Κλίμα συγκρατημένης αισιοδοξίας υπάρχει στην παγκόσμια ναυτιλία και αιτία είναι η άνοδος της ναυλαγοράς. Η ρήση «η ναυτιλία αρρωσταίνει αλλά ποτέ δεν πεθαίνει» βρίσκει αυτή την εποχή την πλήρη εφαρμογή της. Παρ’ όλα αυτά, η ναυτιλιακή χρηματοδότηση είναι δύσκολη γιατί οι τράπεζες έχουν σφίξει τις στρόφιγγες. Κάτω από δυσμενείς οικονομικές συνθήκες, εταιρείες πτωχεύουν, οι κατασχέσεις πλοίων αυξάνονται, ακυρώνονται ή μετατίθενται παραγγελίες πλοίων λόγω έλλειψης χρηματοδότησης και πωλούνται χαρτοφυλάκια δανείων από τράπεζες σε discount.

Ταυτόχρονα, όμως, παρουσιάζονται επενδυτικές ευκαιρίες, κυρίως στις παραγγελίες νέων πλοίων λόγω των ιδιαίτερα ελκυστικών τιμών.
Παρ’ όλη τη στενότητα, όμως, οι τράπεζες ήταν και παραμένουν ένας από τους βασικούς παίκτες στη ναυτιλιακή αγορά, γι’ αυτό και τα εκτός Ευρώπης χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, αμερικανικά και κινεζικά, καιροφυλακτούν για να εξαγοράσουν ναυτιλιακά χαρτοφυλάκια.

Μέσα σε αυτό το οικονομικό τοπίο, οι εισηγμένες ναυτιλιακές εταιρείες αντλούν σημαντικά κεφάλαια από τις κεφαλαιαγορές, ενισχύοντας την κεφαλαιακή τους δομή και παράλληλα έχουν το πλεονέκτημα για περαιτέρω ανάπτυξη. Ανάμεσά τους βρίσκονται και ονόματα Ελλήνων εφοπλιστών που κυριαρχούν στον τομέα της ναυτιλίας της αμερικανικής χρηματαγοράς. Το 50% των εισηγμένων ναυτιλιακών εταιρειών στα δύο μεγαλύτερα, από άποψης κεφαλαιοποίησης, χρηματιστήρια παγκοσμίως -NYSE και NASDAQ- έχει ελληνική προέλευση. Στις ναυτιλιακές επενδύουν κυρίως funds τα οποία εμπιστεύονται τη ναυτιλιακή βιομηχανία, και ενώ τα ποσά που βάζουν δεν είναι μεγάλα σε σχέση με το μέγεθος των επενδυτών, έχουν προοπτικές να βγάλουν και κέρδη.

Εντός του 2013, συνολικά 13 ναυτιλιακές εταιρείες έχουν προχωρήσει σε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου προκειμένου να ενισχύσουν τη ρευστότητά τους και έχουν κάνει επενδύσεις για να δυναμώσουν τον στόλο τους. Από αυτές οκτώ είναι ελληνικών συμφερόντων, οι οποίες άντλησαν σχεδόν 750 εκατ. δολάρια, σύμφωνα με τη Seaborne Capital Advisors.

■ Η Navios Maritime Partners LP, της κυρίας Αγγελικής Φράγκου, εισέπραξε 155 εκατ. δολάρια πουλώντας σε δύο δόσεις συνολικά 10,8 εκατομμύρια μετοχές.
■ Η Navios Maritime Acquisition Corp., συμφερόντων επίσης της Χιώτισσας πλοιοκτήτριας, για συνολικά 30,4 εκατομμύρια μετοχές έβαλε σε δύο δόσεις στα ταμεία της 100 εκατ. δολάρια.
■ Η Capital Product Partners LP του κ. Βαγγέλη Μαρινάκη εισέπραξε 126,5 εκατ. δολάρια για 13,6 εκατομμύρια μετοχές.
■ Η Ocean Rig του κ. Γιώργου Οικονόμου εισέπραξε 126,4 εκατ. δολάρια για 7,5 εκατομμύρια μετοχές.
■ Η StealthGas του κ. Χάρη Βαφειά πούλησε σε δημόσια προσφορά 10 εκατομμύρια μετοχές και έβαλε στα ταμεία της 100 εκατ. δολάρια.
■ Η Star Bulk του κ. Πέτρου Παππά άντλησε 80 εκατ. δολάρια.
■ Ο κ. Μιχάλης Μποδούρογλου έδωσε 5,2 εκατομμύρια μετοχές της Paragon για 30 εκατ. δολάρια και 4 εκατομμύρια μετοχές της Box Ships για 21 εκατ. δολάρια.
■ Η Τsakos Energy Navigation του κ. Νίκου Τσάκου άντλησε από τον NYSE σε πρώτη φάση 50 εκατ. δολάρια με τη διάθεση 2 εκατομμυρίων προνομιούχων αντί 25 δολαρίων τη μετοχή και άλλα 50 εκατ. την περασμένη εβδομάδα.

