Περισσότερο «πατριωτικά» σκέφτονται πλέον οι Ελληνες, οι οποίοι αρχίζουν να αγοράζουν προϊόντα που παράγονται εντός συνόρων. «Η χώρα προέλευσης αρχίζει να παίζει σημαντικό ρόλο και να μετρά καθοριστικά στην τελική απόφαση», αναφέρει ο διευθύνων σύμβουλος της αλυσίδας σούπερ μάρκετ ΜΕΤΡΟ, Αριστοτέλης Παντελιάδης.

Η οικονομική κρίση και οι συνέπειες στην οικονομική ζωή του τόπου έχουν λειτουργήσει καταλυτικά στην αλλαγή των καταναλωτικών συνηθειών, υποστηρίζει η διευθύντρια Marketing και Επικοινωνίας της ΑΒ Βασιλόπουλος, Κατερίνα Γκούμα, επισημαίνοντας πως παραδοσιακά ο κόσμος προτιμάει τα ελληνικά προϊόντα λόγω της εξαιρετικής ποιότητας και της υψηλής διατροφικής τους αξίας. Επιπλέον, η ανάγκη του κόσμου για ελληνικά τρόφιμα ενισχύεται από τα διατροφικά σκάνδαλα που έρχονται κατά καιρούς στην επιφάνεια, όπως τα πρόσφατα κρούσματα μόλυνσης απο το βακτήριο E.coli καθώς θεωρούνται πιο ασφαλή από τα ξένα.

Τις παραπάνω διαπιστώσεις έρχεται να επιβεβαιώσει έρευνα του καθηγητή του τμήματος Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, κ. Γ. Μπάλτα, σε περίπου 2.000 νοικοκυριά, σύμφωνα με την οποία οι καταναλωτές δίνουν εξίσου μεγάλη σημασία στη χώρα προέλευσης όπως δίνουν στην ποιότητα και στην τιμή. «Η μεγάλη σημασία στην προέλευση ενδεχομένως συνδέεται με την αντίληψη των ατόμων για την ανάγκη στήριξης της εθνικής οικονομίας με προτίμηση στα ελληνικά προϊόντα», εξηγεί ο κ. Μπάλτας.

Πρωτοβουλίες στήριξης
Το μήνυμα πως αγοράζοντας ελληνικά προϊόντα, δεν αγοράζουν μόνο ποιότητα, αλλά συμβάλλουν στην ανόρθωση την εθνικής οικονομίας επιχειρεί να περάσει και το Κίνημα Πολιτών «Καταναλώνουμε ό,τι παράγουμε», το οποίο δημιουργήθηκε ακριβώς γι' αυτό το σκοπό. Το κίνημα, μέσα σε λιγότερο απο ένα χρόνο έχει πραγματοποιήσει διάφορες καμπάνιες με αρκετή επιτυχία. Την πιο πρόσφατη αποφάσισαν να στηρίξουν έμπρακτα τα σούπερ μάρκετ ΑΒ Βασιλόπουλος, Σκλαβενίτης, My Market, Βερόπουλος, Θανόπουλος, Γαλαξίας και Χαλκιαδάκης.

Συγκεκριμένα, οι παραπάνω αλυσίδες θα εκτυπώσουν αφίσες του κινήματος, στις οποίες θα προβάλλεται το σύνθημα «ντύνομαι ελληνικά, τρώω ελληνικά, κάνω τουρισμό ελληνικά», θα τοποθετήσουν τις αφίσες στα καταστήματά τους σε ολόκληρη την Ελλάδα και τέλος θα τυπώσουν το σύνθημα και στις πλαστικές τους σακούλες που δίνουν στους πελάτες τους για να τοποθετούν τα είδη που αγοράζουν.

Το κίνητρο για την άμεση ανταπόκριση των σούπερ μάρκετ σε αυτή την πρωτοβουλία όπως σπεύδει να ξεκαθαρίσει η κ. Γκούμα δεν είναι το οικονομικό, γιατί «απλά τα περιθώρια κέρδους είναι σχεδόν τα ίδια και αρκετές φορές μικρότερα απ' ο,τι τα εισαγόμενα. Ωστόσο το όφελος μας, είναι πως στηρίζοντας τα ελληνικά προϊόντα, στηρίζουμε τα εισοδήματα και τις θέσεις εργασίας των ανθρώπων που είναι πελάτες ή εν δυνάμει πελάτες μας», λέει χαρακτηριστικά.

Στο επίκεντρο
Το σίγουρο πάντως είναι πως όλες οι εταιρείες λαμβάνουν σοβαρά υπόψη τη χάραξη της στρατηγικής τους για την υποστήριξη του καταναλωτικού κοινού προς τα ελληνικά προϊόντα. Μάλιστα, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος Ολυμπιακής ζυθοποιίας (FIX Hellas), Γιάννης Χήτος θεωρεί πως η κατάσταση αυτή θα συνεχιστεί και προβλέπει να παραμένουν στο επίκεντρο για τα επόμενα τουλάχιστον 2-3 έτη».

