Πρόκληση και μεγάλο στοίχημα για τον ταλαντούχο συνθέτη, να αποδώσει το πνεύμα και την ουσία των σπουδαίων έργων.

Ο Δημήτρης Μαραμής παρουσιάζει στην Κρήτη, δύο σημαντικά του έργα, μελοποιώντας Βιτσέντζο Κορνάρο, Νίκο Καζαντζάκη και Ουίλλιαμ Σαίξπηρ.

Στις 12 Ιουλίου, ο συνθέτης θα παρουσιάσει στο Aegean Arts International Festival στην Επισκοπή Χερσονήσου τον συναυλιακό Ερωτόκριτο και στις 13 Ιουλίου θα παρουσιάσει σε πρώτη πανελλήνια εκτέλεση τη σύνθεση Σαίξπηρ - Καζαντζάκης [Από τον Άμλετ στον Οδυσσέα], που αποτελεί ανάθεση του Μουσείου Καζαντζάκη και θα παρουσιαστεί στο Φεστιβάλ Λόγου και Τέχνης «Ταξιδεύοντας... Αγγλία» στη Μυρτιά Ηρακλείου.

Με αφορμή την παρουσία του στην Κρήτη, ο Δημήτρης Μαραμής, μιλά για το μεγάλο στοίχημα να μελοποιήσει έργα σπουδαίων δημιουργών.

Θα έχουμε την ευκαιρία να σας δούμε στη Κρήτη με 2 ξεχωριστές συναυλίες. Ας μιλήσουμε πρώτα για τον Ερωτόκριτο. Πώς αποφασίσατε να ασχοληθείτε με το έργο του Βιτσέντσου Κορνάρου;

Το έργο ήρθε και με βρήκε μόνο του, καθώς το 2011 μου ζήτησε ο σκηνοθέτης Στάθης Λιβαθινός να γράψω πρωτότυπη μουσική για τη θεατρική του παράσταση στο Ακροπόλ. Τότε δεν είχα καταλάβει πως το θέμα για ένα μιούζικαλ που έψαχνα τότε, είχε έρθει μόνο του να με βρει. Μου πήρε άλλα δύο χρόνια μέχρι να το συνειδητοποιήσω και να ξεκινήσω να μελοποιώ τον Ερωτόκριτο με σοβαρότατη πρόθεση να του δώσω μουσικοθεατρική φόρμα. Από την αρχή είχα πιστέψει πως ο αριστουργηματικός του λόγος μπορεί να ξεκλειδώσει και να αποδοθεί με πάθος μέσα από τις πεντατονικές κλίμακες των μπλουζ και να εμπλουτιστεί με τζαζ χρώματα ενώ το πάντρεμα με την κρητική μουσική παράδοση θα το απογείωνε.

Πρόσφατα παρουσιάστηκε στο ίδρυμα Nιάρχος στην Αθήνα από την Εθνική Λυρική Σκηνή το musical Ερωτόκριτος και απέσπασε διθυραμβικές κριτικές. Ο συναυλιακός Ερωτόκριτος φυσικά στηρίζεται πάνω σε αυτόν. Μιλήστε μας για το τι πρόκειται να δούμε στις 12 Ιουλίου στην αρχιεπισκοπή Χερσονήσου στο πλαίσιο του Aegean Arts International Festival.

Θα ακούσετε τη μουσική και το λόγο του μουσικού μου Ερωτόκριτου χωρίς όμως σκηνοθεσία, σκηνικά και κουστούμια. Θα είναι ένα γυμνό ρεσιτάλ των βασικών του μερών με ενδιάμεσα αφηγηματικά μέρη για την κατανόηση και ροή της ιστορίας. Στο μιούζικαλ υπάρχει συνεχής μουσική χωρίς αφήγηση ενδιάμεσα. Θα είναι τρεις βασικοί ερμηνευτές κι εγώ στο πιάνο και στην αφήγηση. Ο Ερωτόκριτος αυτός παντρεύει την κρητική μουσική παράδοση με στοιχεία από blues και jazz ώστε να απογειωθεί ακόμα περισσότερο – με σύγχρονο τρόπο – η συγκινησιακή ένταση του λόγου του.

Στις 13 Ιουλίου θα παρουσιάσετε την καινούρια μουσική σας σύνθεση Ουίλιαμ Σαίξπηρ-Νίκος Καζαντζάκης (Από τον Άμλετ στον Οδυσσέα). Μιλήστε μας για αυτή τη καινούρια μουσική δουλειά

Είναι η αρχή μίας φιλόδοξης σύνθεσης. Θα ακουστούν μελοποιημένα μέρη από το θεατρικό έργο As you like it (Όπως σας αρέσει), το θεατρικό έργο του Σαίξπηρ που περιέχει τα περισσότερα τραγούδια από κάθε άλλο έργο που έχει γράψει, θα γεφυρώσω το Ρωμαίο και Ιουλιέτα με τον Ερωτόκριτο, και τον Ερωτόκριτο με τον Οδυσσέα του Καζαντζάκη. Θα λάβει πανελλήνια πρώτη εκτέλεση η σύνθεση πάνω στην Οδύσσεια του Καζαντζάκη. Ουσιαστικά τραγούδια με στίχους μέσα από αυτό το γιγάντιο έργο. Ένα έργο που κουβαλάει το οικουμενικό όραμα του Καζαντζάκη της πάλης του ανθρώπου να φτάσει το Θεό και τη δίψα του για έρευνα.

