Σε δραστικά μέτρα για να αναστρέψουν την εις βάρος τους κατάσταση και να καταστήσουν διαχειρίσιμα τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν, -πριν είναι πολύ αργά- καταφεύγουν ολοένα και περισσότερες εταιρείες. Η αποχώρηση από δραστηριότητες που δεν αποδίδουν τα αναμενόμενα, η συρρίκνωση του δικτύου καταστημάτων, το "πάγωμα" των επενδυτικών πλάνων είναι μερικά από αυτά που επιστρατεύουν.

Ορισμένες, μάλιστα όπως οι πολυεθνικές Carrefour και Danone άλλαξαν ακόμη και τον επικεφαλής τους, σε μια προσπάθεια να δώσουν νέα "πνοή" στις εν Ελλάδι θυγατρικές τους. Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν πως η εποχή των "παχιών αγελάδων", όπου το "φθηνό" χρήμα έρεε αφειδώς από τις τράπεζες και επέτρεπε την ανάληψη υψηλού ρίσκου και επιθετική πολιτική, ανήκει πλέον οριστικά στο παρελθόν. Η επιδείνωση της ύφεσης, επισημαίνουν, υποχρεώνει τις εταιρείες σε αναδίπλωση και σε ανάπτυξη με προσεκτικά βήματα.

Νέος επικεφαλής

Ένα βήμα πίσω όσον αφορά στα σχέδια ανάπτυξης του δικτύου των καταστημάτων αποφάσισε να κάνει η Carrefour Μαρινόπουλος, η οποία επανέφερε στη θέση του επικεφαλής τον κ. Jerome Loubere, προκειμένου να την βοηθήσει να ξεπεράσεις τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει. Ο γαλλικός όμιλος και ο Έλληνας συνεργάτης του, ο όμιλος Μαρινόπουλου ελπίζουν πως ο κ. Loubere ένας manager που γνωρίζει καλά την εγχώρια αγορά και την ίδια την εταιρεία καθώς έχει διατελέσει διευθύνων σύμβουλος της από το 2004 έως το 2008, μπορεί να τους βγάλει από τη δύσκολη θέση.

Εγχείρημα πάντως καθόλου εύκολο καθώς ο κ. Loubere καλείται να αποκαταστήσει την εικόνα της Carrefour Μαρινόπουλος στους προμηθευτές της, οι οποίοι εκφράζουν παράπονα για τις καθυστερήσεις στην εξόφληση των οφειλών τους αλλά και να ανακτήσει το χαμένο έδαφος από τον ανταγωνισμό, ο οποίος κερδίζει μερίδια εις βάρος της. Επιπλέον, καλείται να σταματήσει την κάμψη των πωλήσεων και την διόγκωση των ζημιών, οι οποίες στο τέλος του 2010 διαμορφώθηκαν στα 73,47 εκατ. ευρώ.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο κ. Loubere θα συνεχίσει την τακτική των έντονων προσφορών-προωθητικών ενεργειών και θα δώσει έμφαση στα νέα τύπου υπερκαταστήματα Planet.

Μερίδια αγοράς

Σε αλλαγή του επικεφαλής της προχώρησε και η Danone Ελλάδας, τοποθετώντας τον κ. Χάρη Φεύγα σε αντικατάσταση του κ. Benoit Chaix De Lavarene που επαναπατρίστηκε στο Παρίσι σε άλλη θέση στον όμιλο Danone. Ο κ. Φεύγας, ο οποίος είναι ένας από την ομάδα που ίδρυσε την Danone Ελλάδος καλείται σε μια εποχή που τα επώνυμα προιόντα δέχονται ισχυρές πιέσεις από τα private label και η κατανάλωση υποχωρεί, να διατηρήσει την εταιρεία σε τροχιά ανάπτυξης και να διευρύνει τα μερίδια της στην ελληνική αγορά γιαουρτιού. Πέρυσι οι πωλήσεις της Danone Ελλάδας περιορίστηκαν στα 26,76 εκατ. ευρώ από 28,85 εκατ. ευρώ στη χρήση του 2009, καταγράφοντας μείωση της τάξεως του 7,24% ενώ τα κέρδη σημείωσαν πτώση 8,31% και διαμορφώθηκαν στο 1,44 εκατ. ευρώ, έναντι 1,57 εκατ. ευρώ το 2009.

Αλλαγή στρατηγικής

Σε αναζήτηση νέας στρατηγικής βρίσκεται η "Βερόπουλος", η οποία σύμφωνα με πληροφορίες της αγοράς ανέβαλε τα σχέδια επέκτασής της. Η εταιρεία, η οποία αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους παίκτες του εγχώριου λιανεμπορίου τροφίμων φέρεται σύμφωνα πάντα με τις ίδιες πληροφορίες να προσέλαβε στελέχη που αποχώρησαν από την γερμανική Aldi μετά την οριστική έξοδό της από την Ελλάδα, προκειμένου να συμβάλουν με την εμπειρία τους. Αναλυτές, σημειώνουν πάντως ότι το στοίχημα για τη διοίκηση είναι να προσαρμόσει την εταιρεία στα νέα δεδομένα του λιανεμπορίου και να την κάνει πιο αποτελεσματική.

Συρρίκνωση δικτύου

Τον περιορισμό των μη αποδοτικών σημείων πώλησης εξετάζει η αλυσίδα επίπλου Sato, προκειμένου να μειώσει τις δανειακές τις υποχρεώσεις. Υπενθυμίζεται πως το προηγούμενο διάστημα, η εταιρεία πούλησε τις θυγατρικές που διατηρούσε σε Γερμανία και Τουρκία και "φρέναρε" τα επενδυτικά σχεδιά της. Να σημειωθεί πως η Sato δραστηριοποιείται σε έναν κλάδο που έχει πληγεί σημαντικά από την ύφεση και την οικονομική δυσπραγία ενώ οι προοπτικές του παραμένουν δυσοίωνες. Η επιβίωση έως ότου τα πράγματα ομαλοποιηθούν φαντάζει να είναι η απόλυτη προτεραιότητα για όλες τις εταιρείες του χώρ