Τα καρδιαγγειακά νοσήματα τα τελευταία χρόνια έχουν εξελιχθεί σε πραγματική μάστιγα, καθώς αποτελούν μία από τις κυριότερες αιτίες πρόωρου θανάτου και χαρακτηρίζονται από πολλούς ως «πανδημία».

Οι ειδικοί για την πρόληψη των καρδιαγγειακών νοσημάτων συνιστούν αλλαγή του τρόπου ζωής με στροφή στην υγιεινή διατροφή, την καθημερινή άσκηση και τη διακοπή του καπνίσματος!

Το 29% των θανάτων παγκοσμίως οφείλεται στα καρδιαγγειακά νοσήματα ενώ το 70% των καρδιαγγειακών επεισοδίων συμβαίνουν στο σπίτι με τα μέλη της οικογένειας παρόντα, σύμφωνα με ανακοίνωση της Γενικής Διεύθυνσης Δημόσιας Υγείας και Κοινωνικής Μέριμνας της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας με αφορμή την 29η Σεπτεμβρίου, η οποία έχει καθιερωθεί ως Παγκόσμια Ημέρα Καρδιάς.

Στοιχεία του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (ΠΟΥ) αναφέρουν ότι ο αριθμός των ανθρώπων που θα έχουν πεθάνει από τα καρδιαγγειακά νοσήματα ως το 2030 θα φτάσει στα 23,6 εκατομμύρια. Το 80% των θανάτων παρατηρείται σε χώρες με χαμηλό και μεσαίο εισόδημα.

Πολλοί από τους θανάτους από καρδιαγγειακά νοσήματα ( εμφράγματα, αγγειακά εγκεφαλικά επεισόδια) που καταγράφονται ανά έτος θα μπορούσαν να έχουν προληφθεί.

Είναι σημαντικό ο κάθε άνθρωπος να γνωρίζει και να αναγνωρίζει τα σημεία και συμπτώματα μια καρδιακής προσβολής ή ενός εγκεφαλικού επεισοδίου ώστε να μπορεί να δράσει άμεσα καλώντας την επείγουσα βοήθεια και επομένως προληπτικά στις θανατηφόρες καταστάσεις.

Αλλά εκείνο που έχει σημασία είναι, όπως δημοσιεύει το newsbeast.gr, ότι ο καθένας χωριστά, ανεξάρτητα από τους φορείς που σχεδιάζουν τις πολιτικές υγείας, μπορεί να περιορίσει αυτή την επιβάρυνση στην υγεία του, μαθαίνοντας τους παράγοντες κινδύνου για καρδιαγγειακά νοσήματα, ώστε να είναι σε θέση να πάρει ζωτικές αποφάσεις για την ατομική προστασία και την προστασία των μελών της οικογένειας του.

Τέτοιες αποφάσεις αφορούν την αλλαγή του τρόπου ζωής ως προς τη διατροφή την άσκηση και τις συνήθειες.

Στους παράγοντες κινδύνου για καρδιαγγειακά νοσήματα περιλαμβάνονται: το κάπνισμα (είναι το αίτιο για το ένα πέμπτο των καρδιαγγειακών νοσημάτων σε παγκόσμιο επίπεδο), η αυξημένη αρτηριακή πίεση, η υψηλή χοληστερίνη, η αυξημένη γλυκόζη αίματος, η αύξηση του σωματικού βάρους και η παχυσαρκία, η έλλειψη σωματικής άσκησης και δραστηριότητας γενικά και η χαμηλή και ανεπαρκής πρόσληψη φρούτων και λαχανικών.

Το σύνθημα της φετινής Παγκόσμιας Ημέρας Καρδιάς είναι: «Ένας κόσμος ένα σπίτι, μια καρδιά» και έχει στόχο να προωθήσει τέσσερις δράσεις που προτείνει ο ΠΟΥ και η Παγκόσμια Ομοσπονδία Καρδιάς για την πρόληψη.

Με την προτροπή «γίνεται οι υπεύθυνοι στην οικογένεια για τα θέματα υγείας» προτείνεται να μπουν οι παρακάτω 4 βασικοί κανόνες σε κάθε σπίτι:

1. Όχι κάπνισμα μέσα στο σπίτι. Για κάθε παράβαση να εφαρμόζεται μια ποινή όπως για παράδειγμα κάποια μικροδουλειά στο σπίτι.

2. Εφαρμόστε την υγιεινή διατροφή παρασκευάζοντας οι ίδιοι το φαγητό που θα είναι χαμηλής περιεκτικότητας σε κορεσμένα λιπαρά με ελάχιστο ή καθόλου αλάτι και πλούσιο σε λαχανικά και φρούτα.

3. Σωματική άσκηση. Η οικογένεια περνά, συνήθως, πολλές ώρες μπροστά στην τηλεόραση. Οργανώστε οικογενειακές δραστηριότητες όπως ποδηλασία, κηπουρική, βάδισμα κ.α. Αφήστε το αυτοκίνητο αν αυτό είναι εφικτό. Μόνο 30 λεπτά άσκησης τις περισσότερες ημέρες της εβδομάδας, αν όχι όλες, μπορούν να βοηθήσουν στην πρόληψη των εμφραγμάτων και των εγκεφαλικών επεισοδίων.

4. Να γνωρίζετε τους δείκτες σας όπως χοληστερόλη, γλυκόζη αίματος, αρτηριακή πίεση, βάρος μάζας σώματος κα και προσπαθήστε να διατηρείτε τις τιμές στα φυσιολογικά όρια με την βοήθεια των ειδικών αν αυτό απαιτείται.