Στην ασφάλεια των οδηγών που διέρχονται στον δυτικό κόμβο Αγ. Πελαγίας, αλλά και την επικινδυνότητα του σημείου από Αγ. Πελαγία προς Ρέθυμνο καθώς και στο σημείο της γέφυρας, αναφέρεται σε κοινοβουλευτική του παρέμβαση ο Βουλευτής Ηρακλείου κ. Λευτέρης Αυγενάκης προς τον Υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, ζητώντας να προβεί στις απαραίτητες ενέργειες άμεσα για την επίλυση του ανωτέρω προβλήματος υιοθετώντας την πρόταση ή αντιπροτείνοντας κάτι τεχνικά εφικτό, αλλά και άμεσα υλοποιήσιμο.

Το εν λόγω πρόβλημα και την αντίστοιχη πρόταση έχουν καταγράψει και επεξεργαστεί το Σωματείο Οδηγών Τουριστικών Λεωφορείων Κρήτης, το Σωματείο Επαγγελματιών Ξεναγών Κρήτης και Σαντορίνης και ο Σύνδεσμος Ιδιοκτητών Τουριστικών Λεωφορείων Κρήτης.

Αναλυτικά το κείμενο της παρέμβασης:

«Στις 3 Αυγούστου πραγματοποιήθηκε ευρεία εκδήλωση, με την οργανωτική ευθύνη περισσότερων από 51 φορέων του Ηρακλείου και της Κρήτης, με την παρουσία και ενεργή συμμετοχή εκατοντάδων πολιτών και την επικοινωνιακή στήριξη των περισσοτέρων τοπικών μέσων ενημέρωσης (έντυπα, ραδιόφωνικοί σταθμοί, τηλεοπτικά κανάλια, αλλά και ηλεκτρονικά μέσα πληροφόρησης). Η εκδήλωση έλαβε χώρα στην Αμμουδάρα Ηρακλείου, υπό τον τίτλο «Οδηγούμε με ασφάλεια» με σκοπό την ευαισθητοποίηση των οδηγών, για ασφαλή οδήγηση για οδηγούς οχημάτων, δικύκλων, ποδηλάτες αλλά ακόμα και πεζούς. Το κεντρικό σύνθημα ήταν ότι πολλά τροχαία ατυχήματα, θανατηφόρα ή όχι, θα μπορούσαν να είχαν αποφευχθεί αν αυτοί που τα προκαλούσαν οδηγούσαν με περισσότερη προσοχή και με ασφάλεια, δεδομένων των προβλημάτων του οδικού δικτύου της Κρήτης.

Η κινητοποίηση των 50 και πλέον φορέων, οδήγησε στην δημιουργία του Forum «Οδηγούμε με ασφάλεια» που δημιουργήθηκε μέσα από την ανάγκη να ενώσουν ολοένα και περισσότεροι φορείς για σοβαρότερες και αποτελεσματικότερες παρεμβάσεις προς την Πολιτεία, για το θέμα του ΒΟΑΚ, αλλά και των υπόλοιπων μικρότερων επαρχιακών οδών, καθώς και την πρόληψη των τροχαίων ατυχημάτων.

Πέραν όμως της πολύ σημαντικής οδηγικής συμπεριφοράς και της καλλιέργειας οδηγικής παιδείας, οφείλει η Πολιτεία με πολύ συγκεκριμένες παρεμβάσεις στους δρόμους της Κρήτης με επικίνδυνες κακοτεχνίες στο οδόστρωμα (ανωμαλίες, λακκούβες, επικίνδυνες ανάποδες και απότομες στροφές) και γενικότερα «σημεία παγίδες» που αυξάνουν την επικινδυνότητα και την πιθανότητα πρόκλησης ατυχήματος, να συμβάλει άμεσα και χωρίς άλλη καθυστέρηση στην δημιουργία ενός ασφαλέστερου οδικού δικτύου.

Τις εν λόγω προτάσεις για βελτιώσεις σε συγκεκριμένα σημεία που σας παραθέτω στην εν λόγω κοινοβουλευτική παρέμβαση, έχουν συλλέξει, καταγράψει και επεξεργαστεί τα προβλήματα και τις βέλτιστες λύσεις, το Σωματείο Οδηγών Τουριστικών Λεωφορείων Κρήτης, το Σωματείο Επαγγελματιών Ξεναγών Κρήτης και Σαντορίνης και ο Σύνδεσμος Ιδιοκτητών Τουριστικών Λεωφορείων Κρήτης.

