Τριγμούς και κινητικότητα δημιουργεί η αποκάλυψη  αναφορικά με το αίτημα εκχώρησης εθνικής κυριαρχίας από τους δανειστές, δηλαδή για τη μυστική εισήγηση του ΕSM και του EFSM προς το υπουργείο Οικονομικών που αφορά στη δημιουργία νέας εταιρείας, με έδρα εκτός Ελλάδος, η οποία θα διαχειριστεί το σύνολο των αποκρατικοποιήσεων και της περιουσίας της χώρας.

Πηγές του newmoney.gr αναφέρουν πως ήδη με το θέμα ασχολείται η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ, η οποία με έκπληξη είδε να πραγματοποιείται η «διαρροή» μιας τόσο απόρρητης έκθεσης, λίγες ημέρες μετά την απομάκρυνση του Στέλιου Σταυρίδη αλλά και ο ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος εξετάζει το ενδεχόμενο άσκησης κοινοβουλευτικού ελέγχου για το θέμα που έχει προκύψει.

Πάντως από την μεριά του υπουργείου Οικονομικών δεν έχει υπάρξει κάποιου είδους σχόλιο, αν και ήδη ομάδα τεχνοκρατών έχει έλθει σήμερα το πρωί σε επικοινωνία με την διοικητική ομάδα του Ταμείου που δέχεται πιέσεις να απαντήσει στις αποκαλύψεις. Για το θέμα πραγματοποιήθηκε ενημέρωση στο Δ.Σ. του ΤΑΙΠΕΔ και μέσα στις επόμενες ώρες αναμένονται αντιδράσεις.

Μέχρι στιγμής το ακούγαμε ως φήμη ή διαρροή κι ελλείψει στοιχείων κανένας δεν το σχολίαζε καθώς δεν είχε επίσημη υπόσταση. Όμως η πραγματικότητα είναι πολύ πιο σκληρή και ωμή κι από τις πιο απίθανες φήμες που είχαν ακουστεί.

Η εφημερίδα «Πρώτο ΘΕΜΑ» αποκαλύψε την Κυριακή την απόρρητη έκθεση του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθεροποίησης (ESM) για τον τρόπο με τον οποίο θα πρέπει να προχωρήσουν οι αποκρατικοποιήσεις. Οι τεχνοκράτες των Βρυξελλών προκαλώντας τα εθνικά μας αισθήματα ξεκάθαρα λοιπόν προτείνουν η διαδικασία πώλησης της περιουσίας του ελληνικού Δημοσίου να μεταφερθεί πλήρως στο εξωτερικό και να διεκπεραιώνεται από τουλάχιστον δύο ειδικές εταιρείες στις οποίες δεν θα υπάρχει καμία ελληνική παρέμβαση.

Τονίζεται μάλιστα ο υπερεθνικός χαρακτήρας που το νέο σχήμα θα πρέπει να έχει ενώ ταυτόχρονα καταδεικνύονται οι αστοχίες του ΤΑΙΠΕΔ και της ΕΤΑΔ που συστηματικά μέσω της έκθεσης αποδομούνται με σκοπό την δικαιολόγηση αυτής της επιλογής «αρπαγής» των ελληνικών φιλέτων σε ξένα χέρια. Σαν να μην έφθανε αυτό, το ESM εισηγείται στο υπουργείο Οικονομικών τη δημιουργία ενός οργάνου με υπερεξουσίες κι εποπτικό ρόλο (supervisory board) το οποίο ιεραρχικά θα βρίσκεται επάνω από το ελληνικό διοικητικό συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ και ουσιαστικά δεν θα λογοδοτεί πουθενά και σε κανένα. Το συγκεκριμένο όργανο δεν θα αποτελείται από Έλληνες τεχνοκράτες ή πολιτικούς αλλά από στελέχη με διεθνή εμπειρία που θα προέρχονται από επιλογή των δανειστών.

Το απόρρητο έγγραφο του Ιουνίου

Με το χαρακτηρισμένο ως «απόρρητο» έγγραφο του ESM προς το υπουργείο Οικονομικών με ημερομηνία 11 Ιουνίου 2013, ζητείται από τους δανειστές μας ξεκάθαρα να περάσει η ελληνική περιουσία εξ ολοκλήρου σε έναν νέο μηχανισμό, ένα νέο εταιρικό «όχημα» τύπου holding εταιρείας το οποίο θα εποπτεύεται από ξένους μάνατζερς και θα βρίσκεται μακριά από «ελληνικές πολιτικές σκοπιμότητες και πιέσεις» όπως τονίζεται. Ως δικαιολογία για αυτή την επιλογή αναφέρεται η ανάγκη τιτλοποίησης της περιουσίας που διαθέτει στο χαρτοφυλάκιο του το ΤΑΙΠΕΔ με στόχο την δημιουργία όρων προ-χρηματοδότησης (pre financing) για να υπάρξουν άμεσα έσοδα εν όψει της εξόδου της Ελλάδος στις διεθνείς αγορές τον Μάιο του 2014.

