Η θρεπτική, διατροφική και βιολογική αξία του ελαιόλαδου για τον ανθρώπινο οργανισμό είναι εξαιρετικά σημαντική και γι αυτόν ακριβώς τον λόγο, συγκαταλέγεται στη λίστα των 10 ωφελιμότερων ειδών διατροφής.

. Πρόσφατες επιστημονικές έρευνες έχουν αποδείξει ότι η Μεσογειακή διατροφή, η οποία περιλαμβάνει κυρίως την κατανάλωση του ελαιόλαδο, είναι η πιο υγιεινή, υπεύθυνη για την μακροβιότητα και την πρόληψη πολλών νοσημάτων.

. Το βασικότερο συστατικό του ελαιόλαδου είναι το ελαϊκό οξύ το οποίο συγκαταλέγεται στα μονοακόρεστα λιπαρά οξέα.

. Εκτός όμως των λιπαρών ουσιών, το λάδι ελιάς περιέχει βιταμίνες και προβιταμίνες Α και Ε, μέταλλα, σελήνιο, καθώς και πλούσιες αντιοξειδωτικές ουσίες, οι οποίες προστατεύουν τα κύτταρα από το οξειδωτικό στρες και τις ελεύθερες ρίζες.

. Το λάδι ελιάς θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους συμμάχους για την υγεία μας με πολλά οφέλη.

Τι πρέπει όμως να προσεχει ένας καταναλωτής;

Ο δεκάλογος του καταναλωτή


1.Αλλο οξύτητα άλλο οξείδωση. Η τιμή της οξύτητας έχει να κάνει με την κατάσταση του καρπού και το πώς διακινείται έως ότου φθάσει στο ελαιοτριβείο.

Η οξείδωση πάλι με το πόσο έρχεται σε επαφή με το οξυγόνο το προϊόν αφού ο καρπός πολτοποιηθεί και μεταβληθεί σε ελαιόμαζα.

2.Τα ελαιόλαδα που δεν θα μπορέσουν να πάρουν τον τίτλο «εξαιρετικό παρθένο» ή έστω «παρθένο» λόγω κάποιων σοβαρών ελαττωμάτων, τα παραλαμβάνουν κάποιες βιομηχανίες που κατεβάζουν την οξύτητα με χρήση χημικών και την οσμή με τη χρήση φίλτρων.

Ανεβάζουν τη θερμοκρασία ως και 220 βαθμούς και βγαίνει ένα ουδέτερο προϊόν. Το αναμειγνύουν με 5%-10% εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο και στη συσκευασία γράφουν πρώτο αυτό, αν και βρίσκεται σε πολύ μικρότερη ποσότητα.

3.Τηγανίζουμε όσο χρειάζεται, με ελαιόλαδο και όχι με σπορέλαια (που τα χρησιμοποιούν στις ξένες κουζίνες επειδή εκεί δεν είχαν ελαιόλαδο), όπως προπαγανδίζουν διάφοροι σεφ, φυλαγμένα άλλωστε σε διάφανα δοχεία και συχνά νοθευμένα.

4.Ενα ελαιόλαδο καλής ποιότητας αντέχει να χρησιμοποιηθεί στο τηγάνισμα ως και πέντε φορές κατά τον κ. Φραντζολά. Δεν θέλει να ακούει καν για τα διάφορα σπορέλαια, που όπως λέει δεν διαθέτουν καθόλου αντιοξειδωτικά, όπως είναι οι πολυφαινόλες και έτσι ταγκίζουν αμέσως μόλις θερμανθούν.

5.Επίσης δεν προτείνει να μαγειρεύουμε με πυρηνέλαιο αλλά το προτιμά σε κάθε περίπτωση από τα σπορέλαια.

6.Πρέπει να είμαστε επιφυλακτικοί απέναντι στα λάδια που διατίθενται σε διαφανείς συσκευασίες, όσο καλοσχεδιασμένα και αν είναι. Οπως παρατηρεί ο κ. Φραντζολάς: «Η χλωροφύλλη στο φως δρα οξειδωτικά για το ελαιόλαδο και σε λίγο χρόνο το οξειδώνει. Και εμείς θέλουμε να αγοράζουμε λάδι, όχι κολόνια».