Δυτικός Κόμβος Αγίας Πελαγίας (κόμβος Αχλάδας)

Στον Δυτικό κόμβο Αγίας Πελαγίας (κόμβο Αχλάδας, φωτογραφία 1) υπάρχει η δυνατότητα για τους οδηγούς να κινηθούν από Ηράκλειο προς Αγία Πελαγία και από Αγία Πελαγία προς Ηράκλειο, κάτω από τη γέφυρα πάνω δεξιά και στρίβοντας μετά αριστερά ανατολικά. Ωστόσο, δεν υπάρχει η δυνατότητα να πάει κάποιος νόμιμα και με ασφάλεια από Αγία Πελαγία προς Ρέθυμνο, εφόσον υπάρχει διπλή συνεχής διαγράμμιση στον εθνικό δρόμο.



Επιπλέον, ένα επιπρόσθετο σοβαρότατο πρόβλημα ασφάλειας είναι και η γέφυρα για τους εξής λόγους:

1. Το ύψος της γέφυρας είναι χαμηλότερα από τα 4 μέτρα και μάλιστα είναι διαφορετικό στη βόρεια και διαφορετικό στη νότια μεριά. (Φωτογραφία 1.1, 1.2) Συνέπεια αυτού είναι ότι δεν χωράει να περάσει από αυτό το σημείο κανένα από τα πολλά διώροφα λεωφορεία που κυκλοφορούν πολύ συχνά στην περιοχή, είτε για μεταφορές τουριστών από και προς τα αεροδρόμια, είτε για τις εκδρομές σε όλη την Κρήτη. Η μόνη λύση είναι να κάνουν ολόκληρο τον γύρο της Αγίας Πελαγίας και να εισέρχονται και εξέρχονται από τον ανατολικό κόμβο με καθυστέρηση μισής ώρας τουλάχιστον και επιβάρυνση της κυκλοφορίας της περιοχής.

2. Επιπλέον, η σήμανση του ύψους της γέφυρας είναι τοποθετημένη στο νότιο μέτωπο κάτω από τους σωλήνες άρδευσης και δεν είναι ορατή και από το βόρειο μέτωπο είναι μόνο στο πάνω μέρος της γέφυρας και τη νύχτα δεν είναι ορατό, λόγω ανυπαρξίας φωτισμού. Αποτέλεσμα είναι πολλάκις να έχουν σφηνώσει οχήματα, έχοντας προκαλέσει σοβαρές ζημιές. (Φωτογραφία 1.1, 1.2)





Προτάσεις

Γέφυρα

Πρωτίστως είναι αναγκαίο να γίνει άμεση εκβάθυνση του δρόμου που περνάει κάτω από την γέφυρα κατά 60 τουλάχιστον εκατοστά βάθος, ώστε να χωράνε τα λεωφορεία και τα οχήματα που έχουν ύψους τουλάχιστον 4 μέτρα, Αν ξεκινήσει άμεσα, θα είναι δυνατό να είναι έτοιμος πριν την έναρξη της επόμενης τουριστικής περιόδου.

Δημιουργία ασφαλούς και νόμιμου δρόμου από Αγία Πελαγία προς Ρέθυμνο

Οι προτεινόμενες λύσεις είναι δύο.

Πρώτη λύση: Εκσκαφή του πρανούς που είναι βορειοδυτικά της γέφυρας, στο σημείο της κίτρινης γραμμής με μήκος περίπου 75 μέτρα (Φωτογραφία 1.3). Για να είναι δυνατό αυτό θα πρέπει να γίνει μετά την εκσκαφή, κτίστιμο τσιμεντένιου τοιχίου αντιστήριξης, η θέση του προτεινόμενου τοιχίου σημειωμένη με κόκκινο χρώμα και η περιοχή της εκσκαφής σημειωμένη με κίτρινο πολύγωνο (φωτογραφία 1.4). Με αυτό τον τρόπο θα είναι δυνατή η ασφαλής διαπλάτυνση του υπάρχοντος δρόμου ώστε να μπορεί κάποιος να τον ακολουθεί με κατεύθυνση προς Ρέθυμνο (Φωτογραφία 1.5).