Αν και οι επαγγελματίες του τουρισμού αισιοδοξούν βλέποντας ανάκαμψη της τάξης του 5%-10% στο συνολικό αριθμό των τουριστών που μέσα στο προσεχές τρίμηνο θα επισκεφθούν τη χώρα μας, ωστόσο διατηρούν τις επιφυλάξεις τους· κι αυτό λόγω των απρόβλεπτων προβλημάτων που ενδέχεται να προκύψουν από απεργίες, βίαιες διαδηλώσεις, αλλά και συγκρούσεις μεταξύ επαγγελματικών κλάδων.

«Αν έχουμε πάλι προβλήματα με απεργίες, πλοία που δεν αναχωρούν απ\’ τα λιμάνια, τουρίστες που εγκλωβίζονται στα ξενοδοχεία τους, τότε πάμε χαμένοι. Πρέπει να υπογραφεί ένα εσωτερικό \”μορατόριουμ ειρήνης\” προκειμένου να διαφυλάξουμε τον τουρισμό της χώρας μας», λέει ο πρόεδρος της Ενωσης Ελληνικών Ταξιδιωτικών Γραφείων, Σπύρος Γκίνης.

Συγκυριακή η άνοδος

Ο ελληνικός τουρισμός φαίνεται να έχει φέτος ανοδική πορεία, αλλά αυτό οφείλεται όχι απαραίτητα στον σχεδιασμό, αλλά σε συγκυριακούς παράγοντες, όπως επισημαίνεται. Η μείωση του ΦΠΑ στο 6,5% στις υπηρεσίες διαμονής, οι εξεγέρσεις στις χώρες της Β. Αφρικής, οι «ψυχροπολεμικές» σχέσεις Τουρκίας-Ισραήλ που έστρεψαν χιλιάδες Ισραηλινούς προς τη χώρα μας, αλλά και οι πληρότητες που αγγίζουν το 100% στις παραθαλάσσιες περιοχές της Τουρκίας δημιούργησαν -τουλάχιστον για φέτος- τις προϋποθέσεις για να προτιμηθούν τα ελληνικά νησιά και να αυξηθούν σημαντικά οι προκρατήσεις από τις χώρες του εξωτερικού.

«Αν και η αύξηση στον αριθμό των τουριστών υπολογίζεται μέχρι στιγμής στο 10%, θα πρέπει να δώσουμε ιδιαίτερη προσοχή: οι συγκρίσεις για τη φετινή τουριστική σεζόν γίνονται με βάση τα δεδομένα της περασμένης, κατά την οποία είχαμε μείωση λίγο μεγαλύτερη του 3%. Αρα, η πραγματική αύξηση φέτος υπολογίζεται στο 6% ή 7%», εξηγεί ο Παναγής Ντέλος, ταξιδιωτικός πράκτορας.

Ολα μέσα στην τιμή

Την τελευταία δεκαετία η λογική του «all inclusive» ανταγωνίζεται στα ίσια κάθε άλλο πακέτο διακοπών. Μολαταύτα, αποτελεί παράλληλα και «κόκκινο πανί» για μια μεγάλη μερίδα επαγγελματιών του τουρισμού.

«All inclusive» θα πει «όλα περιλαμβάνονται» -διαμονή, διατροφή και διασκέδαση. Προαγοράζεται και είναι «φιξ». Για παράδειγμα, για 7 διανυκτερεύσεις (δύο ενηλίκων και ενός παιδιού) με πρωινό σε 4 αστέρων ξενοδοχείο και 80 ― ανά διανυκτέρευση, ο πελάτης καλείται να καταβάλει 560 ―.

Στο «all inclusive» πακέτο η τιμή αυτή θα διαμορφωθεί στα 665-680 ― -και μ\’ αυτά τα χρήματα ο τουρίστας θα κοιμηθεί, θα φάει τρία γεύματα τη μέρα, θα πιει τον καφέ του στο μπαρ του ξενοδοχείου, θα έχει «ρεζερβέ» ξαπλώστρα στο beach bar, θα πάρει παγωτά για το παιδί του και, πιθανώς, θα συνοδεύσει και το ποτό του με ένα σνακ.

Δεν αφήνουν τίποτα

Ομως, χιλιάδες μικρές επιχειρήσεις (ενοικιαζόμενα δωμάτια, ταβέρνες, καταστήματα τουριστικών ειδών) έχουν καταφερθεί εναντίον της «all inclusive» λογικής αφού, όπως διατείνονται, ο τουρίστας μένει μέσα στο ξενοδοχείο, δεν τρώει στα ταβερνάκια, δεν ψωνίζει και, ως εκ τούτου, δεν αφήνει την (πολύτιμη) συνδρομή του στην τοπική οικονομία.

Επιπροσθέτως, τα χρήματα που πληρώνει δεν κατευθύνονται οπωσδήποτε στην τσέπη του ξενοδόχου, αλλά ένα μεγάλο μέρος τους πηγαίνει στον λεγόμενο tour operator, τον ταξιδιωτικό πράκτορα του εξωτερικού.

Ο τελευταίος συνήθως έχει κάνει από πολύ νωρίς προκρατήσεις πακέτων «all inclusive» (ακόμα και ένα εξάμηνο πριν από την έναρξη της τουριστικής σεζόν) σε πολύ χαμηλή τιμή και εν συνεχεία τα πουλάει στους πελάτες του, βγάζοντας σημαντικό κέρδος.

Το μεγαλύτερο ποσοστό των πελατών «all inclusive» σήμερα το αποτελούν τουρίστες προερχόμενοι από την κεντρική Ευρώπη (Γερμανοί και Βρετανοί) και τη Ρωσία. Κατέχει, μάλιστα, στο σύνολο της ετήσιας τουριστικής μας κίνησης ένα ποσοστό περίπου 25%-30% και κερδίζει συνεχώς έδαφος.

enet

Ακολουθήστε το flashnews.gr στο Google News και την σελίδα μας στο Facebook