Πρέπει να έχουν πολύ κρύο χιούμορ στο υπουργείο Οικονομικών ή να θεωρούν τους εφοριακούς χαϊβάνια και τους φορολογούμενους πιστά θύματα για να φτάνουν στο σημείο να διοργανώνουν σεμινάρια με νηπιακού επιπέδου οδηγίες προς τα στελέχη των ΔΟΥ για το πώς να εξαπατούν ουσιαστικά τους πολίτες και να χειρίζονται έντεχνα την αγανάκτησή τους για τις φορολογικές επιδρομές του κράτους. 

Πρόκειται στην πραγματικότητα για σεμινάρια προς «μάλλον ηλιθίους» για το πώς να μένουν συγκεντρωμένοι και προσηλωμένοι στο φοροκυνηγητό και να παραπλανούν, ενίοτε να εξημερώνουν διά επιστημονικών μεθόδων κοροϊδίας τους φορολογούμενους. Τα σεμινάρια αυτά άρχισαν την περασμένη εβδομάδα στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων και χαρακτηριστικό του ύφους και του περιεχομένου τους είναι η ιστορία που διανέμουν οι υπεύθυνοι στους εφοριακούς και με την οποία ξεκινά η… παράδοση των μαθημάτων.

Η ιστορία έχει τίτλο «Ο θαλάσσιος ελέφαντας και η μισή πληροφόρηση» και η αλληγορία της είναι αφοπλιστική: οι εφοριακοί είναι οι θαλάσσιοι ελέφαντες που έχουν πρωταρχικό σκοπό να πιάσουν ρέγγες, δηλαδή φορολογούμενους και φορολογικά έσοδα, αλλά για να τα καταφέρουν αποτελεσματικά οφείλουν να ακολουθούν σωστές μεθόδους διοίκησης και συνεργασίας και να ενημερώνουν την ηγεσία για τα πάντα - και κυρίως για τα πραγματικά δεδομένα και τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η υπηρεσία στο έργο της! 

Τα στελέχη των ΔΟΥ μαθαίνουν ποιες είναι οι λέξεις και οι φράσεις που δεν πρέπει να χρησιμοποιούν ποτέ όταν μιλούν με φορολογούμενους, ενώ τους δίδονται ασκήσεις με τις οποίες καλούνται να εξασκήσουν την ικανότητά τους στην… ενεργητική ακρόαση και τη… συναισθηματική νοημοσύνη. Ούτε ο Ιρβιν Γιάλομ δηλαδή στο «Δήμιο του έρωτα» ή, ακόμα πιο καλά, στο «Οταν έκλαψε ο Νίτσε» - στη συγκεκριμένη περίπτωση ο τίτλος γίνεται μάλλον «Οταν έκλαψε ο φορολογούμενος».

Είναι πάντως γεγονός, όπως αναφέρουν πληροφορίες, ότι οι περισσότεροι εφοριακοί που πήγαν μέχρι τώρα στα σεμινάρια εξεπλάγησαν και αντέδρασαν στις βλακώδεις, σε ορισμένες περιπτώσεις, οδηγίες των εκπαιδευτών. Διαμαρτυρήθηκαν μάλιστα έντονα για την ιεράρχηση που κάνει το υπουργείο Οικονομικών ως προς τα προβλήματα στο έργο των εφοριών, αφού προέχουν, όπως τόνισαν, η ασφάλεια των υπαλλήλων από ακραίες συμπεριφορές φορολογουμένων, η τεχνολογική αρτιότητα των γραφείων και οι σαφείς οδηγίες από την ηγεσία, η οποία κατακλύζει εδώ και μήνες τις ΔΟΥ με αμέτρητες και συχνά αντικρουόμενες εγκυκλίους.

Οι… ευφάνταστες οδηγίες και η γελοιότητα των σεμιναρίων για την πραγματοποίηση των οποίων υπάρχει ειδικό επιδοτούμενο πρόγραμμα του ΕΣΠΑ (!) φτάνουν σε προκλητικά όρια. Οι εφοριακοί καλούνται, για παράδειγμα, βάσει ενός κειμένου στο οποίο περιλαμβάνονται 21 εντολές, να κάνουν το «τεστ των 2 λεπτών»! 

Οι 21 αυτές εντολές περιλαμβάνουν, ανάμεσα στα άλλα, να γράψει ο εφοριακός, αλλά και να υπογραμμίσει το… όνομά του, να κάνει τέσσερις τρύπες στο χαρτί (!), να πολλαπλασιάσει το 123 με το 123, όπως να κάνει την πράξη 456x78x2+899, αλλά και τη διαίρεση του 999 διά 245 και να γράψει τα αποτελέσματα (να μην κρατήσει δηλαδή για τον εαυτό του τα… πνευματικά δικαιώματα από μια τέτοια ανακάλυψη) και να φωνάζει πού και πού δυνατά φράσεις όπως «πάω καλά» (σ.σ. χωρίς ερωτηματικό) ή «σχεδόν τελείωσα». 

Εχει κι άλλα: ο εφοριακός καλείται να… ζωγραφίσει ένα τρίγωνο, να το βάλει σε έναν κύκλο, αλλά να κάνει και δέκα διάσπαρτους μικρούς κύκλους στο πίσω μέρος της σελίδας, να γράψει τη λέξη «νίκη» πέντε φορές και διάφορα άλλα. Βέβαια το εν λόγω… τεστ δεν είναι ακριβώς αυτό. Το πραγματικό έχει σκοπό να είναι ο εφοριακός απολύτως προσηλωμένος στο διάβασμα του κειμένου ώστε να καταλάβει ότι δεν πρέπει να κάνει… τίποτ’ απ’ όλα αυτά, όπως ρητώς αναφέρει η εντολή Νο 21 σε συνδυασμό με την εντολή No2! 

Πώς λέγαμε παλιά, εννέα και τρία μας κάνουν έντεκα ή ένδεκα; Ε, κάπως έτσι, πρόκειται μια εξυπνακίστικη άσκηση συγκέντρωσης. Μιλάμε για κανονική παράκρουση δηλαδή, αφού αντιμετωπίζουν έμπειρους και μορφωμένους υπαλλήλους σαν να είναι οι πιο αφηρημένοι άνθρωποι στον κόσμο. 

protothema.gr