Ενα πλωτό οικολογικό «νησί», συνολικού εμβαδού 1.500 τετραγωνικών μέτρων, κατέπλευσε πριν από λίγο καιρό στη μαρίνα του Φλοίσβου. Αποτελείται από τρία επίπεδα -ένα υποθαλάσσιο, ένα στην επιφάνεια της θάλασσας και μία ταράτσα- και άρχισε ήδη να χρησιμοποιείται ως πολυχώρος για διάφορες εκδηλώσεις.

Στη χώρα μας είναι η πρώτη υλοποίηση ενός τέτοιου σχεδίου ιδιωτικής επένδυσης, που κόστισε πάνω από 2 εκατ. ευρώ για μια κατηγορία κατασκευών με την οποία ασχολούνται αρκετοί φημισμένοι σχεδιαστές σε όλο τον κόσμο.

Σύμφωνα με άρθρο του enet.gr, αυτό το νέας γενιάς οικολογικό σχέδιο, που υλοποιήθηκε στα ναυπηγεία Περάματος, χρησιμοποιεί σύγχρονα συστήματα και δίνει μεγάλη σημασία στην πράσινη ταυτότητά του, ενώ σύμφωνα με τους σχεδιαστές του αποτελεί εναλλακτική πρόταση τουριστικής ανάπτυξης που μπορεί να εφαρμοστεί σε περιοχές που ασφυκτιούν χωροταξικά ή σε νησιωτικές περιοχές, στις οποίες δεν ταιριάζουν οι μόνιμες κατασκευές.

Η κατασκευή άρχισε το 2009 και ο σχεδιασμός προέβλεπε ένα αυτόνομο πλωτό νησί κατά τα πρότυπα σχεδίων που έχουν παρουσιαστεί και στο παρελθόν στη διεθνή σκηνή αλλά δεν έχουν υλοποιηθεί. Ο στόχος ήταν να υπάρξει μια πρώτη υλοποίηση ενός «νησιού» αυτής της κατηγορίας που θα λειτουργήσει σαν προπομπός αντίστοιχων κατασκευών.

Οι κατασκευαστές συνεργάστηκαν στενά μεταξύ άλλων και με το τμήμα Ναυτιλίας του Πανεπιστημίου του Αιγαίου, που εδρεύει στη Χίο, με σκοπό τη διασφάλιση όλων των απαιτούμενων συνθηκών για την ασφάλεια και την άνεση των «πελατών» και του προσωπικού, καθώς και για την όσο το δυνατόν μεγαλύτερη οικολογική διάσταση του εγχειρήματος.

Η μελετητική αυτή ομάδα του Πανεπιστημίου συνεργάζεται με πολλούς ειδικούς και φορείς στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, συμπεριλαμβανομένου και του γνωστού, διεθνώς, βιομηχανικού σχεδιαστή και ιδρυτή του Venus Project, Jacque Fresco, που επισκέφτηκε τη χώρα μας και συνεργάστηκε με την ομάδα. Για την κατασκευή του «νησιού» χρησιμοποιήθηκαν εξελιγμένα συστήματα ηλεκτρολογικά, ηλεκτρονικά, αυτοματισμού, υπάρχει κεντρικό σύστημα τηλεελέγχου και τηλεχειρισμού καθώς και συστήματα ασφαλείας, ενώ για την καθέλκυσή του χρησιμοποιήθηκαν γερανοί συνολικής ανυψωτικής ικανότητας 1.650 τόνων. Εργάστηκαν 18 συνεργεία διαφόρων ειδικοτήτων, συμπληρώνοντας 80.000 εργατο-ώρες, πράγμα πολύ σημαντικό για την εποχή και την ανεργία που καλπάζει.

Τα υλικά που χρησιμοποιήθηκαν σε αριθμούς:

1. 550 τόνοι ναυπηγικού χάλυβα.

2. 200 τετραγωνικά μέτρα ενεργειακά τζάμια τελευταίας τεχνολογίας.

3. Πάνω από 300 φώτα.

4. 60 κυβικά μέτρα ξυλείας.

5. 600 τόνοι σκυροδέματος και καθόλου πλαστικό.

Τι διαθέτει το «νησί»:

1. Βιολογικό καθαρισμό, όπου όλα τα λύματα συλλέγονται σε δεξαμενές και δεν απορρίπτεται τίποτα στη θάλασσα.

2. Συστήματα vaccum που επιτρέπουν οικονομία νερού κατά 80%.

3. Ολα τα καταστρώματα είναι κατασκευασμένα με τρόπο ώστε να συλλέγεται το βρόχινο νερό το οποίο ύστερα από επεξεργασία επαναχρησιμοποιείται αρκετές φορές πριν ολοκληρώσει τον κύκλο του με το πότισμα των φυτών του πλωτού.

4. Για τον κλιματισμό του χώρου αξιοποιείται η θάλασσα που τον περιβάλλει, μειώνοντας τις ενεργειακές καταναλώσεις.

5. Ο εξοπλισμός αποτελείται κατά μεγάλο μέρος από ανακυκλώσιμα υλικά.

6. Στην κατασκευή χρησιμοποιήθηκαν φιλικά στο περιβάλλον υλικά και οικολογικά χρώματα.

7. Στην προετοιμασία και στο χρωματισμό της κατασκευής χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα σε τέτοιου μεγέθους κατασκευή η τεχνολογία της σπογγοβολής, που είναι 100% οικολογική και χρησιμοποιείται στα πιο εξελιγμένα ναυπηγεία του κόσμου.

8. Σύμφωνα με το σχεδιασμό, ενεργειακά θα γίνει αυτόνομο με την προσθήκη στο άμεσο μέλλον νέων φουτουριστικών ανεμογεννητριών και φωτοβολταϊκών κατασκευών (αναμένεται έγκριση).

9. Εχει τη δυνατότητα να χρησιμοποιεί ρεύμα από τη στεριά.

10. Δεν επιβαρύνει καθόλου το περιβάλλον του τόπου εγκατάστασης, αφού δεν απαιτεί έργα υποδομής ούτε μόνιμες εγκαταστάσεις.

Σύμφωνα με τον Νικήτα Νικητάκο, καθηγητή στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου και επικεφαλής της μελετητικής ομάδας, «η αξιοποίηση της θάλασσας με σεβασμό προς αυτή και το περιβάλλον και οι κατασκευές με μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα είναι το μέλλον για την ανθρωπότητα και αποτελούν τις βασικές μας προτεραιότητες. Ειδικά σε ναυτικές χώρες, όπως η Ελλάδα, μια στροφή προς τη θάλασσα μπορεί να αποτελέσει το σημαντικότερο άξονα ανάπτυξης, δημιουργώντας μέσα από καινοτόμες κατασκευές δουλειές για τα ναυπηγεία και συναφείς κλάδους, προσθέτοντας μεγάλη ελληνική προστιθέμενη αξία και δημιουργώντας προοπτικές εξαγωγών». *