Επενδυτικός «πυρετός» έχει ανάψει για τα καλά για το νέο διεθνές αεροδρόμιο του Καστελίου στην Κρήτη.

Σύμφωνα με πληροφορίες του «Βήματος», κορυφαίες κατασκευαστικές εταιρείες χτύπησαν την πόρτα του υπουργείου Υποδομών, εκδηλώνοντας το ενδιαφέρον τους για το τεύχος δημοπράτησης και την πρόσβαση στα στοιχεία του έργου.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι ήδη έχουν λάβει τα τεύχη οι ελληνικές κατασκευαστικές ΓΕΚ-Τέρνα, Ακτωρ, J&P Αβαξ και Μέτκα, αλλά και η γαλλική Vinci. Κύκλοι κοντά στην υπόθεση μεταδίδουν ότι οι ελληνικές τεχνικές εταιρείες ήδη έχουν «χτίσει» πιθανά κονσόρτσια με ορισμένες από τις μεγαλύτερες εταιρείες που ειδικεύονται στην κατασκευή και διαχείριση αερολιμένων.

Συγκεκριμένα, πληροφορίες θέλουν στα σχήματα των ελλήνων κατασκευαστών να συμμετέχουν άμεσα ή έμμεσα η Bouygues, η Airport de Paris, η ισπανική ACS και οι Αργεντίνοι της Corporación America.

Η μεγάλη έκπληξη έρχεται από την Κίνα, καθώς η κρατική China State Construction Engineering Corporation (CSCEC) ζήτησε πρόσβαση στα στοιχεία του έργου, σηματοδοτώντας το ενδιαφέρον του Πεκίνου για νέες επενδύσεις στις υποδομές της Ελλάδας.

Πηγές κοντά στην υπόθεση κρίνουν ότι το γεωπολιτικό ενδιαφέρον των Κινέζων για την Ελλάδα είναι μείζον, καθώς δραστηριοποιούνται έντονα στη διαχείριση υποδομών σε Ασία και Αφρική και αναζητούν έναν κρίκο με την Ευρώπη, ο οποίος μπορεί να γίνει βάση για ευρύτερα οικονομικά σχέδια.

Οι διακοπές των Κινέζων

Αναπόφευκτα, τονίζουν, οι ευκαιρίες που διανοίγονται για τον τουρισμό είναι τεράστιες, δεδομένου ότι κάθε χρόνο περί τα 100 εκατ. Κινέζων ταξιδεύουν στο εξωτερικό, αν και ελάχιστοι εξ αυτών φτάνουν στη χώρα μας.

Βασικό πλεονέκτημα, βοηθούντος και του ιδιαίτερου κλίματος της Κρήτης, είναι ότι οι περίοδοι των διακοπών των Κινέζων εντοπίζονται στο μέσο του φθινοπώρου, αλλά και τον Φεβρουάριο. Αυτή η ιδιαιτερότητα, σημειώνουν, μπορεί να οδηγήσει σε σημαντική επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου.

Το νέο αεροδρόμιο του Καστελίου θα αναπτυχθεί με τη μέθοδο τη σύμβασης παραχώρησης και με τη χρήση ιδιωτικών κεφαλαίων. Ο προϋπολογισμός του έργου ενδέχεται να φτάσει ως και το 1 δισ. ευρώ.

Σε πέντε χρόνια

Το νέο έργο θα κατασκευαστεί σε ορίζοντα πέντε ετών και θα οδηγήσει σε παύση της λειτουργίας του υφιστάμενου αερολιμένα «Νίκος Καζαντζάκης» του Ηρακλείου.

Το νέο αεροδρόμιο, το οποίο θα έχει «πλαφόν» στις αεροπορικές χρεώσεις, θα έχει μήκος αεροδιαδρόμου 3,2 χλμ. με δυνατότητα επέκτασης στα 3,8 χλμ., εάν και εφόσον αυτό καταστεί αναγκαίο.

Το υπουργείο Υποδομών έχει εισπράξει το έντονο ενδιαφέρον της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ), η οποία διερευνά τη δυνατότητα συγχρηματοδότησης του έργου.

Πάντως, η αγορά έχει ζητήσει και μάλλον προκρίνει διορθωτικές κινήσεις στο υφιστάμενο αεροδρόμιο του Ηρακλείου, το οποίο βρίσκεται σε οριακή κατάσταση σε σχέση με τις επιχειρησιακές του δυνατότητες.

tovima.gr