Έκκληση προς το τμήμα Δυτικής Κρήτης του ΤΕΕ και στον Σύλλογο Αρχιτεκτόνων Χανίων, να συνδράμουν στις προσπάθειες του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Χανίων για την αναβάθμιση της αισθητικής της ζώνης ευθύνης του, απευθύνει ο πρόεδρος του Ταμείου κ.Κώστας Πρωτοπαπαδάκης απαντώντας παράλληλα σε κριτική που έγινε απο μέλη αυτών των φορέων κυρίως σε ότι αφορά στην ανάθεση μελετών.

Ειδικότερα και με αφορμή ρεπορτάζ στον τηλεοπτικό σταθμό "Κύδων", ο κ.Πρωτοπαπαδάκης, διευκρινίζει τους λόγους για τους οποίους το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο προχώρησε σε ανάθεση μελετών και όχι σε διαγωνισμό, επισημαίνοντας πως και οι δύο τρόποι είναι σύμφωνοι με την Νομοθεσία.

Αναλυτικά η απάντηση που έδωσε στην δημοσιότητα ο πρόεδρος του Ταμείου έχει ως εξής :

"Αξιότιμοι κύριοι,

ανταποκρινόμενος στην δήλωση που έκανα στο Κεντρικό Δελτίο Ειδήσεων του τηλεοπτικού σταθμού ΚΥΔΩΝ, της 30ης Αυγούστου ε. έ., σας καταθέτω γραπτώς τις απόψεις μου, σαν Πρόεδρος του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Χανίων (Δ. Λ. Τ. Χ.), πάνω στις αποφάσεις και πράξεις του Δ. Λ. Τ. Χ., για τις οποίες τόσο το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος – Τμήμα Δυτικής Κρήτης (Τ. Τ.Ε. Τμ. Δ. Κ.), όσο και ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων Χανίων (Σ. Α. Χ.), διατυπώνουν – κατά την έκφραση του τηλεοπτικού σταθμού ΚΥΔΩΝ – «σοβαρές καταγγελίες».

Κατ’ αρχήν πρέπει να διευκρινίσουμε ότι το Δ. Λ. Τ. Χ., είναι ένα νομικό πρόσωπο του Δήμου Χανίων, που λειτουργεί αυτόνομα από τον Δήμο Χανίων, έχοντας ανεξάρτητο Διοικητικό Συμβούλιο, το οποίο αποφασίζει το ποιες μελέτες πρέπει να συνταχθούν και ποια έργα πρέπει να εκτελεσθούν, Πρόεδρο οριζόμενο από το Δημοτικό Συμβούλιο, ο οποίος έχει την υποχρέωση να εφαρμόζει τις αποφάσεις αυτές και αυτόνομο προϋπολογισμό, αφ’ ης στιγμής έχει ίδια έσοδα, από την χρήση της Χερσαίας Λιμενικής Ζώνης και την διαχείριση των ελλιμενιζομένων σκαφών. Η περιοχή ευθύνης του καλύπτει την χερσαία ζώνη του Ενετικού Λιμένα Χανίων καθώς και τον λιμενίσκο – αλιευτικό καταφύγιο της Νέας Χώρας.

Βάσει των ανωτέρω προκύπτει και η Διοικητική του υποχρέωση να καλύπτει όλη την τεχνική υποδομή της ζώνης ευθύνης του, καίτοι δεν διαθέτει αυτόνομη Τεχνική Υπηρεσία, αλλά μόνον τρεις τεχνικούς υπαλλήλους (έναν Πολιτικό Μηχανικό – με παράλληλα καθήκοντα στην Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου Χανίων (Τ. Υ. Δ. Χ.), έναν Πολιτικό Υπομηχανικό και έναν Ηλεκτρονικό Τ. Ε.) κι έναν εργοδηγό Τ. Ε.. Απ’ αυτό συνάγεται ότι σε ένα τεράστιο φάσμα τεχνικών αρμοδιοτήτων, τέσσερα στελέχη καλούνται να φέρουν εις πέρας πολύπλοκα τεχνικά προβλήματα, χωρίς ουσιαστικές υποστηρικτικές υποδομές (προγράμματα κλπ.). Ως εκ τούτου απευθύνονται συχνά στην (Τ. Υ. Δ. Χ.), για αρωγή, κάτι που δεν είναι και πάντα εφικτό.

