«Μέχρι το 2010 η οργάνωση, η εποπτεία, η ανάπτυξη των μεθόδων και ο προϋπολογισμός του προγράμματος δακοκτονίας ανήκαν σε κεντρικό επίπεδο στο ΥπΑΑΤ και η εφαρμογή του προγράμματος στις Διευθύνσεις Γεωργίας των τότε Νομαρχιών. Με την εφαρμογή του Καλλικράτη το 2011, ο προϋπολογισμός μεταφέρεται στο Υπουργείο Εσωτερικών, ενώ οι Περιφέρειες είναι υπεύθυνες και για τη διεξαγωγή των διαγωνισμών για το δολωματικό υλικό και τις εργολαβίες παγιδοθεσίας».

Αυτό ανέφερε σε απάντησή του στην επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή Λέσβου της Νέας Δημοκρατίας κ. Παύλου Βογιατζή, ο Αναπληρωτής Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης Μάξιμος Χαρακόπουλος, σχετικά με τα προβλήματα που αντιμετωπίζει το πρόγραμμα δακοκτονίας στα ελαιόδεντρα.

Και πόσθεσε: Με την εφαρμογή του Καλλικράτη οι διαδικασίες έγιναν πολύπλοκες, χρονοβόρες, δυσλειτουργικές, με αποτέλεσμα, παρά τις φιλότιμες προσπάθειες όλων των εμπλεκομένων, να έχουμε μεγάλες καθυστερήσεις στην υλοποίηση του προγράμματος. Για παράδειγμα, κάθε τροποποίηση προϋπολογισμού ή οποιαδήποτε ενέργεια στους διάφορους διαγωνισμούς εγκρίνεται πρώτα από την Οικονομική Επιτροπή, η οποία συνεδριάζει λίγες φορές το μήνα και στη συνέχεια από το Περιφερειακό Συμβούλιο, που κατά κανόνα συνεδριάζει μία φορά το μήνα. 

Οποιαδήποτε καθυστέρηση στην έναρξη υλοποίησης του προγράμματος δακοκτονίας έχει ως αποτέλεσμα τη μη εξασφάλιση και προστασία της ελαιοπαραγωγής, ενώ παράλληλα υπάρχει σημαντική αύξηση του κόστους, γιατί χρειάζονται επαναληπτικοί διορθωτικοί ψεκασμοί».

Ακολουθούν τα σημαντικότερα σημεία της απάντησης του κ. Χαρακόπουλου:

Η προμήθεια και διαχείριση των φυτοπροστατευτικών ουσιών να γίνεται από το ΥπΑΑΤ

«Θα μου επιτρέψετε να διαβάσω την επιστολή που μας έχει στείλει ο Περιφερειάρχης Πελοποννήσου, ο κ. Τατούλης, για το πρόβλημα της δακοκτονίας, ο οποίος βάζει το δάκτυλο επί τον τύπον των ήλων: «θεωρούμε ότι η προμήθεια και η διαχείριση των φυτοπροστατευτικών ουσιών επιβάλλεται να γίνεται στο εξής από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων επειδή με τον τρόπο αυτό, πρώτον, περιορίζεται στο ελάχιστο ο κίνδυνος για την ακύρωση της προμήθειας και την αποτελεσματικότητα του προγράμματος, δεύτερον επιτυγχάνεται έγκαιρη πραγματοποίηση των διαγωνισμών, ορθολογικότερη διαχείριση των ουσιών αυτών σε κεντρικό επίπεδο και διανομή τους ανάλογα με τις ανάγκες κάθε Περιφερειακής Ενότητας και τρίτον, περιορίζεται στο ελάχιστο δυνατό η ποσότητα των ληγμένων φυτοπροστατευτικών προϊόντων που, όπως γνωρίζετε, το κόστος απόσυρσής τους είναι ιδιαίτερα υψηλό». Πιστεύω, λοιπόν, ότι ο «Καλλικράτης» δεν είναι θέσφατο. Εάν υπάρχουν αρμοδιότητες που αντικειμενικά δεν μπορεί να τις επιτελέσει, δεν είναι οπισθοδρόμηση να περιέλθουν αυτές στην κεντρική διοίκηση».