Ηδη, τα μεγάλα σούπερ μάρκετ όπως η ΑΒ Βασιλόπουλος και η Carrefour Μαρινόπουλος έχουν δημιουργήσει ειδικές σειρές αποκλειστικά με ντόπια προϊόντα. Η ΑΒ μέσα απο το πρόγραμμα «Κοντά στην Ελληνική Γη», διαθέτει μια τεράστια γκάμα παραδοσιακών προϊόντων. Παρόμοια πρωτοβουλία με το πρόγραμμα «Ποιοτική Οδός» έχει αναλάβει η Carrefour Μαρινόπουλος, η οποία συνάπτει συμφωνίες αποκλειστικής συνεργασίας με επιλεγμένους παραγωγούς ανά Ελλάδα.

Παράλληλα Ελληνες παραγωγοί, όπως η Agrino, η Μινέρβα Ελαιουργική και η Γιώτης, επιδίδονται σε μπαράζ διαφημιστικών μηνυμάτων, καλώντας το να επιλέξει εγχώρια προϊόντα για το καθημερινό τραπέζι.

Εθνική συνείδηση
Στην ανάγκη δημιουργίας εθνικής καταναλωτικής συνείδησης, ώστε οι πολίτες της χώρας να αγοράζουν ελληνικά προϊόντα ακόμα κι αν είναι λίγο πιο ακριβά, αναφέρθηκε ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Κώστας Σκανδαλίδης, σημειώνοντας πως «μέσα σ' ένα χρόνο έχουμε δώσει 6,5 δισ. ευρώ για εισαγωγές αγροτικών προϊόντων, ενώ έχουμε 3,5 δισ. έλλειμμα εμπορικού ισοζυγίου αγροτικών προϊόντων». «Χρειαζόμαστε αγροτικά προϊόντα που να υποκαταστήσουν τις εξαγωγές, αλλά και να έχουν επίσης και εξαγωγική δυναμική», πρόσθεσε χαρακτηριστικά.

Επιχειρήσεις τροφίμων
Ανοιγμα στις ξένες αγορές

Αρκετές εταιρείες τροφίμων «βάζουν πλώρη» για το εξωτερικό, με στόχο να εκμεταλλευτούν τη στροφή των καταναλωτών στη μεσογειακή διατροφή. Η εξωστρέφεια για τους Ελληνες επιχειρηματίες, όπως σημειώνουν ανθρώποι της αγοράς, είναι μονόδρομος καθώς μόνο έτσι μπορούν να αντισταθμίσουν τις απώλειες εσόδων. Τελευταίο παράδειγμα αποτελεί η Creta Farms, η οποία από τον ερχόμενο Ιούλιο θα εξάγει ελαιόλαδο στην Αυστραλία.

Η κρητική αλλαντοβιομηχανία αρχικά θα διαθέτει 7 κωδικούς τυποποιημένου ελαιολάδου με την ονομασία «Creta Farms» ενώ σε δεύτερη φάση σχεδιάζει τη δραστηριοποίησή της στην κατηγορία των αλλαντικών. Ο πρόεδρος της εταιρείας, Εμμ. Δομαζάκης χαράκτηρισε πρόκληση την είσοδο στην Αυστραλία, καθώς είναι μία αναπτυσσόμενη αγορά 30 εκατ. κατοίκων, με ισχυρή ελληνική κοινότητα και με ραγδαία άνοδο στην κατανάλωση ελαιολάδου, της τάξης του 20%.

Ανάλογα σχέδια δρομολογεί η «Μινέρβα Ελαιουργική», η οποία θέλει να εδραιώσει την παρουσία της στις χώρες της Σκανδιναβίας, της Ελβετίας και της Κύπρου. Σε νέες αγορές ετοιμάζονται να δραστηριοποιηθούν η ΓΑΙΑ (GAEA), η οποία παράγει και εμπορεύεται ελληνικό ελαιόλαδο και προϊόντα ελιάς και η γαλακτοβιομηχανία «Δωδώνη», παρά την αβεβαιότητα που εξακολουθεί να υπάρχει αναφορικά με το μέλλον της.

Επέκταση
Η «ΦΑΓΕ» ήταν η πρώτη που απέδειξε πως οι ελληνικές εταιρείες μπορούν να τα καταφέρουν στο εξωτερικό. Σήμερα, το γιαούρτι «ΦΑΓΕ» καταγράφει αλματώδη ανάπτυξη στις ΗΠΑ, υποχρεώνοντας «κολοσσούς», όπως τις Danone, General Mills και Kraft Foods να ακολουθήσουν το παράδειγμά της.

Την 1η Ιουνίου 2011 πραγματοποιήθηκαν τα επίσημα εγκαίνια του 1ου Ελληνικού Κέντρου Τουρισμού και Εμπορίου (ΕΚΤΕ) στην «καρδιά» του Οσλο, που καλύπτει όλη τη Σκανδιναβία, για την προβολή του ελληνικού τουρισμού, προορισμών και επιχειρήσεων, καθώς και παραδοσιακών προϊόντων. Στους χώρους του Ελληνικού Κέντρου λειτουργεί και το 1ο Ελληνικό Delicatessen παντοπωλείο «Kalimera Hellas», το οποίο διαθέτει αποκλειστικά εκλεκτά ελληνικά προϊόντα στα ράφια του.