Ως εκ τούτου προκύπτει η επιλογή, το Δ. Λ. Τ. Χ. να απευθύνεται σε ιδιωτικά γραφεία μελετών, προκειμένου να καλύψει τις ανάγκες αυτές. Για την διαδικασία αυτή υπάρχουν δυο ΣΥΝΝΟΜΕΣ επιλογές:

- Ή να προκηρυχθεί διαγωνισμός για την ανάθεση των μελετών, με ότι συνεπάγεται αυτό (δημοσιεύσεις, καταθέσεις φακέλων, αξιολόγηση κλπ.),

- Ή να ανατεθεί απ’ ευθείας η μελέτη σε κάποιο μελετητικό γραφείο, με ύψος αμοιβής στο 30% του ορίου αμοιβής μελέτης του Πτυχίου Α Τάξης.

Η πρώτη διαδικασία είναι αρκετά χρονοβόρα, από τον λόγο ότι απαιτούνται συγκεκριμένες ημερολογιακές περίοδοι ανάμεσα στα διάφορα στάδια του διαγωνισμού, πέραν από τυχόν ενστάσεις κλπ., που μπορεί να καθυστερήσουν υπέρμετρα την σύνταξή της και κατ’ επέκταση την υλοποίησή της, σαν έργο. Και βέβαια, όπως θα διαπιστώσετε κατωτέρω, δεν είναι και η οικονομικότερη επιλογή. Όπως και ότι δεν διασφαλίζει και την εντιμότερη διαχείριση των χρημάτων του Δημοσίου

Με την δεύτερη, έχουμε άμεση απόδοση των μελετών, σε χαμηλό κόστος και δυνατότητα έγκαιρου προγραμματισμού εκτέλεσης του μελετώμενου έργου, αρκεί, σε περίπτωση ύπαρξης πολλών παρεμφερών μελετών, να γίνεται «διασπορά» των αναθέσεων σε διάφορα μελετητικά γραφεία.

Τέλος, η ασκούμενη πολιτική από πλευράς Δ. Λ. Τ. Χ., καθορίζεται από τις ανάγκες της ζώνης ευθύνης του και είναι διαπίστωσή μου ότι, οι ανάγκες αυτές είναι τεράστιες και ανεπίλυτες επί σειράν ετών.

Μετά από αυτήν την εισαγωγή, επιτρέψτε μου να απαντήσω στα θέματα που έθιξε ο πρόεδρος του Τ. Ε. Ε. – Τμ. Δ. Κ. και ο Σ. Α. Χ..

- Η θεσμοθετημένη με νόμο διαδικασία της απ’ ευθείας ανάθεσης υφίσταται δεκαετίες τώρα και στοχεύει στην επιλογή του καταλλήλου στελεχικού δυναμικού του Τεχνικού Χώρου, από το εκάστοτε φορέα, ώστε να επιτευχθεί η επιθυμητή ποιότητα εργασιών με το χαμηλότερο δυνατόν κόστος. Αντιστρέφοντας το ερώτημα του κ. Στρογγυλού – ο οποίος, σημειωτέον είναι και υπάλληλος της Τεχνική Υπηρεσίας του Δήμου Χανίων, άρα γνώστης όλων των σχετικών διαδικασιών – ας μας απαντήσει το Τ. Ε. Ε. ποιό είναι το ποσοστό έκπτωσης που επιτυγχάνεται στις αμοιβές των μελετών από τους μελετητές που επιλέγονται μέσω προκηρύξεων διαγωνισμών (βάσει των Νόμων 3316/2005 και – παλαιότερα – 716/77) . Καθώς επίσης η διάρκεια ανάθεσης – εκπόνησης – παράδοσης μιας μελέτης. Δύο χαρακτηριστικά παραδείγματα:

1. Η Μελέτη της Δημοτικής Αγοράς: η Σύμβαση υπογράφτηκε το 2001, η Μελέτη παραδόθηκε το 2011 και κόστισε στο Ελληνικό Δημόσιο 1.650,000 €και οι εργασίες που προβλέπονται από αυτήν δεν έχουν δημοπρατηθεί ακόμα, πέραν του γεγονότος ότι χρειάζεται και επικαιροποίηση του κόστους τους.

