Με τα Λατινικά οι υποψήφιοι που ενδιαφέρονται μόνο για σχολές ανθρωπιστικού προσανατολισμού έχουν ολοκληρώσει τις εξετάσεις τους.

Το Φροντιστήριο «Διαλεκτική» προσπάθησε να βοηθήσει την ετοιμασία τους για τις εξετάσεις και έδινε στη δημοσιότητα τις απαντήσεις ανά μάθημα, προσπαθώντας έτσι να βοηθήσει την καλή ψυχολογία και την ηρεμία μαθητών και γονιών.

Η Διαλεκτική εύχεται καλή τύχη και καλά αποτελέσματα έως το τέλος. Για αύριο δημοσιοποιούμε τις τελευταίες συμβουλές μας. 

Τα λατινικά, το «εύκολο(;) μάθημα»

Προκαταβολικά θα ήταν σκόπιμο να καταρριφθεί ο μύθος περί δήθεν «εύκολου μαθήματος», έστω και αν πράγματι συγκρινόμενα με τα αρχαία τα λατινικά  πιθανώς να είναι πιο προσεγγίσιμα! Αυτό όμως επ' ουδενί δεν αναιρεί την αναγκαιότητα μιας πολύ καλής προετοιμασίας, τουλάχιστον καθ’ όλη την προηγούμενη χρονιά ή ακόμη καλύτερα κατά τη διάρκεια των δύο χρόνων. Αυτό σχετίζεται με την καθολική επιζήτηση των υψηλότερων κατά το δυνατόν βαθμών, προκειμένου να εξισορροπηθούν οι χαμηλότεροι βαθμοί των δύσκολων μαθημάτων.

Ειδικά τα τελευταία δύο χρόνια, που η σχολική διδασκαλία του μαθήματος περιορίστηκε μόνο στη Γ΄ Λυκείου,  ο δείκτης της δυσκολίας του αυξήθηκε κατακόρυφα. Σε κάθε περίπτωση πάντως απαιτείται σχολαστική προσέγγιση και επιμονή στη λεπτομέρεια. Αυτή είναι, επομένως, η γενική και κρισιμότερη συμβουλή, ανεξάρτητα από το πόσο κοινότοπη και τετριμμένη φαίνεται. 

Κωδικοποιούμε, ωστόσο, εδώ  λίγες συμβουλές για το διαγώνισμα: 

1. Προσοχή στη Μετάφραση! Προφανώς και για βαθμολογικούς λόγους (40 στα 100 μόρια) αλλά και γιατί αυτή μπορεί να αξιοποιηθεί κατάλληλα και στην επιτυχή επεξεργασία των ασκήσεων γραμματικής και συντακτικού. Υπενθυμίζουμε ότι απαιτείται (και αυτή γίνεται αποδεκτή) πιστή και κυριολεκτική μετάφραση, όχι ελεύθερη απόδοση του νοήματος!

2. Χρειάζεται προσεκτική ανάγνωση, αν χρειαστεί πολλές φορές της κάθε παρατήρησης, που απαντά ο μαθητής. Γενικά θα έλεγε κανείς ότι η Γραμματική είναι το κλειδί της επιτυχίας στο συγκεκριμένο μάθημα, γιατί δεν εμπλέκεται μόνο στις ασκήσεις τις αμιγώς γραμματικές αλλά και στις συντακτικές.

Ειδικά στις ασκήσεις της γραμματικής (30 μόρια στα 100) απαιτείται απόλυτη επιμονή και εστίαση στη λεπτομέρεια, για να δοθούν οι πραγματικά σωστοί τύποι, είτε πρόκειται για ονόματα είτε για επιρρήματα είτε – κυρίως – για ρήματα. Όταν π.χ. ζητείται η μεταφορά ενός ουσιαστικού ή επιθέτου, πρέπει να ελέγξει  ποιας  κλίσης είναι, καθώς και την πτώση, τα γένος, τον αριθμό των δοσμένων τύπων,  γιατί μπορούν να αποβούν ιδιαιτέρως κρίσιμοι! Προσοχή στο θέμα που πρέπει να χρησιμοποιήσει για την κατασκευή ενός ρηματικού ζητούμενου τύπου, όπως και στη φωνή, στην οποία ζητείται να δοθεί! Προσοχή σε διατυπώσεις του είδους: «στην ίδια φωνή» ή «στην άλλη φωνή»!!

3. Συντακτικό (30 στα 100 μόρια): Προϋποτίθεται και επιβάλλεται η συσχέτιση και παράλληλη σωστή διαχείριση μετάφρασης, γραμματικής και των σχετικών συντακτικών θεωριών/φαινομένων, που διδάχθηκαν μέσα στο χρόνο.
Είναι πολύ καθοριστικής σημασίας οι ασκήσεις, που αφορούν στη σύνταξη μεμονωμένων λέξεων και στην αναγνώριση δευτερευουσών προτάσεων. Όσον αφορά στις τεχνικές ασκήσεις πρώτα πρέπει να καταλάβει ο μαθητής τι ζητείται και κατόπιν αφενός επικαλούμενος τα στοιχεία της συγκεκριμένης θεωρίας και αφετέρου σκεπτόμενος τη μετάφραση πρέπει να προσπαθεί να καταγράψει την απάντηση. 

4. Πολύ σημαντική είναι η χρησιμοποίηση του πρόχειρου για κάθε άσκηση, γραμματικής ή συντακτικού, αλλά και η αξιοποίηση όλου του εξεταστικού χρόνου. Συχνά παρατηρείται η γρήγορη έξοδος από την εξέταση , γεγονός όμως που δεν συνοδεύεται από ανάλογη καλή επίδοση!
Ομολογουμένως τα Λατινικά είναι ένα μάθημα που προσφέρεται για καλό βαθμό αυτό ωστόσο δεν πραγματοποιείται τυχαία ούτε είναι τόσο εύκολο να επιτευχθεί, χωρίς την κατάλληλη προετοιμασία και την αναγκαία προσοχή. 

Τις συμβουλές κατέγραψε ο Γιάννης Βιολάκης