7.Οι παλιές μυλόπετρες, που καθαρίζονται πιο δύσκολα και πιο σπάνια, δεν δίνουν καλύτερο λάδι από ό,τι μπορούμε να πάρουμε στα σύγχρονα ελαιοτριβεία. Το ελαιόλαδο που εξάγεται σε σύγχρονα ελαιοτριβεία τριών ή δύο φάσεων είναι πικρότερο από εκείνο των πέτρινων μύλων και το προτιμούμε ακριβώς γι' αυτό τον λόγο. Επίσης η μακρόχρονη μάλαξη και οι υψηλές θερμοκρασίες μειώνουν την πικράδα διότι το ζεστό νερό αυξάνει τη διαλυτότητα των γλυκοζιτών. Το διφασικό φυγοκεντρικό σύστημα είναι προτιμότερο διότι παράγει ελαιόλαδα με εντονότερη πικρή γεύση αφού στο τριφασικό έχουμε επίσης διοχέτευση νερού κατά τη διαδικασία. Και εμείς θέλουμε όσο γίνεται περισσότερη πικράδα και κάψιμο στον λαιμό.

8. Η ελαιοποίηση θα πρέπει να ξεκινάει γύρω στις 20 - 25 Οκτωβρίου και όχι ακόμη και μετά τον Νοέμβριο, επειδή έχει επικρατήσει η άποψη πως όσο πιο πολύ ωριμάσουν οι ελιές τόσο θα είναι αυξημένη η απόδοσή τους σε λάδι. Στην Ιταλία οι περισσότεροι παραγωγοί αρχίζουν από τα μέσα Οκτωβρίου ή ακόμη και από την 1η Οκτωβρίου.

9. Οσο μένει το λάδι χάνει τα ωφέλιμα συστατικά του, όπως κατέδειξε μελέτη που έγινε πριν από τέσσερα χρόνια: π.χ. στις 22.10, οι πολυφαινόλες ήταν 440 mgr/Kgr και μέσα σε 40 ημέρες, στις 3.12, είχαν πέσει στα 209 mgr/Kgr.

10.Υπάρχουν ακόμη και στο ράφι του υπερμπακάλικου καλά, φθηνά «εξαιρετικά παρθένα» ελαιόλαδα, ενώ τα ξένα πωλούνται σε τιμές που αυτό τον καιρό δίκαια μας φαίνονται δυσβάστακτες.

Η κατανάλωση του ελαιόλαδου έχει αποδειχτεί ότι :

- Ελαττώνει τη βλαβερή χοληστερόλη (LDL) και ενισχύει την καλή χοληστερόλη (HDL) στο αίμα, με αποτέλεσμα τη μείωση των καρδιακών παθήσεων.

- Μειώνει την αρτηριακή πίεση και βοηθά στην αντιμετώπιση της υπέρτασης γιατί είναι πλούσιο σε πολυφενόλες και αντιοξειδωτικά στοιχεία που βοηθούν τις αρτηρίες να διαστέλλονται, με αποτέλεσμα να μειώνουν την πίεση.

- Συντελεί στην καλή λειτουργία του εγκεφάλου, καθώς και στην καλή υγεία των οστών, ειδικότερα στα μικρά παιδιά, αφού βοηθά στην απορρόφηση του ασβεστίου.

- Βοηθά στη ομαλή διαδικασία της γήρανσης και είναι απαραίτητο για τους ηλικιωμένους ενώ προστατεύει τον ανθρώπινο οργανισμό από την ηλιακή ακτινοβολία εξαιτίας της περιεκτικότητας του σε βιταμίνη Ε.

- Ενισχύει το πεπτικό σύστημα και μειώνει τον κίνδυνο για τη δημιουργία στομαχικού έλκους και γαστρίτιδας. Ακόμη, διαθέτει υπακτικές (καθαρτικές) ιδιότητες και βοηθά στην καλύτερη λειτουργία του εντέρου.

- Αποτελεί πολύτιμο και απαραίτητο συμπλήρωμα για το μητρικό γάλα, καθώς εξαιτίας των οξέων που περιέχει, βοηθά στη σωστή ανάπτυξη των νεογνών.

- Συντελεί στην πρόληψη κατά του καρκίνου του δέρματος, γιατί περιέχει θρεπτικά συστατικά (όπως σκουαλένιο), τα οποία μεταφέρονται και απορροφώνται από το δέρμα.

- Ακόμη, βοηθά στην πρόληψη του καρκίνου του εντέρου του μαστού, του προστάτη και γενικότερα, προστατεύει τα κύτταρα και το DNA από τυχόν αλλοιώσεις που μπορεί να οδηγήσουν σε καρκίνο, εξαιτίας του ολεϊκού οξέος του.

- Τέλος, βοηθά στην καλή λειτουργία του μεταβολισμού (1 κουταλιά της σούπας ελαιόλαδο περιέχει κάτι παραπάνω από 100 θερμίδες ενώ παρέχει περίπου το 50% της ελάχιστης συνιστώμενης ημερήσιας ποσότητας λιπαρών οξέων του οργανισμού).

με πληροφορίες από tovima και youdiet.gr