Εντυπωσιακό είναι το γεγονός πως η σχετική εισήγηση απαιτεί από το υπουργείο Οικονομικών και την κυβέρνηση παρεμβάσεις νομοθετικού χαρακτήρα, ξεκαθαρίζει πως τα χρήματα από τις πωλήσεις θα πηγαίνουν με απευθείας τρόπο στους δανειστές κι ό,τι περισσέψει μόνο σε αναπτυξιακές δράσεις αφαιρώντας βασικά δημοσιονομικά εργαλεία από την κυβέρνηση, ενώ ζητείται πλήρης πρόσβαση σε δεδομένα της κρατικής περιουσίας και φυσικά απαιτείται και η αναλυτική καταγραφή όλων των δεδομένων της χωρίς να τίθενται κανενός είδους περιορισμοί για λόγους ελληνικού εθνικού συμφέροντος. Δηλαδή πουθενά δεν αναγράφεται πως η ελληνική κυβέρνηση έχει δικαίωμα άσκησης βέτο εάν δεν θέλει να δώσει στοιχεία για ευαίσθητα assets όπως αεροδρόμια, λιμάνια, στρατόπεδα, κρατικά κτήρια, εθνικές γαίες ή νησιά.

Δεν επιθυμούν έλεγχο του Κράτους επάνω τους

Όπως γράφει η συγκεκριμένη έκθεση «το να διατηρηθεί ο δημόσιος έλεγχος επάνω σε αυτές τις ιδιοκτησίες απαιτεί μια απομόνωση αυτής της περιουσίας από πολιτικές παρεμβάσεις» (σελ.2). Βέβαια ο ESM δεν κάνει λόγο για την επιχειρούμενη παρέμβαση της Ε.Ε. που πολιτικά δρώντας στη χώρα μας ζητά τα κλειδιά της περιουσίας της «εδώ και τώρα». Η εμμονή όμως των ξένων τεχνοκρατών της Τρόικας με το πολιτικό σύστημα της χώρας μας συνεχίζεται και πιο κάτω. Ειδικότερα στη σελίδα 17 της απόρρητης έκθεσης ξεκαθαρίζεται εκ νέου πως «για να προσελκυστούν ιδιωτικά κεφάλαια εντός Ελλάδος (η νέα εταιρεία) θα πρέπει να απαιτήσει «να είναι απομακρυσμένη από την ελληνική κρατική διοίκηση». Βέβαια την ώρα που ζητούν ολοένα περισσότερη απομάκρυνση από την εποπτεία το Κράτος, την ίδια στιγμή οι δανειστές θέλουν και μια σειρά αλλαγών στην νομοθεσία με στόχο τα όργανα τους να μην έχουν προβλήματα κατά τη δράση τους στη χώρα μας.

Στην σελίδα 29 της απόρρητης έκθεσης ξεκαθαρίζεται πως ο χαρακτήρας του νέου σχήματος διαχείρισης της κρατικής περιουσίας θα πρέπει να είναι διεθνής (international institution) με στόχο να υπάρχει «επαρκής αξιοπιστία». Αυτή η διεθνοποίηση σημαίνει - και όπως γράφεται πιο κάτω - την ίδρυση θυγατρικών εταιρειών και επιχειρήσεων ειδικού σκοπού ακόμα κι εκτός ελληνικών συνόρων! Δηλαδή ξεκάθαρα η έδρα της πώλησης των ελληνικών ασημικών πηγαίνει εκτός Ελλάδος λες και η χώρα μας βρίσκεται σε απομόνωση και φυσικά με κόστος από την δική μας τσέπη για όσους προσληφθούν κι εργαστούν σε αυτήν οι οποίοι θα προέρχονται από το εξωτερικό. Το σημαντικότερο όμως όλων είναι πως εκτός της μεταφοράς ελληνικών περιουσιακών στοιχείων και δεδομένων εκτός συνόρων, οι αποφάσεις για «εμάς» θα λαμβάνονται «χωρίς εμάς». Στην σελίδα 33 του νέου ‘μνημονίου’ ξεκαθαρίζεται πως όλη η εποπτεία των αποκρατικοποιήσεων θα πρέπει να περάσει σε έναν ελεγκτικό σώμα ενώ κάτω από αυτό το Σώμα που θα αποτελείται από ξένους τεχνοκράτες θα βρίσκεται το ελληνικό δ.σ. Όμως και πάλι θα υπάρχει ένα επιπλέον όργανο για να συνετίζει τους Έλληνες πολιτικούς ή τεχνοκράτες καθώς δίπλα στο ελληνικό δ.σ. θα βρίσκεται κι ένα Board of experts δηλαδή ένα συμβούλιο ειδικών. Η πλήρης δηλαδή εποπτεία επάνω στα περιουσιακά μας στοιχεία.

