«Οι διοργανωτές μιλάνε φυσικά για τις αναπτυξιακές προοπτικές του εγχειρήματος, όμως για να υπάρξει τέτοιο θα πρέπει το παραγωγικό μας αφήγημα να τροποποιηθεί. Η συμμετοχή σε εκθέσεις πρέπει να αντιμετωπιστεί με διαφορετικό τρόπο, όχι σαν συγκυριακή αύξηση πωλήσεων μα σαν επένδυση με στόχο την μόνιμη αύξηση τους. Μόνο η στηριζόμενη σε γερές βάσεις αύξηση τζίρου μπορεί να στηρίξει business plan και επενδύσεις, μετατρέποντας το μεράκι και τα όνειρα των παραγωγών στην ουσιαστική απόδοση εργασίας και κεφαλαίου: σε κερδοφορία». Αυτά έγραφα (Κ.Ε. 18/5/2016) με αφορμή την πανηγυρική αναγγελία της φετινής Γιορτής Κρητικής Διατροφής, μιας εκδήλωσης που στήριξα από την μικρή ετούτη γωνία από την πρώτη στιγμή της δημιουργίας της. Με την επιφύλαξη πως πρέπει να δούμε τα στοιχεία που θα δώσουν οι διοργανωτές, σύμφωνα με τα όσα έως σήμερα έχουν δει το φως της δημοσιότητας κάποια πρώτα (καλοπροαίρετα) συμπεράσματα μπορούν να εξαχθούν.

Όπως όλοι γνωρίζουμε η μεγάλη, με παράδοση δεκαετιών καλοκαιρινή εκδήλωση, αυτή που οι κυρίες ράβονταν για να παραστούν, ήταν η Γιορτή του Κρασιού. Με την τεράστια αυτή προίκα σαν δεδομένο και την ανάπτυξη που ο τουρισμός έφερε σαν μοχλό, το μόνο που χρειάζονταν ήταν η «επανεφεύρεση» του θεσμού με σκοπό να υπηρετήσει τις σημερινές πολυεπίπεδες ανάγκες. Τα ζητούμενα εδώ βέβαια ήταν πολύ περισσότερα από παλαιότερα, γι αυτό και η διοργάνωση συνανατέθηκε σε Αντιπεριφέρεια, Δήμο και επιμελητήριο, καθώς οι φορείς αυτοί θα μπορούσαν να διαθέσουν τους υλικούς και ανθρώπινους πόρους για τις ανάγκες της νέας εποχής. Πράγματι τη φετινή χρονιά, όπως και τις προηγούμενες άλλωστε παρακολουθήσαμε ένα άρτιο πρόγραμμα, αποτελούμενο τόσο από καλλιτεχνικές, όσο και από διατροφικές εκδηλώσεις. Πλήθος ντόπιων και ξένων επισκεπτών αφιέρωσαν χρόνο να την επισκεφτούν, με διττό ζητούμενο να γνωρίσουν την «κρητική διατροφή» και τους «υπηρέτες» της, αλλά και για να παρακολουθήσουν τις καθημερινές πλούσιες καλλιτεχνικές εκδηλώσεις.

Η ένσταση αφορά την ουσία του πράγματος: την μετεξέλιξη της δραστηριότητας των παραγωγών σε καθετοποιημένες μονάδες παραγωγής, επεξεργασίας, τυποποίησης και εμπορίας των προϊόντων τους. Στην διαδικασία αυτή συμπαραστάτες θα βρουν (πρέπει, χρειάζεται να βρουν) τους διοργανωτές, ειδικά σε θέματα οργάνωσης μάρκετινγκ, προώθησης κτλ, κάτι που θα τους βοηθήσει στα πρώτα βήματα στην χειραφέτηση από τα κυκλώματα των μεσαζόντων και στην άμεση επαφή με τον σύγχρονο καταναλωτή. Η επιτυχία της πρώτης αυτής φουρνιάς των παραγωγών θα κινητροδοτήσει και άλλους κάτι που στην εξέλιξη του θα αποτελέσει γεγονός ισάξιο και αντίστοιχο με την έλευση του τουρισμού, με τις τάσεις του οποίου άλλωστε θα πρέπει να συμβαδίσουν. Αυτά είναι κατά τη γνώμη μου τα ζητούμενα από εκδηλώσεις σαν την Γιορτή Κρητικής Διατροφής, αλλά και από κάθε άλλη εκδήλωση, έκθεση κτλ που οι τοπικοί φορείς διοργανώνουν στο Ρέθεμνος, στην Ελλάδα ή το εξωτερικό. Διαφορετικά, η χρησιμότητα τους θα εξαντλείτε στο επίπεδο των δημοσίων σχέσεων.  

Κώστας Ν. Πολυχρονάκης
Director of Operations