2. Η Πολεοδομική Μελέτη της Αγίας Φωτεινής: η Μελέτη προκηρύχθηκε το 2010, η Σύμβαση υπογράφτηκε το 2013, σε ύψος 180.000,00 €, με άγνωστη μέχρι σήμερα ημερομηνίας παράδοσης κι εφαρμογής,

Σε αντίθεση με τα προηγούμενα το σύνολο των ΕΠΤΑ (7) Μελετών που δοθήκανε με απ’ ευθείας ανάθεση από το Δ. Λ. Τ. Χ., και οι οποίες είναι (με τα αντίστοιχα κόστη τους, συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ 23%):

1. ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ ΚΤΙΡΙΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΛΙΜΕΝΙΚΟΥ ΤΑΜΕΙΟΥ ΧΑΝΙΩΝ (ανάδοχος το μελετητικό γραφείο της κ. Γ. Νικηφοράκη, Αρχιτέκτονος Μηχανικού), κόστους………………….…………………….. 9.200,00 €

2. ΣΤΑΤΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ ΚΤΙΡΙΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΛΙΜΕΝΙΚΟΥ ΤΑΜΕΙΟΥ ΧΑΝΙΩΝ (ανάδοχος ο κ. Αντώνιος Μαργαριτάκης, Πολιτικός Μηχανικός), κόστους…………………….……………………4.600,00 €

3. Η/Μ ΜΕΛΕΤΗ ΚΤΙΡΙΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΛΙΜΕΝΙΚΟΥ ΤΑΜΕΙΟΥ ΧΑΝΙΩΝ (ανάδοχος ο κ. Κωνσταντίνος Βλαχάκης Ηλεκτρολόγος Μηχανικός), κόστους..4.600,00 €

4. ΣΤΑΤΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ ΚΤΙΡΙΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗΣ «ΚΑΡΝΑΓΙΟ» (ανάδοχος η κ. Δήμητρα Βιτωράκη, νόμιμος εκπρόσωπος του γραφείου μελετών «Α. ΜΑΡΜΑΤΑΚΗΣ & ΣΙΑ Ε. Ε.»), κόστους…………………………………………. 4.600,00 €

5. ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΟΔΟΣΤΡΩΜΑΤΟΣ ΑΠΟ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΔΙΕΛΕΥΣΗΣ ΑΓΩΓΟΥ (ανάδοχος το μελετητικό γραφείο της κ. Γ. Νικηφοράκη, Αρχιτέκτονος Μηχανικού), κόστους ……………………………………….………….4.600,00 €

6. ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΩΝ ΕΠΙΠΤΩΣΕΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΞΟΜΟΙΩΣΗ ΤΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΑΙΓΙΑΛΟΥ ΣΕ ΧΕΡΣΑΙΑ ΛΙΜΕΝΙΚΗ ΖΩΝΗ ΣΤΟΝ ΛΙΜΕΝΙΣΚΟ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ (ανάδοχος ο κ. Ζαχαρίας Γκούσκος, Μηχανικός Περιβάλλοντος), κόστους 9.200,00 €

και

7. ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ ΑΙΣΘΗΤΙΚΗΣ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗΣ ΦΑΡΩΝ ΕΙΣΟΔΟΥ ΛΙΜΕΝΙΣΚΟΥ Ν. ΧΩΡΑΣ (ανάδοχος το Αρχιτεκτονικό γραφείο της κ. Δέσποινας Κυριαζή, Αρχιτέκτονος Μηχανικού), κόστους…………………………………………. 4.000,00 €

ήτοι με συνολικό κόστος 40.800,00 €, έχουμε παραγωγή επτά μελετών, άμεσα παραδοτέων και συνεπώς και άμεσα υλοποιούμενων.

Ας μας πει λοιπόν ο Πρόεδρος του Τ. Ε. Ε. – Τμ. Δ. Κ. κατά πόσον είναι συμφέρουσα ή μη, η ακολουθηθείσα ΣΥΝΝΟΜΟΣ διαδικασία των απ’ ευθείας αναθέσεων, τόσον χρονικά, όσον και οικονομικά.

- Επομένως ο κ. Στρογγυλός ας στέψει τα βέλη του κατά του νομοθετικού πλαισίου, αν θεωρεί ότι παραβιάζεται η νομοθεσία από τις επιλογές μου. Ποιός μηχανικός θα δεχόταν να συντάξει ή εκτελέσει, μέσα από τις διαγωνιστικές διαδικασίες, αυτές τις μελέτες ή εργασίες, σ’ αυτές τις τιμές; Μήπως λοιπόν ο κ. Στρογγυλός εκφράζει «συντεχνιακά συμφέροντα»;

- Αναφέρεται ο κ. Στρογγυλός – ασκώντας κριτική – σε κάποιον «προγραμματισμό». Πότε άσκησε κριτική στην δομή των υφιστάμενων Τεχνικών Υπηρεσιών του Δημοσίου, ως όφειλε από την θεσμοθετημένη του ιδιότητα ως Τεχνικού Συμβούλου του κράτους, για την βελτίωση της οργανωτικής τους δομής, τις αρμοδιότητες των τεχνικών Δ. Υ. και την υλικοτεχνική τους υποστήριξη;