Στόχος της παραπάνω ενέργειας θα είναι η προ-πώληση ενός 30% των περιουσιακών στοιχείων της χώρας πριν την τελική τους πώληση με στόχο την άμεση εγγραφή εσόδων για να ικανοποιηθούν οι δανειστές μας. Βέβαια αυτή η πρεμούρα είναι τουλάχιστον ύποπτη. Κι αυτό διότι η βιασύνη των δάνειων δυνάμεων να πληρωθούν «ατάκα και στο χέρι» δείχνει άλλου τύπου σχεδιασμούς για το ελληνικό μέλλον.

Η δομή του νέου ΤΑΙΠΕΔ

Η λογική αυτού του εγχειρήματος λοιπόν είναι ξεκάθαρη. Στόχος του είναι το πέρασμα όλων των ελληνικών περιουσιακών στοιχείων σε μια εταιρεία συμμετοχών (holding) η οποία κατόπιν θα σπάσει σε θυγατρικές ανά είδος (π.χ. ακίνητα, γη, υποδομές, υπηρεσίες κλπ). Απώτερος σκοπός αυτού του σχήματος που θα κατέχει πλέον τους τίτλους της κρατικής περιουσίας θα είναι να βρει επενδυτές και να προ-πουλήσει ακίνητα και άλλα ασημικά. Τα χρήματα που θα προκύψουν θα λειτουργήσουν ως εξασφαλίσεις των πιστωτών της χώρας μας ενώ η μελέτη προβλέπει την δημιουργία δύο κυρίαρχων σχημάτων. Ενός χρηματοοικονομικού οχήματος για το pre privatization financing κι ενός Asset Management σχήματος με ευρύτερο αντικείμενο τη διαχείριση κι ανάπτυξη της περιουσίας του Δημοσίου και την εύρεση ξένων developers προς αυτήν την κατεύθυνση.

Όπως ξεκαθαρίζεται από την σχετική εισήγηση, το βασικό management του σχήματος – μαμούθ που θα διαχειρίζεται επί της ουσίας τις τύχες όλων των Ελλήνων θα ασκείται από μια μικρή ομάδα επαγγελματιών με «διεθνή εμπειρία» και θα αποτελείται από 5 senior managers εκτός Ελλάδος. Αυτοί θα είναι το περίφημο Supervisory Board. Η εταιρεία Asset Management θα αποτελείται από 20 διεθνή στελέχη έχοντας κι εξωτερικούς συνεργάτες και auditors που θα αναλαμβάνουν την πώληση κρατικής περιουσίας «project ανά project».Αυτή η ομάδα αργότερα θα μεγαλώσει φθάνοντας τα 35 με 40 άτομα. Αν και το σχετικό υπόμνημα χρυσώνει το χάπι μιλώντας για έναν και μοναδικό μέτοχο που θα είναι το Ελληνικό Δημόσιο, επί της ουσίας περνάει όλο τον έλεγχο της περιουσίας του Κράτους σε τρίτους, μειώνοντας κάθε προοπτική παρέμβασης από τις εκλεγμένες από το λαό εκάστοτε ελληνικές κυβερνήσεις. Χαρακτηριστικό γνώρισμα αυτού που πάνε να κάνουν οι δανειστές μας είναι πως στο συγκεκριμένο έγγραφο που παρουσιάζουμε υπάρχουν σαφείς αναφορές στις ίδιες μεθόδους που ακολούθησαν το 1990 στην Ανατολική Γερμανία μέσω της εκεί εταιρείας Treuhandanstalt.

