Τι και αν η πρωτεύουσα έχει αδειάσει και είναι συγκριτικά ελάχιστοι οι οδηγοί, ο Αύγουστος αναδεικνύεται από τους χειρότερους μήνες, όσον αφορά τα θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα, σύμφωνα με τα στοιχεία της τροχαίας Αττικής.

Αναλυτικότερα, ο Αύγουστος του 2010 ήταν ο τρίτος μήνας σε αριθμό θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων, αριθμός που και το φετινό καλοκαίρι παρουσιάζει ανησυχητική αύξηση, παρότι η κυκλοφορία των οχημάτων στους δρόμους της πόλης είναι μειωμένη κατά περίπου 50%.

Τον Αύγουστο του 2010, σχεδόν κάθε μέρα, ένας άνθρωπος έχασε τη ζωή του, σε τροχαίο δυστύχημα, που σημειώθηκε εντός του λεκανοπεδίου. Είκοσι οχτώ θανατηφόρα τροχαία δυστυχήματα είχαν απολογισμό 30 νεκρούς, με τον μέσο όρο των θανατηφόρων ατυχημάτων ολόκληρου του χρόνου να είναι 24,7%.

«Αυτές ειδικά τις ημέρες, στην Αθήνα και στις μεγάλες πόλεις, εξαιτίας της μειωμένης κυκλοφορίας, οι οδηγοί αναπτύσσουν μεγάλες ταχύτητες. Αυτοί οι δρόμοι όμως δεν είναι για μεγάλες ταχύτητες», αναφέρει η πρόεδρος του Ελληνικού Ινστιτούτου Έρευνας και Εκπαίδευσης για την Οδική Ασφάλεια, την Πρόληψη και τη Μείωση των τροχαίων ατυχημάτων «Πάνος Μυλωνάς», Βασιλική Δανέλλη-Μυλωνά.

«Τα στοιχεία για το τρέχον έτος είναι ανατριχιαστικά», προσθέτει η κα Μυλωνά. «Από 1η Ιουνίου μέχρι 9 Αυγούστου είχαμε 265 νεκρούς πανελλαδικά. Από τον αριθμό αυτό 41 νεκροί αφορούν παράσυρση πεζών, εκ των οποίων 14 στην Αττική, 84 νεκροί από εκτροπή οχήματος, εκ των οποίων 14 στην Αττική, 91 νεκροί από σύγκρουση οχημάτων, εξαιτίας παραβίασης προτεραιότητας και κίνησης στο αντίθετο ρεύμα, εκ των οποίων 21 στην Αττική. Και σκεφτείτε ότι ως «νεκροί» υπολογίζονται εκείνοι που υποκύπτουν ακαριαία». Σημειώνει επίσης την αύξηση της συμμετοχής των αλλοδαπών στα τροχαία ατυχήματα. «Τον φετινό Ιούνιο είχαμε 7 τουρίστες νεκρούς», λέει.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Τροχαίας, η βασική αιτία των δυστυχημάτων είναι η απροσεξία των πεζών, οι οποίοι διασχίζουν τους δρόμους χωρίς να ελέγξουν, με αποτέλεσμα να παρασύρονται από τα οχήματα. Η λεωφόρος Βουλιαγμένης, η παραλιακή λεωφόρος Ποσειδώνος, η Αθηνών, η Καβάλας, η Παιανία, το κέντρο της Αθήνας, αλλά και περιφερειακοί δήμοι, όπως η Γλυφάδα, είναι μερικές από τις πιο επικίνδυνες περιοχές στο λεκανοπέδιο Αττικής για τους πεζούς, σύμφωνα με στοιχεία της Τροχαίας.

«Αν λάβουμε υπόψη τον αντικοινωνικό τρόπο οδήγησης, μαζί με την αβλεψία πολλών πεζών, οδηγούμαστε σε αυτούς τους αριθμούς», σημειώνει η κ. Μυλωνά.

«Τους μήνες Ιανουάριο, Φεβρουάριο και Δεκέμβριο, παρατηρείται σημαντική μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και από τον μήνα Μάρτιο αρχίζει μία αύξηση στα θανατηφόρα τροχαία δυστυχήματα», σημειώνει ο αστυνομικός διευθυντής, υποδιευθυντής της τροχαίας Αττικής, Νίκος Χασομέρης.

Δύο είναι οι κυριότεροι λόγοι για την αύξηση των δυστυχημάτων κατά τον κ. Χασομέρη. Η αύξηση των μετακινήσεων κατά τους καλοκαιρινούς μήνες και η απρόσεκτη οδήγηση των οδηγών στους δρόμους της πόλης. «Η ταχύτητα σε άδειους δρόμους, η μέθη, η απουσία ζώνης και κράνους για τους δικυκλιστές, οδηγούν σ’ αυτή την αύξηση», σημειώνει και προσθέτει: « Η εμπειρία μου λέει ότι τα ατυχήματα στην Αττική τους καλοκαιρινούς μήνες αφορούν κυρίως δίκυκλα και παρασύρσεις πεζών».

Σύμφωνα με στοιχεία του Αρχηγείου της ΕΛ.ΑΣ, κατά το πρώτο εξάμηνο του 2011 παρουσιάστηκε μείωση στα τροχαία ατυχήματα. Συγκεκριμένα τα θύματα από τροχαία ήταν λιγότερα κατά 15,9% (1.598 άτομα), σε σχέση με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2010. «Αν δούμε πιο προσεκτικά τους αριθμούς θα παρατηρήσουμε ότι το πρώτο πεντάμηνο του 2011, από Ιανουάριο μέχρι τέλη Μαΐου του 2011, ο αριθμός των νεκρών από θανατηφόρα τροχαία δυστυχήματα ήταν 362, εκ των οποίων 93 νεκροί στην Αττική. Από 1η Ιουνίου μέχρι σήμερα έχουμε 265 νεκρούς πανελλαδικά και 54 στην Αττική», αναφέρει η κ. Μυλωνά και προσθέτει ότι «η συμπεριφορά των οδηγών σε συνδυασμό με την έλλειψη συστηματικής αστυνόμευσης και την έλλειψη ηλεκτρονικών μέσων επιδεινώνουν την κατάσταση».

Από την πλευρά του, σύμφωνα με το δημοσίευμα στο protothema.gr, ο κ. Χασομέρης δηλώνει ότι «η τροχαία προσπαθεί να αποτρέψει το φαινόμενο. Πιστεύουμε ότι με αύξηση των ελέγχων και των συνεργείων μας στους δρόμους της πόλης θα έχουμε καλύτερα αποτελέσματα».