Γκάζι για να προλάβει τις εκλογές πατάει η κυβέρνηση, η οποία ετοιμάζει μεγάλες αλλαγές στη φορολογία των Ι.Χ., με πρώτη και καλύτερη τη μείωση των φόρων πολυτελείας στα αυτοκίνητα μεγάλου κυβισμού. 

Απευθύνεται κυρίως σε πάνω από 100.000 οδηγούς που κατέθεσαν πινακίδες για μεγάλου κυβισμού οχήματα ή ενδιαφέρονται να αγοράσουν τέτοιο αλλά αναβάλλουν την απόφασή τους από τον φόβο των τεκμηρίων και της βαριάς φορολογίας και τους οποίους επιχειρεί να δελεάσει με μια ελάφρυνση 500-1.000 ευρώ ετησίως σε σχέση με ό,τι ισχύει σήμερα. 

Στο υπουργείο Οικονομικών ετοιμάζουν και άλλες ρυθμίσεις, όπως αλλαγή του υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας. Η τρόικα, ωστόσο, πατάει διαρκώς φρένο στα σχέδια που εξετάζει η κυβέρνηση και οι εισηγήσεις κινδυνεύουν να μείνουν στα χαρτιά τουλάχιστον έως το 2016. Σίγουρες θεωρούνται, πάντως, τρεις μεγάλες αλλαγές που δεν «χώρεσαν» στο πολυνομοσχέδιο των 775 σελίδων που ψηφίστηκε την περασμένη εβδομάδα στη Βουλή και αναμένεται να «λανσαριστούν» με επόμενο, το οποίο θα ψηφιστεί μετά το Πάσχα.

Στης ακρίβειας τον καιρό…

Για όσους οδηγούς δεν μπορούσαν έως τώρα να κυκλοφορήσουν τα μεγάλου κυβισμού αυτοκίνητά τους ούτε… για test drive ή με τις μεθόδους στις οποίες κατέφυγε ο πρώην υπουργός Μιχάλης Λιάπης, το νέο νομοσχέδιο θα προβλέπει:

1 Μείωση του ετήσιου τεκμηρίου διαβίωσης και του φόρου πολυτελείας: Η μείωση προτείνεται να είναι τουλάχιστον 30%, αλλά η τρόικα πιέζει για μικρότερες που ίσως ακυρώσουν τον σκοπό του μέτρου. Ισχυρό επιχείρημα της ελληνικής πλευράς είναι ότι από τις μεγάλες φορολογικές επιβαρύνσεις το Δημόσιο έχασε και δεν κέρδισε χρήματα τα τελευταία χρόνια.

Με μια σημαντική μείωση στο τεκμήριο, το κίνητρο για τον ιδιοκτήτη που θα ζητήσει να κάνει άρση ακινησίας και να πάρει πίσω τις πινακίδες που κατέθεσε ξεπερνά τα 500 ή και τα 1.000 ευρώ τον χρόνο. Το άμεσο όφελός του θα είναι πως θα μειωθεί και ο ετήσιος φόρος πολυτελούς διαβίωσης που υπολογίζεται βάσει του ετήσιου τεκμηρίου. Ο φόρος πολυτελείας επιβάλλεται σε οχήματα ηλικίας μέχρι δέκα ετών και άνω των 1.929 κυβικών εκατοστών. Για τα Ι.Χ. επιβατικά με κινητήρα από 1.929 έως 2.500 κ.ε. θα υπολογίζεται με συντελεστή 5% επί του ετήσιου τεκμηρίου, ενώ για οχήματα μεγαλύτερου κυβισμού θα αυξάνεται σε 10% του ετήσιου τεκμηρίου. Μεγαλύτερο όφελος θα έχουν, έτσι, αυτοκίνητα με περισσότερα από 3.000 κ.μ., που καλούνταν να πληρώνουν άνω των 2.000 ευρώ τον χρόνο φόρο πολυτελείας. 

Για παράδειγμα, ιδιοκτήτης τζιπ 3.700 κ.ε. του 2010 κατέθεσε τις πινακίδες επειδή δεν μπορούσε να αντέξει να φορολογείται (για το αυτοκίνητο και μόνο) με τεκμήριο εισοδήματος 26.200 ευρώ τον χρόνο και ετήσιο φόρο πολυτελείας 2.620 ευρώ. Με μείωση 30% στο τεκμήριο, αυτό μειώνεται στα 18.430 ευρώ τον χρόνο και ο φόρος πολυτελείας στα 1.843 ευρώ. Αρα από τον φόρο εισοδήματος και πολυτελείας γλιτώνει με αυτόν τον τρόπο πάνω από 1.000 ευρώ. Η διάταξη προτείνεται μάλιστα να ισχύσει και αναδρομικά από 1ης Ιανουαρίου 2014 για να προσέλθουν άμεσα στις εφορίες οι ιδιοκτήτες και να προβούν σε άρση ακινησίας προκειμένου το Δημόσιο να εισπράξει από φέτος επιπλέον έσοδα.

2 Πληρωμή τελών κυκλοφορίας μόνο για τους μήνες κατά τους οποίους κινείται το όχημα: Προκειμένου να σπεύσουν και από φέτος οι ιδιοκτήτες να κάνουν άρση ακινησίας για τα Ι.Χ. τις πινακίδες των οποίων έχουν καταθέσει, στο υπουργείο Οικονομικών ετοιμάζουν διάταξη που θα τους επιτρέψει να πληρώσουν μόνο τα τέλη για τους μήνες που απομένουν έως το τέλος του έτους και όχι ολόκληρο το ποσό. Εναλλακτικά προτάθηκε και πληρωμή τελών με τον μήνα και όχι έως το τέλος του έτους (π.χ. δύο-τρεις μήνες το καλοκαίρι), αλλά ως προς αυτό διατυπώνονται σοβαρές διαφωνίες και προβληματισμός και μέσα στο οικονομικό επιτελείο. 