Όμως η διαχείριση στη Γερμανία έγινε από δυτικογερμανούς προς Ανατολικογερμανούς, όχι από ξένους προς Έλληνες. Και φυσικά άλλο είναι να σε έχει συνεπάρει το όραμα της ενοποίησης της διχοτομημένης πατρίδας σου κι άλλο το να πρέπει να παραδώσεις τα κλειδιά του Κράτους σε τρίτες δυνάμεις, χωρίς να γνωρίζεις πως αυτές θα τα χρησιμοποιήσουν. Πληροφορίες πάντως αναφέρουν πως αυτές οι αξιώσεις εκ μέρους των δανειστών έχουν δημιουργήσει «ανατριχίλα» και μεγάλο εκνευρισμό στο υπουργείο Οικονομικών ιδιαίτερα τώρα που η απομάκρυνση Σταυρίδη και πάλι θέτει θέμα λειτυουργικότητας του ΤΑΙΠΕΔ. Πληροφορίες από την Καραγιώργη Σερβίας αναφέρουν πως ο κ. Στουρνάρας είναι βαθιά προβληματισμένος για τις εισηγήσεις αυτές και ήδη έχει ενημερώσει πως θα πρέπει να υπάρξει άλλο πλάνο.

Τους βόλεψε μια χαρά η γκάφα Σταυρίδη

Εδώ κι ένα χρόνο, λόγω μιας σειράς καθυστερήσεων από την μεριά των διοικήσεων του ΤΑΙΠΕΔ (που ήδη μετράει αλλαγές τριών προέδρων) ψιθυριζόταν πως οι δάνειες δυνάμεις θέλουν να φύγει το ΤΑΙΠΕΔ από τα χέρια της κυβέρνησης και του ελληνικού υπουργείου Οικονομικών. Πολύ περισσότερο τώρα, που την περασμένη εβδομάδα τέθηκε εκτός ΤΑΙΠΕΔ ο τέως πρόεδρος του Στέλιος Σταυρίδης εξαιτίας της περίφημης πτήσης του με το αεροπλάνο του Δημήτρη Μελισσανίδη. Το χαμηλό ενδιαφέρον ανταπόκρισης στα καλέσματα για την αποκρατικοποίηση μιας σειράς ελληνικών assets εκ μέρους της παγκόσμιας επενδυτικής κοινότητας και η μη επίτευξη των καθορισθέντων οικονομικών και τεχνοκρατικών στόχων, οδήγησαν λοιπόν στην έκφραση εκ μέρους των ESM και EFSM (Ευρωπαϊκού Χρηματοοικονομικού Μηχανισμού Σταθερότητας) της μόνιμης απειλής πως η έδρα του ΤΑΙΠΕΔ θα πρέπει να μεταφερθεί εκτός Ελλάδος. Οι φήμες έδιναν κι έπαιρναν με κύριο άξονα την φυγή της εποπτείας των αποκρατικοποιήσεων στο Λουξεμβούργο. Να όμως που όπως αποκαλύπτουμε σήμερα, οι φήμες έγιναν πραγματικότητα.

Πάντως αίσθηση προκαλεί το γεγονός πως η απομάκρυνση του Στέλιου Σταυρίδη φιλοξενήθηκε σε πάρα πολλά διεθνή Μέσα τα οποία μάλιστα επεφύλασσαν σχόλια για την αδυναμία του ελληνικού Κράτους να προχωρήσει σε αποκρατικοποιήσεις. Από τους μεγάλους σε κύρος New York Times μέχρι το BBC και φυσικά το σύνολο των γερμανικών ΜΜΕ η είδηση της αποπομπής Σταυρίδη φιλοξενήθηκε με πολύ αρνητικά σχόλια. Το εντυπωσιακό αυτών των άρθρων είναι πως σχεδόν όλα χρησιμοποιούν ακριβώς την επιχειρηματολογία του ESM. Όπως δηλαδήέγραφαν οι ΝΥ Times «οι στόχοι του ΤΑΙΠΕΔ έχουν αναθεωρηθεί προς τα κάτω αρκετές φορές. Ο αρχικός στόχος των 50 δισ. ευρώ μέχρι το 2016, άλλαξε στη συνέχεια σε 19 δισ και μετά σε 15 δισ. Από πέρυσι, η Τρόικα επικεντρώνεται στους ετήσιους στόχους. Ωστόσο, το ΤΑΙΠΕΔ αναμένεται να βγει εκτός στόχων 1 δισ. ευρώ από τα 2,5 δισ. που ήταν ο στόχος για το 2013». Να είναι άραγε αυτή η σφοδρή κριτική τυχαία;


ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ/newmoney