Οι ΗΠΑ και η Γερμανία αναπτύσσουν από κοινού και μυστικά, υπό την κάλυψη εμπορικών δραστηριοτήτων, νέους κατασκοπευτικούς δορυφόρους παρά την έντονη αντίθεση της Γαλλίας, σύμφωνα με διπλωματικά τηλεγραφήματα που αποκαλύπτει το WikiLeaks και δημοσιεύονται τη Δευτέρα στη νορβηγική εφημερίδα Aftenposten.

Το πρόγραμμα, με την ονομασία HiROS, προβλέπει την κατασκευή ενός απροσδιόριστου αριθμού δορυφόρων παρακολούθησης υψηλής ευκρίνειας, ικανών να διακρίνουν αντικείμενα 50 εκατοστών, να στέλνουν τις εικόνες τους στη Γη πολύ γρηγορότερα απ' ότι οι σημερινοί δορυφόροι ή ακόμη να τραβούν υπέρυθρες φωτογραφίες τη νύχτα.

Ενώ επισήμως προορίζονται για μη στρατιωτικούς περιβαλλοντικούς σκοπούς -το 70% των δυνατοτήτων τους θα πωληθεί σε ιδιώτες-, το πρόγραμμα θα βρίσκεται στην πραγματικότητα «υπό τον πλήρη έλεγχο» των γερμανικών Μυστικών Υπηρεσιών (BND) και της γερμανικής Διαστημικής Υπηρεσίας (DLR).

Τα τηλεγραφήματα της πρεσβείας των ΗΠΑ στο Βερολίνο, τα οποία επικαλείται η Aftenposten, καλύπτουν την περίοδο από το Φεβρουάριο του 2009 ως το Φεβρουάριο του 2010.

Από αυτά προκύπτει ότι ορισμένες χώρες, «ιδιαίτερα η Γαλλία», επιχείρησαν να ματαιώσουν το πρόγραμμα με όλα τα μέσα.

Όμως η γαλλική αντίθεση απορρίφθηκε από τους Γερμανούς αξιωματούχους που, πάντα σύμφωνα με τα τηλεγραφήματα, δεν θέλουν «να χειραγωγούνται από τη Γαλλία», της οποίας αμφισβητούν ύποπτες εμπορικές πρακτικές και την πολιτική των κρυφών επιδοτήσεων.

«Απολύτως καμιά συνεργασία δεν προβλέπεται με τη Γαλλία ή με οποιοδήποτε άλλο κράτος της ΕΕ στο πρόγραμμα HiROS» φέρεται ότι δήλωσε ένας υπεύθυνος της DLR, ο Αντρέας Έκαρτ, τον οποίο επικαλείται η Aftenposten.

Σύμφωνα με την εφημερίδα, οι δορυφόροι, συνολικού κόστους 1,6 δισεκατομμυρίου κορωνών, θα αρχίσουν να λειτουργούν το 2012-2013.

Επισήμως η Γαλλία και η Γερμανία συμμετέχουν στο κοινό πρόγραμμα διαστημικής φωτογράφισης MUSIS (multinational space-based system) μαζί με το Βέλγιο, την Ισπανία, την Ελλάδα και την Ιταλία.

Εφημερίδα αναφοράς στη Νορβηγία, η Aftenposten έλαβε το Δεκέμβριο, άγνωστο πώς, το σύνολο των 250.000 διπλωματικών εγγράφων του WikiLeaks χωρίς να έρθει σε συμφωνία με το δικτυακό τόπο, όπως έκαναν πέντε μεγάλα έντυπα (New York Times, Guardian, New York Times, Le Monde, El Pais, Der Spiegel).

Newsroom ΔΟΛ, με πληροφορίες από ΑΠΕ/Γαλλικό