Αν πάντως η διάταξη ψηφιζόταν τον Απρίλιο, από τον Μάιο θα μπορούσε ο ιδιοκτήτης με το τζιπ των 3.700 κ.ε. να πάρει τις πινακίδες και να πληρώσει 583 ευρώ για τους 7 μήνες που απομένουν για να κυκλοφορεί και όχι τα 1.000 ευρώ που θα πλήρωνε με το ισχύον σύστημα, είτε κυκλοφορούσε 12 μήνες είτε μόλις έναν. Ετσι θα γλίτωνε επιπλέον 417 ευρώ και συνολικά 1.500 ευρώ τουλάχιστον σε σχέση με πριν. Αντίστοιχα, ένας ιδιοκτήτης Ι.Χ. 2.000 κ.ε. δεκαετίας, από τις αλλαγές σε τεκμήρια, φόρο πολυτελείας και τέλη κυκλοφορίας, θα γλίτωνε τουλάχιστον 100 ευρώ στο εισόδημά του (τα 88 ευρώ από τον φόρο πολυτελείας που μειώνεται στα 205 από 293 ευρώ), αλλά και επιπλέον 275 ευρώ (385 αντί 660 ευρώ) αν έπαιρνε τις πινακίδες τον Μάιο και πλήρωνε μόνο για τους 7 εναπομείναντες μήνες. Συνολικά δηλαδή γλιτώνει τουλάχιστον 400 ευρώ μαζί με τους φόρους στο εισόδημα λόγω τεκμηρίου.

3 Πλήρη κατάργηση του φόρου πολυτελείας στα οχήματα εργοστασιακής (προ φόρων) αξίας 20.000 ευρώ και άνω: Το μέτρο θεωρείται βέβαιο, όχι μόνο γιατί από την εφαρμογή του επλήγη η αγορά και το Δημόσιο χάνει έσοδα από φόρους κατανάλωσης και τέλη χρήσης των Ι.Χ., αλλά κυρίως γιατί πρόκειται ουσιαστικά για δασμό που έχει προκαλέσει μεγάλες στρεβλώσεις στην αγορά. Το ΣΔΟΕ έχει ήδη εντοπίσει φαινόμενα εικονικών υποτιμολογήσεων εκ μέρους ορισμένων εισαγωγέων πολυτελών αυτοκινήτων στη χώρα μας προκειμένου να διαθέτουν στο κοινό τα προϊόντα τους χωρίς το φορολογικό βάρος που τους αναλογεί κανονικά, με αποτέλεσμα ακόμα και η Κομισιόν να ζητά να αποσυρθεί το μέτρο για λόγους ανταγωνισμού.

Από την εξέλιξη αυτή, πάντως, θα ελαφρυνθούν μόνο αυτοκίνητα που σήμερα πωλούνται σε τιμές πάνω από 28.000 ή 30.000 ευρώ, ανάλογα με τη μάρκα - και εφόσον φυσικά ο εισαγωγέας δεν έχει ήδη κάνει την υποτιμολόγηση ειδικά για τη χώρα μας. Αλλα σενάρια για αλλαγές στα τέλη κυκλοφορίας δεν φαίνεται να ευδοκιμούν, τουλάχιστον στο α’ εξάμηνο του 2014. Αν και εξετάζονται οι διεθνείς πρακτικές σε άλλες χώρες της Ευρώπης, η ελληνική αγορά αυτοκινήτων βρίσκεται σε μεταβατικό στάδιο και τώρα μόλις αναθερμαίνεται και αλλάζει (π.χ. κυκλοφορία Ι.Χ. που κινούνται με πετρέλαιο, ντίζελ), με αποτέλεσμα να μην μπορούν να εξαχθούν ασφαλή συμπεράσματα για το οδηγικό προφίλ που διαμορφώνεται στη χώρα μας και τις επιπτώσεις στις εισπράξεις για το Δημόσιο από όποιο μέτρο μεταφερθεί από το εξωτερικό για τα προσεχή δύο-τρία χρόνια. Μεταξύ των μέτρων που εξετάζονται, πάντως, είναι και η παροχή έκπτωσης σε όσους φορολογουμένους επιλέξουν να πληρώσουν ταυτόχρονα τα τέλη για τα δύο έτη μαζί και προκαταβολικά, δηλαδή του τρέχοντος και της επόμενης χρονιάς. Η έκπτωση θα μπορούσε να διευκολύνει επιπρόσθετα όσους έχουν οχήματα μεγάλου κυβισμού και βαρύνονται με τσουχτερά τέλη να τα προεξοφλήσουν προκειμένου να ελαφρυνθούν.

ΤΙ ΠΡΟΒΛΕΠΕΙ ΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ

1 Μείωση του ετήσιου τεκμηρίου διαβίωσης και του φόρου πολυτελείας
2 Πληρωμή τελών κυκλοφορίας μόνο για τους μήνες κατά τους οποίους κινείται το όχημα
3 Καταργείται ο φόρος πολυτελείας στα οχήματα εργοστασιακής αξίας 20.000 ευρώ και άνω

protothema.gr