Με την επέκταση της Δυτικής Περιφερειακής του Υμηττού έως την Βουλιαγμένη και από εκεί την διασύνδεση των νοτίων προαστίων με σήραγγα που θα ξεκινά από την πλατεία Κύπρου και θα φτάνει μέσω Κορωπίου στα Σπάτα, προτείνει να γίνουν οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού το υπουργείο Υποδομών.

Λίγο πριν την έναρξη της δημόσιας διαβούλευσης για το νέο ρυθμιστικό της Αθήνας που παρουσιάζει το μοντέλο ανάπτυξης της χώρας την επόμενη 10ετία, διατυπώνονται οι πρώτες διαφωνίες για τους αστικούς αυτοκινητόδρομους.

Ο Οργανισμός Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας (ΟΡΣΑ) προκρίνει μόνο το ένα σκέλος της επέκτασης (της δυτικής περιφερειακής προς τη Βουλιαγμένη) δίνοντας έμφαση στην ενίσχυση των μέσων μαζικής μεταφοράς από 40% που είναι σήμερα στο 50% του πληθυσμού.

Χθες σε ημερίδα που διοργάνωσε ο ΟΡΣΑ, ο υφυπουργός υποδομών κ. Γιάννης Μαγκριώτης επιβεβαίωσε τους σχεδιασμούς του υπουργείου του, επισημαίνοντας ότι πρόκειται για αναγκαία οδικά έργα στην Αττική, τα οποία περιορίζουν κατά 40 χιλιόμετρα τους φαραωνικούς σχεδιασμούς της ΝΔ που προέβλεπε νέες επεκτάσεις σε μήκος 71,6 χιλιομέτρων.

Στις προτάσεις του υπουργείου δεν έχει τοποθετηθεί ακόμη το ΥΠΕΚΑ, εκτιμάται όμως ότι δεν θα διαφοροποιηθεί αισθητά καθώς ο υπουργός κ. Γιώργος Παπακωσταντίνου έχει αφήσει ανοικτό το παράθυρο για τις επεκτάσεις από το καλοκαίρι. Εν αντιθέσει με την προκάτοχό του κ. Τίνα Μπιρμπίλη, τη σφραγίδα της οποίας άλλωστε φέρει το νέο ρυθμιστικό.

Κατά τον κ. Μαγκριώτη έμφαση θα πρέπει επίσης να δοθεί στην ανάπτυξη του μετρό που όπως ανακοίνωσε έχει ωριμάσει η γραμμή 4 και τμήμα της (από Γαλάτσι-Ευαγγελισμό) εκτιμάται ότι θα προκηρυχθεί το 2012 ενώ προτεραιότητα δίνεται και στον άξονα Ελευσίνα-Υλίκη-Θήβα που θα αλλάξει το σκηνικό των μετακινήσεων στο λεκανοπέδιο.

Στα υπόλοιπα έργα προβλέπεται επίσης η επέκταση της Λ. Κύμης προς την Εθνική Οδό, βελτιώσεις στο υφιστάμενο δίκτυο της Αττικής Οδού ενώ ο κ. Μαγκριώτης επαναφέρει στο τραπέζι την υποθαλάσσια ζεύξη Πέραμα-Σαλαμίνα, η οποία όμως δεν περιλαμβάνεται στο σχέδιο του νέου ρυθμιστικού.

Αντιδράσεις από τον ΣΕΒ και το ΤΕΕ

Την πιο ουσιαστική παρέμβαση κατά την χθεσινή ημερίδα στο πλαίσιο της προκαταρκτικής διαβούλευσης του σχεδίου με την συμμετοχή φορέων έκανε ο Αντιπρόεδρος του ΣΕΒ κ. Αναστάσιος Καλλιτσάντζης. Αφού επισήμανε το χαοτικό του σχεδίου με τις 235 σελίδες (!) όταν τα αντίστοιχα σχέδια του Λονδίνου είναι 40 και του Βερολίνου 45, επισήμανε την ανάγκη να μην θεσπιστεί με νόμο αλλά με Προεδρικό Διάταγμα.

Σύμφωνα με πληροφορίες η πρόταση αυτή μελετάται από το υπουργείο Περιβάλλοντος. Ο κ. Καλλιτσάντζης υποστήριξε ότι οι λύσεις που θα προτείνει το ρυθμιστικό δεν πρέπει να λυθούν από τα δικαστήρια εξαιτίας προσφυγών, κάτι που υπογράμμισε ότι θα τινάξει στον αέρα κάθε αναπτυξιακό επενδυτικό σχέδιο, ειδικά με τις παρούσες συγκυρίες που ο τόπος έχει ανάγκη από νέα έργα και υποδομές.

Σημείωσε επίσης ότι το σχέδιο δεν είναι επιχειρησιακό που σημαίνει ότι δεν δείχνει το δρόμο για το πώς θα εφαρμοστούν όλα όσα προτείνει. Την ίδια άποψη συμμερίζεται και ο Πρόεδρος του ΤΕΕ κ. Χρίστος Σπίρτζης, ο οποίος βάζει και άλλη μια παράμετρο.

Οπως επισημαίνει η βούληση του σχεδίου να μην υπάρξουν νέες εντάξεις στο σχέδιο πόλης είναι ακραία και το Τεχνικό Επιμελητήριο θα αντιταχθεί σε αυτή, όταν η κυβέρνηση σχεδιάζει μια μεγάλη ανάπτυξη στην περιοχή του Ελληνικού.

Ουτοπική χαρακτήρισε, σύμφωνα με το δημοσίευμα στο protothema.gr, ο κ. Σπίρτζης την προώθηση παραδοσιακών καλλιεργειών στα Μεσόγεια, όταν υπάρχουν συνεχή κρούσματα ρύπανσης και υποβάθμισης του περιβάλλοντος.