέωση του ιδιοκτήτη να διατηρεί το πλήρωμα όταν το πλοίο είναι ακινητοποιημένο. Δεν διαταράσσεται η συγκοινωνία των νησιών» υπογράμμισε ο υπουργός Ναυτιλίας. «Όταν ο κόσμος είναι πολύς, θα βάλεις παραπάνω πλοίο, του ίδιου είδους. Στην ακτοπλοΐα μειώνεται η απαίτηση προσωπικού κατά 50%, αλλά μόνον τη χειμερινή περίοδο. Μιλάτε για την Αδριατική, όπου πριν λίγα χρόνια είχαν 28 πλοία και σήμερα έχουν μείνει 4. Για τις θέσεις εργασίας στην Αδριατική θα δώσει λόγο κανείς; Και στην ποντοπόρο ναυτιλία, όπως και στο θαλάσσιο τουρισμό, εκεί που δεν υπάρχουν ελληνικά κατώτερα πληρώματα, δίνουμε τη δυνατότητα εκτάκτως και μόνον για τα χρόνια μέχρι τη λήξη του μεσοπρόθεσμου προγράμματος, να γίνουν προσλήψεις με ατομικές συμβάσεις εργασίας. Να δώσουμε δουλειά στα νέα παιδιά, να φύγουν απ' τα συσσίτια και τις καφετέριες...».

«Ουδέν μονιμότερον του προσωρινού» απάντησε ο Δ. Παπαδημούλης. «Και το χαράτσι στα ακίνητα, ως προσωρινό το βάλατε και μονιμοποιήθηκε».

«Μ' αυτές τις νοοτροπίες, φτάσαμε να έχουμε κάτω από 20.000 ναυτικούς στην Ελλάδα» ανταπάντησε η κοινοβουλευτική εκπρόσωπος της ΝΔ, Σοφία Βούλτεψη. «Τα πλοία γέμισαν με Φιλιπινέζους γιατί κάθονται να δουλέψουν με 1500 ευρώ και ο Έλληνας δεν πάει; Ε ας πάει ο Φιλιππινέζος! Κλείστηκαν όλοι μέσα - και καθόμαστε να υπερασπιζόμαστε το μισθό 30 μαγείρων... Με αυτόν τον συνδικαλιστικό μαξιμαλισμό, θα μείνουμε μονάχα με δικαιώματα και χωρίς καθόλου ναυτικούς!» παρατήρησε η εκπρόσωπος της ΝΔ.

Αντιδράσεις των κομμάτων

«Αν προχωρήσετε στο νομοσχέδιο, το χειμώνα δεν θα υπάρχουν καράβια» υποστήριξε με τη σειρά του ο πρόεδρος των Ανεξάρτητων Ελλήνων, Πάνος Καμμένος. «Όταν ήμουν υπουργός Ναυτιλίας, οι εφοπλιστές της ακτοπλοΐας που δεν είχαν χρηματοδότηση, έρχονταν κάθε Νοέμβριο και μας έλεγαν πως το βαπόρι τους έχει βλάβη, για να καταφέρουν να κάνουν 6μηνη την υποχρεωτική 10μηνη δρομολόγηση. Αντί για ακτοπλοΐα, δημιουργείστε συγκοινωνία! Δεν είναι δυνατόν να δίνονται δισεκατομμύρια για τις συγκοινωνίες της Αττικής και μονάχα 100 εκ. ευρώ για την ακτοπλοΐα! Χαμηλώστε τη φορολογία στα ναυπηγεία στο 8% και δώστε ευκαιρίες για να δουλέψουν!».

Υπέρ της δρομολόγησης «πλοίου ασφαλείας» που θα εξασφαλίζει τη διάθεση των αγροτικών προϊόντων κατά την περίοδο της απεργίας της ΠΝΟ, τάχθηκε το ΠΑΣΟΚ, διεκδικώντας μάλιστα και την πατρότητα της ιδέας. Ο εισηγητής του κόμματος, Κώστας Τριαντάφυλλος, υποστήριξε πως «πρέπει με διάλογο να κατοχυρώσουμε το δικαίωμα του ναυτικού στην απεργία, αλλά και του νησιώτη να συγκοινωνεί με την ηπειρωτική χώρα».

«Νομιμοποιείτε την απεργοσπασία (...) Βαφτίζετε εκσυγχρονισμό την επιστροφή στο Μεσαίωνα. Η πολιτική σας κτυπά με άγριο τρόπο το λαό, επαυξάνει τα προνόμια του εφοπλιστικού κεφαλαίου. Είναι το δικό τους νομοσχέδιο!» κατηγόρησε την κυβέρνηση η Διαμάντω Μανωλάκου (ΚΚΕ)

«Με το πλοίο ασφαλείας, τα συμβόλαια στις εξαγωγές αγροτικών προϊόντων θα είναι λιγότερο σκληρά» αντείπε ο Λευτέρης Αυγενάκης (ΝΔ).

«Προβλέπετε το πλοίο ασφαλείας, μονάχα για την περίπτωση της απεργίας. Αν ο εφοπλιστής προφασιστεί πως χάλασε το πλοίο του, ενεργοποιείται η διάταξη; Όχι!» παρατήρησε ο Δ. Παπαδημούλης (ΣΥΡΙΖΑ).

«Η ακτοπλοΐα αποτελεί δημόσια υπηρεσία. Αφορά στις θαλάσσιες συγκοινωνίες και όχι τόσο στις μεταφορές» απάντησε ο υπουργός Ναυτιλίας.

Η Χρυσή Αυγή καταψήφισε το νομοσχέδιο, «το οποίο πουλά και τα ασημικά της ναυτιλίας μας» όπως ανέφερε.

Η ΔΗΜΑΡ τάχθηκε υπέρ της δρομολόγησης του πλοίου ασφαλείας, με την ειδική της αγορήτρια, Μαρία Ρεπούση, να δηλώνει πως «αν η ΔΗΜΑΡ είναι να επιλέξει μεταξύ των καμαρότων και των νησιωτών, είμαστε με τους νησιώτες. Στο πλαίσιο αυτό, εμείς προσυπογράφουμε την τροπολογία».

Αργότερα πάντως, η κοινοβουλευτική εκπρόσωπος της ΔΗΜΑΡ, Ασημίνα Ξυροτήρη, κράτησε αποστάσεις από τη δήλωση αυτή, ενώ εξέφρασε εκ νέου τη δυσπιστία της για τις επιλογές του υπουργείου Ναυτιλίας σε σχέση με τις ιδιωτικοποιήσεις των λιμένων.



in.gr, με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