Υπό πίεση βρίσκεται για τέταρτη συνεχή χρονιά η ελληνική ακτοπλοΐα, αφού ούτε η κίνηση φαίνεται να αυξάνεται τους δύο πρώτους μήνες του καλοκαιριού, με φωτεινό σημάδι τη μείωση των μέσων τιμών του πετρελαίου κατά 10% κατά μέσα όρο στο επτάμηνο.

Την ίδια στιγμή, με απεργιακές κινητοποιήσεις εν μέσω της καλοκαιρινής περιόδου προειδοποιεί η ΠΝΟ με εξώδικο που απέστειλε χθες στο υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου.

Η ΠΝΟ ζητά από τον υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου να ακυρώσει την πρόσφατη υπουργική απόφαση που επιτρέπει την υπογραφή ατομικών συμβάσεων στη ναυτιλία, από τη στιγμή που δεν υπάρχουν εν ενεργεία ΣΣΕ ανά κλάδο.

Ένα σενάριο που προκαλεί «εφιάλτες» στις εταιρείες της ακτοπλοΐας, αλλά και στον τουριστικό κλάδο εν γένει, αφού εάν τα πλοία παραμείνουν δεμένα στο τέλος Αυγούστου, αυτό θα ισοδυναμεί με καταστροφή.

Επίσης στο ίδιο εξώδικο ζητά την απόσυρση άλλων υπουργικών αποφάσεων που προβλέπουν τη μείωσης της σύνθεσης πληρωμάτων στα πλοία της Αδριατικής, καθώς και την αποπληρωμή όλων των ναυτεργατών στους οποίους οφείλονται μισθοί από τις ακτοπλοϊκές εταιρείες.

Ταυτόχρονα η «ελληνονοϊταλική ναυμαχία» στην Αδριατική συνεχίζεται, ανάμεσα στον όμιλο Γκριμάλντι και τις ελληνικές εταιρείες. Σημειώνεται ήδη ότι οι δύο από τις τέσσερις μεγάλες ακτοπλοϊκές εταιρείες της χώρας, η Attica Συμμετοχών και η ΑΝΕΚ, ΑΝΕΚ-3,57% συνεργάζονται ήδη στη διεθνή γραμμή «Πάτρα - Ηγουμενίτσα - Ανκόνα», ώστε να αντέξουν τον έντονο ανταγωνισμό που ασκεί ο ιταλικός όμιλος, ο οποίος έχει πολύ μικρότερο λειτουργικό κόστος λόγω της ιταλικής σημαίας.

Επίσης συνεργάζονται και στην ακτοπλοϊκή γραμμή «Πειραιάς - Ηράκλειο», όπου είναι και η βάση των Μινωικών Γραμμών, ΜΙΝΟΑ στην οποία είναι μεγαλομέτοχος ο όμιλος Γκριμάλντι.

Σημειώνεται επίσης ότι οι Μινωικές έχουν ζητήσει δύο φορές από το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών να βάλουν πλοίο στα Χανιά, που είναι η βάση της ΑΝΕΚ. Αίτημα το οποίο έχει απορριφθεί δύο φορές από το ΣΑΣ ως εκπρόθεσμο.

Τέλος, εξελίξεις είχαμε πρόσφατα και στην τέταρτη (όχι σε σχέση με το μέγεθος του στόλου) μεγάλη εταιρεία στην Ελλάδα, στη Hellenic Seaways, στην οποία πρόσφατα άλλαξε η διοίκηση της εταιρείας και στην οποία ο όμιλος Γκριμάλντι ελέγχει το 33,35%.


Η κίνηση

Ούτε το 2013, όπως δείχνουν τα στοιχεία του υπουργείου Ναυτιλίας, φαίνεται ότι θα πάρουν οι εταιρείες της ακτοπλοΐας ανάσες. Η κίνηση βρίσκεται περίπου στα ίδια επίπεδα με το 2012, και πολύ πίσω από τα δεδομένα του 2009.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το λιμάνι του Πειραιά όπου τον Ιούλιο του 2009 (1 - 29) είχαν ταξιδέψει 1,25 εκατ. επιβάτες, το 2010 έπεσαν στο 1,14 εκατ., το 2011 ακόμα περισσότερο, στο 1,08 εκατ., το 2012 στις 895.298 και φέτος έχουν ταξιδέψει 866.331.

Αντίθετα, σε σχέση με πέρυσι ελαφρά αύξηση σημειώνει η κίνηση για τον Αργοσαρωνικό, αφού έχουν επιβιβαστεί 317.947 επιβάτες από 298.831 πέρυσι.


Τα προβλήματα

Όπως χαρακτηριστικά δηλώνει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας Μιχάλης Σακέλλης: «Ο πρόσφατος νόμος που ψηφίστηκε στη Βουλή διαπραγματεύεται ένα πολύ μικρό μέρος του συνολικού προβλήματος, μόλις το 5%.

Πολύ σοβαρά θέματα, όπως η μείωση του ΦΠΑ και ο έλεγχος των επιβαρύνσεων που επιβάλλονται στα καύσιμα, δεν αφορούν το ΥΝΑ αλλά άλλα υπουργεία τα οποία δεν δείχνουν το ανάλογο ενδιαφέρον.

Παράλληλα, η τρόικα που δυστυχώς ενδιαφέρεται μόνο για το εργασιακό κόστος, αδυνατεί να κατανοήσει την ανάγκη λήψης μέτρων ανάπτυξης με τη μείωση του ΦΠΑ και του κόστους ταξιδίου, γεγονός που θα είχε πολλαπλά θετικά αποτελέσματα στην αύξηση της κίνησης και του τουρισμού μας γενικότερα».


Για την Αδριατική

Ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης έχει προχωρήσει στην υπογραφή υπουργικών αποφάσεων για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του υπό ελληνική σημαία επιβατηγού πλοίου στην Αδριατική, ενώ με άλλη απόφασή του καταργεί ένα μεγάλο μέρος υποχρεωτικών εκπτώσεων, που οι ακτοπλόοι τις θεωρούν καταχρηστικές.

naftemporiki.gr/Αντώνης Τσιμπλάκης