«Νέες πιέσεις στη χρηματοδότηση του κλάδου από τις ευρωπαϊκές τράπεζες ενδέχεται να προκύψουν τα επόμενα τρίμηνα εν όψει της προγραμματισμένης αξιολόγησης της ποιότητας των στοιχείων ενεργητικού (AQR - Asset Quality Review) και σχετικών τεστ αντοχής των τραπεζών της ευρωζώνης στο α' εξάμηνο του 2014. Αν διαπιστωθούν ανάγκες κεφαλαιακής επάρκειας σε ευρωπαϊκό επίπεδο, είναι πιθανό να συρρικνωθούν περαιτέρω οι ροές πιστώσεων ή και να αυξηθεί το κόστος δανεισμού», επισημαίνει ο πρόεδρος της Εθνικής Τράπεζας, κ. Αλέξανδρος Τουρκολιάς:
«Λόγω του περιορισμού της παραδοσιακής χρηματοδότησης από τις τράπεζες, οι πλοιοκτήτες στρέφονται σε εναλλακτικές πηγές εξεύρεσης κεφαλαίων, όπως ομόλογα, ιδιωτικά κεφάλαια (private equity) και διεθνείς χρηματαγορές. Παρ’ όλα αυτά και σε συνδυασμό με τις εξελίξεις στις ναυλαγορές, συνεχίζουν να υπάρχουν αμοιβαίως επωφελείς επενδυτικές προτάσεις χρηματοδότησης πλοίων που εξακολουθούν να προσελκύουν το ενδιαφέρον όσων τραπεζών έχουν επάρκεια και ρευστότητα κεφαλαίων και άρα μπορούν να τις στηρίξουν», επισημαίνει ο πρόεδρος της ΕΤΕ.

Τουρκολιάς: Τι πρέπει να προσέξουν οι Ελληνες εφοπλιστές

Ο κ. Αλέξανδρος Τουρκολιάς εφιστά την προσοχή των εφοπλιστών στα εξής θέματα:

■ «Η ερμηνεία του ναυτιλιακού οικονομικού κύκλου δεν πρέπει να παρασύρει σε επενδύσεις νέων πλοίων, λόγω χαμηλού τιμήματος ή διαθέσιμης χρηματοδότησης, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη ενδεχόμενη ανατροπή του σημείου ισορροπίας της ναυλαγοράς ή μετακίνησή της σε νέο σημείο ισορροπίας, με υψηλότερο κόστος για τον υφιστάμενο στόλο».
■ «Η είσοδος των hedge funds και του private equity στη ναυτιλία, τα οποία παραδοσιακά έχουν βραχυπρόθεσμες τοποθετήσεις, δεν συνάδει με επενδύσεις χρονικού ορίζοντα 20-30 ετών, όπως αυτές του κλάδου. Το χαρακτηριστικό αυτών των επενδυτικών σχημάτων είναι η ρευστοποίηση της επένδυσης σε σύντομο χρονικό διάστημα, γεγονός που μπορεί να λειτουργήσει αποσταθεροποιητικά αν οι επικρατούσες συνθήκες δεν είναι ευνοϊκές».
■ «H διαχρονική προσφορά της ελληνόκτητης ναυτιλίας στις θαλάσσιες μεταφορές στηρίζεται στη συνέχεια, στη συνέπεια και τη σοβαρότητα, αποτελώντας τον κορμό της ευρωπαϊκής ναυτιλίας. Αυτό πρέπει να λαμβάνεται υπόψη στην αξιολόγηση της συνεισφοράς της είτε σε ευρωπαϊκό είτε σε εθνικό επίπεδο χωρίς προκαταλήψεις και μικροψυχία».
Η Petrofin Research, στην ετήσια έκθεσή της για την τραπεζική χρηματοδότηση του ελληνόκτητου στόλου, εκτιμά ότι παρά το γεγονός ότι η αγορά ταλαιπωρείται ακόμη από την υπερπροσφορά πλοίων, η χρηματοδότηση της ναυτιλίας έχει αρχίσει και πάλι. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η παρουσία ισχυρών equity funds, τα οποία προσελκύονται από τα περιθώρια ανόδου που εμφανίζει η ναυτιλία.

Μάλιστα προβλέπει ότι σταδιακά, από το 2014, η χρηματοδότηση των ευρωπαϊκών τραπεζών θα ανακάμψει, ενώ αναμένεται και μια μέτρια ανάκαμψη της ναυλαγοράς.

newmoney.gr