Αποτελεσματικότερη οργάνωση του προγράμματος δακοκτονίας

«Εάν οι διαγωνισμοί προμήθειας των υλικών δεν γίνονται από τις Περιφέρειες ή τις Περιφερειακές Ενότητες, αλλά κεντρικά, από το ΥπΑΑΤ, και έγκαιρα θα πραγματοποιείται η προμήθεια υλικών και χαμηλότερες τιμές θα επιτυγχάνουμε, λόγω της μαζικής προμήθειας. 
Για το λόγο αυτό, βρισκόμαστε σε επαφή με την ηγεσία του Υπουργείου Εσωτερικών. Θα ζητήσω συνάντηση και με τις Περιφέρειες, ώστε από κοινού να δούμε πώς θα οργανώσουμε καλύτερα και αποτελεσματικότερα, τη νέα χρονιά, το πρόγραμμα δακοκτονίας».

Το όφελος για τους ελαιοπαραγωγούς από το πρόγραμμα δακοκτονίας

«Το πρόγραμμα δακοκτονίας εφαρμόζεται σε 35 ελαιοπαραγωγικές περιοχές της χώρας υπό την εποπτεία του ΥπΑΑΤ. Το ετήσιο όφελος για τους ελαιοπαραγωγούς και κατ’ επέκταση για την εθνική οικονομία είναι 550 εκατομμύρια ευρώ. Η εισφορά του ελαιοπαραγωγού είναι τα τελευταία χρόνια σταθερή στα 3 λεπτά ανά κιλό ελαιολάδου. Συνολικά, δηλαδή, η εισφορά των παραγωγών είναι της τάξης των 9 με 11 εκατομμυρίων ευρώ όταν το πρόγραμμα για να υλοποιηθεί χρειάζεται 25 εκατομμύρια ευρώ. Τη διαφορά την καλύπτει το ελληνικό Δημόσιο, ο κρατικός προϋπολογισμός».

Για τις ελλείψεις σε προσωπικό 

«Οι Υπηρεσίες του ΥπΑΑΤ σας διαβεβαιώνω ότι έκαναν έγκαιρα το καθήκον τους. Για να αντιμετωπίσουμε τις ελλείψεις σε προσωπικό -γιατί από τους 3.666 που ζητήσαμε από το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης εγκρίθηκαν μόλις 1.200- δώσαμε τη δυνατότητα στις Περιφερειακές Ενότητες και στις Περιφέρειες να αναθέτουν το έργο των δακοπαγίδων σε εργολαβίες, γιατί αυτό ήταν κάτι που ζητούσαν πολλές Περιφερειακές Ενότητες, όπως τα Χανιά, το Ηράκλειο και άλλες».

Αποτελεσματική η δακοκτονία στη Λέσβο παρά την καθυστέρηση

«Όσον αφορά στη φετινή χρονιά στη Λέσβο μέχρι σήμερα έχουν γίνει τρεις ψεκασμοί και ολοκληρώνεται ο τέταρτος. Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουμε από τη ΔΑΟΚ, στα περισσότερα κτήματα με χαμηλή καρποφορία, το ύψος της δακοπροσβολής κυμαίνεται από 5% έως 8%. Στα κτήματα που έχουν καρποφορία υψηλότερη από 40%, το ύψος της δακοπροσβολής κυμαίνεται από 1% έως 3%. Επομένως, παρόλο που πράγματι υπήρξε καθυστέρηση στην έναρξη του προγράμματος στη Λέσβο, εν τούτοις η αποτελεσματικότητα του προγράμματος είναι μέσα στα προβλεπόμενα όρια».