Τα πάνω-κάτω φέρνουν οι όροι των Ευρωπαίων δανειστών για την εκταμίευση της 5ης δόσης και την χορήγηση νέου δανείου.

Ουσιαστικά τα «ηνία» στα διάφορα υπουργεία τα αναλαμβάνουν manager, είτε από την Ελλάδα, είτε από τις Βρυξέλλες .

Σύμφωνα με το νέο πρόγραμμα οικονομικής πολιτικής που συνομολόγησε η κυβέρνηση με την τρόικα στο αμέσως προσεχές διάστημα τα συναρμόδια υπουργεία θα πρέπει να τοποθετήσουν επόπτες, υπεύθυνους για τις μεγάλες μεταρρυθμίσεις, ήτοι στα εργασιακά, στις αγορές προϊόντων και υπηρεσιών, στις επενδύσεις και στις αλλαγές στο νομοθετικό πλαίσιο, ενώ θα πρέπει να προχωρήσουν και στην τοποθέτηση συμβούλων Ελλήνων ή ξένων για την ολοκλήρωση των μεταρρυθμίσεων στους τομείς προτεραιότητας όπως η υγεία, τα ασφαλιστικά ταμεία, οι ΔΕΚΟ, οι αναπτυξιακές δράσεις, η δημοσιονομική διαχείριση και η φορολογία.

Τα έργα του ΕΣΠΑ

Το πρώτο κλιμάκιο που φτάνει στη χώρα μας θα εξετάσει τα έργα και τις δράσεις που επέλεξαν οι περιφερειάρχες, μετά τη συνάντηση που είχαν με τον πρωθυπουργό την περασμένη εβδομάδα. Δεν δεσμεύονται όμως να τα υιοθετήσουν, αφού οι ίδιοι θα προτείνουν ποια έργα και πώς θα εκτελεστούν, καθώς η ΕΕ θα αναλάβει να τα χρηματοδοτήσει έως και 100% του κόστους τους, χωρίς την οικονομική συμμετοχή της Ελλάδας –τουλάχιστον για τα επόμενα 2-3 χρόνια ή... και εσαεί!

Όμως το γεγονός αυτό δημιουργεί εύλογα ερωτηματικά και για την ταχύτητα των εγκρίσεων των έργων, την οποία επιδιώκουν οι Περιφερειακές αυτοδιοικήσεις που ανέλαβαν από την 1η Ιουλίου το σύνολο των σχετικών αρμοδιοτήτων.

Επίσης δεν έχει διευκρινιστεί εάν θα εξεταστούν από την αρχή τα έργα του ΕΣΠΑ που έχουν ήδη εγκριθεί από τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις ή από τα προγράμματα των υπουργείων και τα οποία δεν έχουν φτάσει στην διαδικασία της δημοπράτησης.

Το δεδομένο είναι πως η Ε.Ε. θέλει να προωθηθούν επενδύσεις και χρηματοδοτήσεις έργων προκειμένου να υπάρξει η διαβόητη ανάκαμψη της Ελληνικής οικονομίας, αλλά – μέσω των «συμβούλων», “manager”, «εμπειρογνωμόνων” ή όπως αλλιώς ονομαστούν – θέλει να έχει και τον βασικό λόγο στην επιλογή των έργων, έτσι ώστε να εξασφαλιστεί πως τα χρήματα δεν θα πεταχτούν σε έργα εξυπηρέτησης «τοπικών πελατειακών συμφερόντων».

Έκθεση Κομισιόν

Γενικότερα, οι ανατρεπτικές αλλαγές που επίκεινται προκύπτουν και από την έκθεση της Κομισιόν, μετά την τέταρτη αξιολόγηση της πορείας εκτέλεσης του μνημονίου.

Η πολιτική αυτή συμφωνία της Αθήνας με τις Βρυξέλλες και όλα τα ισχυρά κράτη-μέλη της ΕΕ ήταν η βάση για την εκταμίευση της 5ης δόσης των δανείων και κυρίως, για τον ενός νέου χρηματοδοτικού προγράμματος για την Ελλάδα.

Στην έκθεσή της η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επαναλαμβάνει ότι τάσσεται κατά της αναδιάρθρωσης του ελληνικού χρέους, επισημαίνοντας πως μια παρόμοια εξέλιξη θα προκαλούσε σοβαρές επιπτώσεις διάδοσης σε άλλες οικονομίες της ΕΕ και ένα έλλειμμα ρευστότητας που θα έφτανε τα 16,5 δισ. ευρώ για τις ελληνικές τράπεζες

Δημόσιος τομέας

Στην έκθεση επισημαίνονται καθυστερήσεις στην μείωση του μισθολογικού κόστους αλλά και του προσωπικού στο δημόσιο τομέα και στις ΔΕΚΟ .

Μάλιστα στο εδάφιο που αναφέρεται στο θεσμό της μισθωτής εφεδρείας όπου οι υπάλληλοι θα πληρώνονται με το 60% του αρχικού μισθού, αναφέρει συγκεκριμένα το ενδεχόμενο απολύσεων αν μετά από 12 μήνες μισθωτής εφεδρείας ο δημόσιος οργανισμός όπου υπηρετούσαν οι υπάλληλοι ή κάποιος άλλος δημόσιος φορέας δεν θα μπορέσει να τους απορροφήσει .

Σε ότι αφορά την μείωση του μισθολογικού κόστους η έκθεση αναφέρεται στο νέο ενιαίο μισθολόγιο του δημοσίου το οποίο αναμένεται να αρχίζει να εφαρμόζεται από τα μέσα Αυγούστου και το οποίο σταδιακά σε ορίζοντα τριετίας θα φέρει τα επίπεδα μισθών του δημοσίου σε αυτά του ιδιωτικού τομέα .

Ως προς την προσπάθεια που πρέπει να γίνει για την μείωση του δημόσιου τομέα, η έκθεση υποδεικνύει:

- Πλήρης και όχι μερική ιδιωτικοποίηση κρατικών οργανισμών και επιχειρήσεων
- ανά τρίμηνο έλεγχος των αποκρατικοποιήσεων
- ταχύτερες καταργήσεις και συγχωνεύσεις και φορεών.
- επαναξιολόγηση και κατάργηση των συνολικά 1500 δημόσιων φορέων.