Αυτή η δουλειά ήταν μια ανάθεση προς εσάς από το μουσείο Καζαντζάκη. Εκτός από την Κρήτη που γίνεται και η πρεμιέρα του έργου, θα παρουσιαστεί και σε άλλα μέρη;

Ελπίζω πως θα συνεχίσω να εργάζομαι πάνω σε αυτό το έργο το οποίο ανάθεσε το Μουσείο Καζαντζάκη  (με την ευγενική παραχώρηση των πνευματικών δικαιωμάτων των εκδόσεων Καζαντζάκη), ώστε να ολοκληρωθεί σε μία μεγαλύτερη μουσική φόρμα – ίσως ένα ορατόριο - και να παρουσιαστεί και σε άλλα μέρη. Είναι σημαντικό να λάβει την πρώτη του εκτέλεση τόσο κοντά στην πηγή του, στη γη που γεννήθηκε ο μεγάλος συγγραφέας της Κρήτης και να δούμε τι υποδοχή θα λάβει. Κάθε μου έργο είναι μία δοκιμασία. Δίνω εξετάσεις κάθε φορά.

Είστε ένας πολύ ανερχόμενος συνθέτης και σε πολύ νεαρή ηλικία. Πιστεύετε ότι δίνονται ευκαιρίες στο τόπο μας να αναδειχθούν καινούριοι άνθρωποι, νέες ιδέες, καινούρια έργα; Η οικονομική κρίση που περνάει η χώρα μας δίνει τη δυνατότητα στους νέους ανθρώπους να εκφραστούν δημιουργικά και να δώσουν νέες καλλιτεχνικές ιδέες;

Δεν περιμένω να μου δοθούν ευκαιρίες, πλέον. Συλλαμβάνω το έργο κι έπειτα διεκδικώ το χώρο και τις συνθήκες ώστε να μπορώ να το παρουσιάσω και να το επικοινωνήσω στους ανθρώπους. Όταν δημιουργείς, όταν έχεις νέα ματιά στα πράγματα και φρέσκιες ιδέες, ο κόσμος, για να μην πω το «σύμπαν» ολόκληρο, δεν αδιαφορεί. Η τέχνη δε γίνεται να σταματήσει να παράγεται. Έχουν υπάρξει ακόμα σκληρότερες καταστάσεις μέσα στην ιστορία του ανθρώπου όπου παράγονταν τέχνη υψηλού επιπέδου. Εξάλλου όλα ο νους του ανθρώπου τα γεννά και τα κινεί. Το μυαλό δεν παύει να σκέφτεται και να ποιεί ακόμα και σε περιόδους κρίσης. Πιστεύω πως στην Αθήνα, υπόγεια έχει ξεκινήσει μία μουσική άνοιξη πολύ ποιοτικής μουσικής δημιουργίας από νέους συνθέτες, η οποία – φυσικά - ποτέ δε θα ακουστεί στην τηλεόραση ή σε ραδιόφωνα. Αλλά σε φεστιβάλ, σε σοβαρές σκηνές, σε πνευματικούς χώρους ήδη ανθεί και ο κόσμος πάει να ακούσει. Οι νέοι δημιουργοί δε θα πρέπει να περιμένουν τίποτα από κανένα. Πρέπει μόνοι τους να κινούν γη και ουρανό ώστε να κάνουν αυτό που θέλουν. Να μην παραιτούνται και να αγωνίζονται για τις ιδέες τους. Όταν ξεκίνησα τη σύνθεση του Ερωτόκριτου δεν είχα ιδέα εάν θα παρουσιαστεί ποτέ το έργο. Τελικά εξάντλησε όλα τα εισιτήρια στην Εθνική Λυρική Σκηνή και θα ανέβει εξαιτίας της επιτυχίας του, στο Ηρώδειο στις 15 Σεπτεμβρίου πάλι από την ΕΛΣ κι έπειτα θα έρθει στην Κρήτη – πάλι. Το ίδιο ισχύει και για τον Καζαντζάκη τώρα. Θα ρίξω ένα σποράκι την Πέμπτη στη Μυρτιά Ηρακλείου, στο Μουσείο Καζαντζάκη και ίσως μετά από καιρό να ανθίσει ένα όμορφο περιβόλι.