Μεγάλες αλλαγές στην κατεύθυνση της ποιοτικής αναβάθμισης των υπηρεσιών ταξί, κίνητρα επιδότησης έως 100.000 ευρώ για την αγορά ή αναβάθμιση οχημάτων και μειώσεις κομίστρου έως και 20%, φέρνει το σχέδιο νόμου για την απελευθέρωση της αγοράς ταξί που ενέκρινε την Τρίτη το υπουργικό συμβούλιο.

Το σχέδιο θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση αλλά το βλέμμα είναι στραμμένο στον κλάδο των αυτοκινητιστών, οι οποίοι θα πρέπει να αποφασίσουν πολύ σύντομα για την στάση που θα κρατήσουν, απέναντι στη βούληση της κυβέρνησης για ουσιαστική απελευθέρωση.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι το νομοσχέδιο «ξεσκονίζει» το νομικό επιτελείο του Συνδικάτου των αυτοκινητιστών ώστε την Τετάρτη να αποφασίσουν και για την γραμμή που θα ακολουθήσουν.

Η μόνη ίσως αναφορά του υπουργείου που ανοίγει παράθυρο βελτιώσεων είναι η πρόβλεψη ότι «για γεωγραφικές περιοχές όπου το Σύνταγμα προβλέπει ότι χρήζουν ειδικής αντιμετώπισης από το νομοθέτη θα υπάρξουν ιδιαίτερες ρυθμίσεις».

Κατά τα άλλα όπως είχε προαναγγελθεί, η άδεια των οχημάτων θα χορηγείται αποκλειστικά από το κράτος με την καταβολή όμως ιδιαίτερα τσουχτερού παραβόλου που προτείνεται να κυμανθεί από 15.000 έως 40.000 ευρώ για τα αυτοκίνητα και 5.000 έως 10.000 ευρώ για μοτοσικλέτες.

Πρόκειται για κόστη πολύ «τσιμπημένα» σε σχέση με τις αρχικές εκτιμήσεις, γεγονός που ανεβάζει την επένδυση για τις οργανωμένες επιχειρήσεις που θα θελήσουν να εγκατασταθούν στην αγορά αποκτώντας ένα ικανοποιητικό αριθμό αδειών.

Ο νόμος προβλέπει τη σύσταση ΕΠΕ ή ΑΕ για την εκμετάλλευση του μεταφορικού έργου. Δικαίωμα σύστασης επιχειρήσεων θα έχουν και εταιρίες που είναι σε κράτη –μέλη της ΕΕ αρκεί να συστήσουν υποκατάστημα στην Ελλάδα.

Ωστόσο, από το υπουργείο επισημαίνουν ότι το ύψος του παραβόλου θα αποτελέσει αντικείμενο διαβούλευσης. Για κάθε επιπλέον όχημα το παράβολο καθορίζεται στο 80% της αξίας του για τα αυτοκίνητα και στο 20% για τις μοτοσικλέτες που θα χρησιμοποιούνται για το μεταφορικό έργο. Για την ανανέωση της άδειας το παράβολο υπέρ του δημοσίου θα είναι 200 ευρώ και 20 ευρώ αντίστοιχα για τις μοτοσικλέτες.

Το νομοσχέδιο δημιουργεί μια νέα αγορά την οποία ονομάζει αγορά «Ειδικής Μίσθωσης» και στην οποία θα ενταχθούν αυτοκίνητα και για πρώτη φορά μοτοσικλέτες δημόσιας χρήσης με ελεύθερη διαπραγμάτευση κομίστρου. Τα οχήματα θα είναι έως εννέα θέσεων και με κράτηση που θα γίνεται μέσω τηλεφώνου ή internet χωρίς περιορισμό έδρας και απαγόρευση επιβίβασης πελάτη από το δρόμο ή τις πιάτσες και θα καλύπτουν πανελλαδική εξυπηρέτηση. Θα μπορούν επίσης να μετασκευάζονται για να εξυπηρετούν άτομα με ειδικές ανάγκες.

Τα νέα αυτοκίνητα ταξί και τα οχήματα Ειδικής Μίσθωσης θα είναι καινούρια αντιρρυπαντικής τεχνολογίας (πιστοποίηση EURO 5 κατ’ ελάχιστο) και θα διαθέτουν υποχρεωτικά πρόσβαση στο διαδίκτυο και τηλεόραση. Προς αυτή την κατεύθυνση εξετάζονται από την κυβέρνηση διάφορα μοντέλα χρηματοδότησης.

Οι υπάρχοντες κάτοχοι αδειών και οι νυν οδηγοί χρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ μέσα από πρόγραμμα ύψους 50 εκατομμυρίων ευρώ, με ποσό έως 100.000 ευρώ ανά άδεια για αγορά νέου οχήματος και την αναβάθμιση του υπάρχοντος. Η επιδότηση προβλέπεται να φτάσει ως και το 55% του οχήματος εφόσον πληροί κανόνες καθαρής τεχνολογίας και προστασίας του περιβάλλοντος.

Η άδεια όπως αναφέρει το protothema.gr, θα ανανεώνεται κάθε τρία χρόνια και είναι αμεταβίβαστη, με στόχο να καταπολεμηθεί η φοροδιαφυγή και η μαύρη αγορά αδειών που αφαιρεί από το κράτος εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ. Προβλέπεται επίσης ότι μέχρι τα 60 έτη η άδεια ανανεώνεται κάθε δύο χρόνια και μετά κάθε ένα χρόνο.

Οι κάτοχοι σήμερα μισής άδειας ταξί θα μπορούν να αποκτήσουν δωρεάν μία άδεια. Για τους ιδιοκτήτες ταξί που απέκτησαν άδειες τα τελευταία 3-7 χρόνια προβλέπονται ειδικές φορολογικές ρυθμίσεις που θα εξειδικευτούν σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών.

Τέλος, συστήνεται επιτροπή επιστημονικού κύρους με αντικείμενο την παρακολούθηση εφαρμογής του νόμου και της ροής των νέων αδειών, την επεξεργασία προτάσεων με τη συμπλήρωση έξι μηνών από την πλήρη εφαρμογή του νόμου και τη διασφάλιση συνθηκών ελεύθερου ανταγωνισμού για την αποφυγή καρτέλ με υποχρέωση καταγγελίας στην Επιτροπή Ανταγωνισμού.