Η σχολική χρονιά 2015 – 2016 χαρακτηρίζεται ως  μια χρονιά αλλαγών που επέφερε πολλές αγωνίες για το μέλλον όλων μας. Οι αλλαγές όμως αυτές, αντί να πλαισιώνονται από ελπίδες για ένα καλύτερο αύριο, μας γέμισαν άγχος και απογοήτευση, ακυρώνοντας τις μεγαλεπήβολες πολιτικές υποσχέσεις του παρελθόντος.

Δεν είμαι σε θέση να γνωρίζω αν τα όσα αναφέρω μπορεί να υφίστανται και αύριο μιας και οι αλλαγές πλέον αφήνουν εμβρόντητους ακόμα και εκείνους που παρακολουθούν άμεσα τις εξελίξεις.

Η έκδοση της απόφασης του υπουργού παιδείας κ. Φίλη (Φ12/657/70691/Δ1/26-4-16) που αφορά το ωρολόγιο πρόγραμμα του ενιαίου
τύπου ολοήμερου σχολειού, καθορίζει τον τρόπο λειτουργιάς του νέου τύπου σχολειού που θα λειτουργήσει με την έναρξη της νέας σχολικής
χρονιάς.

Με άλλα λόγια καταργείτε κάθε παλαιός τύπος σχολειού  και καθορίζεται ο ενιαίος τύπος ολοήμερων δημοτικών σχολείων από 4θεσια και πάνω. Με την απόφαση του υπουργού παιδείας καθορίζεται ότι για την λειτουργία του ολοήμερου σε 6θεσια δημοτικά σχολειά και άνω, πρέπει να υφίστανται τουλάχιστον 14 εγγραφές μαθητών, των οποίων και οι δυο γονείς πρέπει να προσκομίζουν βεβαίωση εργασίας ή κάποιο άλλο δικαιολογητικό το οποίο να βεβαιώνει ότι ανήκουν σε κοινωνικά ευπαθείς ομάδες.

Σε μικρότερης οργανικότητας σχολειά η λειτουργιά του ολοήμερου θα απαιτεί την εγγραφή 10 μαθητών χωρίς καμιά προϋπόθεση.

Οι αλλαγές αυτές για την λειτουργιά του ολοήμερου καθώς και η τροποποίηση των ωρολογίων προγραμμάτων των σχολικών μονάδων, φέρει σε δύσκολη θέση 150 τουλάχιστον δασκάλους, οι οποίοι θα  κριθούν υπεράριθμοι από τα σχολειά τους. Επίσης ένας μεγάλος αριθμός ολοήμερων τμημάτων νηπιαγωγείων δεν θα μπορέσει να λειτουργήσει την ερχομένη χρονιά, λέγω της  αλλαγής  αριθμού των ελαχίστων εγγραφέντων μαθητών για την δημιουργία ολοήμερων τμημάτων,  καθώς αυτός,  διπλασιάζεται.

Στην επαρχία, που ούτος ή άλλως μαστίζεται από δυσκολίες στην λειτουργιά των νηπιαγωγείων, υπάρχουν πολλά χωριά με λιγότερο από 14
παιδία, με αποτέλεσμα πολλά νηπιαγωγεία να μην καταφέρουν να συμπληρώσουν τον ελάχιστο αριθμό εγγράφων.

Αυτό, σε συνάρτηση  με την απουσία προσδιορισμού των βασικών κριτήριων που μια περιοχή θα θεωρηθεί απομακρυσμένη, ώστε να αλλάξει ο ελάχιστος αριθμός παιδιών στα 5 για την λειτουργιά του ολοήμερου τμήματος, θεωρείται ότι θα οδηγήσει τα νηπιαγωγεία στο κλείσιμο και στην υποχρεωτική μετακίνηση των μαθητών σε όμορα νηπιαγωγεία.

Ο νέος τύπος σχολειού δημιουργήθηκε με την απουσία της παιδαγωγικής και επιστημονικής τεκμηρίωσης για την καθιέρωση του. Απ’ όσο φαίνεται, όλα υπακούουν στην εντολή για εξοικονόμηση δαπανών. Καμιά αλλαγή δεν πρόεκυψε από ένα διάλογο ανάμεσα στο υπουργείο παιδείας και στους εμπλεκομένους φορείς, αφού στον διάλογο για την παιδεία, δεν κληθήκαν ποτέ να παραστούν οι ομοσπονδίες των εκπαιδευτικών.

Ήταν ένας καθαρά κομματικός διάλογος, τα αποτελέσματα του όποιου θα εφαρμοστούν και θα βαρύνουν την καθημερινότητα μας με το ξεκίνημα της νέας σχολικής χρονιάς.

Σύμφωνα με τις αλλαγές οι 13.866 αναπληρωτές που δούλεψαν φέτος στην Α/θμια ΕΚΠ/ση εκ των οποίων οι 10.598 στην γενική εκπαίδευση και οι 3.268 στη ειδική αγωγή, κατά την εκτίμηση της ΔΟΕ, τη  νέα  σχολική χρονιά, θα δουλέψουν περίπου οι μισοί.

Όσον αφορά την εφαρμογή του νέου μισθολογίου, οι συνάδελφοι εκπαιδευτικοί που είχαν καταταχτεί στον Γ βαθμό και κάτω είχαν μεν
αύξηση κατά τον νομοθέτη, την οποία όμως δεν την λαμβάνουν στις αποδοχές τους, άλλα θα την λάβουν σε βάθος 4ετιας.

Για τους υπόλοιπους συναδέλφους οι οποίοι βρισκόταν από το τέλος του Γ βαθμού και άνω, επήλθε μείωση μισθού την οποία θα την απορροφήσουν ως προσωπική διάφορα σε βάθος 4ετιας.

Το αποτέλεσμα του νέου μισθολογίου είναι να εναρμονίσει τον εργασιακό μας βίο με τον νέο συνταξιοδοτικό νόμο που πλέον οδηγεί όλους σε σύνταξη μετά την συμπλήρωση των 40 χρονών εργασίας.

 Η αύξηση των φορολογικών συντελεστών που θα την δούμε να εφαρμόζεται από τον επόμενο μηνά θα μας οδηγήσει σε μείωση μισθού και στην επίτευξη του στόχου της κυβέρνησης για μείωση μισθολογικού κόστους.

Πουθενά  δεν μπορεί πλέον να γίνεται λόγος για τις 20.000 μόνιμους διορισμούς που υποσχόταν το υπουργείο παιδείας. Αντιθέτως, από νωρίς φάνηκε η πρόθεση του με τις αλλαγές που προσπάθησε να περάσει για την κατάρτιση των πινάκων των αναπληρωτών για την επόμενη σχολική χρονιά, αψηφώντας την κατά κόπων αποκτηθείσα προϋπηρεσία και οδηγώντας στον έμμεσο μηδενισμό της.

Όλα αυτά επαληθεύουν την αρχική μου εκτίμηση για μια νέα αλλά δύσκολη σχολική χρονιά.

*O Μανώλης Κοκοβάκης είναι Αιρετός του Π.Υ.Σ.Π.Ε. Ηρακλείου