- Επιχειρεί «σύγκριση» μεταξύ του παρόντος και της κατεστημένης δομής του «τίποτα», ώστε να οδηγηθούμε πάλι σ’ αυτό. Δεν είδε, δεν άκουσε, δεν αντιλήφθηκε, καμία αλλαγή στον επίδικο χώρο, για τον οποίο επιθυμεί την νεκρική ακινησία των τελευταίων είκοσι και πλέον ετών, ώστε να επιβιώνουν μόνο τα τρωκτικά που λυμαίνονται πάνω στο πτώμα που διαφεντεύουν οι νεκροθάφτες του λιμανιού. Τι έχει να πει για:

1. Την απαγόρευση της κυκλοφορίας οχημάτων στον Ενετικό Λιμένα Χανίων – που ίσχυε ανέκαθεν αλλά κανείς ως τώρα δεν τόλμησε να την επιβάλει, γεγονός που επέφερε την αποσυμφόρηση της παραλιακής ζώνης και την απόδοσή της σαν χώρου περιπάτου για τους πολίτες.

2. Την κατάργηση του χώρου στάθμευσης στην Πλατεία Κατεχάκη (μεταξύ των κτιρίων του Παλαιού Τελωνείου και του Κ. Α. Μ. (Μεγάλο Αρσενάλι), με παράλληλη μεταφορά των θέσεων αυτών στον χώρο στάθμευσης της οδού Δευκαλίωνος και την πρόβλεψη για συγκεκριμένες θέσεις στάθμευσης για Α. Μ. Ε.Α., τους υπαλλήλους του Λιμεναρχείου και τους επαγγελματίες αλιείς.

3. Την προκήρυξη Αρχιτεκτονικού Διαγωνισμού για την ανάπλαση της περιοχής του Κουμ Καπί και τους δυο άλλους που έπονται – ανάπλαση Πλατείας Κατεχάκη και διαμόρφωση σκιαδίων στα καταστήματα του Ενετικού Λιμένα.

4. Τον ηλεκτρονικό έλεγχο ασφαλείας στον Ενετικό Λιμένα, που εξασφαλίζει άτομα και περιουσίες από εγκληματικές ενέργειες και δολιοφθορές.

- Η πρακτική άσκηση πολιτικών δεσμεύσεων δεν είναι αντικείμενο διαχειριστικής διαπραγμάτευσης. Αναφέρεται στην ανεργία του κλάδου και δεν επισημαίνει τις αιτίες που την προκάλεσαν, αλλά στο πως θα διαχειριστείς την διαδικασία «θανάτου» της κοινωνίας και όχι την αναζωογόνησή της.

- Η στοχευμένη επίθεση του Σ. Α. Χ. κατά της ψηφιοποίησης των όψεων είναι κίνηση σκακιστικού ΜΑΤ για το Δ. Λ. Τ. Χ. , μια και ο Σ. Α. Χ. εκτρέπει το αντικείμενο της ΕΡΓΑΣΙΑΣ αποκαλώντας το ΜΕΛΕΤΗ. Όμως είναι «εργασία», μια και αφορά την καταγραφή των υφιστάμενων όψεων των κτιρίων σε διάφορα σημεία του Ενετικού Λιμένα, χωρίς δεσμευτικό χαρακτήρα επί των εργασιών που καλείται η Αρχαιολογική Υπηρεσία να επιλέξει για την αποκατάσταση των όψεων των κτιρίων αυτών.

Εν κατακλείδι, θα ήθελα τόσο το Τ. Ε. Ε. – Τμ. Δ. Κ., όσο και ο Σ. Α. Χ., να συνδράμουν την προσπάθεια του Δ. Λ. Τ. Χ. για την αναβάθμιση της αισθητικής της ζώνης ευθύνης του Δ. Λ. Τ. Χ., γεγονός που θα προσδώσει μια βελτίωση της ποιότητας των παρεχομένων υπηρεσιών του χώρου στους επισκέπτες του και κατά συνεπαγωγή την μεγαλύτερη οικονομική απόδοση στους επιχειρηματίες και εργαζόμενους στην περιοχή του Ενετικού Λιμένα Χανίων, προς όφελος όλων μας.

Αλλά αυτό δεν γίνεται μέσω «σοβαρών καταγγελιών».

Με τιμή

Κώστας Πρωτοπαπαδάκης
Αντιδήμαρχος Χανίων
Πρόεδρος του Δ. Λ. Τ. Χ."