«Πακέτο» αναμένεται να ανακοινωθούν οι εξελίξεις σε ότι αφορά στα δύο Αεροδρόμια της Κρήτης.

Αφενός για την κατακύρωση του διαγωνισμού παραχώρησηςτου Αεροδρομίου «Γ.Δασκαλογιάννης» των Χανίων και αφετέρου για την δημοπρασία κατασκευής του νέου Αεροδρομίου Ηρακλείου, στο Καστέλι Πεδιάδος.

Οι σχετικές ανακοινώσεις από το ΤΑΙΠΕΔ και το Υπουργείο Υποδομών θα γίνουν εντός του Νοεμβρίου, καθώς το μεν ΤΑΙΠΕΔ έχει ήδη ανακοινώσει πως τον Νοέμβριο θα κατακυρωθεί ο διαγωνισμός για τις δύο ομάδες των Περιφερειακών Αεροδρομίων, ενώ και το Υπ. Υποδομών ανακοίνωσε πως στις 11 Νοεμβρίου θα κατατεθούν οι δεσμευτικές προσφορές για το νέο Αεροδρόμιο Ηρακλείου.

Με βάση αυτόν τον σχεδιασμό, και τα δύο Αεροδρόμια της Κρήτης θα διαχειρίζονται από ιδιώτες, το μεν των Χανίων από το 2015, το δε του Ηρακλείου μόλις κατασκευαστεί.

Η ιδιωτικοποίηση των Αεροδρομίων

Σε ότι αφορά στο θέμα της παραχώρησης των Περιφερειακών Αεροδρομίων σε ιδιώτες μεταξύ των οποίων και του Αεροδρομίου Χανίων και στις αντιδράσεις που έχουν εκδηλωθεί, θα αποτελέσει έκπληξη η οποιαδήποτε αλλαγή στον σχεδιασμό της κυβέρνησης.

Και αυτό γιατί η διαδικασία έχει προχωρήσει πάρα πολύ και βρίσκεται πλέον στο τελευταίο στάδιο, αυτό της κατακύρωσης του διαγωνισμού στον οποίο συμμετέχουν τρείς κοινοπραξίες, ενώ και η εξαίρεση του «Γ.Δασκαλογιάννης» από την ομάδα των Περιφερειακών Αεροδρομίων, θεωρείται απίθανη καθώς – όπως έχει δηλωθεί – αποτελεί τον «κράχτη» για την προσέλκυση των επενδυτών.

Το νέο Αεροδρόμιο Ηρακλείου

Αν και έχει ανακοινωθεί η 11η Νοεμβρίου ως η ημέρα κατάθεσης των προσφορών για την κατασκευή του Αεροδρομίου στο Καστέλι, δεν αποκλείεται να δοθεί μικρή παράταση και να συμπέσουν οι ανακοινώσεις, για την παραχώρηση των Περιφερειακών Αεροδρομίων.

Όπως είχε γράψει το Flashnews.gr (δείτε εδώ), η όλη διαδικασία δεν αποκλείει την συμμετοχή κοινοπραξιών που συμμετέχουν στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ.

Πράγματι, όπως γράφει το euro2day.gr “τα σχήματα έχουν ήδη διαμορφωθεί, και συγκεκριμένα πρόκειται για τις κοινοπραξίες της γαλλικής Vinci με την ΕΛΛΑΚΤΩΡ, της ισπανικής ACS με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και της επίσης γαλλικής Bouygues με τον όμιλο J&P ΑΒΑΞ. Άγνωστη παραμένει η στάση που θα κρατήσει το σχήμα της ΜΕΤΚΑ του ομίλου Μυτιληναίου με την Corporacion America το οποίο κατέθεσε μία από τις τρεις προσφορές για τη διαχείριση των περιφερειακών αεροδρομίων στον διαγωνισμό του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων. 

Πάντως θεωρείται πολύ πιθανή η συμμετοχή επιπλέον συνεταίρων στα τρία σχήματα που προαναφέρθηκαν. Πρόσφατες είναι και οι δηλώσεις στελεχών της Αερολιμήν Αθηνών, που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο "Ελευθέριος Βενιζέλος" για πιθανή εκδήλωση ενδιαφέροντος. Το 40% της τελευταίας ελέγχεται από την καναδική επενδυτική εταιρεία PSP που επενδύει στρατηγικά στον τομέα των υποδομών.”

Να σημειωθεί πως η Γαλλική Vinci, είναι μια από τις τρείς κοινοπραξίες που κατέθεσε προσφορά για την ιδιωτικοποίηση των Περιφερειακών Αεροδρομίων.

Με βάση τις ίδιες πληροφορίες, οι Κινέζοι που φέροντο ως υποψήφιοι, έκαναν πίσω καθώς δυσκολεύονται να αντιμετωπίσουν την κοινοτική νομοθεσία παραγωγής δημοσίων έργων ή συμβάσεων παραχώρησης. 

Να σημειωθεί πως η κοινοπραξία που θα αναλάβει την κατασκευή του νέου Αεροδρομίου Ηρακλείου, με κόστος που θα φτάσει στο ένα δις ευρώ, θα το διαχειρίζεται για 30 χρόνια (τουλάχιστον), σύμφωνα με το μοντέλο του Αεροδρομίου «Ελ.Βενιζέλος» της Αθήνας. 

Όπως γράφει το euro2day.gr, η μόνη διαφορά θα είναι ότι το ποσοστό που θα κατέχει το δημόσιο θα αποτελεί τμήμα της διαγωνιστικής διαδικασίας. Δηλαδή οι υποψήφιοι που ζητούν μικρότερο ποσοστό συμμετοχής του δημοσίου (με συγκεκριμένο πλαφόν κατώτερης συμμετοχής) θα κερδίζουν πόντους στη διεκδίκηση του έργου.

Ναπολέων Σαραντίδης